ورود شاخص بورس به كانال 1/4 ميليون واحدي

بازار سرمايه پس از مدت‌هاي مديد بالاخره روي خوش به سهامداران نشان داده و با توجه به رشد چند روز اخير بورس به نظر مي‌رسد بازار سرمايه در كنار گزارش‌هاي شركت‌ها از ميزان سوددهي‌ها، از جانب حمايت رييس‌جمهور آينده هم دلگرمي پيدا كرده‌ و سهامداران در اين روزها در انتظار اعلام سياست‌هاي جديد از سمت دولت ابراهيم رييسي هستند و در مجموع اين عوامل باعث ايجاد اطمينان در بازار سرمايه و رشد شاخص‌ها شده است. مراسم تنفيذ رييس‌جمهور هم انجام شد. نكته جالب اين مراسم اين بود كه آقاي رييسي، بازار سرمايه را در كنار كسري بودجه، تورم و كرونا جزو اولويت‌هاي دولت طبقه‌بندي كردند و اين، اولين‌باري است كه رييس‌جمهوري در مراسم تنفيذ به بازار سرمايه اشاره مي‌كند.
شاخص كل بورس كه از نيمه بهمن ماه سال گذشته به كانال يك ميليون و ۱۰۰ هزار واحد سقوط كرده بود پس از اعلام نتيجه انتخابات به نفع ابراهيم رييسي دوباره صعودي شد و حالا از كانال يك ميليون و ۴۰۰هزار واحد گذشته است. اين نخستين‌بار در هفت ماه گذشته است كه شاخص كل بورس به چنين كانالي ورود مي‌كند. 
براساس اين گزارش، شاخص كل در بازار بورس روز (چهارشنبه، ۱۳ مرداد ماه) ۳۰ هزار و ۴۱۴ واحد رشد داشت كه درنهايت اين شاخص به رقم يك ميليون و ۴۰۶ هزار واحد رسيد و در معاملات روز گذشته بيش از ۹ ميليارد و ۳۰۹ ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۳ هزار و ۸۴۷ ميليارد ريال داد و ستد شد.
همچنين شاخص كل (هم‌وزن) با ۲ هزار و ۵۷۴ واحد افزايش به ۴۰۳ هزار و ۲۶۴ واحد و شاخص قيمت (هم‌وزن) با يك‌هزار و ۶۲۷ واحد رشد به ۲۵۴ هزار و ۸۲۰ واحد رسيد.


كارشناسان بورسي بر اين باورند كه دليل اصلي رشد بازار سرمايه در چند هفته اخير، افزايش نرخ ارز بوده ضمن آنكه گزارش‌هاي ۳ماهه شركت‌ها، گزارش‌هاي خوبي بود و اوضاع مناسب عملكرد شركت‌ها در كنار رنگ باختن انتظار كاهش نرخ ارز باعث اقبال سرمايه‌گذاران به خريد بود و با آغاز به كار دولت جديد، سياست‌هاي وزير اقتصاد و رييس‌كل بانك مركزي اثر بااهميتي بر بازارسرمايه خواهد داشت و در صورت عدم توافق، كار سختي پيش روي دولت خواهد بود و از طرفي انتظارات تورمي افزايش خواهد يافت و از سويي با افزايش تقاضا در بازارهاي مختلف، بازارها صعودي خواهند بود. با آغاز به كار دولت جديد انتظار مي‌رود بازار سرمايه هم شرايط بهتري را تجربه كند و آزادسازي قيمت‌ها، يكي از خواسته‌هاي سهامداران از دولت جديد است.
 گفتني است در چند ماه گذشته، دولت با چاپ پول هزينه‌هاي خود را تامين كرده و عرضه اوراق در بازار سرمايه هم نقش زيادي در تامين مالي دولت ايفا كرده و به گفته مسوولان سازمان بورس و همچنين وزير اقتصاد، چيزي حدود 680 هزار ميليارد تومان تامين مالي در سال گذشته از طريق بورس انجام شده است.