صدا و سیما چه سریال‌هایی را برای ایام محرم تدارک دیده است؟ بی‌برنامگی در کنداکتور تلویزیون

گروه فرهنگ و هنر – هر سال با فرا رسیدن ماه محرم، صدا و سیما نیز حال و هوای این ایام را به خود می‌گیرد و تلاش می‌کند با پخش سریال‌های مناسبتی سهمی در این احوال داشته باشد. همیشه از چندین هفته مانده به این ایام هر شبکه، برنامه‌های خود را معرفی می‌کرد تا مخاطبان بتوانند بنابه سلیقه‌شان سریال مورد علاقه خود را انتخاب کنند اما امسال با آشفتگی و بی‌برنامگی‌هایی مواجه بوده است، به طوری که هنوز تکلیف سریال‌های مناسبتی که قرار است از تلویزیون پخش شود مشخص نیست.
سریال‌های مناسبتی همیشه جزو لاینفک ایام و روزهای خاص است، ماه رمضان، عید نوروز، دهه فجر و ماه محرم. همیشه تلویزیون از چند ماه پیش از رسیدن به این ایام خاص تلاش می‌کند تا برنامه‌هایی مرتبط با این ایام را برای مخاطبانش فراهم کند اما چند سالی است که این روال دیگر مثل سابق نیست و بی‌برنامگی باعث نامشخص شدن کنداکتور تلویزیون برای این ایام شده و از سوی دیگر همین بی‌برنامگی‌ها منجر به کاهش کیفیت آثار شده است. پخش چندباره سریال‌ها یا فیلم‌های پرطرفدار در این ایام هم دیگر صدای همه را در آورده است. اما به هر روی با تمام بی‌برنامگی‌ها امسال نیز ایام پیش رویی حال و هوای محرم را به خود می‌گیرد.
عیاری دیرتر به شبکه یک می‌رسد
شبکه یک سیما یکی از شبکه‌های اصلی در ساخت و پخش سریال‌ است. اما امسال نیز مانند سال گذشته تصمیم دارد تا در دهه اول محرم، مراسم عزاداری را پوشش دهد.


تکلیف پخش برنامه در دهه اول محرم مشخص است اما به گفته مدیران شبکه طبق گفت‌وگوهایی که انجام شده احتمالا سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری، پس از سال‌ها در دهه دوم محرم روی آنتن تلویزیون بیاید.
سریال ۴۰ قسمتی «۸۷ متر» برای اولین بار مرداد سال ۹۶ کلید خورد و دی ۹۹ به پایان رسید؛ در این مدت زمان مشکلات مالی، بارها تولید سریال را متوقف کرد. این اتفاق معمولا برای سریال‌های تاریخی رخ می‌دهد. از زمان آغاز ساخت این سریال تا حالا، حسین محب‌اهری و علی انصاریان، دارفانی را وداع گفتند و این تاخیر در ساخت و پخش سریال باعث شد تا علی انصاریان نتواند ماحصل کارش را ببیند.
داستان سریال «۸۷ متر» درباره دو خانواده خلیلی و پوردورانی است که صبح روز اسباب ‌کشی به خانه جدید، متوجه می‌شوند فروشنده، این خانه ۸۷ متری را به هر دوی آن‌ها فروخته و در واقع کلاهبرداری کرده است. علی دهکردی، مهران رجبی، فریبا کامران، شهین تسلیمی، حسین سلیمانی، دیبا زاهدی، علی سلیمانی، زنده‌یاد حسین محب ‌اهری، شبنم عرفی‌نژاد، داریوش کاردان، فریده سپاه‌منصور، سعید پیردوست، مریم سلطانی و محمد بحرانی بازیگران این مجموعه را تشکیل می‌دهند.
کیانوش عیاری تا کنون تنها چهار سریال برای تلویزیون ساخته است که هیچ یک از آنها مناسبتی نبوده و دو فیلم سینمایی آخر او با نام‌های «کاناپه» و «خانه پدری» نیز اجازه پخش ندارند. با توجه به ژانر این سریال بسیار دور از ذهن است که پخش آن در دهه دوم محرم آغاز شود. باید منتظر ماند و دید در آستانه ماه محرم، تلویزیون بالاخره کنداکتور خود را اعلام می‌کند یا خیر.
«در کنار پروانه‌ها» در شبکه دو
در حال حاضر تنها شبکه‌ای که برنامه خود را به صورت مشخص از فروردین اعلام کرده، شبکه دو سیما با سریال «در کنار پروانه‌ها» است. این روزها «در کنار پروانه‌ها» با کارگردانی داریوش یاری فیلمبرداری می‌شود تا در ایام محرم روی آنتن برود.
سریال ویژه «در کنار پروانه‌ها» درامی خانوادگی با پس‌زمینه‌های مذهبی است که تهیه‌کنندگی آن را بهروز مفید برعهده دارد. اوایل خرداد تهیه‌کننده سریال از پخش آن در ماه صفر و از نیمه‌های شهریور خبر داد، اما در آخرین گفت‌وگویی که این تهیه‌کننده داشته است از فشردگی روند تولید برای رساندن به پخش در ماه محرم از هشتم شهریور خبر داد و تا کنون هم حدود ۷۰ درصد از سریال مقابل دوربین رفته و تدوین شده است. این یعنی این‌که احتمالا پخش سریال «در کنار پروانه‌ها» در دهه اول محرم ممکن نیست.
سریال امنیتی و بی‌مناسبت در شبکه سه
شبکه سه سیما هم اخیرا تصمیم گرفته است تا در مناسبت‌ها سریال غیر مناسبتی پخش کند و کارهای خود را در لحظه آخر انجام دهد تا هم مخاطب هم سازنده سریال را شگفت‌زده کند. سریال «بوتیمار» با کارگردانی علیرضا نجف‌زاده، در ابتدای کار قرار بود که در نوروز ۱۴۰۰ روی آنتن تلویزیون برود، اما لحظه آخر سریال «گاندو» با کارگردانی جواد افشار که به صورت نیمه، آماده شده بود و هیچ ارتباطی با نوروز نداشت، روی آنتن تلویزیون مخاطبان رفت و پخش آن هم ناتمام ماند.
حالا هم پس از چهار ماه آن نیمه باقی مانده از گاندو آماده نمایش است تا روی آنتن شبکه سه برود، اما پخش آن هر روز جابه‌جا می‌شود. این سریال ۴۰ قسمت است که ۲۷ قسمت دیگر از این سریال باقی مانده و پخش آن تا اوایل شهریور ادامه خواهد داشت. احتمالا پس از «گاندو» هم آنتن شبکه در اختیار سریال «نیمروز تا تهران» قرار بگیرد که البته آن هم سریال محرمی نیست.
شبکه پنج و سریال‌های تکراری
شبکه پنج سریال تولیدی در این ایام ندارد و قرار است مجموعه‌ای را به صورت تامینی روی آنتن ببرد. این شبکه در ماه رمضان هم هیچ برنامه‌ای نداشت. از طرفی هم نام سریال «زن زندگی، مرد زندگی» با کارگردانی غلامرضا رمضانی و سریال «روزگار جوانی» با کارگردانی اصغر توسلی به گوش می‌رسد که بعد از ایام محرم روی آنتن این شبکه تلویزیونی برود.
البته این شبکه یک سریال با نام «رعدوبرق» با کارگردانی بهروز افخمی هم داشت که قرار بود در ماه رمضان روی آنتن برود که این اتفاق نیفتاد. شبکه پنج درحالی قرار نیست سریال جدیدی را به نمایش دربیاورد که سه سریال ساخته شده دارد.
بلاتکلیفی شبکه‌های دیگر
از زمان ساخته شدن سریال «مختارنامه» تا کنون که حدود یک دهه از آن می‌گذرد، تلویزیون هر سال این سریال را در شبکه‌های مختلف پخش می‌کرد اما امسال تصمیم گرفت تا این سریال را از هیچ شبکه‌ای پخش نکند.
شبکه آی‌فیلم نیز تصمیم دارد ۴ سریال «آرام می‌گیریم» با کارگردانی روح‌الله سهرابی، «مرضیه» با کارگردانی فلورا سام، «زمین گرم» با کارگردانی سعید نعمت‌الله و «معصومیت از دست رفته» با کارگردانی داوود میرباقری را روی آنتن ببرد.
یکی از گلایه‌های بازیگران و عوامل سریال‌های مناسبتی که در روزهای منتهی به ایام خاص با فشار کاری روبه‌رو می‌شوند، بی‌برنامگی در تولید این سریال‌ها است. بسیاری از آنها این گله را دارند که چرا با وجود مشخص بودن ایام مناسبتی باز هم ساخت و تولید این سریال‌ها به دقیقه 90 موکول می‌شود و همین امر باعث کاهش کیفیت آثار می‌شود. گلایه‌ای که به نظر می‌رسد منطقی است و به همین دلیل است که در سال‌های اخیر دیگر شاهد سریال‌هایی مثل شب دهم یا میوه ممنوعه نیستیم.
سایر اخبار این روزنامه
معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران: همه رکوردهای کرونایی در تهران شکست جلال خوش چهره بازگشت به برجام؟ تاخیر در مذاکرات وین؛قدرت چانه‌زنی آمریکا را افزایش داد پشت‌پرده فشار نظامی غرب علیه ایران صدا و سیما چه سریال‌هایی را برای ایام محرم تدارک دیده است؟ بی‌برنامگی در کنداکتور تلویزیون زیرساخت‌ها برای اجرای طرح صیانت آماده است؟ طراحان پروژه صیانت از فضای مجازی فعال در اینستاگرام و توییتر تلخ‌کامی در پایان یک فصل بسیار سخت فینال ضعیف؛ چه اتفاقی برای فاتح دربی افتاد؟ سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری نگرانی عمیق ایران از اوضاع افغانستان و انتقاد از انگلیس و اروپا «ابتکار» وضعیت بازار مسکن طی 8 سال اخیر را بررسی کرد دست اندازهای نجات بازار مسکن رئیسی در جلسه هیئت دولت: حفظ جان مردم در عزاداری‌های محرم اولویت اول است رئیس قوه قضائیه: ایرانیان خارج از کشور منعی برای بازگشت ندارند نامه نمکی به رئیس جمهوری درباره وضعیت کرونا و مراسم محرم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور فرانسه: در هر مذاکره ای باید حقوق ملت ایران تامین شود نامه سازمان بازرسی به شورای شهر: ضوابط انتخاب شهردار از جمله مرتبط بودن مدرک تحصیلی باید رعایت شود قالیباف: حمایت ایران از فلسطین تا آزادی قدس ادامه خواهد داشت