انتـقام به وقت طالبان

آرمان ملی- نرگــــس کارخانه‌ای: برخــی ولایت‌هــای شمــالی افغانستان صــدایی از گلوله نمی‌شنــوند؛ طالبان با تمرکز بر مناطق مرکزی، جنوبی و غــربی مشــغول فتح شهرها و بـه‌خصوص مراکز ولایت‌هاســت. طـــالبان که پیش‌تر موفق به تصرف مراکز استان‌ها نشده بود، اما حالا با تمرکز بر این مراکز، از لشکرگاه مرکز هلمند هم هنوز دست نکشیده است. چند روز پیش ارتش و دولت مرکزی اعلام کرده بود طالبان در لشکرگاه دفع شده، اما حالا این شهر نزدیک به سقوط است و زرنج مرکز نیمروز از روز جمعه سقوط کرده است. طالبان همچنین در هرات مشغول درگیری‌های شدیدی است. با بالا گرفتن این درگیری‌ها برخی از مردم افغان در تلاش برای حفظ جان مردم و کشور از دست جنگ و طالبان هستند. از همین‌رو برخی با ترک افغانستان نه‌تنها از شهرها و ولایت‌های جنوبی و غربی، که از دیگر شهرهای استان‌ها نیز سیل آوارگان جنگی در حال وارد شدن به ایران و برخی دیگر از کشورهای همسایه هستند و برخی دیگر با تلاش برای اطلاع‌رسانی و داغ‌کردن هشتگ‌ها، سعی دارند موجب ورود نهادهای بین‌المللی و کشورهای همسایه برای مداخله و کمک به افغانستان‌ شوند.
  فرار مردم و نظامیان
حدود نیمی از شهرهای افغانستان تحت‌تصرف طالبان است؛ اما خود طالبان ادعا کرده است که بیش از 90درصد خاک افغانستان را در دست دارد. در میان این شهرها، مراکز ولایت‌ها از اهمیت بسیاری برخوردارند که طالبان هم تعهد کرده بود قصد تصرف آن‌ها را ندارد. برخی از این مراکز مانند لشکرگاه موقعیت استراتژیک دارند. با تصرف زرنج و نزدیک‌شدن لشکرگاه به سقوط، سیل آوارگان به سمت کشورهای همسایه روان شده است که برای حفظ جان خود به قاچاقچیان مرزی پناه برده‌اند. این شرایط تنها برای ایران نیست، بلکه در مرز تاجیکستان نیز شاهد خروج جنگ‌زدگان افغان از کشور هستیم. معاون رئیس ‌کمیته فوریت‌های تاجیکستان، این کشور را آماده پذیرش 100هزار جنگ‌زده افغان اعلام کرده است. در ایران همچنین کمپ‌هایی در مرز برای این آوارگان فراهم شده است، اما برخی در این کمپ‌ها نمی‌مانند. مقصد برخی از آن‌ها ترکیه یا تهران است و سوار بر خودروهایی می‌شوند که بیشتر از حالت عادی افغان‌ها را داخل خودروی خود سوار می‌کنند، به شهرهای ایران می‌برند یا به سمت مرکز و شمال غرب ایران حرکت می‌کنند. به گفته یکی از افراد محلی این مردم جنگ‌زده برای حفظ جان خود افغانستان را ترک می‌کنند. جانشان؛ که اگر در خلال جنگ گرفته نشود، پس از جنگ توسط طالبان ممکن است ستانده شود. همین حالا در کوچه و خیابان‌های شهرها بدن بی‌جان افرادی دیده می‌شود که حتی کسی نمی‌داند از مردم عادی هستند یا طالبان. از طرفی طالبان پیش از این خبر داده بود که با دستگیری افراد دولت مرکزی و نظامیان ارتش آن‌ها را زنده نخواهد گذاشت و حال خبر رسیده طالبان به نظامیانی که دستگیر شده‌اند، آسیب جسمانی جدی وارد کرده است. از این‌رو در میان سیل افغان‌ها نیروهای نظامی افغان نیز دیده می‌شوند که با تصرف شهرها دیگر امیدی به مقابله و زنده ماندن ندارند؛ اما مردم عادی همین حالا هم در برخی شهرهای درگیر جنگ با قطعی آب و برق داخل خانه‌های خود حبس هستند. برای این مردم تنها خطر طالبان نیست؛ حملات هوایی نیروهای آمریکایی نیز سبب کشته‌شدن برخی از غیرنظامیان شده است؛ چرا‌که جنگ به داخل کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای مختلف نیز کشیده شده است.
  رد‌خون در «سراسر» افغانستان


در روزهای اخیر کشورهای مختلف به مردم خود در افغانستان اعلام کرده بودند که هر‌چه سریع‌تر از این کشور خارج شوند و به هیچ‌یک از شهرهای این کشور نیز پرواز نکنند؛ چرا‌که طالبان علاوه بر درگیری‌های شدید در برخی شهرهای مرکزی و جنوبی در کابل و دیگر شهرهای نیز دست روی دست نگذاشته است. روز جمعه دواخان مینه‌پال، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های افغانستان توسط طالبان ترور شد. وی پیش‌تر سخنگوی دولت اشرف غنی بود. همچنین چند روز پیش عبدا... عاطفی، شاعر و مورخ افغان، توسط طالبان در خانه‌اش کشته شد و محمد خاشه کمدین معروف افغان در قندهار و به‌گفته پلیس بلخ در این ولایت به دست طالبان تیرباران شده است. بدیهی است که شنیدن چنین اخباری تاثیر بسیار بدی حتی بر افغان‌هایی خواهد گذاشت که به‌طور کامل در جبهه مقابل طالبان نبوده‌اند؛ چه رسد به آن‌هایی که جزو اقوامی مانند هزاره‌ها هستند که پیوسته در جنگ با طالبان تهدید شده‌اند که به هیچ‌وجه جان سالم به‌در نخواهند برد و همچنین مردمی که از به حکومت رسیدن طالبان وحشت دارند. همه این موارد به این معناست که کشورهای همسایه با خیل بسیار عظیمی از مهاجران افغان مواجه خواهد بود.
 مشکلات دیگر
روان‌شدن سیل آوارگان تنها مشکل برای همسایگان نیست. با بسته‌شدن گمرک میلک، کامیون‌ها و محموله‌های تجاری بازگردانده شدند و باید تا اطلاع ثانوی از ارسال هرگونه کالای صادراتی و ترانزیتی خودداری کنند. از سوی دیگر به گفته یکی از کارشناسان مسائل افغانستان، طالبان دارای دو جریان است؛ یکی جریان کویته که به‌دنبال ایجاد مشکل در روابط خود با ایران نیست. اما دیگری جریان شبکه حقانی است که با داعش متحد شده و انگیزه لازم برای ایجاد مشکل برای ایران را دارد. طالبان می‌گوید که می‌خواهد با ایران، چین و روسیه رابطه برقرار کند. اما بعید نیست که بخشی از توافق دوحه در ارتباط با داعش و گروه‌های قومی باشد تا در آنجا فعال شوند، اما نه علیه آمریکا بلکه روسیه، چین و ایران. از طرف دیگر هلمند تامین‌کننده 95‌درصد تریاک در دنیاست و ایران یکی از مسیرهای ترانزیت آن. اطمینانی از وفادار‌ماندن طالبان به ایران و تعهداتش وجود ندارد به همین جهت کنترل مرزها برای ایران با از بین رفتن ثبات در این ولایت‌های مهم و مرزی به چالشی بزرگ تبدیل خواهد شد؛ بنابراین با کشیده‌شدن خاک افغانستان به خون و گلوله مردمی در شعاع بسیار فراتر از مرزهای افغانستان درگیر مشکلات خواهند شد و می‌توان گفت حقیقتا سیاست‌های آمریکا و دیگر کشورها در افغانستان،  بلایی برای جان این قسمت از خاورمیانه شده است.