فرار هماهنگ کانون‌های وکلا و سازمان سنجش از پاسخگویی!

وکلای مدعی استقلال آیا اجازه دارند مدیران کانون‌ها را دعوت به پاسخگویی به سوالات مطرح شده در رسانه‌ها نمایند؟
آفتاب یزد: پس از آنکه فضای مجازی پر شده بود از احتمال لو رفتن سوالات آزمون وکالت و گسترش شایعات، روزنامه اصولگرای جوان از احتمال لو رفتن سوالات آزمون وکالت سال 99 کانون‌های وکلا پرده برداشت و طی گزارش مبسوط و مصاحبه با برخی مدرسین علم حقوق آورده بود «مردودی کانون‌های وکلا در آزمون وکالت سال 99 با لورفتن سوالات» روزنامه آفتاب یزد نیز همانند دیگر رسانه‌ها به این موضوع پرداخت و برای تنویر افکار عمومی و صحت و سقم ادعای مطرح شده سوالاتی را از مدیران کانون‌ها جهت پاسخگویی طرح نمود. متاسفانه مدیران کانون‌های وکلای دادگستری به جای پاسخگویی، در فضای مجازی ضمن اینکه رسانه‌ها را تهدید به شکایت می‌نمودند به دیگر نهاد ملی ارائه‌کننده خدمات حقوقی در کشور که در برگزاری 3 آزمون در سال 99 موفق بود هجمه می‌بردند تا اذهان عمومی را منحرف نمایند و برخی به اصطلاح وکیل‌نماها برای اینکه خودی نشان دهند. از حریم‌های اخلاقی عبور کرده و نشان دادند که این تخریب‌ها برای فرار از پاسخگویی و سرپوش گذاشتن بر روی بی‌تدبیرهاست که 4000 هزار ساعت از وقت داوطلبان آزمون وکالت را مدیران کانون‌ها با بی‌تدبیری تلف کرده‌اند.
در گزارش روزنامه آفتاب یزد با اینکه سوالات به صورت شفاف بیان شده بود. وکیل نماهای تخریبگر مدعی استقلال جرات این را نداشتند تا مدیران کانون‌ها را به پاسخگویی افکار عمومی مجبور کنند. در این میان مدیران کانون‌ها با فرافکنی اعلام داشتند مجری آزمون جذب کارآموز وکالت از صفر تا صد سازمان سنجش و آموزش کشور است که در این خصوص آفتاب یزد ابتدا به صورت تلفنی و در واتساپ سوالات خود را جهت روشن شدن افکار عمومی برای سخنگوی سازمان سنجش و آموزش کشور ارسال که متاسفانه آنان نیز در حمایت از کانون‌ها و شاید برای فرافکنی و فرار از پاسخگویی پاسخگو نبودند و آفتاب یزد در تاریخ 18/5/1400 طی گزارشی سوالات بی‌پاسخ را مطرح نمود.حال مجدد سوالات مطرح شده برای کانون‌ها و سازمان سنجش و آموزش کشور به چاپ می‌رسد امید است وزیر علوم جدید سازمان سنجش را پاسخگو و جلوی هرگونه شائبه یا شایعه را بگیرد و عدم پاسخگویی شائبه لو رفتن سوالات را تقویت می‌کند. گفتنی است؛ یک حقوقدان یزدی با ثبت درخواست خود را سامانه شفافیت خواستار دریافت قرارداد فی‌مابین کانون‌های وکلای دادگستری و سازمان سنجش در موضوع برگزاری آزمون شده است که پس از پایان مهلت و عدم پاسخگویی مسئولان سنجش باید در مراجع قضائی پاسخگوی عدم اجرای قانون باشند.
حال باید منتظر بود که وزیر جدید علوم دولت آیت‌الله رئیسی می‌تواند به این ناپاسخگویی‌ها پایان دهد و آیا مجلس انقلابی تحقیق و تفحص از سازمان سنجش را با موضوع آزمون وکالت سال 99 کانون‌های وکلای دادگستری کلید می‌زند؟


‏nسوالات مطرح شده آفتاب یزد برای مدیران کانون‌های وکلای دادگستری که تاکنون بی‌پاسخ مانده است
1-اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری اعلام نموده‌ در پروسه برگزاری آزمون وکالت سال 99 کارفرما بوده است حال سوال اینجاست طراح سوالات آزمون را چه نهادی به سازمان سنجش و آموزش کشور معرفی کرده است؟
2-برای هر درس چند طراح سوال به سازمان سنجش معرفی شده است (طراح نهایی سوالات هر درس چند نفر بوده‌اند)؟
3-طراحان محترم پس از طرح سوال آیا تا روز آزمون قرنطینه شده‌اند؟
4- سوالات چاپ شده و توزیع شده برای آزمون 20 فروردین 1400 که در روز 19 فروردین اعلام گردید آزمون لغو شده (بالغ بر 80 هزار دفترچه چاپ شده) آیا از حوزه‌های امتحانی سراسر کشور جمع‌آوری شده است؟ پس از جمع‌آوری کجا نگهداری گردیده است؟
5-آیا سوالات آزمون 25 تیرماه 99 همان سوالات 20 فروردین 1400 است. اگر مجدد دفترچه چاپ شده دفترچه آزمون 20 فروردین ماه کجاست؟ و چرا جهت مطالعه در دسترس داوطلبان قرار نگرفته است؟ ضمن آنکه نیک است اجازه داده شود خبرنگاران از مخزن نگهداری سوالات آزمون تعلیق شده 20 فروردین 1400 بازدید به عمل آورند.
‏nسوالات بی‌پاسخ آفتاب یزد از سخنگوی سازمان سنجش و آموزش کشور
۱-طراحان سوالات از سوی کدام نهاد به سازمان سنجش و آموزش کشور معرفی شدند؟
۲-برای هر درس چند استاد طراح انتخاب شده بود؟
۳-آیا طراحان از زمانی که سوال طرح نمودند تا روز آزمون در قرنطینه بودند یا خیر؟
۴- دفترچه‌های آزمون ۲۵ تیرماه۱۴۰۰، همان دفترچه‌های چاپ شده آزمون ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ بود که به تعویق افتاد یا خیر؟ اگر دفترچه جدید چاپ شده دفترچه‌های قبلی کجا نگهداری شده است؟
۵-با کدام مجوز و یا قانون سازمان سنجش و آموزش با اسکودا قرارداد به عنوان مجری برگزاری آزمون وکالت منعقد نموده است و از امکانات دولتی برای کانون‌ها بهره برده است؟
۶- سازمان سنجش مطابق کدام قانون با دریافت حق‌الزحمه آزمون برگزار نموده است؟
۷-سازمان سنجش و آموزش کشور قرارداد منعقده با کانون‌های وکلا را چرا شفاف در دید عموم قرار نمی‌دهد؟
۸-تحت چه مقرراتی سخنگوی سازمان اعلام می‌کند افشای مفاد قرداد بین کانون‌ها و این سازمان در خصوص برگزاری آزمون در تضاد با منافع کانون‌هاست و اعلام نمی‌کنیم؟
9-سازمان سنجش از کارفرما تقاضای دریافت سندی که قانونی بودن کارفرما را نشان دهد کرده است؟ اگر سندی مبنی بر قانونی بودن کارفرما دارد شفاف در دید عموم قرار دهد.