«ابتکار» وضعیت بازار مسکن طی 8 سال اخیر را بررسی کرد دست اندازهای نجات بازار مسکن

کیمیا نجفی
بازار مسکن طی سال‌های اخیر با رشد سرسام‌آور قیمت روبه‌رو بود. بررسی گزارش‌های رسمی حاکی از آن بود که در دولت روحانی (از مرداد ۹۲ تا اسفند ۹۹) متوسط قیمت مسکن ۶۸۹.۶ درصد افزایش یافته است. در حالی قیمت مسکن طی دولت‌های گذشته بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد طی هشت سال رشد می‌کرد که دولت یازدهم و دوازدهم در این حوزه رکورد دست نیافتنی را ثبت کرد و شاهد رشد ۶۹۰ درصدی قیمت مسکن در هشت سال اخیر بودیم. حالا این حوزه با رشد حدود 9 برابری قیمت به دولت سیزدهم تحویل داده شد.
«برای خرید خانه 80 تا 100 سال باید پس‌انداز کرد تا بتوان صاحب‌خانه شد» شاید در ابتدا به نظر برسد که این جمله کمی بزرگ‌نمایی است اما اگر میانگین درآمدی دهک‌های پایین و متوسط جامعه را در نظر بگیریم آنگاه خواهیم دید که در 100 سال پس‌انداز کردن و صاحب‌خانه شدن آنچنان هم غیرواقعی نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی 8 سال اخیر متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از 3 میلیون و 834 هزار تومان در مردادماه سال 92 تا پایان اسفند 99 بالغ بر 689.6 درصدی گران شد که رکوردی بی سابقه به حساب می‌آید. اما دلیل گرانی مسکن طی هشت سال اخیر چه بود؟ برخی از کارشناسان بازار معتقدند که دلالان و واسطه‌گران استارت افزایش قیمت را در بازار مسکن زدند، این در حالی است که عده‌ای از فعالان بازار حضور دلالان را عامل گرانی در این حوزه نمی‌دانند و بر این باورند که تورم‌های بالا، سیاست‌های پولی غلط و خلق پول طی سال‌های اخیر سبب رشد قیمت در بازار مسکن شده است. البته عده‌ای دیگر از فعالان بازار معتقدند کمبود مسکن و عرضه نامناسب باعث رشد قیمت در این حوزه شده است. به گفته آنها افزایش هزینه ساخت مسکن و کاهش تمایل برای ساخت و ساز سبب شد تا واحدهای عرضه شده تقاضای بازار را پوشش ندهد و در نتیجه قیمت‌ها صعودی شود. در این خصوص احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن با اشاره به عوامل موثر بر رشد قیمت در بازار مسکن به «ابتکار» گفت: مسکن همانند هر کالای دیگری تابع عرضه و تقاضا است، هنگامی که عرضه کم و یا گران شود طبیعی است که سبب رشد قیمت در آن بخش می‌شود. طی 8 سال گذشته ما شاهد بودیم که قیمت مصالح ساختمانی با رشد همراه بودند و از سوی دیگر ارزش پول ملی نیز روزبه‌روز کاهش یافت تمام این عوامل دست به دست یکدیگر داد تا بازار مسکن طی 8 سال گذشته با رشد قیمتی سرسام‌آوری روبه‌رو شود.
وی به کم‌کاری دولت روحانی طی 8 سال اخیر در بخش مسکن اشاره کرد و در این خصوص گفت: در این سال‌ها تولید مسکن کاهش یافت و ما شاهد بودیم حمایت‌های دولتی برای ساخت و ساز هم کمتر شد و در سه سال آخر دولت دوازدهم هم توجه وزیر بیشتر به بخش راه، ریل و بنادر بود و توجه آنچنانی به بخش مسکن نداشتند. بنابراین دولت قدم مهمی در جهت افزایش ساخت مسکن برنداشت. به هرحال مسکن کالایی نیست که قیمت آن با دستور پایین بیاید، برای کاهش قیمت باید عرضه و تقاضا افزایش یابد. دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه تنظیم عرضه و تقاضا کاری انجام نداد و طبیعتا قیمت‌ها بالا رفت.


بازار مسکن درگیر رکود است
این کارشناس بازار مسکن در ادامه گفت‌وگو به بررسی رکود بازار مسکن پرداخت و در این‌باره گفت: علاوه‌بر مسکن تمام کالاها طی یکی دوسال اخیر بیش از 100 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند . مسکن نیز همینگونه بود البته چون ملک یک کالای سنگین است به هنگام گرانی خریداری نخواهد داشت و در نتیجه بازار شاهد رکود خواهد شد.
وی افزود: اکنون بازار مسکن درگیر رکود است و قیمت‌ها آنچنان بالا است که افراد تصور خرید خانه هم ندارند. این وضعیت، تولید را بیشتر کاهش می‌دهد چراکه وقتی معامله‌ای صورت نگیرد سازنده هم تمایلی برای فعالیت در بازار نخواهد داشت.
سرحدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به قیمت خانه‌های لوکس در نقاط خاصی از تهران اشاره کرد و گفت: علاوه بر تمام مشکلات در حوزه مسکن ساخت و ساز مسکن‌های لوکس نیز جوی را در بازار به وجود آورد، مثلا گفته می‌شد قیمت یک متر آپارتمان در فلان نقطه از تهران حدود 100 تا 200 میلیون است و همین حرف از لحاظ روانی سبب انتظار افزایش قیمت در بازار می‌شد.
این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: در مجموع می‌توان گفت که مسکن طی سال‌های اخیر به دلیل بی‌تدبیری و بی‌برنامه بودن شاهد افزایش قیمت شد.
دولت سیزدهم در حوزه مسکن راه سختی را پیش‌رو دارد
دولت روحانی بازار مسکن را با رشد حدود 9 برابری قیمت به دولت سیزدهم تحویل داد و حالا دولت سیزدهم کار دشواری برای جبران خسارت‌های وارد شده به بخش مسکن در پیش خواهد داشت. سرحدی درخصوص کار دشوار دولت سیزدهم در حوزه مسکن گفت: بعید می‌دانم در کوتاه‌مدت دولت سیزدهم بتواند کاری برای بخش آشفته مسکن انجام دهد. به عبارتی دیگر در کوتاه‌مدت تنها با راهکارهایی همچون وام ودیه می‌توان تنش‌ها را کمتر کرد.
این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: اما در میان‌مدت و بلندمدت دولت باید برنامه‌ریزی دقیقی برای این حوزه داشته باشد، باید حجم نیازها را ارزیابی کنند، مکان‌یابی صحیح داشته باشند و زمین که یکی از اصلی‌ترین مسائل برای ساخت مسکن بوده را با قیمت مناسب به سازنده بسپارند در آن شرایط ما شاهد تغییراتی خواهیم بود. اما همانطور که گفتم در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار تغییر قیمت و سروسامان دادن به بازار مسکن را داشت. به هرحال طی سال‌های اخیر با قیمت‌های بالا خانه‌ها را ساخته‌اند و باید با قیمت بالا هم به فروش برسد و باید توجه داشت که در این میان ممکن نیست قیمت‌ها با دستور در مسیر کاهش قیمت قرار بگیرد.
سرحدی در پایان به مشکلات اخیر سیمان و تبعات آن برای بازار مسکن اشاره کرد و گفت: مشکلات اخیر سیمان و آهن نیز وضعیت را بدتر کرده و اگر برنامه‌ای دقیق در دستور کار قرار نگیرد، در کوتاه مدت ممکن است شرایط بازار مسکن به مراتب بدتر از سال‌های گذشته شود اما اگر سیاست‌های صحیحی همانند کاهش قیمت زمین، کاهش قیمت نهاه‌های ساخت‌وساز و ایجاد موانع بر سر راه دلالان در دستور کار قرار بگیرد شاهد ایجاد تعادل قیمت در میان‌مدت و بلندمدت خواهیم بود.
سایر اخبار این روزنامه
معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران: همه رکوردهای کرونایی در تهران شکست جلال خوش چهره بازگشت به برجام؟ تاخیر در مذاکرات وین؛قدرت چانه‌زنی آمریکا را افزایش داد پشت‌پرده فشار نظامی غرب علیه ایران صدا و سیما چه سریال‌هایی را برای ایام محرم تدارک دیده است؟ بی‌برنامگی در کنداکتور تلویزیون زیرساخت‌ها برای اجرای طرح صیانت آماده است؟ طراحان پروژه صیانت از فضای مجازی فعال در اینستاگرام و توییتر تلخ‌کامی در پایان یک فصل بسیار سخت فینال ضعیف؛ چه اتفاقی برای فاتح دربی افتاد؟ سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری نگرانی عمیق ایران از اوضاع افغانستان و انتقاد از انگلیس و اروپا «ابتکار» وضعیت بازار مسکن طی 8 سال اخیر را بررسی کرد دست اندازهای نجات بازار مسکن رئیسی در جلسه هیئت دولت: حفظ جان مردم در عزاداری‌های محرم اولویت اول است رئیس قوه قضائیه: ایرانیان خارج از کشور منعی برای بازگشت ندارند نامه نمکی به رئیس جمهوری درباره وضعیت کرونا و مراسم محرم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور فرانسه: در هر مذاکره ای باید حقوق ملت ایران تامین شود نامه سازمان بازرسی به شورای شهر: ضوابط انتخاب شهردار از جمله مرتبط بودن مدرک تحصیلی باید رعایت شود قالیباف: حمایت ایران از فلسطین تا آزادی قدس ادامه خواهد داشت