سرت را بالا بگیر سرباز وطن

گروه ورزشی/ چهاردهمین روز از مسابقات المپیک 2020 توکیو روز پنجشنبه برگزار شد. روزی که همه علاقه‌مندان به ورزش و کشتی منتظرش بودند تا حسن یزدانی کاروان ایران را صاحب خوشرنگ‌ترین مدال کند اما اتفاق دیگری رخ داد و آزادکار کشورمان در فینال مغلوب دیوید تیلور امریکایی شد و به مدال نقره دست یافت. محبوب‌ترین کشتی‌گیر آزادکار جهان در نظرسنجی اینستاگرامی اتحادیه جهانی کشتی در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم در یک مبارزه حساس و دیدنی ۴ - ۳ در حالی مغلوب شد که تا ثانیه‌های پایانی ۳ - ۲ پیش بود اما با زیرگیری تیلور در ۱۷ ثانیه به پایان مسابقه، در خاک نشست و ۲ امتیاز از دست داد تا ناباورانه مدال طلای المپیک را از دست بدهد و برای سومین بار مغلوب این حریف امریکایی شود. با سوت پایان کشتی و در شرایطی که تیلور با دو بنده پاره آبی رنگش، پرچم امریکا را در سالن می‌چرخاند، این حسن یزدانی بود که با عصبانیت با مشت به تشک کشتی کوبید. یزدانی بشدت عصبانی و ناراحت بود تا جایی که مربیان قادر به کنترل او نبودند. او وقتی از بالای تشک به زمین آمد، لگدی به یک صندلی کنار تشک زد و با ناراحتی و اندوه هرچه تمام‌تر، راه سالن را در پیش گرفت. شکست یزدانی مقابل تیلور امریکایی تنها روی تشک برای علاقه‌مندان به کشتی تلخ نبود و گریه قهرمان المپیک پس از شکست در فینال قلب علاقه‌مندان به ورزش را آزرده کرد. یزدانی پس از کسب مدال نقره با ناراحتی زیاد روی سکوی المپیک رفت و پیش از آن وارد میکسدزون شد و در حالی که ناراحت بود فقط گفت: «شرمنده مردم شدم حلالم کنید.» او همچنین در اینستاگرام خود نوشت: «سلام خدمت مردم عزیز و با محبت ایران؛ آرزو داشتم با تکرار طلای المپیک بار دیگر سهم کوچکی در شادی دل شما عزیزان داشته باشم اما شرمنده‌ام که تقدیر اینگونه نشد. در تمام این سال‌ها همیشه دعای خیر و انبوه محبت‌های شما، موجب انگیزه و دلگرمی من روی تشک بوده و این بار هم دلیلی است برای اینکه باز با تمام توان بجنگم و در میدان‌های پیش رو دلتان را شاد کنم. در پایان از تمام شما عزیزان، دوستان هنرمند، ورزشکار و همه بزرگوارانی که با پیام‌های پر مهرشان، این فرزند کوچک ایران را شرمنده کردند تشکر و قدردانی می‌کنم.»
واکنش‌ها به باخت یزدانی
پس از این اتفاق اظهارنظرهای زیادی در خصوص باخت یزدانی شد. علیرضا حیدری، دارنده مدال‌های طلای جهان و برنز المپیک درباره باخت او اظهار کرد: «یزدانی در ثانیه‌های پایانی بد تصمیم گرفت. او باید مثل تمام ثانیه‌های مبارزه به حریف می‌چسبید و همان تاکتیک را ادامه می‌داد، اگر هم می‌خواست فاصله بگیرد باید بیشتر فاصله می‌گرفت و مثلاً یک متر از حریف فاصله می‌گرفت تا کشتی تمام شود نه اینکه در ۵۰ سانتیمتری او بایستد. او باید همان‌طور حریف را نگه می‌داشت و اجازه زیرگیری نمی‌داد اما تصمیم اشتباه باعث شد امتیاز از دست بدهد. قبل‌تر‌ها خیلی بیشتر روی این موضوع کار می‌شد تا براحتی به حریفان زیر ندهیم اما الان این توجه کمتر شده است. ما در بخش آموزش از رده‌های پایه دچار مشکلات اساسی هستیم.» اکبر فلاح، قهرمان کشتی جهان در سال ۱۹۹۳ تورنتو عنوان کرد‌: «وقتی رشته‌های دیگر فعالیت نمی‌کنند و ما فقط در یکی دو رشته توقع مدال داریم، بار روی این رشته‌ها می‌افتد. آنقدر این بار سنگین بوده که آنها نابود شدند، مانند تکواندو یا وزنه‌برداری که در تکواندو مدال نگرفتیم و در وزنه‌برداری فقط یک نقره گرفتیم. حالا هم بار ورزش روی یزدانی و کشتی بود، آنها واقعاً له شدند. وقتی یزدانی قهرمان دنیا می‌شود می‌بینیم ایرادات فنی هم دارد اما زمانی که طلا می‌گیرد همه یادشان می‌رود این ایرادات را برطرف کنند. گارد گرفتن حسن یزدانی ایراد داشت، او زیرگیری نمی‌کرد. این است که ما ایرادات فنی را نگرفتیم و وقتی یزدانی باخت دیدیم که هم ایراد تکنیک دارد و هم تاکتیک.»
پیام اولین قهرمان المپیک تاریخ ایران به یزدانی


امامعلی حبیبی اولین قهرمان المپیک تاریخ ورزش و کشتی ایران که در بازی‌های المپیک ۱۹۵۶ ملبورن به همراه غلامرضا تختی به مدال طلای المپیک رسید، تلاش حسن یزدانی در بازی‌های المپیک توکیو را ستود و غیرت او را مایه افتخار دانست. حبیبی ۹۰ ساله که با یک طلای المپیک و ۳ طلای جهان از نوابغ ورزش ایران بوده، پس از مسابقه یزدانی پیامی به این قهرمان داد: «حسن جان. تو همان پهلوان همیشگی برای من و ملت شریف ایران هستی. برد و باخت جزئی از ورزش است و قشنگی ورزش هم به همین چیزهاست. تو باید در مسابقات آینده تیلور را ببری. بیشتر تمرین کن و با روحیه عالی و بهتر خودت را به تیلور تحمیل کن. من مطمئنم که در مسابقه بعدی با امتیاز زیاد او را می‌بری و شکستش می‌دهی. تو سرباز این وطن هستی و دین خود را ادا کردی، پس سرت را بالا بگیر و سینه‌ات را ستبر کن و با افتخار به میهن برگرد که محبوب همه ملت شریف ایران هستی. دست علی به‌همراهت.»
اعتراض فدراسیون کشتی به داوری
با گذشت 24 ساعت از شکست یزدانی، فدراسیون کشتی پیگیر نحوه داوری دیدار فینال وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد المپیک توکیو شد. به‌گزارش فدراسیون کشتی، با توجه به اینکه دیوید تیلور امریکایی در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم المپیک توکیو مقابل حسن یزدانی در چند صحنه به‌صورت زانو زده از تشک بیرون رفت، فدراسیون کشتی پیگیری خود را در این زمینه از کمیته داوران اتحادیه جهانی کشتی انجام داد. این موضوع در کلینیک داوری صبح جمعه مسابقات مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه قاضی موافق دادن امتیاز به حسن یزدانی بود اما داور وسط و رئیس تشک با این امر مخالف بودند، احتمال اینکه داور وسط و رئیس تشک بابت این اشتباه با برخورد کمیته داوران اتحادیه مواجه شوند زیاد است.
پاداش طلایی‌های المپیک در جیب حسن یزدانی
کمیته ملی المپیک اعلام کرده در راستای احترام به افکار عمومی و تجلیل ملت از رشادت و تلاش‌های حسن یزدانی در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، پاداش پای سکوی وی را 10 هزار یورو و معادل پاداش مدال طلا پرداخت کرد. پاداش حسن یزدانی ظهر جمعه با حضور صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک پرداخت شد.

برش
توکیو 2020 یزدانی عین توکیو 1964آقا تختی

حسن یزدانی نایب قهرمان المپیک شد، اولین واکنش او با بغض از شرمندگی اش در برابر مردم بود. عین بغض آقا تختی در المپیک 1964توکیو. حسن برای مردم ایران فراتر از یک قهرمان است و آنها او را از خون خود می‌دانند. یکی مثل آقا تختی که روی تشک تمام وجودش را برای مردم خرج می‌کرد و در زمان شکست‌ها دوست نداشت چشم در چشم مردم شود. علی اکبر حیدری، پیشکسوت و هم تیمی آقا تختی از المپیک 1964 توکیو خاطره جالبی را روایت کرده است: «آقا تختی در المپیک 1964 در توکیو ژاپن چهارم شد. تختی بعد از باخت نمی‌توانست بخوابد. شب‌ها چند بار از خواب می‌پرید و می‌گفت جواب ملت را چه بدهم، آمده بودم که برای‌شان مدال بگیرم. روی برگشتن به ایران را نداشت، می‌گفت بلیتش را جوری گرفتند که چند روز بعد از تیم برگردد. جالب بود که او چند روز با تأخیر به ایران برگشت و برای آنان که مدال گرفته بودند اینقدر جمعیت به فرودگاه نیامده بود که برای تختی آمد. تختی همیشه احساس می‌کرد که وظیفه سنگینی روی دوش دارد. خیلی با مردم بود و مردم دوستش داشتند. در بازگشت مردم چنان استقبالی ازاو کردند که اشک تختی درآمد.»