تشکیل جلسه هیئت دولت به ریاست آیت‌الله رئیسی


در جلسه هیئت دولت که با حضور آیت‌الله رئیسی برگزار شد ، تأمین کالاهای اساسی و دارو مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وزرای جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت گزارشی از آخرین وضعیت تأمین کالاهای اساسی، دارو و ذخایر کشور ارائه کردند.
در ابتدای این جلسه، اسحاق جهانگیری ضمن تبریک مجدد انتخاب رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور گفت: اعضای دولت دوازدهم از هرگونه کمک، مشاوره و انتقال تجربه به دولت جدید دریغ نخواهند کرد. در این جلسه سایر اعضای دولت نیز انتخاب آیت‌الله رئیسی را تبریک گفتند.
آیت‌الله رئیسی در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی کرونا حضور یافت


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور همچنین صبح دیروز در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا حضور یافت.
در این جلسه فرمانده قرارگاه عملیاتی و روسای کمیته‌های بهداشت و درمان، تبلیغات و اطلاع‌رسانی و حمل‌ونقل گزارش‌های مربوط به اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا در مقابله و مهار موج پنجم بیماری و همچنین تهیه و تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با برگزاری مراسم سوگواری شهادت ابا عبدالله الحسین(ع) در ایام محرم، شرایط بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید و همچنین روند اجرای سند ملی واکسیناسیون را ارائه کردند.
سیاست اصولی ایران
حمایت از تمامیت ارضی کشورها
و دفاع از مظلومان جهان است
رئیس‌جمهور همچنین سه‌شنبه شب گذشته در دیدار خانم «بیسرا تورکویچ» وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین با تأکید بر اینکه از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تمامیت ارضی کشورها و دفاع از مظلومان جهان است، اظهار داشت: رویکرد ما حفظ امنیت و رفاه در تمامی مناطق است.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی مناسبات و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین را دوستانه، ریشه دار و عمیق توصیف کرد و گفت:‌ زمینه تعامل و مبادلات اقتصادی گسترده‌ای بین دو طرف وجود دارد که باید این ظرفیت‌ها را شناسایی و در راستای منافع ملت‌های خود فعال کنیم.
رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: متأسفانه امروز بسیاری از اقداماتی که در دنیا انجام می‌شود، ضد حقوق انسان است و این اقدامات عمدتاً از طرف کسانی انجام می‌شود که به ظاهر پرچمدار و مدعی حقوق بشر هستند.
خانم «بیسرا تورکویچ» وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین نیز در این دیدار با تبریک انتخاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، گفت: همواره قدردان مواضع و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم و آمادگی داریم سطح مناسبات و روابط خود را با تهران هر چه بیشتر گسترش دهیم.
وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین خاطر نشان کرد: بوسنی خود را در کنار و حامی جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی می‌داند.
تقویت مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین
از اولویت‌های ‌ سیاست خارجی ایران
سید ابراهیم رئیسی همچنین در دیدار دبیرکل «اتحادیه بولیواری ملل آمریکای ما» (آلبا) با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه آلبا از ارزش‌های مشترک برخوردار هستند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با کشورهای عضو این اتحادیه بیش از پیش تقویت کند و این کار را در راستای ارزش‌ها و مواضع مشترک دو طرف ارزیابی می‌کند.
رئیس‌جمهور بر ضرورت همکاری دوجانبه تصریح کرد و اظهار داشت: ضروری است با برنامه‌ریزی و طراحی مناسب سطح همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را در عرصه‌های مختلف دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی
افزایش دهیم.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه کشورهای استکباری و زیاده‌خواه جهان تلاش ملت‌های مستقل و آزادیخواه را ضدارزش دانسته و در مقابل آن توطئه می‌کنند، اظهار داشت: بی‌تردید فعال شدن هر چه بیشتر سطح همکاری ایران و کشورهای آمریکای لاتین می‌تواند آمریکایی‌ها و سایر مستکبرین را منفعل کند.
«ساچا سرخیو لورمتی سولیز» دبیرکل اتحادیه آلبا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از اینکه به نمایندگی از ۹ کشور عضو این اتحادیه در تهران حضور یافته و با تبریک انتخاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: هدف اتحادیه «آلبا» این است که روابط بین کشورهای عضو آلبا و جمهوری اسلامی ایران را هر چه بیشتر ارتقا دهد.
ارتقای سطح روابط ایران و تاجیکستان
با اتکا به پیشینه تمدنی
رئیس جمهور صبح دیروز چهارشنبه نیز در دیدار «محمدطائر ذاکرزاده» رئیس مجلس تاجیکستان، روابط دو کشور را متکی بر همدلی و همزبانی دانست و گفت: روابط تهران و دوشنبه فراتر از روابط عادی دو کشور با یکدیگر است و باید با اتکا به نزدیکی‌های فرهنگی و تمدنی، برای ارتقای سطح این روابط گام‌های جدی برداشت.
آیت‌الله رئیسی توسعه روابط ایران، تاجیکستان و افغانستان به عنوان سه کشور فارسی‌زبان را دارای اهمیت فراوان عنوان کرد و اظهار داشت: ناامنی‌های امروز افغانستان که ریشه در دخالت‌های بیگانگان در این کشور دارد، به نفع هیچ کس نیست و ایران و تاجیکستان باید برای رفع این نگرانی مشترک در عرصه دوجانبه و بین‌المللی همکاری‌های نزدیک‌تری با یکدیگر داشته باشند.
محمدطائر ذاکرزاده رئیس مجلس تاجیکستان نیز در این دیدار با اعلام سلام و تبریک رئیس‌جمهور تاجیکستان به آیت‌الله رئیسی، تصریح کرد: روابط ایران و تاجیکستان بر محور دین، زبان، فرهنگ، تاریخ و تمدن مشترک بنا شده و ظرفیت‌های زیادی برای گسترش دارد.
تعمیق و تحکیم مناسبات ایران و ازبکستان
و افزایش امنیت و رفاه بیشتر دو ملت
رئیس‌جمهور همچنین در دیدار «نورالدین‌جان اسماعیل‌اف» رئیس مجلس قانونگذاری عالی ازبکستان با اشاره به اینکه دو کشور از اشتراکات تاریخی و فرهنگی زیادی برخوردار هستند، گفت: ظرفیت‌های بی‌شماری برای توسعه و برقراری روابط در عرصه‌های مختلف بویژه اقتصادی بین دو کشور وجود دارد که علاقه‌مند هستیم در مسیر منافع ملت‌های خود فعال سازیم.
آیت‌الله رئیسی ضمن تاکید بر تسریع در تکمیل قراردادهای موجود بین دو کشور و لزوم شناسایی ظرفیت‌های جدید، خاطرنشان کرد: باید تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری‌ها به امنیت دو کشور و رفاه بیشتر دو ملت منجر شود.
رئیس‌جمهور همچنین اهمیت همکاری‌های نزدیک بین پارلمان‌های ایران و ازبکستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: تعامل و همکاری‌های پارلمانی می‌تواند نقش موثری در روند اجرای قراردادهای فی‌مابین و توسعه روزافزون روابط داشته باشد.
نورالدین‌جان اسماعیل‌اف رئیس مجلس قانونگذاری عالی ازبکستان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام و تبریک رئیس‌جمهور و دولت ازبکستان، اظهار داشت: ازبکستان به‌دنبال توسعه و تحکیم روابط همه‌جانبه با ایران به‌ویژه در بخش تجاری و اقتصادی است.
رئیس مجلس قانونگذاری عالی ازبکستان خاطرنشان کرد: گسترش همکاری‌های پارلمانی را در توسعه و تقویت روابط دو کشور نه تنها در زمینه اقتصادی بلکه فرهنگی و علمی مؤثر می‌دانیم و مصمم هستیم این روند را با قوت پیش ببریم.
دیدار و گفت‌وگو با حموده صباغ، رئیس مجلس سوریه، دنیس مونکارا، وزیر امور خارجه نیکاراگوئه و محمد عبدالسلام فرستاده ویژه دولت نجات ملی یمن از دیگر برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در روز گذشته بود.