کرونا يک قدم تا نقطه اوج

آرمان ملی- منیره چگینی: شاید بعد از گذشت 18 ماه که از شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان می‌گذرد، ذکر این نکته که مردم به‌دلیل بیماری و مرگ در بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها سرگردان هستند، موضوعــی تکـراری و دارای یک پیام مشخص اسـت: «شکست در سیاست‌های شکسته کرونا» شکستی که در اعمال آزمون و خطاهای پی‌درپی و بدون تجربه از شرایط قبل در هر موج و پیک تکرار شده و پس از تجربه پنج موج پر فراز و نشیب، شرایط کشور به نحوی است که هر ۲.۵ ثانیه یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود و هر چهار دقیقه یک نفر فوت می‌کند. واکسیناسیون عمومی نیز که از بهمن 99، آغاز شده تا چند روز پیش روند کُندی داشت و با سرعت اندکی که واکسیناسیون در کشور گرفته، بازهم تا وعده واکسیناسیون 70 درصدی جمعیت کشور تا پایان مرداد!، ماه‌های زیادی فاصله داریم.  طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، در هفته اخیر ۲۶ هزار و ۸۵۱ بیمار مبتلا به کرونا بستری شدند و همچنین موارد سرپایی با تست مثبت کرونا در هفته اخیر ۲۰۵ هزار و ۲۹۴ نفر بوده است. بیشترین بروز هفتگی بیماران بستری با تست مثبت کرونا از هشتم تا چهاردهم مرداد ماه به ترتیب در استان‌های مازندران، ایلام، گلستان، گیلان و بوشهر بوده است. به طور میانگین در این هفت روز، روزانه ۳۳۰۱۵ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند. در مجموع در این هفته سیاه کرونایی ۲۵۵۴ نفر از کسانی که کرونا مبتلا شده بودند جان باختند و تعداد جان‌باختگان نسبت به هفته گذشته ۲۷درصد بیشتر شد. هفته پیش تعداد جان‌باختگان ۳۶.۷ درصد بیشتر شده بود. نکته نگران کننده به نقل از مسئولان است که هنوز به اوج موج پنجم نرسیده‌ایم و وضعیت از این هم بدتر می‌شود. علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این رابطه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان هشدار داده بود: «ابتلای بیشتر به کرونای دلتا می‌تواند موجب مرگ و میر بیشتر شود و علاوه بر واکسیناسیون باید میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی افزایش یابد، در ۲۹ استان روند بیماری افزایشی است و هنوز به قله نرسیده‌ایم و اگر روند همین طور ادامه داشته باشد ممکن است ۲ تا ۳ هفته دیگر درگیر باشیم و از طرفی میانگین اقامت بیماران مبتلا به کرونای دلتا در حال افزایش است و بیماران بیش از ۹ روز در بیمارستان بستری می‌شوند، ما درمان سرپایی را راه اندازی کرده‌ایم و اکثر بخش‌های بیمارستانی در حال تبدیل شدن به کووید ۱۹ است» همچنین سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفته است: «روند افزایشی بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کشور در هفته دوم مرداد ماه همچنان ادامه دارد و این روند از قله خیز چهارم نیز بیشتر شده است.» 
 ایران در آتش قرمز کرونا می‌سوزد 
طبق رنگبندی شهرهای کشــور بر اساس میزان شیوع کرونا، درحال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و این نشان می‌دهد که کشور در شرایط قرمز کرونایی می‌سوزد. این درحالی است که تا روز پنج‌شنبه شماره شهرهای با وضعیت قرمز کرونا ۲۸۵ شهر اعلام شده بود که با وخیم شدن وضعیت کرونا در ۵۱ شهر اکنون مجموع شهرهای با وضعیت قرمز کرونا به ۳۳۶ شهر رسیده است. در این میان، وزارت کشور با تعطیلی دو هفته‌ای و اضطراری کشور موافقت نکرد، علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، گفته بود: «فشار زیادی بر روی کادر درمان وجود دارد اما قرارگاه کرونا اهمیت این موضوع را درک نکرده است.» او همچنین معتقد است که تعطیلی موثر یعنی لاک‌دان. هر نوع تعطیلی غیر از این عملا اثربخشی ندارد، باید همه‌ شهر تعطیل شود و فقط مشاغل بسیار ضروری، مانند تامین غذا، دارو و امدادی، فعالیت کنند.» مسعود مردانی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی که پیش‌تر با توصیف این وضعیت با کلمه «اسفناک» خوانده بود، در این رابطه به «آرمان ملی»‌ می‌گوید: «راه حل شرایط موجود و کنترل روند شیوع کرونا، توزیع هرچه سریع‌تر واکسن در کشور، رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم و اقدام جهادی در ذهنیت دولتمردان که اولین موضوع کشور در حال حاضر باید کاهش آمار مرگ و میر و کنترل شرایط موجود باشد.» وی در پاسخ به این سوال که چرا مسئولان اقدام به قرنطینه شهرها و محدویت‌های کامل نمی‌کنند، می‌افزاید: «من وزیر بهداشت نیستم و شما باید این موضوع را از وزیر و شخص رئیس جمهور بپرسید که چه اولویتی مهمتر از کنترل کرونا برای آنهاست! پس در این شرایط مردم باید به‌فکر خودشان باشند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از خود محافظت کنند.»
 کادر درمان بی‌پناه 


اما موضوع نگران کننده، شکست سنگر اول مقابله با کرونا است. در روزهایی که روند گسترده شیوع بیماری سبب شده که مردم به بیمارستان‌ها هجوم ببرند، به غیر از کمبود امکانات، زوال نیروی جسمی کادر درمانی است که 18 ماه به‌طور شبانه روزی درگیر درمان بیماران بوده‌اند، سبب شده که آنها بیش از هر زمان دیگری خسته و ناامید باشند، همچنین طی چند روز اخیر ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن یک مرد در داروخانه مرکزی هلال احمر می‌گوید: «همسرش پرستار است و به کرونا مبتلا شده ولی مسئولان داروخانه با رد درخواست او برای تهیه داروهای مورد نیاز گفته‌اند: ‌پرستاران در اولویت نیستند.» در رابطه با این شرایط دبیر کل خانه پرستار معتقد است که ما از کرونا شکست خورده‌ایم و تنها امید به آخرین تلاش‌های کادر درمان در سنگر اول مقابله با کرونا است. محمد شریفی مقدم در ادامه به «آرمان ملی» می‌افزاید: «در جنگ‌ها همواره شاهد هستیم که وقتی دشمن خط اول شکست می‌خورد، خط دوم و سوم نیز سقوط می‌کند. در شرایطی که هیچ درمانی برای کرونا وجود ندارد و همه چیز از جمله واکسن و داروهای موجود، فقط نقش پیشگیری را دارند، بیشترین بار شیوع این بیماری بر دوش پرستاران و کادر درمانی در خط نخست مقابله با کرونا است. کادردرمانی که در خط اول مشغول نبرد است، نیاز به پشتیبانی، حمایت، تغذیه و مهمات دارد.» 
 سربازهای ما خسته‌اند 
شریفی مقدم که نیروهای درمانی و کادر پرستاری را همان سربازان جان‌برکف و گمنام جبه های جنگ مثال می‌زند، معتقد است که در زمان شروع جنگس نابرابر تعداد نیروهای ما کم بود و از حداقل کف استاندارد جهانی نیز در حوزه پرستاری برخوردار نبودیم، او در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید: « 130 پرستار در این نبر شهید داده‌ایم و این آمار ما را در دنیا  در صدر آمار جانباختگان کادر پرستاری قرار می‌دهد. این آمار فاجعه بار نشانگر آن است که نیروهای ما کم بود و در دفاع از سنگر سلامت تلفات زیادی داشته‌ایم. در مبارزه با کرونا وقتی نیرو کم باشد و نیروی جدیدی اضافه نشود و پشتیبانی کند، سنگرهای ما ضعیف و آسیب پذیر خواهند شد و زود فتح می‌گردند. اگر امروز به یکی از ادارات یا وزارتخانه‌ها مراجعه کنیم، هر روز تعداد زیادی از کارمندان دورکار هستند، ولی پرستاران در 18 ماه اخیر هیچ تعطیلات و استراحتی نداشتند و از طرفی نیرو کم، سبب شده اضافه کاری تحمیلی بر آنها بیش از حد مجاز باشد و سبب افت توان بدنی و افزایش ضریب اشتباهات شود. بدون تردید اگر این نیروها شکست بخورند، ویروس همه کشور را تقصیر می کند و آن زمان باید جنازه از کف خیابان جمع کنیم. امروز ما می بینیم همه تخت های بیمارستان‌ها پر شده است، تخت‌های آی سی یو پر است و بیماری در کف راه روهای بیمارستان سرگردان و بستری هستند. بیمارستان‌ها با وجود اینکه افراد 60 درصد ریه شان درگیر شده و باید در آی سی یو بستری شوند، آنها را مرخص می‌کنند یا در راه رو ها بستری می‌کنند که سرانجام آن بیمار مرگ است.» وی در ارتباط با افزایش آمار مرگ و میر و تاثیر کمبود نیروهای درمانی بر افزایش این آمار اظهار می‌کند: از دید ما، وضعیت کشور در مواجهه با کرونا رها شده است و نشانه این موضوع افزایش آمار مرگ به روزانه 400 تا 500 نفر است. البته رقم مرگ و میر در مجموع بسیار بیشتر از این آمار رسمی است. وقتی تلفات زیاد می شود یعنی سیاست‌های وزارت بهداشت جواب نداده و ما شکست خورده ایم. وقتی تعداد ابتلای امروز از 18 ماه گذشته بیشتر است، نشان می‌دهد که سیاست‌ها، مدل‌ها و روش‌های ما جواب نداده است و قدرت رویارویی با کرونار ا نداشتیم. من بارها گفته‌ام که ساختار وزارت بهداشت معیوب است و این ساختار براساس سیستم پزشک سالاری تعیین و پایه گذاری شده است و  به جای اینکه هزینه‌ها صرف استخدام پرستاران شود صرف داروی درمان کرونا می‌شود که اثر چندانی روی بیمار ندارد. در این ایام کرونا رانت هایی بر اساس همین داروها داده شد که عده‌ای را به بهای جان مردم ثروتمند کرد در حالی که بسیاری از این داروهای وارد شده، تاثیر چندانی ندارند. معلوم نیست پشت این قضیه چه خبر است که بیشترین منابع به سمت دارو و تجهیزات می‌رود و به مهمترین و واجب ترین نیاز مردم که استخدام نیروی درمانی  توجهی نمی‌شود. امروز سد محافظ و سنگر نخست مقابله با کرونا شکسته و همینطور مشغول نابودی است و  کار از دست وزارت بهداشت خارج شده است. کادر درمانی ما تنش‌های بسیاری دارد در کنار این موضوع آنها نگرانی انتقال کرونا به خانواده و عزیزانشان مانند زن و همسر و فرزند دارند و این عوامل کارایی لازم پرستاران را کم می‌کند. ما نیاز به استخدام داریم و برای 40 هزار استخدام پرستار تبلیغات کردند و از این میزان 13 هزار نفر را قرار شد تا بهمن استخدام کنند، اما هنوز این افراد وارد بازار کار نشده‌اند.