منشور دولت مردمی

گروه سیاسی/ مراسم تحلیف آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس دولت سیزدهم، پنجشنبه با حضور شخصیت‌های کشوری و لشکری و 115 نفر  از مقام‌ها و میهمانان خارجی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، مراسمی که رئیس جمهوری آن را طلیعه و فصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردم سالاری در تاریخ کشورمان دانست. این مراسم که طی آن رئیس جمهوری در پیشگاه ملت، در کنار رئیس قوه قضائیه و با حضور اعضای شورای نگهبان، به متن تعیین شده در قانون اساسی سوگند یاد کرد، با نظمی خوب و با حضور گسترده شخصیت‌های داخلی و میهمانان خارجی برگزار شد، مراسمی که حتی نحوه نشستن و قرارگرفتن میهمانان خارجی نیز تحلیل‌های داخلی و خارجی بسیاری را به همراه داشت. اما به تأکید رئیس جمهوری، مراسم روز پنجشنبه را می‌توان آغاز دوره‌ای جدید از جمهوری اسلامی ایران دانست، دوره‌ای که در آن، انتخابات نه به معنای پایان مشارکت، بلکه به معنای آغاز مشارکت مردم است. آیت‌الله رئیسی، پیام رأی مردم ایران در حماسه ۲۸ خرداد را پیام تحول‌خواهی و عدالت دانست و با اشاره به اینکه مردم از ما می‌خواهند که به وعده خود مبنی بر تحقق دولت عدالت‌گستر، فسادستیز و تبعیض‌گریز، دغدغه‌مند، برنامه‌محور، علم‌خواه و اندیشه‌پیشه عمل کنیم، تأکید کرد که دولت مردمی، دولت وفاق ملی است و در این دولت جناح‌های سیاسی، دسته‌بندی‌های قومی و مذهبی و گروهی، رنگ می‌بازد. رئیس جمهوری درباره مذاکرات هسته‌ای نیز تصریح کرد: سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه نخواهد شد. تحریم‌ها علیه ایران باید لغو گردد و از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند، حمایت خواهیم کرد. اما نکته اینجا است که در نطق آیت‌الله رئیسی در مراسم تحلیف، تقریباً به همه نکات مهم و اساسی داخلی و سیاست خارجی پرداخته شده بود، نطقی که پس از سخنان رؤسای قوای مقننه و قضائیه و نیز ادای سوگند، ایراد شد.
مراسم تحلیف، تجلی اراده ملت
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در این مراسم با بیان اینکه در طلیعه قرن جدید و آغاز گام دوم انقلاب بسیار افتخار می‌کنم که از سوی مردم و با رأی آنان به نگاهبانی از چنین میراثی مفتخر شده‌ام، انتخابات را نه نقطه پایان مشارکت مردم، بلکه نقطه آغاز مشارکت مردم دانست و تصریح کرد: پیام رأی مردم ایران در حماسه ۲۸ خرداد، پیام تحول خواهی و عدالت بود. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه قانون اساسی همه نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رأی مردم دانسته است، اضافه کرد: اینک در چهاردهم مرداد ۱۴۰۰ بار دیگر اراده ملت تجلی پیدا کرد تا این خدمتگزار با آرمان‌های والایی سوگند وفاداری یاد کند که ۴۰ سال پیش از سوی امام بزرگوارمان به ثمر نشست. رئیسی با بیان اینکه مردم برای پیمودن مسیر نورانی انقلاب عزمی راسخ دارند، گفت: اراده مردم قرار گرفتن کشور در مسیر عدالت، پیشرفت، آزادی و عزت است. سرنوشت ایران بزرگ به همت امت تاریخ‌ساز و به رهبری امام عظیم‌الشأن متحول گردید و ملت ایران بواسطه انقلاب اسلامی زنجیر اسارت زورگویان را از دست و پای خود باز کرد و بر سرنوشت خود حاکم شد.او اظهارکرد: ملت ایران در برابر شرق و غرب ایستاد تا ثابت کند مردم‌سالاری دینی شیوه نوینی از حکمرانی است که می‌تواند استقلال و آزادی، دین و دنیا، سنت و پیشرفت را در کنار هم به ارمغان بیاورد. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه ایران بزرگ، ایران پرافتخار و ایران تاریخ‌ساز در حالی وارد قرن جدید می‌شود که بیش از ۴۰ سال است خورشید مردم‌سالاری دینی در آن طلوع کرده و اکنون در دوره تعالی و تکمیل حرکت خود در آغاز گام دوم قرار دارد، گفت: دولت جدید، امروز دربلندایی ایستاده که تمدنی جهانی با چندین هزار سال پیشینه، آن را ساخته است. فرهنگی که قرن‌ها در تاریخ بشریت، پیشرو بوده و با ترکیب یکتاپرستی و پیشرفت، الگویی از زیست و معنوی را اراده کرده است.
وی افزود: فرهنگ و تمدن ایران بزرگ آنگاه که پذیرای اسلام شد، همین الگوی پیشرفت را بازآفرینی کرد و سرآمد دانش و ادب در جهان گردید. ملت بزرگ ایران، اکنون بر فراز این قله بلند ایستاده است و خشنود از آنچه از انتخابات تاریخی خود شکل داده است به چشم‌انداز امیدبخش پیش روی کشورش می‌نگرد.


آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه در طلیعه قرن جدید و آغاز گام دوم انقلاب، بسیار مفتخرم که بواسطه رأی ملت قهرمان ایران و از سوی آنان به نگاهبانی از چنین میراث گرانبهایی موظف شده‌ام و خداوند متعال را سپاسگزارم که فرصت بزرگ خدمت به مردم را عطایم فرمود، اضافه کرد: اراده ملت ایران در حالی این حماسه بزرگ را آفرید و جلوه‌ای رشک‌ برانگیز از نظام مردم‌سالاری دینی را در تاریخ معاصر به رخ جهانیان کشید که در اوج دشمنی بدخواهان ملت ایران از تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی تا جنگ روانی گسترده و دشواری‌های ناشی از شیوع گسترده کرونا قرار داشتیم.
پیام‌های حماسه مردم در 28 خرداد
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه انتخابات نقطه آغاز مشارکت مردم است نه نقطه پایان آن و دولت مردمی به‌دنبال خواست مردم و پیام آنان در این انتخابات خواهد بود، اظهارکرد: پیام رأی مردم ایران در حماسه ۲۸خرداد سال ۱۴۰۰، پیام تحول‌خواهی و عدالت‌طلبی بود. خواست مردم استقلال‌طلبی و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی قدرت‌های مستکبر و ظالم بود. در عین اینکه باید به تعامل سازنده و گسترده با همه جهان پایبند بود.
رئیسی ادامه داد: مردم از ما می‌خواهند که به وعده خود مبنی بر تحقق دولت عدالت‌گستر، فساد ستیز و تبعیض‌گریز، دغدغه‌مند، برنامه‌محور، علم‌خواه و اندیشه‌پیشه عمل کنیم. مردم از دولت برگزیده خود می‌خواهند مدافع حقوق انسان‌ها در عالم باشند و به ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض در هیچ کجای جهان راضی نشود.
او با بیان اینکه ما مدافع واقعی حقوق بشر و حقوق انسان هستیم و سکوت در برابر ظلم و جنایت و تجاوز به حقوق انسان‌های بی‌گناه و بی‌دفاع را قبول نداشته و مردود می‌دانیم، اظهارکرد: ظلم و جنایت چه در قلب اروپا باشد و چه در امریکا. چه در آفریقا باشد چه در یمن. چه در سوریه باشد چه در فلسطین. ما در کنار مظلومان خواهیم ماند، در داخل کشور نیز مردم و جوانان عزیز از ما می‌خواهند که صدای رسای مستضعفان و ولی‌نعمتانمان باشیم. مردم می‌خواهند آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی آنان مجدانه پیگیری شود. مردم می‌خواهند که به معنای حقیقی کلمه، انقلاب اسلامی محقق شود و همه ویژگی‌های انقلاب اسلامی در ساختارها، فرایندها و باورهای دولتمردان مشاهده‌پذیر باشد.
رئیس جمهوری گفت: مردم می‌خواهند که با رفع تنگناها، معیشت و سفره آنها بهبود بخشیده شود. مردم می‌خواهند نشاط ملی و شور اجتماعی در جامعه گسترش یابد و دولت برخاسته از اراده ملت برای تأمین منافع مردم و اجرای عدالت خواهد ایستاد و در این مسیر خستگی‌ناپذیر پیش خواهد رفت.آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون از جمعیت هستم، گفت: مردم ایران همانانی هستند که بارها و بارها، وفاداری خود را به انقلاب در عرصه‌های مختلف اثبات کردند و امروز نوبت ماست که ادای امانت کنیم.
ویژگی‌ها و رویکردهای دولت مردمی
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه دولت مردمی، دولت وفاق ملی است، تصریح کرد: در دولت مردمی، جناح‌های سیاسی، دسته‌بندی‌های قومی و مذهبی و گروهی، رنگ می‌بازد و همه مردم دست در دست یکدیگر برای تحقق ایران قوی، ذیل پرچم مقدس جمهوری اسلامی هم‌پیمان می‌شوند.
آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: امروز از همه نخبگان و اقشار مختلف مردم، همه اقوام و همه مذاهب، همه احزاب و همه گروه‌ها و همه جریان‌های سیاسی، حوزه و دانشگاه، جوان، پیر، زن و مرد، می‌خواهم که دولت مردمی را با همه وجود دولت خود دانسته و یاری کند. بیایید تا برای اعتلای اسلام عزیز، برای عزت آیندگانمان، برای سربلندی ایران عزیزمان در جهان، دست در دست یکدیگر با وحدت و انسجام ملی به پا خیزیم و آرمان ایران قوی را محقق سازیم.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه وعده‌های دولت مردمی وعده صادق است و خود را متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌دانیم، گفت: ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشه‌های فساد و رانت‌خواری، ‌مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل تکانه‌ها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی، بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور، حمایت از تولید ملی، تلاش برای خودکفایی در تأمین نیازهای اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانش بنیان، مدیریت بهینه معادن و منابع آب، گاز و نفت کشور، توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط‌زیست را با قدرت دنبال خواهیم کرد. رئیسی با بیان اینکه به فضل پروردگار امیدواریم و آینده‌ای درخشان و در‌ شأن ملت ایران و ایرانی قوی‌‌تر از گذشته را در دسترس می‌بینیم، افزود: دولت مردمی، دولت مدیرانی خواهد بود که دل در گرو منافع مردم دارند و اهتمام اصلی آنها بسیج توانمندی‌های آشکار و نهفته ملت بویژه جوانان است تا آنان را به میدان کار و تلاش سازنده بیاورد.
ضرورت نقد و همکاری قوای دیگر
رئیس جمهوری همچنین، لازمه تحول را نقدپذیری و تکریم نخبگان و صاحب‌نظران دانست و گفت: از مردم و از نمایندگان ملت می‌خواهیم به‌عنوان مصلحان دولت عمل کنند و خدمتگزاران خود را از پیشنهادها و انتقاداتی که دارند بهره‌مند سازند. به حضور مردم در صحنه و همدلی و همکاری قوای سه‌گانه، نهادهای انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح سرافراز نیاز داریم.
او تصریح کرد: با توجه به شرایط ویژه کنونی، دولت، مجلس و قوه قضائیه می‌بایست بیش از پیش با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند و در مسیر خدمت به مردم از هیچ فرصتی دریغ ننمایند. معتقدم که موفقیت ملت ایران فراتر از تدبیر دقیق و تلاش خستگی‌ناپذیر هر یک از قوا، نیازمند همکاری ملی و خرد جمعی است که تجلی آن در تعامل دولت با سایر قوا و همچنین تعامل وسیع با نخبگان و فرهیختگان خواهد بود.
استفاده از همه ابزارها برای تعامل هوشمندانه با جهان
 رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه در این جلسه تاریخی و در پیشگاه نمایندگان عزیز و انقلابی ملت و در حضور میهمانان گرانقدر خارجی علاقه‌مندم اشاره‌ای به رویکرد دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی داشته باشم، اظهارکرد: در دولت همه مؤلفه‌های قدرت ملی تقویت خواهد شد و از همه ابزارهای قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران تأمین شود.
رئیس جمهوری، قدرت جمهوری اسلامی ایران را در منطقه امنیت ساز دانســــت و گفــــت: ظرفیت‌هــــای منطقه‌ای ایران حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفاً برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم به کار گرفته خواهد شد. بحران‌های منطقه باید از طریق گفت‌و‌گوهای واقعی درون منطقه‌ای و بر اساس تأمین حقوق ملت‌ها حل و فصل شود.
وی با بیان اینکه دخالت بیگانگان در منطقه نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه خود مشکل است، اضافه کرد: دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه بخصوص همسایگان دراز می‌کنم و دست آنها را به گرمی می‌فشارم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملاً صلح‌آمیز است، گفت: نظام جمهوری اسلامی، به فتوای رهبری معظم انقلاب اسلامی سلاح اتمی را شرعاً بر خود حرام می‌داند و این سلاح هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ندارد.
او تصریح کرد: سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه نخواهد شد. تحریم‌ها علیه ایران باید لغو گردد و از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند، حمایت خواهیم کرد.
آیت‌الله رئیسی همچنین با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران، کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می‌داند، اضافه کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را ارتقای روابط با کشورهای همسایه دانسته و خواهان عزت و اعتلای آنها هستیم. دیپلماسی باید ارتباط ملت‌های منطقه را بیشتر و اشتراکات آنها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و فناوری تقویت نماید.
رئیس جمهوری ادامه داد: جهان در حال دگرگونی است و تأمین منافع ملت‌ها منوط به درک جهان جدید و تعامل راهبردی با قدرت‌های نوظهور بوده و سیاست خارجی موفق، سیاست خارجی متوازن خواهد بود.
آیت‌الله رئیسی در پایان سخنان خود، از همه میهمانان، بویژه خانواده معظم شهیدان و مسئولان عالی لشکری و کشوری و میهمانان خارجی این مراسم صمیمانه تشکر کرد و گفت: لازم است از زحمات ریاست مجلس شورای اسلامی برادر مجاهدم آقای دکتر قالیباف و همه نمایندگان انقلابی مجلس صمیمانه تشکر کنم که در این مراسم تاریخی میزبان میهمانان عالیقدر بودند.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه برنامه تحولی دولت در گرو همکاری همه بخش‌ها بویژه نمایندگان محترم مردم عزیزمان در مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: از خداوند متعال می‌خواهم که به اینجانب و دولت جدید فرصت خدمتگزاری مؤثر به ملت شریف ایران عنایت فرماید تا بتوانیم با تکیه بر امدادهای الهی و دعای خیر حضرت ولیعصر(عج) و در پرتو رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی آینده‌ای روشن برای ایران عزیز اسلامی و مردمان خوب این سرزمین رقم بزنیم.
 رئیسی درباره معرفی اعضای کابینه نیز تأکید کرد که در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر سرعت در معرفی اعضای دولت و کابینه، فهرست اعضای پیشنهادی کابینه در هفته آینده و در اولین فرصت، قبل از پایان مهلت مقرر تقدیم ریاست محترم و نمایندگان عزیز در مجلس شورای اسلامی خواهد شد.
آمادگی مجلس و قوه قضائیه برای همکاری با دولت
پیش از سخنان آیت‌الله رئیسی، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که میزبان این مراسم هم بود، در سخنانی اعلام کرد که مجلس با تأکید بر استقلال قوا و رعایت همه ضوابط قانونی «پیمان همکاری با دولت» را بر اساس منافع ملّی و مطالبات مردم اعلام می‌کند.
به گزارش ایرنا، قالیباف با اشاره به اینکه با‌وجود مواجهه با تنگناها، ناملایمات و مصایب معیشتی فرارو، کشور در هنگامه یک تحول اساسی و افق گشایی در نظام حکمرانی خویش قرار دارد، اظهارکرد: در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی باوجود همه کارشکنی‌ها و توطئه‌های خارجی و شیطنت مغرضان داخلی برای دلسرد کردن مردم نتایج انتخابات سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ نشان داد که مردم بار دیگر برای حل مسائل کشور و عبور از بحران‌ها به صراط مستقیم «جریان انقلاب اسلامی» اعتماد دارند.
او تأکید کرد: لذا به پشتوانه وجود یک قوه قضائیه ضدفساد استقرار یک مجلس انقلابی و آغاز به کار یک دولت مردمی، موسم آن است تا با سرلوحه قراردادن روحیه انقلابی جهت‌گیری انقلابی و فرهنگ مدیریت جهادی و با تمسک به ارزش‌ها و اصول ناب مکتب امام و به منظور قوی ساختن ایران و اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه طرحی نو دراندازیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران نیز در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران ابراز امیدواری کرد: رئیس‌جمهوری هرچه سریع‌تر در رفع مشکلات مردم، ایجاد اشتغال، کنترل بازار، کاهش نرخ تورم، رفع گرانی‌های افسارگسیخته و حمایت از تولید داخلی و سرمایه‌گذاری اقدام عاجل داشته باشند و همچنین در از بین بردن زمینه فساد، رانت، تبعیض و اصلاح ساختارهای پیچیده اداری اقدام کنند.
 رئیس قوه قضائیه با قدردانی از مردم بصیر و زمان شناس که در ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ به پای صندوق رأی آمدند و با انتخاب فردی شایسته برای اجرای یک دوره چهار ساله تلاش کردند، ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهوری نسبت به اجرای همه اصول قانون اساسی بخصوص بندهای شانزده‌گانه اصل سوم قانون اساسی و اصولی که حقوق جامعه را تأمین می‌کند اهتمام داشته باشند.
او اعلام کرد که قوه قضائیه برای کمک به دولت و گسترش عدل و عدالت و حمایت از حقوق مردم و آزادی‌های مشروع و مبارزه با فساد آمادگی لازم را دارد و کمک می‌کند.

بــــرش

متن سوگند رئیس جمهوری

مطابق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس جمهور منتخب در جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی که با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌شود، متن مشخص شده در قانون اساسی را به عنوان سوگند یاد کرده و سپس سوگندنامه را امضا می‌کند. این متن از سوی رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای نگهبان نیز امضا می‌شود. پس از این مراسم، رئیس جمهوری دو هفته فرصت دارد تا اعضای کابینه پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. متن سوگند که پنجشنبه گذشته از سوی آیت‌الله رئیسی بیان شد، از این قرار است:
«بسم‌الله الرحمن الرحیم
من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌ام به‌کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور. ترویج دین و اخلاق. پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است. حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار (علیهم السلام) قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم».

حضور پررنگ نمایندگان جریان مقاومت

حضور شخصیت‌های لشکری و کشوری، ویژگی طبیعی مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایران است، اما آنچه این مراسم را برجسته ساخته است، حضور گسترده میهمانان و شخصیت‌های خارجی است، شخصیت‌هایی که بسیاری از آنان پیش یا پس از این مراسم، با رئیس جمهوری و رئیس مجلس نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرده‌اند. حدود 80 پرچم کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی گوناگون در مجلس شورای اسلامی نصب شده بود. درعین حال، ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور برای حضور در مراسم تحلیف اعلام آمادگی کرده بودند که از بین این مقامات ۱۰ رئیس کشور، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشورها و همچنین فرستاده ویژه و نواب رؤسای مجالس، رؤسای کمیسیون‌ها و هیأت‌های پارلمانی در این مراسم بودند. نماینده ویژه اتحادیه اروپا و نیز فرستاده ویژه پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان از دیگر میهمانان ویژه این مراسم بودند. اما در این مراسم، رؤسای سازمان‌های مقاومت و جهادی از کشورهای منطقه نیز حضور داشتند. قرارگرفتن صندلی نماینده اتحادیه اروپا، پشت سر صندلی رؤسای سازمان‌های مقاومت، از نکاتی بود که مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت. همه میهمانان داخلی و خارجی در بدو ورود به مجلس از سوی رئیس مجلس مورد استقبال قرار گرفتند و در پایان نیز همه میهمانان خارجی، با رئیس جمهوری عکس یادگاری گرفتند. همچنین حدود 150 خبرنگار، عکاس و فیلمبردار داخلی و خارجی با حدود 80 دوربین فیلمبرداری و عکاسی، مراسم را ثبت و ضبط کردند.