588


پیشنهاد آفتاب یزد به رئیسی:آقای رئیس جمهور!تا تشکیل کابینه،کارگروه ویژه کرونا تشکیل دهید
آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: از روز17 تا روز ۱۸ مردادماه ۱۴۰۰ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۰ هزار و ۸۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و
۸۱ نفر از آنها بستری شدند.بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی این ۲۴ ساعت مجددا رکوردهای ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در کشور شکسته شد و متاسفانه ۵۸۸ تن از بیماران کرونا در کشور جان خود را از دست دادند.این در حالی است که بنا به گفته کارشناسان کشور هنوز به قله پیک پنجم کرونا نرسیده است و همه بر این موضوع متفق القول هستند که آمار واقعی به مراتب از آمار رسمی بیشتر است.تخت‌های بیمارستان‌ها پر است و برای پذیرش بیماران تخت خالی‌ای وجود ندارد. همچنین باردیگر در زمینه تامین برخی از داروها ، مردم با مشکل مواجه هستند و بازار سیاه مملو از داروهایی است که مردم به دلیل کمبود آن‌ها جان می‌دهند. 588 جانباخته در شرایط کنونی دنیا در زمینه مقابل با بیماری و نسبت به جمعیت کشور رقم بسیار بالایی است و خبر از فاجعه در حال وقوع می‌دهد. بسیاری از کشور‌های جهان و حتی کشورهای همسایه با استفاده از واکسیناسیون گسترده توانسته‌اند شهروندان خود را از پیک‌های مختلف کرونا تا حدودی مصون نگه دارند اما در ایران کروناست که جولان می‌دهد. در یک دوره‌ای تمام رسانه‌های جهان از فاجعه بزرگ در هند به دلیل شیوع بالای بیماری کرونا صحبت می‌کردند و امروز ایران از لحاظ میزان فاجعه فاصله‌ای با هند آن دوران ندارد. تمام این مسائل با دوران انتقال قدرت همراه شده است و مردم و کرونا درگیر یک رهاشدگی جمعی هستند و از طرف وزارت کشور و ستاد ملی مبارزه با کرونا با پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای نیز مخالفت شده است. مشخص نیست دولت جدید به دنبال چه تدبیری برای کنترل شرایط امروز کشور است اما قطعا باید برای این فاجعه چاره‌ای اندیشیده شود.همچنان کارشناسان درباره مراسم عزاداری‌ها و هرگونه تجمعات هشدار می‌دهند اما بازهم یک ناهماهنگی در سطوح مختلف مدیریتی دیده می‌شود زیرا رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از ارائه پیشنهاد تغییر ساعت منع تردد شبانه به ستادملی مقابله با کرونا برای محرم خبرمی دهد.بیشتر از کرونا ناهماهنگی ارگان‌های مختلف است که در ایران باعث از بین رفتن جان مردم می‌شود.
‏nهمه رکوردهای کرونایی در تهران شکست


معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران ضمن اعلام رکورد
۱۵۶ مرگ کرونایی و بالغ بر ۲۴۰۰ بستری روزانه در تهران گفت: تنها پیش‌بینی فعلی این است که در روزهای آتی بازهم افزایش مرگ و میر را خواهیم داشت.دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه روز یکشنبه ۱۷ مرداد ماه همه رکوردها درخصوص کرونا در تهران ثبت شده است، گفت: بالغ بر ۲۵ هزار مراجعه سرپایی، بالغ بر ۲۴۰۰ بستری و ۱۵۶ مرگ در ۲۴ قبل داشتیم که این عدد مرگ و میر رکورد تهران از ابتدای شیوع کرونا تاکنون است. همچنین درحال حاضر بالغ بر ۱۰ هزار و ۶۰۰ بیمار بستری در بیمارستان‌ها داریم.وی درباره مشکل کمبود تخت در بیمارستان‌ها، اظهار کرد:
همه تخت‌ها پر است و تنها ظرفیتی که استفاده می‌کنیم همان ۱۰۰۰ تختی است که در اورژانس بیمارستان‌ها است. بیمار در تخت‌های بستری اورژانس منتظر می‌ماند که ظرف ۶ تا ۲۴ ساعت بعد بتواند به بخش منتقل شود و بر اساس میزان ترخیصی‌ها و فوتی‌ها تخت برای سایرین خالی می‌شود.موضوعی که در شرایط فعلی کمک‌کننده است و بار بیماری بر دوش بیمارستان‌ها را می‌شکند، توسعه تخت‌های بستری موقت بوده است. در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۶۰۰۰ بیمار با بستری موقت خدمت گرفتند.توکلی درباره اخباری که پیرامون کمبود سِرُم و داروهایی نظیر رمدسیویر به گوش می‌رسد، بیان کرد: خوشبختانه مسئله کمبود سِرُم و رمدسیویر تا حد زیادی مرتفع شد، اما کمبود داروی اکتمرا هم وجود داشت که پس از برگزاری جلسه پیرامون آن تامین آن هم به حد معقولی رسید.وی ادامه داد: نکته اساسی در این میان این است که یک بیمارستان حدود ۹۰۰ تا ۵۰۰ ورودی کرونایی دارد و از این تعداد حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ بیمار بستری موقت می‌شوند و نیاز به دارو دارند. میانگین هزینه دارو برای هر بیمار حدود یک میلیون است که در مراکز دولتی باید با پذیرش بیمه‌های پایه خدمت ارائه شود و حجم نقدینگی قابل توجهی باید صرف داروهای کرونا شود. این درحالی است که سازمان‌های بیمه‌گر حدود ۳ تا ۶ ماه بعد پول بیمارستان‌ها را پرداخت می‌کنند؛ اما شرکت‌های دارویی، هزینه داروی کرونا را نقدی دریافت می‌کنند و این بزرگترین معضل فعلی در زمینه کرونا است که در بیمارستان‌ها حجم نقدینگی کم است و تعهدات سازمان بیمه‌گر با تاخیر پرداخت می‌شود و مسئولین بیمارستان برای تامین نقدینگی برای خرید دارو با مشکل مواجه می‌شوند.
‏nزمان رسیدن به قله پیک پنجم مشخص نیست
معاون درمان ستاد کرونا استان تهران درباره زمان رسیدن به قله پیک پنجم کرونا در تهران، تاکید کرد: فعلا هیچ تصوری برای زمان رسیدن به قله پیک پنجم وجود ندارد، زیرا ماهیت ویروس جهش یافته چنین است. اگر موفق می‌شدیم ۷۰ درصد جامعه مشمول واکسن را واکسینه کنیم می‌توانستیم نظر دهیم، اما چون این اتفاق نیفتاده ممکن است تا ابتلای ۷۰ درصد جامعه پیش‌روی کنیم. تنها پیش‌بینی فعلی این است که در روزهای آتی بازهم افزایش مرگ و میر را خواهیم داشت.وی با اشاره به اینکه روند واکسیناسیون در مدت اخیر بهبود یافته است، تاکید کرد: در مورد افراد بالای ۶۰ سال مبتلا به کرونا از ۳۰۰۰ بیمار بستری در بیمارستان حدود ۹۵ درصد کسانی هستند که واکسینه نشدند. البته نمی‌گوییم اگر کسی واکسن بزند قطعا به کرونا مبتلا نمی‌شود اما، موضوع مهم پس از واکسیناسیون این است که با تزریق آن احتمال ابتلای شدید به کرونا کاهش می‌یابد.وی درباره صحبت‌های رئیس جمهور پیرامون تدوین طرح جامع تحول در نحوه مقابله با ویروس کرونا، اظهار کرد: لازمه این موضوع این است که اقدامات صورت گرفته در یک سال و نیم گذشته را دوره کرده و مشکلات را احصا کنیم و به دنبال ارائه راهکار برای رفع آن باشیم. مسئول این امر در ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص شده است و هدف این است که بتوانیم تنگناها در زمینه اجرائیات را به حداقل برسانیم.توکلی ادامه داد: متاسفانه یکی از عواملی که شدت ابتلا را تا حد زیادی افزایش داده است جمع‌های خودمانی، غیر رسمی، ویلاهای اجاره‌ای و حضور در رستوران‌ها است. در ۱۰ روز اخیر بیشترین میزان ابتلا در تهران به دنبال برگزاری مراسم عروسی و ترحیم بوده است و حتی قربانیان زیادی در کودکان داشتیم. با مراجعه به مراکز تخصصی اطفال در تهران می‌بینید که ۸۰ درصد مراجعات کرونایی اطفال است و این موضوع بسیار نگران‌کننده است. پس باید این پیام را بدهیم که حداقل به خاطر کودکان‌تان رعایت کنید. قاعدتا شرکت در هیچگونه مراسم عزاداری رسمی توصیه نمی‌شود. اجتماعات بیش از یک ساعت حتی در فضای باز توصیه نمی‌شود؛ زیرا تجمع بیش از یک ساعت خطر آفرین است و احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد. از طرفی تاکید می‌کنیم افرادی که در مراسمات شرکت می‌کنند حتما از دو ماسک استفاده کنند.۳ نکته باید از اولویت‌های اصلی ما باشد. اول تسریع واکسیناسیون با کاهش بروکراسی که در هر مکان بتوان واکسن تزریق کرد. نکته دوم فرهنگسازی در راستای کاهش ساده‌انگاری است و نکته سوم افزایش نظارت‌ها است تا ضمانت اجرایی برای تشدید پروتکل‌ها داشته باشیم و شاهد بهتر شدن
شرایط باشیم.
‏nوزرای پیشنهادی دلگرمی ما هستند
همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«من تا حدودی به دولت جدید در زمینه مقابله با این بیماری امیدوار هستم. زیرا بر اساس پیش‌بینی‌های ما وزرای پیشنهادی دکتر رئیسی همگی دارای سابقه مدیریت و توانایی خوبی هستند. این برای ما تا حدودی دلگرمی است اما در حال حاضر کشور در یک وضعیت انتقال قرار دارد و هیچ کس مسئولیتی را قبول نمی‌کند تا زمانی که حکم او بیاید.تنها راه حل برای برون رفت از این معضل و مشکل بسیار زیاد فقط و فقط واکسیناسیون است. راهکاری جز این وجود ندارد مردم به شدت خسته شده‌اند و پروتکل‌های بهداشتی اصلا رعایت نمی‌شود. در آخر امیدوارم در ایام محرم بر اساس قول‌های داده شده پروتکل‌ها به صورت کامل رعایت شود زیرا اگر این کار انجام نشود کشور با یک معضل دوچندان مواجه خواهد شد که دیگر کنترل آن از دست همه کس خارج خواهد بود. »
‏nمعرفی کارگروه ویژه توسط رئیس جمهور
هادی یزدانی پزشک و کارشناس نیز در این باره به آفتاب یزد گفت:«عملا در واریانت دلتا اتفاقی رخ نداده و آمار هم همچنان صعودی است. هر سطحی از قرنطینه تا حدودی آمار مبتلایان و بعد از چند هفته آمار بستری‌ها و فوتی‌ها را کاهش می‌دهد. پس عملا الان اتفاقی نیفتاده است که بخواهد این موج را به سمت نزولی شدن هدایت کند. به احتمال زیاد روز به روز ما افزایش مبتلایان، فوتی‌ها و بستری‌ها را خواهیم داشت.به نظر من در حال حاضر رئیس جمهور می‌تواند یک کارگروه ویژه ی برای کنترل این بیماری در نظر بگیرد و معرفی کند تا زمانی که وزیر و تیم وزارت مستقر شود. زیرا نمی‌شود که در این شرایط انتقال هر روز این میزان فوتی در کشور وجود داشته باشد.لااقل در بحث خلاء قانونی نمانیم و منتظر وزیر جدید برای کنترل شرایط نباشیم.زیرا در این شرایط وزیر قبلی نمی‌تواند تصمیم‌گیری کلان انجام دهد. به نظر چاره‌ای جز این نیست که برای این کار توسط رئیس جمهور کارگروه یا دستیار ویژه‌ای معرفی شود تا فعلا هماهنگی‌های مورد نیاز انجام بگیرد. سیاست‌های قزنطینه‌ای و واکسیناسیون عمومی در این شرایط از مهم‌ترین مواردی است که باید با جدیت پیگیری شود. با توجه به عزاداری‌های محرم در روزهای آینده به نظر می‌رسد چشم انداز از این بیماری چشم انداز مثبتی نیست.»
‏nاختلال در واکسیناسیون
یزدانی در پاسخ به این سوال که آیا شرایط کنونی امکان دارد روند واکسیناسیون را با مشکل مواجه سازد گفت:«امکان دارد تا حدودی این روند دچار اختلال شود. الان یک حجمی از بیمار وجود دارد که نوبت واکسن آن‌ها رسیده است اما علائم درگیری با بیماری را دارند و قاعدتا نباید واکسن دریافت کنند اما از ترس اینکه نوبت واکسن را از دست بدهند واکسن را دریافت می‌کنند و این کار اصل واکسیناسیون را بلاموضوع می‌سازد. از طرف دیگر شاید خود پیک در روند واکسیناسیون تاثیری نگذارد اما در کارآمدی واکسن‌ها شاید تاثیر‌گذار باشد. زیرا واکسیناسیون انجام می‌شود برای اینکه مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌ها کاهش پیدا کند اما در حال حاضر زمانی که تمام این آمار در حال افزایش پیدا کردن است به تبع آن اصل موضوع واکسن زیر سوال می‌رود زیرا نتیجه‌ای را به بار نمی‌آورد.باید در این شرایط به موضوع کارگروه ویژه توجه شود تا وضعیت دچار رهاشدگی نشود و به هرحال یک نفر باید مسئولیت شرایط را به عهده بگیرد. الان حاکمیت یکدست است و هماهنگی بین بخشی دیگر کار سختی نیست باید یک کارگروه ویژه معرفی شود تا فعلا کنترل شرایط را به دست بگیرد. »
‏nخطر سقوط سیستم درمانی کشور
در آخر بابک قرائی مقدم پزشک و کارشناس نیز در این باره به آفتاب یزد گفت:« وضعیت بسیار وخیم است و در آن شکی نیست. اولین کاری که باید در حال حاضر انجام شود حل مشکل کمبودتخت بیمارستانی است. زیرا در گزارش‌های مختلف مردمی دیده می‌شود که متاسفانه بسیاری از مردم برای پیدا کردن تخت بیمارستان دچار مشکل هستند و مقادیر فراوانی برای تخت آی سی یو از مردم گرفته می‌شود و این خطر جانی واضح به وجود آمده است که تعداد زیادی از مردم را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین کار بسیار مهمی که در حال حاضر باید انجام شود همین است که مشکل کمبود تخت بیمارستانی حل شود.باید بیمارستان‌های صحرایی در نظر گرفته شود و بیمارستان‌ها موظف شوند از تخت‌های بیشتری استفاده کنند. امروز در بسیاری از بیمارستان‌ها مردم بر روی زمین در حال دریافت خدمات درمانی هستند یا عده‌ای در خانه‌ها در حال درمان هستد که این موارد بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث شود که مرگ و میر به صورت لجام گسیخته‌ای بالا برود. دولت جدید باید تمام تلاش خود را بکند که سیستم درمانی کشور دچار سقوط نشود. الان ما با یک خطر سقوط در بسیاری از بیمارستان‌ها مواجه هستیم. در سوی دیگر هم در دارو و هم در تخت بیمارستانی بازار آزاد ایجاد شده است. این مشکل باید هرچه زودتر حل شود زیرا ما این روزها با مرگ و میری مواجه هستیم که امکان جلوگیری از آن‌ها با اقدامات درمانی معمول وجود داشته است.در سوی دیگر باید تعطیلی واقعی در کشور صورت بگیرد.در کشورهای اروپایی به محض اینکه شرایط وخیم می‌شود لاک دان قانونی به وجود می‌آید و اینگونه شرایط را کنترل می‌کنند. دوسال است که تعطیلی‌ها باعث سردرگمی مردم در کشور می‌شود زیرا تعطیلی‌ها در کشور ما واقعی نیستند و جنبه تفریحی پیدا کرده کرده است. اما در بسیاری از کشور‌ها زمانی که تعطیلی اعلام می‌شود به شخص اجازه نمی‌دهند که از خانه خود خارج شود.همچنین باید واکسیناسوین سرعت و گسترش پیدا کند زیرا تنها راه مقابله با این بیماری واکسیناسیون عمومی سریع است. به نظر من عملا مسئله کرونا در کشور به خصوص در ماه‌های گذشته فرسایشی شده است و اهمیت خبری خود را به دلایل مختلفی مثل انتخابات و مسائل بی‌برقی و بی‌آبی از دست داده است.بنابراین ما شاهد مرگ و میر وحشتناک روزانه هستیم ولی بسیاری از مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و باور خود را نسبت به شرایط از دست داده اند. »