وضعیت بازارهای مالی در دولت رئیسی بررسی شد اقتصاد در مسیر تازه؟

گروه بازار و سرمایه، روز سه‌شنبه ۱۲ مردادماه مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب، سید ابراهیم رئیسی، برگزار شد. بازارهای مالی نیز به برگزاری مراسم تنفیذ رئیس جمهور واکنش نشان دادند و شاهد تغییراتی در برخی بازارها بودیم.
در اقتصاد ایران، نرخ دلار یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار بر روند قیمتی در بازارهای موازی است. بر اساس گزارش برخی از رسانه‌ها پس از مراسم تنفیذ قیمت دلار از ۲۵.۷۵۰ تومان به ۲۴.۷۵۰ رسید و نسبت به آخرین وضعیت خود یک هزار و ۱۴۸ تومان کاهش قیمت داشته است. اما روز گذشته دلار دوباره صعودی شد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که برخی فعالان بازار ارز اعتقاد داشتند با روی کار آمدن کابینه رئیسی بازار ارز احتمالا به آرامش می‌رسد. بر اساس گزارشی از تجارت‌نیوز قیمت دلار در بازار آزاد اندکی افزایش داشت و روز چهارشنبه با بهای ۲۵ هزار و ۵۶۹ تومان معامله شد. در صرافی ملی اما دلار با افزایش بیشتری مواجه بود و نرخ فروش دلار که روز سه‌شنبه ۲۵ هزار و ۹۹ تومان بود چهارشنبه به ۲۵ هزار و ۳۵۱ تومان رسید. قیمت خرید دلار در صرافی ملی هم از ۲۴ هزار و ۶۰۲ تومان روز سه‌شنبه به ۲۴ هزار و ۸۴۹ تومان افزایش داشت. این در حالی است که قیمت سکه امامی در بازار روز چهارشنبه نسبت به روز سه‌شنبه کاهش قیمت داشت. چهارشنبه قیمت سکه امامی با قیمت ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شد. بر اساس گزارش دیگری از تجارت‌نیوز، انس جهانی در بازار روز گذشته با کمی افزایش به ۱۸۱۴ دلار رسید. قیمت طلا ۱۸ عیار در بالاترین نرخ روز چهارشنبه یک میلیون و ۹۹ هزار تومان و در پایین‌ترین قیمت یک میلیون و ۸۸ هزار تومان ثبت شد. قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان اعلام شد. محمد کشتی‌آرای نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره نوسانات قیمت طلا و سکه در گفت‌وگویی اشاره کرده است که قیمت طلا و سکه در بازار داخلی احتمالاً تا روز پنجشنبه در همین محدوده باقی می‌ماند تا شاخص‌های اقتصادی آمریکا در روز پنجشنبه و روند انس جهانی مشخص شود.
از بورس چه خبر؟
ادامه روند صعودی در بازار سرمایه باعث شد شاخص کل بورس دوباره بتواند بعد از حدود هشت ماه وارد کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شود. شاخص کل بورس روزگذشته با ۳۰ هزار و ۴۱۶ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۴۰۶ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۲۵۷۵ واحد افزایش یافت و رقم ۴۰۳ هزار ۲۵۶ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۸۴۱ هزار معامله به ارزش ۷۳ هزار و ۸۴۸ میلیارد ریال انجام دادند.


بازارها در دولت رئیسی به کدام سو می‌روند؟
کارشناسان و تحلیلگران سناریوهای متفاوتی را برای بازارهای مالی در دولت سیزدهم مطرح می‌کنند. برخی از تحلیلگران معتقدند که تغییر دولت نمی‌تواند تاثیر قابل توجه‌ای بر بازارهای مالی به خصوص بازار ارز داشته باشد. به گفته آنها کمرنگ شدن امید برای احیای برجام جوی را در بازار به راه انداخته و برخی‌ها انتظار افزایش قیمت دلار به بالای 30 هزار تومان را دارند. علی شریعتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره روند افزایشی قیمت دلار در بازار و موج به راه افتاده از افزایش شدید قیمت دلار، می‌گوید: «قیمت دلار در دولت آقای احمدی‌نژاد با توجه به فریز قیمتی که وجود داشت و نوسانات آخر دلار که کاسبی دولت بود، در دوره آقای روحانی، آربیتاژ رانتی‌ای ایجاد شد؛ هر چند شرایط تحریم و جنگ اقتصادی را باید در نظر بگیریم. ولی در کل قیمت دلار دست دولت‌ها است و دولت‌ها سعی می‌کنند تا جایی که می‌توانند با کنترل آن، در راستای اهداف خود حرکت کنند. این‌که ما فکر کنیم برای دلار یک‌شبه اتفاق خاصی می‌افتد، اشتباه است. همیشه افزایش ناگهانی قیمت دلار قابل تصورتر هست. حتی اگر توافق هم صورت بگیرد و ایران دوباره به فروش ۴ میلیون بشکه نفت در روز برگردد، این‌که تصور کنیم دلار ریزش می‌کند یا آمریکا سفارت خود را باز کند، دلار ۷ هزار تومان می‌شود، خیال‌های واهی‌ای است. این‌که تصور کنیم یک دفعه اتفاقی در بازار بیفتد، چه افزایشی که البته من تصور نمی‌کنم و چه روند کاهشی، اگر اثراتی باشد، اثرات بیرونی است که باز هم موج است. در حال حاضر همه انرژی‌ها در این راستاست که دولت جدید با کمترین تکان و چالش کار خود را شروع کند. تغییر شارپی در بازار وجود نخواهد داشت؛ اگر هم تغییری باشد، بیشتر در جهت کاهش قیمت دلار خواهد بود.»
اما وضعیت برای بازار طلا و سکه چگونه‌ خواهد بود؟ بر اساس گزارشی از اقتصادنیوز، به سبب پیوند قیمتی این فلز گران‌بها با نرخ دلار، رفتارهای بانک مرکزی دولت جدید در کنترل نرخ ارز و استفاده از ابزارهای کنترلی برای کاهش قیمت‌ها در این بازار طبیعتاً سبب کاهش قیمت در بازار طلا و سکه نیز خواهد شد. اما در این میان باید توجه داشت که به سبب ادامه سیگنال‌های منفی موثر بر بازارهای ارز، طلا و سکه همچون توقف مذاکرات احیای برجام، عدم پذیرش fatf و به‌تبع آن محدودیت‌های جدی در مبادلات مالی بین‌المللی در کنار رشد ادامه دارد نقدینگی و ادامه انتظارات تورمی؛ همه و همه سبب می‌شود اگر دولت سیزدهم برای کنترل بازار ارز تلاش کند تنها موفق شود در مدت نه‌چندان زیادی نرخ‌ها در بازار ارز را تا حدودی اصلاح کند. این اصلاح که به بازار طلا و سکه نیز تسری خواهد یافت، دیری نخواهد پایید که به سبب عوامل پیش‌گفته بی‌اثر شده و این بازارها به مسیر رشد قیمتی بازخواهند گشت.
بازار سرمایه در ماه‌های آتی
اکنون بازار به نسبت ماه‌های گذشته در شرایط مناسبی به سر می‌برد، برخی از کارشناسان معتقدند که سیاست‌های دولت سیزدهم درخصوص بازار سرمایه، مسئله برجام و نرخ دلار از عوامل مهم و موثر در چگونگی وضعیت شاخص بورس بوده و اگر موارد اشاره شده در مسیر درستی قرار بگیرد بدون شک سهام‌داران بار دیگر شاهد رشد شاخص و فتح قله‌های جدید خواهند بود.
سایر اخبار این روزنامه
طرح‌های فصلی کتاب در طول 6 سال برگزاری، چقدر موفق بودند؟ آخرین امید کتاب‌خوان‌ها ژوبین صفاری قوی سیاه خوشبختی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: رکوردهای پیاپی کرونا در کشور پرونده محاکمه عاملان انفجار به کجا رسید؟ ابهامات باقی مانده در یک سالگی انفجار بندر بیروت حسن روحانی چه تابوهایی را شکست؟ از مذاکره با آمریکا تا انتصاب سفیر زن بلوچ ایران اتهامات را تکذیب کرد شب مرموز و پرتنش در خلیج فارس وضعیت بازارهای مالی در دولت رئیسی بررسی شد اقتصاد در مسیر تازه؟ رئیسی در دیدار وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین: سیاست اصولی ایران، دفاع از مظلومان جهان است سخنگوی وزارت امور خارجه: بر تعهد قوی خود به ثبات منطقه‌ای و امنیت دریانوردی تاکید می‌کنیم پیام سرلشکر باقری به ابراهیم رئیسی لاوروف: مسکو به دنبال یک سیاست خارجی مسالمت آمیز و مسئولانه است اهداف تل آویو، لندن و واشنگتن از سناریوی زدن نفتکش اسرائیلی مسکن مهمترین کالای سبد اقتصادی خانوار ایرانی