دیدار و مذاکره مقامات خارجی با رئیس‌جمهور

اولین دیدارهای خارجی رئیسی
رئیس جمهوری روز گذشته  همچنین با وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین و دبیرکل «اتحادیه بولیواری ملل امریکای ما» (آلبا) که برای حضور در مراسم تحلیف وارد تهران شدند، دیدار و گفت‌وگو کرد.
آیت الله رئیسی در دیدار خانم «بیسرا تورکویچ» وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین با تأکید بر اینکه سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تمامیت ارضی کشورها و دفاع از مظلومان جهان است، اظهار کرد: رویکرد ما حفظ امنیت و رفاه در تمامی مناطق است.
رئیس جمهوری، مناسبات و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین را دوستانه، ریشه‌دار و عمیق توصیف کرد و گفت:‌ زمینه تعامل و مبادلات اقتصادی گسترده‌ای بین دو طرف وجود دارد که باید این ظرفیت‌ها را شناسایی و در راستای منافع ملت‌های خود فعال کنیم.رئیسی افزود: متأسفانه امروز بسیاری از اقداماتی که در دنیا انجام می‌شود، ضد حقوق انسان است و این اقدامات عمدتاً از طرف کسانی انجام می‌شود که به ظاهر پرچمدار و مدعی حقوق بشر هستند.وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین نیز با تبریک انتخاب آیت الله رئیسی به ریاست جمهوری، گفت: همواره قدردان مواضع و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم و آمادگی داریم سطح مناسبات و روابط خود را با تهران هر چه بیشتر گسترش دهیم. خانم «بیسرا تورکویچ» اظهار کرد: بوسنی خود را در کنار و حامی جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی می‌داند.


آیت الله رئیسی در دیدار «ساچا سرخیو لورمتی سولیز» دبیرکل اتحادیه «آلبا» نیز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه آلبا از ارزش‌های مشترک برخوردار هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با کشورهای عضو این اتحادیه بیش از پیش تقویت کند و این کار را در راستای ارزش‌ها و مواضع مشترک دو طرف ارزیابی می‌کند.او بر ضرورت همکاری دوجانبه تصریح و تأکید کرد: ضروری است با برنامه‌ریزی و طراحی مناسب سطح همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را در عرصه‌های مختلف دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، افزایش دهیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه کشورهای استکباری و زیاده‌خواه جهان تلاش ملت‌های مستقل و آزادیخواه را ضدارزش دانسته و در مقابل آن توطئه می‌کنند، گفت: بی‌تردید فعال شدن هر چه بیشتر سطح همکاری ایران و کشورهای امریکای لاتین می‌تواند امریکایی‌ها و سایر مستکبرین را منفعل کند. دبیرکل اتحادیه آلبا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از اینکه به نمایندگی از ۹ کشور عضو این اتحادیه در تهران حضور یافته و با تبریک انتخاب رئیسی به رئیس جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: هدف اتحادیه «آلبا» این است که روابط بین کشورهای عضو آلبا و جمهوری اسلامی ایران را هر چه بیشتر ارتقا دهد.
ساچا سرخیو لورمتی سولیز گفت: ایران و اتحادیه آلبا از مشترکات فراوانی برخوردار بوده و هر دو به دنبال دفاع از استقلال و حق حاکمیت ملت‌ها و ایستادگی مقابل زیاده‌خواهی‌های امریکا هستند.
آیت الله رئیسی در ادامه دیدارها با هیأت‌ها و مقام‌هایی که برای حضور در مراسم تحلیف به تهران سفر کرده‌اند، روز گذشته با رئیس مجلس قانونگذاری عالی ازبکستان، رئیس مجلس تاجیکستان و وزیر خارجه عمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.رئیس جمهـــوری در دیــــدار بـــا «نورالدین جان اسماعیل اف» رئیس مجلس قانونگذاری عالی ازبکستان تأکید کرد که ظرفیت‌های بی‌شماری برای توسعه و برقراری روابط در عرصه‌های مختلف بویژه اقتصادی بین دو کشور وجود دارد که علاقه‌مند هستیم در مسیر منافع ملت‌های خود فعال سازیم. آیت الله رئیسی، تکمیل قراردادهای موجود بین دو کشور و شناسایی ظرفیت‌های جدید را ضروری خواند و اهمیت همکاری‌های نزدیک بین پارلمان‌های ایران و ازبکستان را مورد تأکید قرار داد. او گفت: تعامل و همکاری‌های پارلمانی می‌تواند نقش مؤثری در روند اجرای قراردادهای فی مابین و توسعه روزافزون روابط داشته باشد. رئیس مجلس قانونگذاری عالی ازبکستان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام و تبریک رئیس‌جمهور و دولت ازبکستان، تأکید کرد که ازبکستان به دنبال توسعه و تحکیم روابط همه جانبه با ایران بویژه در بخش تجاری و اقتصادی است.
آیــــت الله رئیســــی در دیــــــدار «محمدطائر ذاکرزاده» رئیس مجلس تاجیکستان، هم با اشاره به اینکه روابط تهران و دوشنبه فراتر از روابط عادی دو کشور با یکدیگر است و باید با اتکا به نزدیکی‌های فرهنگی و تمدنی، برای ارتقای سطح این روابط گام‌های جدی برداشت، اظهارکرد: ناامنی‌های امروز افغانستان که ریشه در دخالت‌های بیگانگان در این کشور دارد، به نفع هیچ‌کس نیست و ایران و تاجیکستان باید برای رفع این نگرانی مشترک در عرصه دوجانبه و بین‌المللی همکاری‌های نزدیک‌تری با یکدیگر داشته باشند.
رئیس جمهوری در دیدار «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه سلطان عمان نیز با بیان اینکه مناسبات تهران و مسقط فراتر از مناسبات دو همسایه و برآمده از پیوندها و اشتراکات تاریخی دو ملت است، تصریح کرد: مناسبات صمیمانه ایران و عمان صرفاً در سطح روابط دوجانبه باقی نمانده و در همفکری، همکاری و همگرایی دو کشور در عرصه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نیز نمود داشته است.
او با اشاره به اینکه هدف جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با عمان در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، تأکید کرد: کشورهای منطقه توانایی و قدرت کافی را برای تأمین امنیت منطقه دارند و حضور بیگانگان در منطقه هیچ ثمره‌ای جز تهدید امنیت ندارد.وزیر امور خارجه عمان نیز در این دیدار با بیان اینکه حامل صمیمانه‌ترین تبریک‌ها و تهنیت‌های سلطان عمان برای رئیس جمهور جدید ایران هستم، از مواضع رئیس جمهوری کشورمان درباره تقویت روابط با کشورهای همسایه از جمله در سخنرانی مراسم تنفیذ استقبال کرد و گفت: امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم در مسقط از حضرتعالی استقبال کنیم و استمرار سفرهای مقامات عالی رتبه به تقویت و تحکیم هر چه بیشتر روابط دو کشور بویژه در عرصه اقتصادی بینجامد.
قدردانی رئیسی از تلاش‌های اوپک در حفظ ثبات بازار نفت
رئیس جمهوری ایران با ارسال پیامی از تلاش‌های دبیرخانه اوپک در حفظ ثبات بازار نفت طی دو سال گذشته قدردانی کرد.
کاظم غریب‌ آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، از پاسخ کتبی آیت الله رئیسی، به پیام تبریک دبیرکل اوپک خبر داد و افزود که رئیس جمهوری برای دبیرکل و همکاران ایشان آرزوی توفیق کرد.تیرماه گذشته بود که «محمد سانوسی بارکیندو» دبیر کل اوپک با ارسال پیامی انتخاب رئیسی به مقام ریاست جمهوری ایران را تبریک گفته و با اشاره به جایگاه والای ایران در اوپک، احساسات عمیق خود نسبت به مردم بزرگ ایران را ابراز کرده بود.