دولت روحانی مسبب تحریم بود اما مشکلات را به بهانه تحریم از سر خود باز می‌کرد

سرویس سیاسی-
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد از حامیان دولت روحانی روز گذشته در مطلبی با عنوان «گسل بين اقتصاد حقيقي و جيب مردم»
به بررسی عملکرد دولت روحانی در حوزه اقتصاد پرداخت و به نقل از یک پژوهشگر حوزه اقتصاد نوشت: «سياستمداران ايراني در كل در خصوص تحريم‌ها زياد سخن مي‌گويند و همه ناكارآمدي‌ها را هم به گردن تحريم‌ها مي‌اندازند، اين در حالي است كه بخش عمده‌اي از مشكلات اقتصاد ايران ارتباطي به موضوع تحريم‌ها ندارد به عنوان مثال وضعيت نظام بازنشستگي ما در ايران و اوضاع وخيم صندوق‌هاي بازنشستگي ما هيچ ارتباطي به موضوع تحريم‌ها ندارد. نكته بعدي اين است كه در كنار تحريم‌هاي آمريكا دولت‌هاي نهم تا دوازدهم خودشان تحريم‌هاي داخلي براي مردم ايران به وجود آوردند كه نمونه آن موانع گوناگون از اخذ مجوزهاي متعدد تا تعرفه‌هاي گمركي و پيچيدگي‌ها در اين عرصه بود و خودشان هم مسبب تحريم‌ها بودند. ضمن آنكه مسائلي كه اصلا ارتباطي با تحريم‌ها ندارد را با كليد واژه تحريم‌ها از سر خود باز مي‌كنند»
گفتنی است اذعان این روزنامه اصلاح‌طلب به عاملیت دولت روحانی در شکل گیری تحریم‌ها و شرایط فعلی کشور در حالی است که روحانی در 3 سال پایانی عمر دولت خود همه ناکامی‌هایش را به تحریم‌ها پیوند زده‌، حال آنکه 8 سال پیش معتقد بود «همه ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت.» او در آن سال‌ها حتی کاهش ارزش پول ملی را نیز ناشی از «سوءمدیریت دولت» وقت می‌دانست اما تا آخرین روز عمر دولتش، هم حاضر نبود از سوءمدیریت دولت خود در شکل‌گیری وضعیت فعلی بگوید و همچنان همه مشکلات را به گردن تحریم‌هایی می‌انداخت که خود باعث و بانی آن بود.


روحانی با شعار با شعار رفع تحریم‌ها و ایجاد درآمد سرشار برای مردم رای آنها را گرفت اما 8 سال بعد علاوه ‌بر نابودکردن معیشت مردم‌، افزایش چند صد ‌درصدی قیمت مسکن‌، دلار‌، خودرو‌، کالاهای اساسی‌، کاهش چند ده ‌درصدی ارزش پول ملی و... کشور را با 800 تحریم جدید دیگر تحویل داد و رفت.
ادامه تلاش اصلاح‌طلبان برای فریب مردم با کلید‌واژه مذاکره
روزنامه آرمان روز گذشته در مطلبی با عنوان «احیای برجام؛ طرح جایگزین ندارد» نوشت: «هر زمان که در روند مذاکرات احیای برجام، اختلال پیش‌آمده یا سیگنال‌هایی دریافت شده که نشان می‌دهد طرفین با مشکلات پیچیده‌ای برای احیای برجام مواجه هستند.»
این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «همان‌طور که وضعیت بازار را رصد می‌کنیم، ابهام در احیای برجام باعث شده قیمت ارز و طلا نرخ صعودی پیدا کنند و نگرانی‌ها از احیا ‌نشدن برجام بیشتر شود. به هر حال با توجه به اینکه هنوز تیم سیاست خارجی آقای رئیسی به‌طور مشخص معرفی نشده‌اند ولی از اظهارنظرهای گوشه ‌و کناری که منتشر می‌شود از خود آقای رئیسی، رئیس‌جمهور و دیگر کسانی که به عنوان اعضای تیم سیاست خارجی دولت جدید معرفی می‌شوند، نشان می‌دهد یک نوع ابهام و تردیدی جدی در چگونگی پیشبرد مذاکرات احیای برجام وجود دارد. هرچند آقای رئیسی در مراسم تحلیف به این نکته اذعان کرده‌اند که از هر طرح دیپلماتیکی برای رفع تحریم‌ها استقبال خواهند کرد، اما حقیقت این است که هیچ طرح دیپلماتیکی غیر از احیای برجام در حال حاضر وجود ندارد و هرگونه تعلیق و طولانی‌شدن مذاکرات می‌تواند شرایط را برای ایران سخت‌تر کند و اگر بخواهد مذاکرات از نقطه صفر با طرف‌های برجام شروع شود، قطعا شرایط سخت‌تری برای ایران ایجاد خواهد شد و مشخص نیست همان دستاوردهایی که برجام برای ایران داشته به‌همان‌اندازه هم بتواند به اهداف خودش در برجام دست پیدا کند. »
مدعیان اصلاحات که طی 8 سال گذشته همه مسائل اقتصادی کشور را به آمریکا و برجام گره ‌زده و سفره مردم را هر روز کوچک‌تر از روز قبل کرده‌اند، پس از پایان عمر دولت برجام که مذاکراتش نتیجه‌ای جز افزایش چند صد درصدی قیمت دلار، مسکن‌، خودرو و مایحتاج عمومی مردم بود نیز همچنان بر این مسیر خسارت‌بار اصرار دارند و تلاش می‌کنند اقتصاد کشور را به مذاکره با آمریکا گره بزنند.
این جریان سیاسی که هیچ برنامه‌ای برای برون رفت مشکلات کشور ندارند در تلاشند با ایجاد دوقطبی مخرب دیگری و دادن آدرس غلط کشور را وارد دور باطل تازه‌ای کنند.
دستاورد دولت روحانی؛ گسترش فقر و حاشیه‌نشینی
روزنامه دنیای اقتصاد دیروز در سرمقاله خود نوشت: «در هشت سال دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی گروه محدودی از افراد نزدیک به محورهای قدرت به سرعت پولدار شدند، اما میلیون‌ها نفر از مردمی که بیکار شدند و درآمدشان و قدرت خریدشان کاهش یافت یا مشکلات دیگر پیدا کردند، مجبور شدند از دایره طبقات متوسط خارج شوند و به اعضای طبقات فقیر بپیوندند و حاشیه‌نشینی گسترده‌تر شود.»
رپرتاژ آگهی روزنامه اصلاح‌طلب برای زنگنه!
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «پایان دوران وزیری که نمی‌خواست محبوب باشد» نوشت: اعتقاد دارم بیژن زنگنه، توسعه‌گراترین و مقتدرترین فردی بود که می‌توانست در دولت روحانی در رأس وزارت نفت قرار گیرد.
در این مطلب آمده است: به استناد آمار و ارقام، به توسعه صنعت نفت در هر چهار بخش نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی در دوره زنگنه و همزمان با تحریم، می‌توان نمره مناسبی داد. عملکرد زنگنه در حوزه بین‌الملل هم موفق بود.
آفتاب یزد نوشت: آنچه درباره عملکرد زنگنه در این دوران کمتر گفته شده، نقش او در حمایت از تولیدکنندگان داخلی، آن هم نه در شعار بلکه در عمل بود. ازآنجاکه زنگنه همواره به دنبال جذب شرکت‌های خارجی بود.... ارزیابی کارنامه کلی زنگنه، بدون تردید او را در رده مدیران تاثیرگذار کشور قرار می‌دهد. او مدیری توسعه‌گرا، توانمند و مقتدر بود که البته دنبال محبوبیت نبود.
رپرتاژ آگهی روزنامه اصلاح‌طلب برای وزیر نفت سابق در حالی است که اتفاقاً در دوران مدیریت زنگنه، تمام قراردادهای گازی ما با هند و پاکستان ملغی شد در حالی که این کالای استراتژی قابلیت تحریم نداشت. یا پرونده توتال و واگذاری میادین گازی ایران که همچنان مفتوح است. لازم به ذکر است که معطل نگه‌داشتن توسعه میادین نفت و گاز به امید غربی‌ها، حذف از بازار نفت و گاز و محکومیت‌های مالی ایران حذف کارت سوخت و به تبع آن افزایش قاچاق سوخت و تحمیل هزینه برای بازگشت دوباره آن و همچنین استخدام نمایندگان مجلس در وزارت نفت و... بخشی از نقاط سیاه کارنامه زنگنه طی سال‌های گذشته است.
ادعای عجیب شرق: آنچه آمریکا در مورد برجام پذیرفته مثبت است!
روزنامه اصلاح‌طلب شرق در شماره دیروز خود در یادداشتی به موضوع رویکرد دولت جدید در مورد مذاکرات برجامی پرداخته و ادعایی به غایت حیرت‌آور را مطرح کرده؛ ادعایی که شاید در روزنامه‌های آمریکایی هم نتوان چنین نگاه مثبتی در مورد رویکرد کشورشان (یعنی آمریکا) در مورد برجام پیدا کنید.
این روزنامه نوشت: «اداره درست کشور بدون روابط خوب با دنیا و احیای برجام و عادی‌شدن روابط مالی و بانکی ما با دنیا امکان‌پذیر نیست. دولت آقای رئیسی و هر دولت دیگری هم اگر بر سر کار بود باید با ۱+۴ در زمینه بازگشت آمریکا و ایران به برجام به توافق برسند.»
شرق در ادامه ادعا کرده «اداره کشور بدون روابط خوب با دنیا» که گویا ایران با تمام کشورهای جهان روابط خصمانه دارد. نوع ادبیات اصلاح‌طلبان دقیقاً همان چیزی است که رسانه‌های نظام سلطه علیه کشورمان به کار می‌برند. حال آنکه این غرب (یعنی چند کشور اروپایی و آمریکا) بود که با بهانه‌های واهی، حق رسمی کشورمان در دستیابی به فناوری صلح‌جویانه هسته‌ای محل دشمنی قرار‌دادند. شاهد این مدعا قریب 18 گزارش سازمان انرژی اتمی پس از برجام بود که به عمل ایران به صورت کامل به تعهداتش بود در حالی که غربی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند.
اما این روزنامه در ادامه در تقویت جبهه عهدشکنان برجام (آمریکا و اروپا) سنگ تمام می‌گذارد و مدعی می‌شود: «آنچه‌ تا امروز دولت آمریکا برای توافق پذیرفته مثبت است[!!] و نباید آن را از دست بدهیم. برای بقیه مسائل در آینده فرصت هست. احیای برجام و ادامه مذاکرات وین به دولت سیزدهم واگذار شد. با موضع‌گیری‌های مثبت رئیس‌جمهوری منتخب درباره پایبندی به برجام و التزام دولت آینده به توافقی که نظام جمهوری اسلامی به دست آورده است، افق روشنی از نتیجه مذاکرات احیای برجام پیش‌ رو قرار‌داد.»
این روزنامه درحالی مدعی رویکرد مثبت آمریکا در مذاکرات است که «کاظم غریب‌آبادی» عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در مصاحبه پایگاه حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب به نکات مهمی از خواسته‌های آمریکا اشاره کرده و گفته است: «[آمریکایی‌ها] کل تفاهم را به پذیرش‌بندی درخصوص انجام گفت‌وگوهای آتی در مورد مسائل منطقه‌ای گره زدند که کاملاً با موضوع مذاکرات غیرمرتبط و مضر است. رفع برخی تحریم‌ها و همچنین خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی را مستقیماً به پذیرش این بند منوط کردند... حاضر به لغو دستور اجرایی تحریم تسلیحات متعارف نشدند که کاملاً با قطعنامه‌ ۲۲۳۱ شورای امنیت و برجام در تناقض آشکار است و به‌ نوعی مغایر ادعای آمریکا به برگشت تعهدات برجامی است... حاضر به برداشتن تحریم‌ها علیه بیش از ۵۰۰ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی -که توسط دولت ترامپ به بهانه غیرهسته‌ای تحت تحریم قرار گرفتند- و همچنین لغو قانون تحریمی کاتسا نشدند، درحالی که تمامی اقدامات ترامپ از جمله توسل به بهانه‌های غیرهسته‌ای برای اعمال تحریم با هدف تخریب کامل تفاهم هسته‌ای صورت گرفته بود. از سوی دیگر، این نشان‌دهنده عزم جدی دولت جدید آمریکا در استفاده از کارت‌های ایجادشده در دولت قبلی و همچنین پیگیری سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.»
در ادامه غریب‌آبادی گفته است: «حاضر به ارائه تضمین در مورد عدم تکرار رفتارهای مشابه دولت قبل در قبال تفاهم هسته‌ای نشدند؛ حتی حاضر نشدند دوره زمانی معقولی را هم برای تداوم کار شرکت‌هایی که با ایران وارد تجارت و کار اقتصادی می‌شوند، در نظر بگیرند که تا در صورت بروز هر مشکلی برای تفاهم احتمالی کار خود را بدون دغدغه از تحریم‌های فراسرزمینی آمریکایی به پایان برسانند... حاضر به بحث درباره‌ خسارات وارده به ایران در اثر خروج یک‌جانبه‌ و غیرقانونی از تفاهم هسته‌ای نشدند.»