زیرساخت‌ها برای اجرای طرح صیانت آماده است؟ طراحان پروژه صیانت از فضای مجازی فعال در اینستاگرام و توییتر

رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران و سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی که نام محترمانه فیلترینگ است، بازتاب‌های فراوانی داشته است. این طرح قرار است در قالب اصل ۸۵ بررسی شود اما یکی از نمایندگان مجلس به رویداد24 گفته از آنجایی که روز رای‌گیری ۸۰ نفر از نمایندگان نبودند، احتمالاً بشود مسیر این طرح را تغییر داد. پس از اینکه چند روز پیش و بعد از حرف و حدیث‌های فراوان، با رای اکثریت نمایندگان مجلس، طرح صیانت از حقوق کاربران و سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی برای قانون‌گذاری به اصل ۸۵ واگذار شد، حال عده‌ای از نمایندگان تلاش خود را به کار بستند تا با جمع‌آوری امضا و براساس قانون آیین‌نامه مجلس این طرح را مسکوت بگذارند. اصل ۸۵ می‌گوید برای اینکه طرح به قانون تبدیل شود با حضور کمیته‌ای تخصصی تصمیم‌گیری صورت بگیرد و دیگر نیاز نیست مصوبه آن، به صحن علنی مجلس بیاید و مستقیماً به شورای نگهبان ارجاع می‌شود.
سعیدی نماینده چابهار: طرح صیانت از حقوق کاربران جزو ضروریات کار مجلس نیست
معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار خبر داده که با ۲۰ رای برای مسکوت ماندن طرح، اقدامات لازم صورت گرفته است. او به رویداد۲۴ گفته «براساس تبصره ۲ ماده ۱۶۷ آیین نامه اجرایی مجلس شورای اسلامی، برای مسکوت ماندن طرح به رای ۱۵ نفر از نمایندگان نیاز است که ما توانستیم با ۲۰ رای، این نامه را به هیات رئیسه تقدیم کنیم و در ادامه توسط آن‌ها هم اعلام وصول شد.»نماینده استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: طرح صیانت از حقوق کاربران و سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی که چندی پیش در صحن رای آورد و سرنوشتش به اصل ۸۵ سپرده شد، مشکلات زیادی دارد و مطلقاً جز ضروریات کار مجلس نیست. اصل ۸۵ برای بررسی مباحث اضطراری است که این طرح نشانی از اضطراری بودن ندارد. از این‌رو من پس از رای‌گیری در مجلس اعلام کردم روز تلخی برای مجلس بود.
مسیر طرح صیانت را تغییر می‌دهیم


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: اکنون نامه ما اعلام وصول شده و باید منتظر بود تا هیات رئیسه پس از بررسی، مجدداً در صحن رای‌گیری کند که من تصور می‌کنم از آنجایی که روز رای‌گیری ۸۰ نفر از نمایندگان نبودند، احتمالاً بشود مسیر این طرح را تغییر داد.وی در ادامه بیان کرد: نظرات رهبری و برخی مراجع تقلید هم نشان می‌دهد که این طرح جزو ضروریات کشور نیست. رهبری بر ساماندهی فضای مجازی تاکید داشتند، اما قبول کنیم که ضروری‌ترین موضوع کشور، معیشت مردم است.
طراحان پروژه صیانت خودشان در اینستاگرام و توییتر فعالند
سعیدی اظهار داشت: این طرح، هم بار مالی دارد و هم باعث نگرانی هزاران نفری شده که از این راه رزق و روزی می‌کنند. از سوی دیگر، اینکه ما انتظار داشته باشیم پلتفرم‌های خارجی به ضوابط ایران خود را سازگار کنند با واقعیت‌های فضای مجازی فاصله دارد. همچنین باید قبول کنیم هنوز زیرساخت‌های کشور برای چنین طرحی آماده نیست.نماینده چابهار خاطرنشان کرد: یکی دیگر از انتقادات من این است که چطور برخی که خود را طراح این طرح می‌دانند در پلتفرم‌هایی که فیلتر هستند، فعالند. غیر از این است که با وی.پی.ان به آن صفحات مراجعه می‌کنند؟ مگر توئیتر فیلتر نیست، پس چرا در آنجا حضور دارند؟ متاسفانه این رفتار‌های دوگانه باعث ناراحتی و گله مردم شده است.همچنین در همین رابطه، لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس به رویداد۲۴ گفت: در امر قانون‌گذاری هرچه مشارکت بیشتر باشد بهتر است، ولی اینکه روز رای‌گیری، ۸۰ نفر از نمایندگان نبودند دلیل نمی‌شود که نتیجه رای‌گیری زیر سوال برود. دموکراسی یعنی رای اکثریت بر اقلیت. البته اینکه ۱۵ نفر از نمایندگان هم به جهت مسکوت ماندن طرح اقدام کنند، هم قانونی است.
کمیسیون فرهنگی مجلس ظرفیت اصل ۸۵ را ندارد
وی افزود: اصل ۸۵ برای قانون‌گذاری در کمیته‌ای تخصصی آن هم برای موضوعات پیچیده است، اما به اعتقاد من، کمیسیون فرهنگی مجلس ظرفیت این کار را ندارد و باید تیم تخصصی و قوی‌ای تشکیل شود، زیرا موضوع مهم است و در جامعه التهاب ایجاد کرده و برخی نگرانند امر قانون‌گذاری در این موضوع خاص، درگیر سیاسی‌کاری شود.
نماینده قزوین اظهار کرر: در قانون‌گذاری بهتر است، لایحه به مجلس داده شود، اما دولت قبل این آمادگی را نداشت. این طرح هم اگر به تصویب برسد بخش کوچکی از موضوع فضای مجازی است و ما برای ساماندهی این فضا، نیاز‌های به بررسی و قانون‌های بیشتری داریم. من معتقدم باید با وزیر بعدی ارتباطات مشروط کار کرد، یعنی از او خواست که برای قانونمند کردن این فضا، لایحه به مجلس بیاورد.
سایر اخبار این روزنامه
معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران: همه رکوردهای کرونایی در تهران شکست جلال خوش چهره بازگشت به برجام؟ تاخیر در مذاکرات وین؛قدرت چانه‌زنی آمریکا را افزایش داد پشت‌پرده فشار نظامی غرب علیه ایران صدا و سیما چه سریال‌هایی را برای ایام محرم تدارک دیده است؟ بی‌برنامگی در کنداکتور تلویزیون زیرساخت‌ها برای اجرای طرح صیانت آماده است؟ طراحان پروژه صیانت از فضای مجازی فعال در اینستاگرام و توییتر تلخ‌کامی در پایان یک فصل بسیار سخت فینال ضعیف؛ چه اتفاقی برای فاتح دربی افتاد؟ سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری نگرانی عمیق ایران از اوضاع افغانستان و انتقاد از انگلیس و اروپا «ابتکار» وضعیت بازار مسکن طی 8 سال اخیر را بررسی کرد دست اندازهای نجات بازار مسکن رئیسی در جلسه هیئت دولت: حفظ جان مردم در عزاداری‌های محرم اولویت اول است رئیس قوه قضائیه: ایرانیان خارج از کشور منعی برای بازگشت ندارند نامه نمکی به رئیس جمهوری درباره وضعیت کرونا و مراسم محرم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور فرانسه: در هر مذاکره ای باید حقوق ملت ایران تامین شود نامه سازمان بازرسی به شورای شهر: ضوابط انتخاب شهردار از جمله مرتبط بودن مدرک تحصیلی باید رعایت شود قالیباف: حمایت ایران از فلسطین تا آزادی قدس ادامه خواهد داشت