در دفاع از حقوق حاکمیتی‌مان تردید نخواهیم کرد

گروه سیاسی/ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به بیانیه‌ای علیه ایران که به امضای وزرای امور خارجه کشورهای گروه ٧ و نماینده عالی سیاسی خارجی اتحادیه اروپا رسیده، اتهامات طرح شده در این بیانیه را بی‌اساس دانست و آن را محکوم کرد.
به‌گزارش ایرنا، سعیدخطیب‌زاده با بیان اینکه «قابل توجه است که این حادثه تنها چند روز قبل از مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید جمهوری اسلامی ایران که جلوه‌ای از انتقال دموکراتیک قدرت در ایران است، سناریوسازی شده است»، گفت: این‌گونه سناریوسازی‌های بی‌پایه که غالباً رژیم صهیونیستی در پشت آن قرار دارد، با هدف مشوه ساختن فضا طراحی می‌شود و متأسفانه مشتریانی را که بلافاصله آماده نتیجه گیری‌های غیر واقعی و نابخردانه هستند نیز به‌همراه دارد. در واقع برای اهل فن و آشنایان به تاریخ این منطقه، طراحی چنین توطئه‌هایی در مقاطع مختلف از سوی رژیم صهیونیستی تازگی ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به تأمین امنیت آبراه راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز کاملاً متعهد است و آن را جزئی از امنیت خود دانسته و کماکان آماده مشارکت با کشورهای منطقه در زمینه ایجاد، استقرار و تضمین پایداری نظام امنیت دسته جمعی در منطقه می‌باشد و در عین حال در دفاع از حقوق حاکمیتی خود در این حوزه حتی اندکی تردید نخواهد کرد. واکنش سعید خطاب‌زاده پس از آن بود که شامگاه روز جمعه وزیران خارجه کشورهای گروه هفت تحت تأثیر داستان‌پردازی رژیم صهیونیستی پیرامون حمله به کشتی
«مرسر- استریت» و تلاشش برای ایجاد جبهه بین‌المللی علیه ایران موضع گرفتند و مدعی شدند که «تمامی شواهد موجود آشکارا به ایران اشاره دارند.» آنها با این ادعا که «رفتارهای ایران در کنار حمایتش از گروه‌های نیابتی تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود» از ایران خواستند «به تمامی فعالیت‌های مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خاتمه دهد.»


بعد از ظهر روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل نیز درباره حادثه کشتی «مرسر ـ استریت» نشست برگزار کرد. همزمان با این نشست مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل در توئیتی با بیان اینکه «امروز اسرائیل و حامیانش اطلاعات جعلی در مورد حوادث اخیر در آبهای منطقه ارائه کرده تا شورای امنیت را متقاعد کنند ایران را محکوم کند و شکست خوردند»، نوشت: «ما این ادعاها را بشدت رد می‌کنیم. شورای امنیت باید با ماجراجویی اسرائیل در منطقه برخورد کرده و فریب و جعل سازی‌های آن را رد کند.»
زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل در جمع خبرنگاران ضمن همدردی با خانواده کسانی که عزیزان‌شان را در این حادثه از دست داده‌اند، گفت: «این رویه همیشگی و معمول رژیم اسرائیل است. هدف آن نیز منحرف‌ کردن افکار عمومی جهان از جنایات این رژیم و اقدامات غیر انسانی آن در منطقه است. بدین منظور، آنها دیگران را به انجام کارهای نادرست متهم می‌کنند. تقریباً بعد از تمام حوادث در خاورمیانه، اسرائیل بلافاصله و بدون هیچ مدرکی ایران را متهم می‌کند.» او تأکید کرد که «مظلوم‌نمایی، دروغ و فریب بخشی از ابزارهای آنها است. هدف جار و جنجال اسرائیل در حادثه مرسر- استریت نیز بویژه پنهان‌کردن اعمال تروریستی خود علیه ناوبری تجاری است، زیرا تنها در کمتر از دو سال این رژیم بیش از ۱۰ کشتی تجاری در دریاهای منطقه را مورد حمله قرار داده است.»
ارشادی در پایان با بیان اینکه «این رژیم همچنان گستاخانه تهدید می‌کند که علیه کشورهای منطقه از زور استفاده خواهد کرد»، گفت: «ایران در مورد هرگونه ماجراجویی و اشتباه محاسباتی هشدار می‌دهد، در عین حال، ما در دفاع از خود و تأمین منافع ملی خویش تردید به خود راه نخواهیم داد.»
به‌گزارش ایسنا، روز گذشته بهرام قاسمی سفیر ایران در فرانسه نیز طی موضع‌گیری با تأکید بر اینکه «صلح و ثبات و آزادی کشتیرانی و تأمین امنیت آبراه‌های راهبردی در خلیج فارس و دریای عمان و حتی در دیگر نقاط جهان یک اصل و ضرورت غیرقابل انکار برای ایران محسوب می‌گردد» در توئیتی نوشت: «تکیه بر اتهامات واهی و بی‌اساس و سناریوهای خودساخته عناصر ثالث نوعی مین‌گذاری در مسیر عقلانیت و اخلال در روندهای دیپلماتیک و رفتاری نابخردانه است. ماجراجویی‌های اخیر آنان در حادثه کشتی «مرسر -استریت» نه نخستین توطئه و نه آخرین اقدام ایران ستیزانه آنان خواهد بود. ایران هوشیارتر از هر روز از این‌گونه دام‌های چند منظوره جنگ طلبانه عبور خواهد کرد.»
جسارت کنند، جواب سخت خواهیم داد
 دو چهره بلندپایه نظامی کشورمان هم نسبت به ادعای دست داشتن ایران در حمله به کشتی متعلق به اسرائیل و تهدیدهای مطرح شده اخیر از سوی سران این رژیم واکنش نشان دادند. سردار حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه در این باره گفت که اسرائیل چنین غلطی نخواهد کرد. همزمان سردار شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح هم تأکید کرد: اگر قرار باشد با دشمنان مقابله کنیم، مانند اقدامی ‌که در عین‌الاسد انجام دادیم، به‌شکل آشکار اعلام‌ می‌کنیم. در روزهای اخیر بنی گانتز، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی گفته بود که «آمادگی حمله به ایران را داریم». سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دو روز پیش در واکنش به همین تهدید در توئیتر خود به مقامات اسرائیل هشدار داد: «ما را نیازمایید.»
به‌گزارش ایسنا دیروز فرمانده نیروی هوافضای سپاه در رابطه با همین موضوع تأکید کرد: ایران امتحان پس داده است و نیازی به آزمایش مجدد ندارد؛ اگر دوست دارند، ایران را آزمایش کنند. وی گفت: آنها پیش از این ما را آزمایش کردند و می‌دانند که با چه پاسخی روبه‌رو خواهند بود؛ ما هم قدرت و هم اراده به کارگیری از قدرت را داریم؛ بنابراین بدانند که اگر بخواهند جسارتی [علیه جمهوری اسلامی ایران] بکنند، حتماً جواب سختی خواهیم داد و آنها چنین غلطی نخواهند کرد.
عین‌الاسد را تکرار می‌کنیم
همزمان سخنگوی ارشد نیروهای مسلح کشورمان نیز دشمنان را نسبت به تکرار اقدامی نظیر آنچه در عین الاسد انجام شد، هشدار داد. به‌گزارش ایرنا، سردار پاسدار ابوالفضل شکارچی روز شنبه در آیین قدردانی از اصحاب رسانه که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، گفت: برخلاف راهبرد امریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی که هدفشان ایجاد ناامنی است بویژه رسانه‌های سعودی که به جمع آنها اضافه می‌شوند تا ایران‌هراسی را تشدید کنند در حالی که راهبرد ایران تقویت امنیت در خلیج‌فارس است. وی تصریح کرد: اگر ‌بخواهیم‌ با دشمنان تقابل داشته باشیم‌ صحنه نبرد را نمی‌گذاریم‌ پیرامون خودمان باشد؛ در چارچوب جنگ رسانه‌ای همزمان با تحلیف، این جنگ رسانه‌ای را آغاز می‌کنند و امروز هم به‌دنبال سندسازی برای اقدامات خود هستند. بر همین اساس است که امروز امریکایی‌ها عنوان می‌کنند قطعاتی از پهپادهای ایران را از آب خارج کردند؛ این‌ برای آنها سند می‌شود ولی این سند در کدام آزمایشگاه تشخیص داده شده که متعلق به ایران است. شکارچی عنوان کرد: روش‌ امریکایی‌ها همین شیوه است که داستان‌سرایی می‌کنند تا بواسطه آن ایران را متهم‌ سازند و این اقدام‌ آنها هم‌ ناشی از یکپارچگی ‌و یکدستی در مجموعه نظام است؛ بنابراین راهکاری که برای فشار به ایران انتخاب کرده‌اند چنین شیوه‌ای است. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اضافه کرد: اگر قرار باشد با دشمنان مقابله کنیم مانند اقدامی ‌که در عین‌الاسد انجام دادیم، به‌صورت آشکار آن را اعلام‌ می‌کنیم؛ بنابراین داستان‌سرایی اخیر دشمنان، عملیات روانی ‌است و این هم ناشی از وحشت آنها از یکپارچگی‌ نظام‌ اسلامی ایران است. شکارچی گفت: البته تهیه سند جعلی کار زیاد سختی نیست چون صهیونیست‌ها دست بالایی برای تهیه اسناد جعلی دارند. حتی ایجاد یک‌ انفجار روی یک‌کشتی هم‌ کار سختی نیست.