بررسی گزینه‌های احتمالی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صندلی خالی وزارت ارشاد به چه کسی می‌رسد؟

گروه فرهنگ و هنر – سرانجام کار دولت یازدهم به پایان رسید و روز پنجشنبه ابراهیم رئیسی پس از مراسم تحلیف، کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد. در این روزها گمانه‌های زیادی درباره وزیر آینده فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح می‌شود و نام‌ افراد گوناگونی برای تصدی این وزارتخانه به میان می‌آید. در این گزارش مروری خواهیم داشت به کارنامه برخی از این افراد.
شاید به نظر برسد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقابل وزارتخانه‌هایی مثل امور خارجه یا نفت در درجه‌های پایین‌تری از اهمیت هستند اما همیشه انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از چالش‌های جدی دولت‌ها بوده زیرا هنرمندان از گروه‌های تاثیرگذار جامعه هستند و واکنش آن‌ها نسبت به پدیده‌های اجتماعی و سیاسی بازتاب‌های مختلفی پیدا می‌کند. به همین دلیل انتخاب وزیر برای این وزارتخانه کاری سخت و پیچیده بوده و در زیر مجموعه وزارت ارشاد نیز بخش‌های مرتبط با ممیزی کتاب، ‌صدور پروانه ساخت و نمایش برای فیلم‌ها و… نیز معمولا حساسیت فراوانی برای انتخاب مدیر وجود دارد. در روزهای گذشته نام‌هایی مانند عزت‌الله ضرغامی،محمد سرافراز، وحید یامین‌پور، علیرضا مختار پور و… شنیده شد. اما رفته رفته برخی نام‌ها کنار رفتند و بعضی نیز پررنگ شدند.
یکی از افرادی که نام او برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده، سید عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما است. او در ۶ اسفند ۱۳۳۸ تهران به دنیا آمد و هم‌اکنون به‌عنوان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند. وی برای مدت ۱۰ سال، در فاصله سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ ریاست سازمان صدا و سیما را برعهده داشت. او یکی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود که در اشغال سفارت آمریکا نقش داشت. وی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی است و فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۶۱ در برنامه رادیویی آغاز کرد. ضرغامی از ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد در امور مجلس بود و از ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ نیز معاونت امور سینمایی وزیر فرهنگ را برعهده داشت. در دولت هفتم به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتقل شد و از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ معاون وزیر دفاع در امور مجلس آن وزارت بود. سال ۱۳۷۹ در دوره ریاست علی لاریجانی بر سازمان صدا و سیما، به معاونت امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ در این جایگاه فعالیت کرد.
محمدباقر خرمشاد نام دیگری است که برای این پست مطرح می‌شود. او در سال 1342 در شهر گنبد کاووس متولد شد. پس از اعزام به خارج، کارشناسی ارشد دوم خود را در رشته علوم سیاسی (با گرایش سیاست تطبیقی) از دانشگاه لیون 2 فرانسه گرفت و همچنین موفق به اخذ درجه دکتری در علوم سیاسی (با گرایش جامعه شناسی سیاسی) از همان دانشگاه شد. خرمشاد که پس از مدتی فعالیت به عنوان معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه ایران، در سال 1389 به عنوان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منصوب شده است. سوابق اجرایی دیگری از جمله معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، معاون آموزشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، مسئول دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، عضو شورای علمی مجلات پژوهشی «علوم سیاسی»، «اندیشه انقلاب اسلامی ایران»، «پژوهش حقوق و سیاست»، «دانش سیاسی»، «رهیافت سیاسی و بین المللی»، «پژوهش و مجلس»، «نامه دولت اسلامی» و همچنین دبیری جشنواره بین‌المللی فارابی، همایش بین المللی مردم سالاری دینی و جشنواره ملی توسعه اجتماعی و… را در کارنامه خود دارد.


نام غلامرضا خواجه سروی، استاد دانشگاه و سیاستمدار نیز از سوی برخی به عنوان گزینه احتمالی وزارت ارشاد مطرح شده است. او هم‌اکنون مدیرعاملی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک را برعهده دارد. وی دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق و عضو هیئت علمی این دانشگاه بود که پس از پیروزی محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴، ابتدا قائم مقام محمدباقر خرمشاد معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دوران محمدمهدی زاهدی شد. با انتخاب کامران دانشجو برای تصدی وزرات علوم در دولت نهم، خرمشاد از وزارت علوم خارج شد و جای خود را برای خواجه سروی باز کرد و بدین ترتیب خواجه سروی معاون اجتماعی و فرهنگی کامران دانشجو شد. در آبان ماه ۱۳۹۲ رضا فرجی دانا وزیر علوم غلامرضا خواجه سروی را از معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برکنار کرد و در آذرماه ۱۳۹۲ به جای او سید ضیاء هاشمی را منسوب کرد. از اسفندماه ۱۳۹۶ از سوی معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی، خواجه سروی به عنوان مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک منصوب کرد. دکتر خواجه سروی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی مدرس دروس تخصصی رشته علوم سیاسی است.
همچنین برخی از محمدحسین صفار هرندی‌زاده نیز برای تصدی ریاست وزارت ارشاد نام می‌برند. او، متولد ۱۳۳۲ در تهران، سیاست‌مدار و روزنامه‌نگار و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بود. وی اصالتا از شهر هرند از توابع شهرستان اصفهان است. وی در سال ۱۳۵۲ در رشته راه و ساختمان دانشگاه علم و صنعت پذیرفته و وارد این دانشگاه شد. سپس در سال ۱۳۷۲ دوره دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه و در سال ۱۳۷۳ دوره نظری مدیریت استراتژیک را به پایان رساند. وی عضو رسمی سپاه پاسداران است و تا سال ۱۳۸۲ به‌طور تمام وقت در این نهاد مشغول کار بود. محمود احمدی‌نژاد در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ وی را برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی کرد.
اما جدی‌ترین نامی که این روزها به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم می‌شنویم، محمدمهدی اسماعیلی است. محمد مهدی اسماعیلی متولد 1354 در شهر کبودراهنگ است که مقاطع ابتدایی و راهنمایی را در زادگاه خود طی کرد. وی دیپلم خود را در رشته علوم ومعارف اسلامی از دبیرستان شهید مطهری کبودراهنگ دریافت کرده است. او تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه شهید مطهری تهران ادامه داد و در رشته حقوق مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد. اسماعیلی، کارشناسی ارشد در رشته روابط‌ بین‌الملل از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و دکترای علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، همچنین تحصیلات حوزوی تا پایان دوره سطح از دیگر سوابق تحصیلی این افتخار شهرستانی است.
او استادیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و مدیر کارگروه اندیشه سیاسی و انقلاب اسلامی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها است. از جمله فعالیت‌ها و سمت‌های او این عنوان‌ها هستند: عضو کمیته علمی مرکز نوآوری و ایده‌پردازی علوم انسانی، عضو کمیته حقوقی و سیاست خارجی همایش ملی الزامات حقوقی سیاست‌های کلی برنامه ششم، رئیس کمیسیون علوم سیاسی اسلامی، رییس کمیسیون علوم سیاسی پنجمین همایش تمدن اسلامی، مدیر گروه جامعه‌شناسی سیاسی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، مشاور سیاستگذاری علمی و فناوری رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
هنوز هم تمام این گزینه‌ها در حد حدس و گمان است و باید منتظر لیست پیشنهادی اصلی رئیسی بمانیم اما آیا در دولت سیزدهم شاهد فضایی بازتر در حوزه فرهنگ و هنر و وضعیت بهتر اهالی‌اش خواهیم بود؟
سایر اخبار این روزنامه
طلا در ثانیه‌های پایانی از چنگ یزدانی پرید! تو شاید ببازی اما هرگز شکست نخواهی خورد محمدعلی وکیلی سرنوشت روحانی در پساریاست‌جمهوری؟ دو نرخی بودن ارز باعث ایجاد رانت می‌شود حذف ارز ترجیحی، تزریق تورم به سفره‌ها؟ رژیم صهیونیستی دوباره تهدید کرد پاسخ قاطع ایران به هرگونه اقدام احمقانه خبرها حاکی از قطعی شدن زاکانی به عنوان شهردار تهران است شهردار شدن با تهدید؟ بررسی گزینه‌های احتمالی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صندلی خالی وزارت ارشاد به چه کسی می‌رسد؟ وضعیت کرونایی وخیم است تعطیلی موثر یعنی «لاک داون» واقعی حاشیه های مراسم تحلیف از غیبت لاریجانی ها تا دست دادن متفاوت روحانی با قالیباف سوگند رئیسی در خانه ملت قالیباف در دیدار با رئیس اتحادیه جهانی بین‌المجالس: IPU باید مقابله یک جانبه گرایی آمریکا بایستد فرمانده نیروی دریایی سپاه: در خلیج فارس و تنگه هرمز امنیت کامل برقرار است پایان کار کشتی آزاد ایران با یک نقره و یک برنز نقش مدال ارزشمند برنز المپیک بر سینه زارع نمایندگان کاراته ایران حریفان خود را شناختند تحلیل آسیا‌تایمز از سمت و سوی سیاست خارجی دولتِ ابراهیم رئیسی سیاستِ جدید ایران رئیسی در دیدار فرستاده ویژه امارات متحده عربی: اراده جدی و صمیمانه ایران توسعه روابط با امارات است