وعده صادق می‌دهم

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آغاز سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرد که به عنوان رئیس‌جمهوری، پاسدار اسلام، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی باشد.
آیت‌الله رئیسی عصر پنج شنبه، در مراسم تحلیف خود، سوگند یاد کرد. مراسم ادای سوگند رئیس‌جمهوری با حضور مقام‌ها و مسئولان ارشد و مهمانان خارجی از ۸۰ کشور و سازمان بین‌المللی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. بنابر اصل ۱۲۱ قانون اساسی رئیس‌جمهوری در مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ در جلسه‌‏ای‏ که‏ با حضور رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ و اعضای‏ شورای‏ نگهبان‏ تشکیل‏ می‌شود، به‏ ترتیب‏ زیر سوگند یاد می‌کند و سوگندنامه‏ را امضا می‌کند. متن سوگندنامه رئیس‌جمهور به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم‌
«من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم. در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.»


رئیس‌جمهور بعد از مراسم تحلیف، طبق آیین‌نامه دو هفته زمان دارد تا نسبت به معرفی کابینه و برنامه وزرا به مجلس شورای اسلامی اقدام کند که پس از اعلام وصول در مجلس، به مدت یک هفته وزرا و برنامه‌های‌شان در دست ارزیابی قرار خواهند گرفت که البته رئیسی پس از نطق خود در مجلس گفت: در اجرای منویات رهبری مبنی بر سرعت بخشیدن در معرفی اعضای دولت به مجلس شورای اسلامی، در اولین فرصت در ابتدای هفته آینده (این هفته) فهرست اعضای پیشنهادی کابینه تقدیم ریاست مجلس و نمایندگان می‌شود.
۲۸ خرداد پیام تحول خواهی و عدالت طلبی بود
رئیسی پس از ادای سوگند و انجام مراسم تحلیف ضمن خیر مقدم به میهمانان خارجی و داخلی شرکت‌کننده در این مراسم با اشاره به اینکه دولت جدید امروز در بلندایی ایستاده که تمدنی جهانی با چندین هزار پیشینه آن را ساخته است، اظهار داشت: در طلیعه قرن جدید و آغاز گام دوم انقلاب بسیار افتخار می‌کنم که از سوی مردم و با رأی آنان به نگاهبانی از چنین میراثی مفتخر شده ام.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه انتخابات نقطه آغاز مشارکت مردم است نه نقطه پایان آن و دولت مردمی به دنبال خواست مردم و پیام آنان در این انتخابات خواهد بود، اظهارداشت: پیام رأی مردم ایران در حماسه ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰، پیام تحول‌خواهی و عدالت‌طلبی بود. خواست مردم استقلال‌طلبی و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی قدرت‌های مستکبر و ظالم بود. در عین اینکه باید به تعامل سازنده و گسترده با همه جهان پایبند بود.
رئیسی خاطرنشان کرد: مردم از ما می‌خواهند که به وعده خود مبنی بر تحقق دولت عدالت‌گستر، فساد ستیز و تبعیض‌گریز، دغدغه‌مند، برنامه‌محور، علم‌خواه و اندیشه‌پیشه عمل کنیم. مردم از دولت برگزیده خود می‌خواهند مدافع حقوق انسان‌ها در عالم باشند و به ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض در هیچ کجای جهان راضی نشود. ما مدافع واقعی حقوق بشر و حقوق انسان هستیم و سکوت در برابر ظلم و جنایت و تجاوز به حقوق انسان‌های بی‌گناه و بی‌دفاع را قبول نداشته و مردود می‌دانیم.
صدای رسای، ولی نعمتان‌مان خواهیم بود
دکتر رئیسی با بیان اینکه ظلم و جنایت چه در قلب اروپا باشد و چه در امریکا. چه در آفریقا باشد چه در یمن. چه در سوریه باشد چه در فلسطین. ما در کنار مظلومان خواهیم ماند، اظهارداشت: در داخل کشور نیز مردم و جوانان عزیز از ما می‌خواهند که صدای رسای مستضعفان و، ولی نعمتان‌مان باشیم. مردم می‌خواهند آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی آن‌ها مجدانه پیگیری شود. مردم می‌خواهند که به معنای حقیقی کلمه، انقلاب اسلامی محقق شود و همه ویژگی‌های انقلاب اسلامی در ساختارها، فرایند‌ها و باور‌های دولتمردان مشاهده‌پذیر باشد. مردم می‌خواهند که با رفع تنگناها، معیشت و سفره آن‌ها بهبود بخشیده شود. مردم می‌خواهند نشاط ملی و شور اجتماعی در جامعه گسترش یابد و دولت برخاسته از اراده ملت برای تأمین منافع مردم و اجرای عدالت خواهد ایستاد و در این مسیر خستگی‌ناپذیر پیش خواهد رفت.
خادم همه جمهور هستم
دکتر رئیسی با بیان اینکه امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون از جمعیت هستم، اظهارداشت: مردم ایران همانانی هستند که بار‌ها و بارها، وفاداری خود را به انقلاب در عرصه‌های مختلف اثبات کردند و امروز نوبت ماست که ادای امانت کنیم. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت مردمی، دولت وفاق ملی است، گفت: در دولت مردمی، جناح‌های سیاسی، دسته‌بندی‌های قومی و مذهبی و گروهی، رنگ می‌بازد و همه مردم دست در دست یکدیگر برای تحقق ایران قوی، ذیل پرچم مقدس جمهوری اسلامی هم‌پیمان می‌شوند. رئیس‌جمهور اضافه کرد: امروز از همه نخبگان و اقشار مختلف مردم، همه اقوام و همه مذاهب، همه احزاب و همه گروه‌ها و همه جریان‌های سیاسی، حوزه و دانشگاه، جوان، پیر، زن و مرد، می‌خواهم که دولت مردمی را با همه وجود دولت خود دانسته و یاری کند. بیایید تا برای اعتلای اسلام عزیز، برای عزت آیندگانمان، برای سربلندی ایران عزیزمان در جهان، دست در دست یکدیگر با وحدت و انسجام ملی بپا خیزیم و آرمان ایران قوی را محقق‌سازیم.
وعده‌های دولت مردمی صادق است
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه وعده‌های دولت مردمی وعده صادق است و خود را متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌دانیم، گفت: ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشه‌های فساد و رانت‌خواری، مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل تکانه‌ها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی، بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور، حمایت از تولید ملی، تلاش برای خودکفایی در تأمین نیاز‌های اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانش بنیان، مدیریت بهینه معادن و منابع آب، گاز و نفت کشور، توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط زیست را با قدرت دنبال خواهیم کرد. آیت‌الله رئیسی افزود: دولت مردمی، دولتِ مدیرانی خواهد بود که دل در گرو منافع مردم دارند و اهتمام اصلی آن‌ها بسیج توانمندی‌های آشکار و نهفته ملت به ویژه جوانان است تا آنان را به میدان کار و تلاش سازنده بیاورد.
دکتر رئیسی لازمه این تحول را نقدپذیری و تکریم نخبگان و صاحب‌نظران دانست و اظهار داشت: از مردم و از نمایندگان ملت می‌خواهیم به عنوان مصلحان دولت عمل کنند و خدمتگزاران خود را از پیشنهاد‌ها و انتقاداتی که دارند بهره‌مند سازند. به حضور مردم در صحنه و همدلی و همکاری قوای سه‌گانه، نهاد‌های انقلاب اسلامی و نیرو‌های مسلح سرافراز نیاز داریم.
تعامل هوشمند با جهان در دستور کار دولت مردمی
دکتر رئیسی با بیان اینکه در این جلسه تاریخی و در پیشگاه نمایندگان عزیز و انقلابی ملت و در حضور مهمانان گرانقدر خارجی علاقه‌مندم اشاره‌ای به رویکرد دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی داشته باشم، خاطرنشان کرد: در دولت همه مؤلفه‌های قدرت ملی تقویت خواهد شد و از همه ابزار‌های قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران تأمین شود. رئیس‌جمهور قدرت جمهوری اسلامی ایران را در منطقه امنیت ساز دانست و گفت: ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفاً برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم به کار گرفته خواهد شد. بحران‌های منطقه باید از طریق گفتگو‌های واقعی درون منطقه‌ای و بر اساس تأمین حقوق ملت‌ها حل و فصل شود.
دست همه همسایگان را به گرمی می‌فشاریم
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دخالت بیگانگان در منطقه نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه خود مشکل است، اضافه کرد:دست دوستی و برادری به سوی همه کشور‌های منطقه به خصوص همسایگان دراز می‌کنم و دست آن‌ها را به گرمی می‌فشارم. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملاً صلح آمیز است، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی، به فتوای رهبری معظم انقلاب اسلامی سلاح اتمی را شرعاً بر خود حرام می‌داند و این سلاح هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ندارد. سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه نخواهد شد. تحریم‌ها علیه ایران باید لغو گردد و از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند، حمایت خواهیم کرد.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران، کشور‌ها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می‌داند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را ارتقای روابط با کشور‌های همسایه دانسته و خواهان عزت و اعتلای آن‌ها هستیم. دیپلماسی باید ارتباط ملت‌های منطقه را بیشتر و اشتراکات آن‌ها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و فناوری تقویت نماید.
قالیباف: منفعت طلبی و قبیله گرایی گناهی نابخشودنی
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در مراسم تحلیف دوره سیزدهم ریاست جمهوری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» نه تنها فساد بلکه هرگونه منفعت طلبی سیاسی یا قبیله‌گرایی گناهی نا‌بخشودنی است. ما به خوبی بر مشکلات و چالش‌های پیش روی دوره جدید واقف هستیم. ما می‌دانیم ناکارآمدی‌های اشباع شده تا چه میزان به اعتماد مردم لطمه زده است و می‌دانیم بار مشکلات اقتصادی و معیشتی چقدر بر شانه مردم خصوصاً قشر متوسط و ضعیف سنگینی می‌کند.
آمادگی قوه قضائیه برای کمک به دولت
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امیدوارم به فضل پروردگار رئیس‌جمهور محترم با کمک سایر قوا و نخبگان و مردم در این مسئولیت خطیر موفق باشد و هر چه سریع‌تر در جهت رفع مشکلات مردم اقدام کنند. وی افزود: امیدوارم رئیس محترم جمهور نسبت به اجرای همه اصول قانون اساسی مخصوصا بند‌های شانزده گانه اصل سوم قانون اساسی و اصولی که حقوق آحاد جامعه را تأمین می‌کند اهتمام لازم را داشته باشد. محسنی اژه‌ای ادامه داد: قوه قضائیه برای کمک به دولت و گسترش عدل و عدالت و حمایت از حقوق مردم و آزادی‌های مشروع و مبارزه با فساد آمادگی لازم را دارد و با تمام توان کمک خواهد کرد و در مبارزه با فساد جدی‌تر از همیشه خواهد بود.