پایان توکیو با 7 مدال و رتبه 27

بعد از 16 روز رقابت با حضور 66 ورزشکار ایرانی در رشته‌های مختلف، بالاخره پرونده المپیک توکیو بسته شد تا حالا از این پس ورزشکاران برای المپیک پاریس آماده شوند.

آغاز و پایانی به رنگ طلا

جالب این است که کاروان ایران در صبح روز اول توزیع مدال‌های المپیک توسط جواد فروغی در تیراندازی به مدال طلا دست یافت و روز آخر نیز برای ایران طلایی شد. سجاد گنج‌زاده توانست با شکست تمامی رقبای خود در دور گروهی، نیمه‌نهایی و البته اتفاقات عجیب فینال و دیسکالیفه شدن حریف عربستانی به مدال طلا دست پیدا کند. در این میان البته محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی دیگر طلای ایران را در توکیو کسب کرده بود.



نقطه قوت ایران در توکیو

تا پیش از المپیک توکیو، ورزش ایران در چهار رشته کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو و دوومیدانی موفق به کسب مدال شده بود، اما در این دوره از بازی‌ها، تعداد رشته‌های مدال‌آور ایران به عدد 6 رسید. در همان روز اول جواد فروغی در تیراندازی توانست مدال طلا کسب کند و این رشته نیز به این جمع پیوست. در روز آخر نیز سجاد گنج‌زاده در کاراته یک مدال تاریخی کسب کرد تا این رشته که اولین و فعلا آخرین المپیک خود را تجربه می‌کرد، ششمین رشته مدال‌آور ایران لقب بگیرد. البته که از میان رشته‌های مدال‌آور در این دوره تکواندو و دوومیدانی موفق به کسب مدال نشدند و چهار رشته کشتی، وزنه‌برداری، تیراندازی و کاراته هفت مدال برای ایران به ارمغان آوردند.

پایان بی‌مدال زنان ایرانی

حمیده عباسعلی، آخرین بانوی ورزشکار ایرانی در المپیک 2020 هم نتوانست مدالی را کسب کند. او با وجود کسب دو برد در مرحله گروهی، مجوز صعود به نیمه نهایی را نگرفت و دستش از مدال کوتاه ماند. این‌گونه بود که المپیک 2020 توکیو بدون کسب مدال برای بانوان ایرانی به پایان رسید. طی 6 دوره اخیر بازی‌های المپیک از آتلانتا 1996 تا ریو 2016 تعداد ورزشکاران زن ایرانی هیچ گاه دور رقمی نشده بود. بیشترین تعداد حضور بانوان ایرانی در یک دوره المپیک به ریو 2016 برمی‌گشت که 9 ورزشکار زن از کشورمان در این بازی‌ها حضور پیدا کرده بودند. بانوان ایرانی در المپیک 2020 اما رکورد زدند و موفق شدند برای اولین‌بار تعداد خود را دو رقمی کنند. این موفقیت از لحاظ کمی قابل توجه بود، اما از لحاظ کیفی نسبت به المپیک قبلی ضعیف‌تر بود، چراکه 10 ورزشکار زن ایرانی از کسب مدال بازماندند و این در حالی بود که در دوره گذشته کیمیا علیزاده موفق شده بود برای اولین بار در تاریخ ورزش بانوان ایران مدال کسب کند.

کارنامه‌ای تقریبا شبیه ریو

کاروان ایران با سه طلا توسط جواد فروغی(تیراندازی)، محمدرضا گرایی(کشتی فرنگی) و سجاد گنج‌زاده(کاراته)، دو نقره توسط حسن یزدانی(کشتی آزاد) و علی داودی(وزنه‌برداری) و دو برنز توسط محمدهادی ساروی(کشتی فرنگی) و امیرحسین زارع(کشتی آزاد) به کار خود در المپیک توکیو پایان داد تا نتیجه‌ای تقریبا همچون دوره قبلی در المپیک ریو رقم بزند. در ریو، کاروان ایران سه طلا، یک نقره و چهار برنز کسب کرده و در رده بیست‌وپنجم جدول مدال‌ها ایستاده بود. در این دوره با سه طلا، دو نقره و دو برنز کاروان ایران نتیجه ای نسبتا قابل قبول از خود ثبت کرد و در رده بیست و هفتم جدول مدال های المپیک قرار گرفت.