ایران سیاهپوش؛ عزاداری با رعایت پروتکل‌ها

آرمان ملی: با آغاز محرم، کشور سپاهپوش شد و همزمان کرونا روزهای تلخی را برای مردم به‌وجود آورده است. در این بین نگران تجمعات بدون رعایت پروتکل هستیم، چراکه تقریبا ویروس دلتا، همه شهرهای ایران را تسخیر کــرده است. ویروسی که 300 برابــر قدرت سـرایت بیشتری نســبت به کرونایی دارد که از ووهان چین به ایران آمد. اما برگزاری محرم در امسال با رعایت پروتکل‌ها، یک امیدواری دارد و آن جدی گرفتن هشدارها و پروتکل‌های بهداشتی در دهه محرم است. با وجود آنکه ایران در ســال گــذشته نیز شرایط مناسبی نداشت و کارشناسان نسبت به شیوع ویروس در میان مردم هشدار می‌دادند، اما برگزاری مراسمات با رعایت پروتکل‌ها، هیچ‌گونه نقشــی در افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر نداشت و بسیاری نیز عزاداری مذهبی در خانــه‌هایشان و به‌صورت مجازی را تجربه کردند. امسال نیز وزیر کشور برگزاری مراسمات عزاداری منوط به رعایــت کامل پروتکل‌های بهداشتی دانسته و اعلام کرده: «سازمان تبلیغات مسئول اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مراسم محرم است» رحمانی فضلی همچنین گفته است: «ما دغدغه و نگرانی در خصوص نحــوه رعایت پروتکل‌ها در دهه محرم را داریم و از طرفی نیز مناسک و اعمال ماه محرم نیز برای ما محترم است.» طبق اعلام این سازمان، «برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز و فضای بسته با سقف بالای ۶ متر با تهویه مناسب و با تأیید کارشناسان مربوطه بلامانع است. در این مراسم باید ظرفیت یک چهارم با فاصله‌گذاری از هر طرف ۲ متر رعایت شود و درهای خروجی کافی برای ورود و خروج تعبیه شــود. در فضاهای مسقف حتما باید تهویه مناسب وجود داشته باشد. دسته‌های‌ عزاداری، برگزاری روضه خانگی با سقف کوتاه و بدون تهویه ممنوع است، همچنین ضمانت شرعی حفظ سلامتی مردم بر عهده مسئولان هیأت است. همچنین نباید در ایستگاه‌های صلواتی صف ایجاد شود.» این شروطی است که برای برگزاری مراسمات دهه محرم گذاشته شده، با این حال پلیس راهور نیز به ستاد ملی مقابله با کرونا، پیشنهاد داده که «با توجه به اینکه ممکن است عزاداری برخی هیات‌ها به طول بی‌انجامد، ساعات آغاز منع تردد به ۲۳ یا ۲۳:۳۰ برسد.» 
 نامه وزیر بهداشت به رئیس جمهور 
در این میان، وزیر بهداشت نیز در نامه‌ای به رئیس جمهور ضمن اشاره به وضعیت بیماری کرونا در کشور، کاهش سطح رعایت پروتکل‌ها و همچنین در پیش بودن ایام محرم و مراسم عزاداری اباعبدا... الحسین (ع)، نوشت: «تقاضا می‌شود به عنوان رئیس محترم ستاد ملی مدیریت کرونا دستور فرمایید به نحو مقتضی اهمیت تاثیرگذاری تجمعات غیر منطبق با پروتکل‌ها به مقامات ناظر و اجرائی در سطح استان‌ها ابلاغ شود.» در نامه سعید نمکی به ابراهیم رئیسی آمده است:« در بعضی نقاط با عدم توجه به شیوه نامه‌ها پس از محرم خیزهایی از بیماری داشتیم و تعدادی از عزیزان مبتلا و گرفتار شدند و امسال با شیوع ویروس دلتا که به پیر و جوان رحم نمی‌کند؛ گرچه واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر در حال اتمام است، با وجود این نگرانیم که با این موج جدید بیماری و تقارن آن با مراسم عزاداری هرگونه پروتکل شکنی بتواند در ارتفاع این موج سنگین فشار و بر تاب آوری مراکز درمانی موثر باشد. تاکید مکرر مقام معظم رهبری و حضرتعالی در آخرین جلسه هیات محترم دولت و دیگر عزیزان یقینا موثر خواهد بود. مع الوصف اینجانب و همکارانم بسیار نگرانیم که هرگونه بار اضافه تر بیماری به هر دلیل به وخامت اوضاع بیفزاید.» 
 تمام رکوردهای کرونا شکست
۵۸۸ تن از بیماران کرونا در یک روز فــوت کردند، زمانی‌که این رکورد بی‌سابقه مرگ و میر شیوع کرونا را در کنار ابتلای ۴۰ هزار و ۸۰۸ که ۵ هزار و ۸۱ نفر از آنها بستری شدند، می‌گذاریم، آن زمان بیشتر به خطر سرایت پذیری کرونای جهش یافته دلتا که این روزها ویروس قالب در کشور است، پی خواهیم برد. ویروسی که هر روز رکورد روز قبل خود را می‌شکند و اگر بخواهیم یکی دیگر از رکورد شکنی‌ها دلتا را در روزگذشته مثال بزنیم، تا کنون ۶ هزار و ۵۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار داشته‌اند و این حجم از بیمارانی که در آی سی‌ یوها سرگردانند، بی‌سابقه است. در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند، اما بدون تردید وضعیت در شهر مشهد، سیاه است، تا آنجایی که استاندار خراسان رضوی از محدودیت‌های تازه خبر داد. بنا به گفته محمد صادق معتمدیان گفته: «از امروز ۵۰ درصد از پروازها به مدت ۱۰ روز به مشهد کاهش پیدا می‌کند و در مبادی ورود و خروج زمینی استان، از ورود پلاک‌های غیربومی ممانعت به عمل آمده و بازگردانده می‌شود.» وضعیت وخیم این استان سبب شد که سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در تماس تلفنی با وزیر بهداشت و استاندار خراسان رضوی، برای استفاده از همه ظرفیت‌های موجود جهت تسریع در کنترل ویروس کرونا و درمان بیماران دستورات لازم را صادر کرد. در این میان وضعیت تهران نیز بهتر از مشهد نیست و نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران به ایسنا گفته است: «تهران در هفدهم مرداد بیشتر از ۲۵ هزار مراجعه سرپایی، بالغ بر ۲۴۰۰ بستری و ۱۵۶ مرگ تجربه کرده است. درحال حاضر بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ بیمار در بیمارستان های تهران بستری هستند. همه تخت‌ها پر است و تنها ظرفیتی که استفاده می‌کنیم همان ۱۰۰۰ تختی است که در اورژانس بیمارستان‌ها است. بیمار در تخت‌های بستری اورژانس منتظر می‌ماند که ظرف ۶ تا ۲۴ ساعت بعد بتواند به بخش منتقل شود و بر اساس میزان ترخیصی‌ها و فوتی‌ها تخت برای سایرین خالی می‌شود.»