پیام میدانی و دیپلماتیک به ماجراجویی‌ها علیه ایران

گروه سیاسی/ مقامات مسئول کشورمان همزمان با هشدار نسبت به عواقب برخی ماجراجویی‌های احتمالی علیه ایران به بهانه ادعاهای اثبات نشده در خلیج فارس، در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل اتهامات وارد شده علیه تهران را رد کردند.
برخی اتفاقات در چند روز گذشته در منطقه خلیج فارس و از جمله حمله مشکوک به یک کشتی اسرائیلی زمینه ساز ادعاها، اتهامات و تهدیدهای مشترک رژیم صهیونیستی، انگلیس و امریکا علیه کشورمان شده است. در جدیدترین اقدام مرتبط به این ادعاها وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی آمادگی برای جنگ علیه ایران شده و موضوع در جلسه دیروز شورای امنیت هم به بحث گذاشته شده است.
با این حال «​زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل ادعاهای سه کشور انگلیس، رومانی و لیبریا علیه ایران را بی‌اساس دانست و رد کرد.
به‌گزارش ایرنا، در نامه ایران آمده است: نویسندگان آن نامه، بدون ارائه هیچ‌گونه شواهدی برای اثبات ادعاهای خود، با توسل به برخی عبارات نظیر «بسیار محتمل»، «ارزیابی‌های اولیه» و «یک یا چند فروند پهپاد» که ناشی از عدم اطمینان است و همچنین استفاده از اصطلاحات مبهمی مانند «شرکای بین‌المللی» تلاش کرده‌اند به‌صورت دلخواهانه جمهوری اسلامی ایران را به حمله به کشتی مرسر استریت متهم کنند. این ادعای بی‌اساس - که برای اولین بار بلافاصله پس از حمله و با مقاصد سیاسی آشکار، توسط رژیم اسرائیل مطرح شد - از نظر واقعیات موجود، نادرست و از نظر سیاسی و اخلاقی غیرمسئولانه است و بر این اساس قاطعانه رد می‌شود.


در نامه ایران به رئیس شورای امنیت سازمان ملل تصریح شده است: همچنین، طبق اطلاعات موجود، در کمتر از دو سال، این رژیم به بیش از  10 کشتی تجاری حامل نفت و کالاهای بشردوستانه به مقصد سوریه حمله کرده است. ایران افزوده است: با توجه به اظهارات تحریک‌آمیز اخیر مقامات رژیم اسرائیل که در نقض فاحش ماده ۲ منشور سازمان ملل، تهدید به استفاده از زور کرده‌اند، لازم است به این رژیم یادآوری گردد که باید منتظر عواقب تمام ماجراجویی‌ها و محاسبات نادرست احتمالی خود باشد. ضمن هشدار نسبت به چنین تهدیدهایی از سوی هر منبعی، جمهوری اسلامی ایران در اتخاذ هر گونه اقدام لازم برای حفاظت کامل از مردم خود، دفاع از حاکمیت خویش و تأمین منافع ملی خود تردید نخواهد کرد.
همزمان سفارت کشورمان در لندن در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر اینکه باب دیپلماسی درقبال ایران نیمه‌ باز است نوشت: «ایران احترام را با حرف و در عمل پاسخ می‌دهد، اما‌ شأن ایرانیان به هر قیمتی حفظ می‌شود. ایران مشتری و نوکر هیچ بازیگری در جهان نیست. باب دیپلماسی بر اساس احترام متقابل و در شرایط برابر باز است.» همچنین حسین متین کاردار ایران در لندن هم در همین باره در توئیتی نوشت: «هرگز ایرانیان را تهدید نکنید. هرگز!»
این در حالی است که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی خصمانه مدعی شد: اسرائیل آماده حمله به ایران است. بنی گانتس، مدعی شد: ایران تهدید چند جانبه‌ای را برای اسرائیل تشکیل داده است. رویکرد رئیس‌جمهوری جدید ایران بسیار افراطی است. وی گفت: آماده مقابله با ایران در جبهه‌های مختلف هستیم. جهان باید با ایران به‌صورت نظامی برخورد کند.اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این تهدیدات نوشت: «رژیم اسرائیل در مورد تازه‌ای از نقض فاحش قوانین بین‌المللی، حالا بی‌شرمانه ایران را به اقدام نظامی تهدید می‌کند. این رفتار شرارت‌بار از حمایت کور غرب نشأت می‌گیرد. ما به روشنی اعلام می‌کنیم: هرگونه اقدام احمقانه علیه ایران، با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد. ما را نیازمایید.»
پاسخ فرمانده سپاه به تهدیدات
سرلشکر سلامی، فرمانده سپاه هم روز چهارشنبه به این تهدیدات لفظی پاسخ داد و از سواحل خلیج فارس گفت: دشمنانی که این روزها در مورد نظام مقدس جمهوری اسلامی با الفاظ تهدید‌آمیز صحبت می‌کنند؛ بویژه رژیم غاصب صهیونیستی باید به این درک از واقعیت قدرت تهاجمی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران و سپاه برسند که در سیاست‌ها و راهبردهای دفاعی ما هیچ گونه عملی، از هیچ دشمنی، در هیچ نقطه‌ای با هیچ مقیاسی نیست که قابل تحمل باشد و ما را وادار به واکنش‌های سرسختانه و قاطعانه نکند. سرلشکر سلامی با تأکید بر اینکه قدرت دفاعی و تهاجمی ما برای واکنش‌های سخت به هر دشمنی کاملاً آماده است، اظهار کرد: ما برای هر سناریویی آمادگی داریم و همان‌گونه که امروز بخشی از این آمادگی‌ها در کرانه‌های خلیج نیلگون همیشه فارس مشاهده شد؛ این آمادگی‌ها در عرصه‌های مختلف قدرت دفاعی ما وجود دارد. وی با تأکید بر اینکه این روزها به همه اجزای قدرت خود سر می‌زنیم، تصریح کرد: امروز سامانه‌های موشکی، پدافندی، قدرت‌های دریایی و پهپادی و نیروهای زمینی ما در سطحی از آمادگی‌های فوق‌العاده به سر می‌برند که می‌توانند هر تهدیدی را با هر مقیاسی، در هر نقطه‌ای پاسخ دهند.
سرلشکر سلامی در پایان با تأکید بر اینکه پیام ما نه یک پیام دیپلماتیک بلکه پیامی میدانی است و ما در میدان صحبت می‌کنیم، گفت: کسانی که با ادبیات تهدید‌آمیز علیه ما صحبت می‌کنند _از جمله نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سایر مقامات این رژیم _متوجه پیامدهای خطرناک حرف‌هایی که می‌زنند باشند و در محاسبات‌شان دقت لازم را به‌عمل آورند.