طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در کمیسیون مشترک باقی ماند

  روز گذشته درخواست لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی که توسط تعدادی از نمایندگان مطرح شده بود مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و سرانجام با آن مخالفت شد، بر همین اساس این طرح در کمیسیون مشترک بررسی خواهد شد.
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز در حالی آغاز شد که ادامه رسیدگی به طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در دستور کار قرار داشت.
محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم، گفت: فرا رسیدن ماه محرم و ایام مصیبت اهل بیت(ع) را به همه محبان و شیعیان ائمه اطهار تسلیت عرض می‌کنم. امسال نیز همچون سال‌های گذشته ملت مومن ما در کنار همه شیعیان جهان با برپایی مراسم عزاداری و ذکر مصیبت امام حسین(ع) ارادت و محبت خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان خواهند داد.
قالیباف ادامه داد: البته مسئله‌ها در گذر زمان، پیوسته تغییر می‌کند و روش‌های رسیدگی و حل آنها نو می‌شود. امسال به علت قرار گرفتن در یکی دیگر از موج‌های جدی شیوع ویروس کرونا که متاسفانه هر روز جان گروهی قابل توجه از هموطنان‌مان را می‌گیرد، لازم است مومنان و ارادتمندان اهل بیت همانگونه که تاکنون پیشتاز رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی بوده‌اند در این دوره عزاداری سیدالشهدا (ع) نیز تمام پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کرده و طبق دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا عمل کنند.


وی تصریح کرد: علاوه‌بر این در مواردی که احتمال کمک به زنجیره انتقال ویروس وجود دارد، عقل و شرع ما را به رعایت حداکثری جنبه احتیاط دعوت می‌کند و این مسئولیت‌پذیری نسبت به دیگران و احساس مسئولیت نسبت به مسائل کلان جامعه درسی از عاشورا برای مسئله امروز ماست.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد امسال هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری با بهره‌گیری از تجربه سال گذشته و با آمادگی بیشتر خود را برای برگزاری مجالس عزاداری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بر اساس دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا و توصیه‌های سازمان تبلیغات اسلامی از جمله برگزاری تمام مراسم در فضای باز، رعایت فاصله‌های لازم، توزیع اقلام بهداشتی و رعایت زمان کوتاه برای برگزاری مراسم آماده کرده‌اند و مردم نیز همانند سال گذشته در رعایت نکات بهداشتی دقت کافی را به خرج خواهند داد.
قالیباف بیان کرد: در بحث مدیریت موج جدید همه‌گیری ویروس کرونا نیز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس موظف شده است تا راهکارهای کارشناسی مهار این وضعیت و کاهش فشار روی نظام درمانی را بررسی کرده و در تعامل با دولت و ستاد ملی کرونا به تسریع در اخذ تصمیمات ضروری و سریع کمک کند. وی گفت: مجلس شورای اسلامی تمام ظرفیت‌های خود را برای کمک به دولت برای مدیریت این موج جدید و نگران‌کننده و کاهش بار مشکلات و دغدغه‌های مردم به کار خواهند گرفت.
8سال فضای مجازی
در اختیار دشمن قرار گرفت
رضا تقی‌پور در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، گفت: برخی از افراد با اصل این طرح مخالف هستند و نمی‌خواهند مجلس به موضوع فضای مجازی ورود کند.
وی متذکر شد: مقام معظم رهبری سال گذشته خطاب به مجلس فرمودند که مسئله مدیریت فضای مجازی جزو مسائل مهم کشور است و باید به آن توجه شود. ایشان همچنین تأکید فرمودند که دچار حاشیه و مسائل فرعی نشوید. بر این اساس لازم است که مجلس شورای اسلامی به موضوع ساماندهی فضای مجازی ورود کند.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: متأسفانه طی هشت سال در فضای مجازی کشورمان خیانت شد، فضای مجازی کشور را بدون قید و شرط در اختیار دشمنان گذاشتند، امروز فضای مجازی ما ‌اشغال شده و باید در این زمینه قانونگذاری شود.
تقی‌پور افزود: رئیس‌مجلس شورای اسلامی هم تأکید کرد که با بررسی طرح مزبور در کمیسیون تخصصی بر اساس اصل ۸۵ موافق است. ما باید مراقب باشیم تا مبادا عملیات روانی دشمن باعث شود که تصمیم درست خود را در این باره تغییر دهیم.
وی گفت: برخی می‌گویند که بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون تخصصی برای پنهان‌کاری است که این یک توهین است و تأکید ما این است که حتی همه جلسات این کمیسیون به صورت مستقیم پخش شود. اگر لازم است حتی نماینده معاونت قوانین مجلس و نماینده شورای نگهبان هم می‌توانند در جلسات این کمیسیون حضور یابند تا اگر مشکلی در این طرح وجود دارد، در همان لحظه مطرح و رفع شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم به صورت شتابزده این طرح را مورد بررسی قرار دهیم و حرف ما این است اگر این طرح در صحن علنی مجلس بررسی شود، به علت آنکه طرح‌های دیگری هم در دستور کار است، شاید مجبور شویم به‌صورت شتابزده آن را بررسی و رأی‌گیری کنیم اما زمانی که در کمیسیون بررسی شود، شتابزده عمل نخواهد شد.
تقی‌پور اظهار داشت: در فضای عملیات روانی و شناختی دشمن باید مواظب باشیم که این تصمیم درست ما عوض نشود و ما نباید اجازه دهیم که مغلطه، جوسازی، فضاسازی و هوچی‌گری بر منطق غلبه کند. پخش تمامی مذاکرات و شفافیت در دستور کار ما است و ما نمی‌خواهیم چیزی را پنهان کنیم. از سوی دیگر، ما قرار نیست مشکلی برای کسب و کارها در فضای مجازی ایجاد کنیم و نظر همه صنوف در این باره اتخاذ شده است.
کسب‌­وکارها در فضای مجازی
تهدید نمی‌‌شود
روح‌الله عباسپور در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مبنی بر لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی،گفت: اگر این طرح در صحن مجلس بررسی شود، صرفاً دو نماینده در موافقت و دو نماینده در مخالفت با آن می‌توانند مباحث خود را مطرح کنند، اما اگر این طرح در کمیسیون مشترک بررسی شود، فرصت بسیار خوبی خواهد بود و تمامی کمیسیون‌ها و متخصصان این حوزه می‌توانند نقطه نظرات خود را در آنجا مطرح کنند. وی افزود: اگر طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد، افراد متخصص خارج از مجلس از جمله اساتید فضای مجازی نمی‌توانند درباره آن اظهارنظر کنند، مجلس نباید فرصت را از دست دهد و با بررسی طرح مزبور در کمیسیون مشترک، همه موافقان، مخالفان و دانش‌آموختگان حوزه فضای مجازی می‌توانند به صورت مفصل نقطه نظرات خود را مطرح کنند.
نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی افزود: در طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، فیلترینگ و مسدود کردن وجود ندارد. ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که در کشورهای خارجی قوانین زیادی برای مدیریت فضای مجازی وجود دارد به گونه‌ای که آمریکا ۲۷۰ قانون در این باره دارد و آلمان هم برای کسانی که مقررات لازم را در فضای مجازی رعایت نمی‌کنند، جریمه در نظر گرفته است.
عباسپور تصریح کرد: ما امروز گذرگاه امن مرزی نداریم و پلتفرم‌های خارجی سطح‌بندی برای ارائه خدمات را در نظر نمی‌گیرند، این در حالی است که در طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، کاربران به خوبی مورد توجه قرار گرفته‌اند و همچنین ارائه خدمات سالم به کودکان و نوجوانان پیش‌بینی شده است.
وی تأکید کرد: اگر طرح مزبور بر اساس اصل ۸۵ بررسی شود، قانون به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و بعد از سه تا پنج سال اگر‌اشکالاتی داشته باشد، مجدداً در صحن علنی مجلس رسیدگی می‌شود. افرادی که در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کنند گاهی‌اوقات مورد سرقت و حمله قرار می‌گیرند و متأسفانه دستگاه قضا قوانین و مقرراتی را که بتواند بر اساس آن تصمیم‌گیری کند،
در اختیار ندارد.
عباسپور گفت: پلتفرم‌های خارجی پاسخگوی نیازهای ما نیست و سطح‌بندی برای گروه‌های سنی مختلف را رعایت نمی‌کنند. بنده مجدداً تأکید می‌کنم که قرار نیست با این طرح کسب و کارها در فضای مجازی تهدید شوند و در این طرح امنیت اقتصادی ایجاد شده است.
مخالفت با لغو بررسی طرح صیانت
طبق اصل 85
در جلسه علنی دیروز تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس در مورد لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در دستور کار قرار گرفت. پس از آنکه مخالفان و موافق این موضوع نقطه نظرات خود را بیان کردند نمایندگان مجلس با ۱۳۰ رأی موافق، ۱۲۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر در جلسه علنی با لغو بررسی طرح صیانت طبق اصل ۸۵ قانون اساسی مخالفت کردند. بر این اساس طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی در کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار می‌گیرد.
تشریح سازوکارهای کمیسیون مشترک
سید نظام‌الدین موسوی در حاشیه جلسه علنی دیروز در جمع خبرنگاران درباره لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی، گفت: برخلاف آنچه مطرح می‌شود مجلس طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی را تصویب نکرده و صرفاً شیوه بررسی این طرح بر اساس اصل ۸۵ به تصویب رسیده است.
موسوی ادامه داد: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس اگر حداقل ۱۵ نفر از نمایندگان درخواست کنند که طرحی که مشمول اصل ۸۵ قانون اساسی شده به صحن علنی بازگردد، این موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد و بر این اساس تقاضای جمعی از نمایندگان درباره لغو بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی بر اساس اصل ۸۵ امروز بررسی شد.
وی اظهار داشت: امروز جلسه غیرعلنی برگزار شد و نظرات موافقان و مخالفان درباره شیوه بررسی این طرح مورد بررسی قرار گرفت و رای استمزاجی از نمایندگان اتخاذ شد. اما در جلسه علنی مجلس نمایندگان درباره این طرح موافقت و مخالفت خود را مطرح کردند و در رای‌گیری هم لغو بررسی این طرح بر اساس اصل ۸۵ رای نیاورد.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: مصوبه مجلس در جلسه علنی با رای استمزاجی نمایندگان در جلسه غیرعلنی درباره شیوه بررسی این طرح اختلاف داشت. به طور طبیعی رای تعدادی از نمایندگان در جلسه علنی تغییر کرد و آن چیزی که مبنای قانونی دارد، همان چیزی است که در صحن علنی به تصویب رسیده است.
موسوی درباره ضرورت طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی، گفت: برخی از نمایندگان معتقدند که در حال حاضر باید مسائل اقتصادی و معیشتی در صحن علنی مجلس رسیدگی شود و بر این اساس نظرشان بر این است که نباید وقت صحن علنی مجلس برای این طرح گرفته شود و باید در کمیسیون مشترک مورد رسیدگی قرار گیرد. فضای مجازی عرصه گسترده‌ای است و قرار است کمیسیون مشترکی برای بررسی طرح مذکور تشکیل شود و احتمالاً نمایندگان هشت کمیسیون وارد این کمیسیون مشترک خواهند شد.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس بیان کرد: تاکید رئیس‌مجلس شورای اسلامی بر این است که حتماً از نخبگان و صاحب نظران دعوت و نظرات آنها شنیده شود و همچنین مشروح مذاکرات درباره این طرح به اصحاب رسانه منتقل شود و از سوی دیگر ممکن است این طرح دچار تغییر و تحولات زیادی شود و برخلاف پیش‌فرض‌ها و پیشگویی‌ها ما در این طرح به دنبال فیلتر و بگیر و ببند نیستیم.
سایر اخبار این روزنامه