مبنای حکومت از دیدگاه علی (ع) انتخاب و نظر مردم بود

حسن روحاني، رئيس‌جمهوري ديشب در ديدار و ضيافت افطار با استادان و پزشکان ضمن گراميداشت نوزدهم ماه مبارک رمضان و تسليت ايام ضربت‌خوردن و شهادت مولاي متقيان حضرت علي(ع)، گفت: افتخار ما اين است که بتوانيم پيرو خوبي براي آن حضرت باشيم و پيروان راه علي‌بن‌ابي‌طالب (ع) بي‌ترديد رستگارند. رئيس‌‌جمهور با بيان اينکه حکومت مولا علي(ع) کوتاه، اما داراي درس‌هاي فراوان است، گفت: حکومت مولاي ما دوران بسيار کوتاهي داشت و ايشان در سال 35 هجري به خلافت رسيدند و اداره جامعه اسلامي را به دست گرفتند و در سال چهلم هجري به شهادت رسيدند. او با بيان اينکه حضرت علي(ع) به دست فردي به شهادت رسيد که بيشترين احسان را از دستان اميرالمؤمنين ديده و عظمت او را حس کرده بود، اظهار كرد: حکومت علي(ع) با خواست و اصرار مردم تشکيل شد و اين در حالي بود که ايشان در برابر اصرار مردم به آنها فرمودند که حکومت عدل من براي شما سنگين است و بايد به سراغ فرد ديگري برويد، اما در‌عين‌حال اين را نيز گفتند که اگر شما مردم فرد ديگري را انتخاب کنيد، من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزيديد، اولين نفر خواهم بود. رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه اهتمام به خواست مردم، متن اسلام است، گفت: مبناي ولايت و حکومت از ديدگاه علي (ع) نيز انتخاب و نظر مردم بود. روحاني افزود: انتخاباتي که ما امروز در کشور انجام مي‌دهيم و همچنين موضوع آرای مردم، پيروي از تفکر غرب نيست و به دنبال رأي مردم به عنوان هديه دنياي غرب پس از رنسانس نيستيم، بلکه ما داراي مذهب، مرام و ديني هستيم که اميرالمؤمنين علي(ع) مبناي حکومت را در آن، نظر، خواست و آرای مردم مي‌داند. رئيس‌‌جمهور با اشاره به اينکه در دنياي دموکراسي امروز کمتر سراغ داريم که مردم يک کشور تمام خواسته‌ها و حرف خود را در دوران انتخابات با صداي بلند و رسا بيان کنند و در اجتماعات بزرگ آن را بگويند، گفت: صداي رساي ملت در انتخابات شکوهمند بهار 96 حائز اهميت و موجب افتخار بود و در اين انتخابات عظمت ملي خود را به جهانيان نشان داديم.
روحاني با بيان اينکه امام راحل و مقام معظم رهبري به شنيدن صداي رساي مردم اهتمام داشته و دارند، افزود: اين از افتخارات انقلاب و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است که امام راحل آن را براي ما به ارث گذاشته و امروز مقام معظم رهبري هم ادامه‌دهنده راه امام(ره) است. رئيس‌‌جمهور اظهار كرد: حضور پرشور و شکوهمند مردم در پاي صندوق‌هاي رأي بسيار مهم بود و اگر اين امکان وجود داشت که صندوق‌ها تا ساعاتي پس از نيمه‌شب براي رأي‌گيري باز باشد، اين حضور بسيار پرشکوه‌تر مي‌شد. روحاني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ديدارش با اعضاي تيم ملي فوتبال کشورمان براي تبريک و تشکر از تلاش‌هاي ايشان در مسير صعود به جام جهاني فوتبال، گفت: هر روزِ ما در ايران، بايد روز افتخار و عظمت ملت باشد.
رئيس‌جمهور همچنين با اشاره به رونمايي از 43 دستاورد مهم در 20 فروردين امسال، به عنوان روز فناوري هسته‌اي اظهار كرد: برخي برجام را باعث تضعيف و تعطيلي صنعت هسته‌اي کشور معرفي مي‌کردند،‌ در‌حالي‌که ما تأکيد داشتيم برجام باعث تقويت فناوري هسته‌اي کشور خواهد شد و امسال در روز ملي فناوري هسته‌اي اين موضوع اثبات شد.
وي اضافه کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمي و فناوري کشور هر روز مي‌توانند يک فخر براي کشور بيافرينند. روزگاري نه چندان دور در ايران، مردم نه براي بيماري‌هاي پيچيده که براي درمان بيماري‌هاي معمولي به کشورهاي خارجي مي‌رفتند و اين مايه افتخار است که امروز غيرايراني‌ها و ايراني‌هاي خارج از کشور، حتي از اروپا و ديگر مناطق براي درمان به ايران مي‌آيند.


روحاني تصريح کرد: از سوي ديگر در نظام درمان کشور تحول بزرگي رخ داده است. قبل از اجراي طرح تحول نظام سلامت، جنازه مسلمان را براي مخارج و هزينه‌هاي او نگه مي‌داشتند و وقتي کسي وارد بيمارستان مي‌شد، بايد همه لوازم و تجهيزات لازم را از بيرون بيمارستان تهيه مي‌کرد؛ آيا اين در شرايطي که ما بيشترين درآمد نفتي را داشتيم، مايه ذلت نبود؟
رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز در‌حالي‌که نسبت به آن زمان کمترين ميزان درآمد نفت را داريم و قيمت نفت در بهترين شرايط به يک‌سوم قيمت نفت در آن زمان فروخته مي‌شود، وضع درمان براي مردم بسيار بهبود يافته و از سوي ديگر اشتغال خالص ايجاد شده که در آن سال‌ها در حدود صفر بود، در فاصله بهار 95 تا بهار 96 به بيش از 700 هزار شغل رسيده است.
روحاني جوانان،‌ دانشگاه‌ها،‌ مراکز علمي و استادان را مايه عزت و عظمت و افتخار هر روز کشور توصيف کرد و گفت: امروز بنا بر گزارش‌ها 18 دانشگاه کشور جزء دانشگاه‌هاي برتر دنيا هستند. درحالي‌که روزگاري عده‌اي سفر استادان و محققان کشور به خارج براي تحقيقات علمي را مايه نگراني براي نفوذ بيگانگان به کشور مي‌دانستند، امروز محققان و استادان ما به‌راحتي به سفر و مأموريت‌هاي علمي و مطالعاتي مي‌روند و همه‌جا از آنها استقبال مي‌شود. رئيس‌جمهور افزود: بنا به تأکيد پيامبر گرامي اسلام بايد علم را هم بياموزيم و هم منتقل کنيم. چه اشکالي دارد که ما علم را از ديگران بياموزيم. ندانستن هيچ شرم و خجالتي ندارد، بلکه بايد به دنبال آموختن باشيم. مگر غربي‌ها علم را از دانشمندان ما نياموختند. روحاني اظهار كرد: تلاش ما در دولت يازدهم بهبود وضعيت درمان مردم بود. اجراي طرح تحول نظام سلامت پايان اين تلاش نبود، بلکه آغاز راهي است که در دولت دوازدهم بايد ادامه يابد. دولت در اين مسير گام کوچکي برداشت و قدم بزرگ‌تر را استادان و کادر درماني و بهداشتي و سلامت کشور برداشتند. رئيس‌جمهور تصريح کرد: از سوي ديگر دولت يازدهم تلاش کرد ارتباط بين دانشگاه و صنعت و توليد برقرار شود تا دانشگاه بتواند روي پاي خود بايستد. درست است که دولت بايد از دانشگاه حمايت کند، اما منابع ما هميشه محدود است و ما وقتي مي‌توانيم اين راه را براي هميشه ادامه دهيم که دانشگاه خوداتکا شده و روي پاي خود بايستد و از آن مهم‌تر در عرصه گسترش دانش و برقراري ارتباط آن با صنعت و توليد، مردم به ميدان بيايند.