پایان المپیک با طلای اول وآخر

سرویس ورزشی جوان آنلاین: قصه المپیک توکیو برای ورزش ایران با شیرینی مدال طلا تمام شد، طلایی که سجاد گنج‌زاده در آخرین روز بازی‌ها به ارمغان آورد و صدحیف که حمیده عباسعلی دستش به مدال نرسید. اگرچه افت رشته‌های مدال‌آورمان در توکیو عیان شد و مدال‌های زیادی را از دست دادیم، اما باید خوشحال باشیم که در روز آخر گنج‌زاده به‌رغم مصدومیت از ناحیه دست، جور سایرین را کشید و حالا اولین و آخرین مدال المپیک به ویترین افتخارات کاراته کشورمان اضافه شده است. المپیک توکیو تمام شد و کاروان ورزش کشورمان با کسب سه مدال طلا، دو نقره و دو برنز در جایگاه بیست و هفتم جدول نهایی رقابت‌ها قرار گرفت. جایگاهی که هرچند می‌توانست بهتر از این باشد، اما به هر حال حاصل زحمات ورزشکاران کشورمان است. توکیو ۲۰۲۰ برایمان با طلای ارزشمند فروغی آغاز شد، اولین طلای تیراندازی و با طلای ناب گنج‌زاده به پایان رسید، اولین و آخرین طلای المپیک برای کاراته تا شهرام هروی، سرمربی تیم ملی کاراته بگوید: «خدا را واقعاً حس کردم، خواست او بود که ما طلایی شویم.»
رقابت‌های کاراته و درخشش آخرین نماینده کاروان ورزشی کشورمان حسن‌ختام سی و دومین دوره بازی‌های المپیک بود. روز گذشته در سالن نیپون بودکان دو ملی‌پوش ایرانی با کوله‌باری از مدال‌های جهانی و آسیایی روی تاتامی رفتند تا برای اولین بار طعم رفتن روی سکوی المپیک و به گردن آویختن مدال ارزشمند این آوردگاه را بچشند. هفتمین و آخرین مدال کاروان ایران در المپیک توکیو بعد از دو طلای فروغی و گرایی، دو نقره داوودی و یزدانی و دو برنز ساروی و زارع، حلاوت خاصی داشت. بعد از آنکه کاپیتان تیم ملی بانوان در رسیدن به این هدف ناکام ماند، گنج‌زاده این ناکامی را با تصاحب گردن‌آویز زرین جبران کرد.
حمله به قهرمانی
سال‌ها منتظر چنین روزی بود تا بعد از افتخارآفرینی در مسابقات جهانی، آسیایی و کاراته وان در المپیک خوش بدرخشد. سجاد گنج‌زاده برای رسیدن به سهمیه بازی‌های ۲۰۲۰ تلاش زیادی کرد، به همین خاطر در تاتامی توکیو از جان مایه گذاشت تا دست خالی به وطن بازنگردد. او بار سنگینی را به دوش می‌کشید و علاوه بر اینکه به کسب یک مدال تاریخی می‌اندیشید، می‌کوشید تا جای خالی بهمن عسگری، ملی‌پوشی را که به دلیل دوپینگ ناخواسته المپیک را از دست داد نیز پر کند.


ملی‌پوش +۷۵ کیلوگرم در شرایطی توانست مدال تاریخی کاراته ایران را به ارمغان بیاورد که مقتدرانه به عنوان سرگروه به نیمه‌نهایی صعود کرد و تاریخ‌ساز شد. وسیچ کروات رقیب اول حرفی برای گفتن نداشت و نخستین برد کاراته‌کا کشورمان مقابل او رقم خورد. حریف عربستانی در دومین گام به هر دری زد تا از گنج‌زاده امتیاز بگیرد، اما دیدار دوم با تساوی صفر – صفر تمام شد تا نبرد با برایان امریکایی سرنوشت صعود را تعیین کند. امید اول کاراته ایران جسورانه سومین مبارزه‌اش را انجام داد و با برد قاطع ۶ بر صفر صعودش به نیمه‌نهایی را قطعی کرد. مصاف با کاراته‌کا کانادایی برای تعیین سرگروهی بود که سجاد باز هم خوش درخشید و با سه برد و یک تساوی راهی نیمه‌نهایی شد. اوگور آکتاش حریف عنوان‌دار ترکیه‌ای و نفر اول جهان (دروزن -۸۴) سد راه گنج‌زاده برای رسیدن به فینال شد و در امتیاز سنشو شکست را پذیرفت تا حکم فینالیست شدن نماینده ایران امضا شود. دیدار دوباره طارق حمدی حساسیت‌های زیادی داشت. ورزشکار سعودی بعد از گرفتن چهار امتیاز نشان داد چنان از خود بی‌خود شده که با ضربه‌ای غیرورزشی و خطا گنج‌زاده را نقش بر زمین کرد. در حالی که خروج سجاد از تاتامی با برانکارد همه را نگران کرده بود، نماینده عربستان با نظر کمیته داوران دیسکالیفه شد تا گنج‌زاده قهرمان +۷۵ کیلوگرم مردان شود.
خطایی که خود طارق حمدی و مربی‌اش به آن اذعان داشتند و حتی بابت آن و قهرمانی گنج‌زاده هم اعتراض نکردند، اما بلافاصله با حاشیه‌سازی‌ها و پروپاگاندای رسانه‌های وابسته به سعودی روبه‌رو شد. شیطنتی که نمونه آن را در جریان کسب طلای جواد فروغی به نوعی دیگر شاهد بودیم که البته نتیجه هم نداد و بدون تردید در خصوص گنج‌زاده نیز نتیجه نمی‌دهد.
پایان تلخ
عملکرد تیم بانوان در سال‌های اخیر همه را امیدوار کرده بود به اینکه در توکیو افتخاری جدید رقم می‌خورد و دو نماینده کاراته ایران در این بخش به مدال المپیک می‌رسند، اما در روز اول رقابت‌های کاراته سارا بهمنیار به آرزویش نرسید و دیروز نیز حمیده عباسعلی امیدهایمان را ناامید کرد. او هم به سکو نرسید و هم از ناحیه زانو دوباره مصدوم شد. نماینده +۶۱ کیلوگرم کشورمان با در اختیار داشتن مدال‌های رنگارنگ و کسب افتخارات مختلف یکی از باتجربه‌های کاراته بانوان محسوب می‌شد، اما همانطور که بار‌ها هشدار داده شده بود میدان المپیک با سایر رقابت‌های بین‌المللی متفاوت است و تفاوتش نیز در نتیجه کسب شده کاملاً عیان بود. عباسعلی بعد از غلبه بر رقیب الجزایری رودرروی کاراته‌کای سوئیسی قرار گرفت، حریفی که یک سروگردن از ملی‌پوش ما بالاتر بود و نخستین باخت حمیده را رقم زد. البته عباسعلی در مبارزه سوم بازی باخته به حریف مصری را با برد ۹ بر ۷ عوض کرد، اما در گام آخر با اختلاف چهار امتیاز به رقیب چینی باخت و دستش از مدال کوتاه شد. آسیب‌دیدگی شدید حمیده عباسعلی از ناحیه زانو لحظات پایانی مبارزه او با کاراته‌کا چین را تحت تأثیر قرار داد، ولی فراموش نکنیم او قبل از مصدومیت هم از حریفش عقب افتاده بود. برخلاف آنچه انتظار می‌رفت تیم بانوان پایان تلخی را در المپیک تجربه کرد و با از دست رفتن دو فرصت ایده‌آل مدال‌آوری باید به فکر بازگرداندن کاراته بانوان ایران به روز‌های اوج باشیم.