دعوتنامه شرکت درکنفرانس بغداد

گروه سیاسی/ فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق دیروز در حالی به تهران سفر کرد که پیام دعوت رسمی نخست وزیر عراق را به سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران تحویل داد.  او دیروز  با رئیس جمهوری،‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی و  وزیر خارجه کشورمان دیدار  و گفت و گو کرد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، بعد از ظهر دیروز سه‌شنبه در دیدار «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق با تشکر از دعوت نخست وزیر عراق برای شرکت در «نشست کشورهای همسایه عراق» گفت: اقدام عراق برای برگزاری این نشست اقدام مبارکی است.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همان گونه که گفت‌وگو بین کشورهای منطقه برای حل و فصل مسائل فیمابین و بهبود روابط را امنیت ساز و ثبات ساز می‌داند، دخالت بیگانگان در امور منطقه را نیز تنش‌زا و تهدیدزا تلقی می‌کند، افزود: همکاری و هم‌افزایی کشورهای منطقه بدون دخالت بیگانگان، شرط لازم برای پایداری امنیت منطقه و نیز برقراری آرامش در کشورهای منطقه و تأمین رفاه برای ملت‌های منطقه است.
رئیسی با بیان اینکه ایران همواره نسبت به رفع مشکلات عراق حساس و دغدغه‌مند بوده است، اظهار داشت: ایران رشد و پیشرفت عراق را رشد و پیشرفت خود می‌داند.


«فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدار با تسلیم دعوتنامه نخست وزیر کشورش به آیت‌الله رئیسی، برگزاری «نشست کشورهای همسایه عراق» را اقدامی در راستای حمایت از فرآیند سیاسی و پیشرفت اقتصادی این کشور برشمرد و تصریح کرد: این نشست گامی در جهت گذاشتن سنگ بنای اقدام جمعی کشورهای منطقه برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه محسوب می‌شود. وزیر امور خارجه عراق با اشاره به اینکه امنیت پایدار در منطقه بدون حضور ایران و عراق شکل نخواهد گرفت، خاطرنشان کرد: برگزاری این نشست، ایجاد زمینه‌ای برای گفت‌وگوی کشورهای منطقه با یکدیگر در جهت حصول تفاهم جمعی در منطقه است.
گردهمایی همسایگان در بغداد
«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق درصدد است نشستی را با حضور نمایندگانی از ایران، ترکیه، عربستان سعودی، کویت، اردن، سوریه و نمایندگانی از اتحادیه اروپا برگزار کند که دستور کار آن بررسی مسائل امنیتی و همچنین ثبات سیاسی و اقتصادی خواهد بود.
به منظور فراهم کردن مقدمات این نشست بود که وزیر خارجه عراق ابتدا به آنکارا رفت و در دیدار با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه دعوتنامه رسمی نخست‌وزیر عراق از اردوغان برای شرکت در نشست سران کشورهای همسایه عراق در بغداد را تحویل داد. «فؤاد حسین» سپس راهی ریاض شد و در دیدار با «فیصل بن فرحان»، همتای سعودی از ملک سلمان هم برای حضور در نشست سران کشورهای همسایه عراق دعوت رسمی به عمل آورد.
تدارک عراق برای برگزاری این نشست چندجانبه در حالی است که شبکه لبنانی المیادین اعلام کرده که بغداد تلاش می‌کند در حاشیه نشست چندجانبه، یک نشست دوجانبه نیز میان تهران و ریاض برگزار کند و به قطع روابط میان دو طرف پایان دهد. این شبکه لبنانی به نقل از برخی منابع دیپلماتیک با اعلام اینکه نشست بغداد دو هفته دیگر برگزار خواهد شد، خبر داد که احتمالاً امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز در آن حضور یابد.
عامر الفایز، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق پیش از این اعلام کرده بود که حدوداً ۱۰ کشور از جمله ترکیه، ایران، عربستان و برخی کشورهای عربی دیگر به علاوه برخی کشورهای اروپایی و امریکا در نشست بغداد مشارکت خواهند کرد.
مقام‌های بغداد در شرایطی به دنبال برگزاری این نشست منطقه‌ای هستند که از ماه‌ها پیش رایزنی‌های گسترده‌ای را به منظور در دست گرفتن ابتکار عمل جهت کاستن از تنش‌های منطقه و ترمیم روابط بازیگران مهم آن آغاز کرده‌اند. بهبود رابطه با مصر و اردن و تلاش برای تقویت رابطه با عربستان و امارات و همچنین میانجیگری در روابط بحرانی تهران و ریاض را از جمله این اقدامات می‌توان به شمار آورد.
به همین منظور بغداد طی ماه‌های اخیر میزبان سه دور نشست میان مقام‌های امنیتی ایران و عربستان بود که برای نخستین بار مقام‌های دو کشور بعد از حدود
6 سال رابطه تنش‌آمیز، پای میز مذاکره نشستند تا روزنه‌های تازه‌ای برای بهبود رابطه و فروکاستن تنش در منطقه بگشایند.
گفت‌وگوهای بغداد از این جهت حائز اهمیت ویژه‌ای است که ایران و عربستان به عنوان دو قدرت منطقه‌ای در سال‌های اخیر درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات اختلاف داشته‌اند. اختلافاتی که با قطع رابطه و بی اعتنایی ریاض به حل دیپلماتیک آنها ابعاد گسترده‌ای یافته است.  این در حالی است که عدم تمایل دولت جدید امریکا در حمایت حداکثری از عربستان به ویژه در جنگ یمن و احتمال احیای توافق هسته‌ای، ریاض را به سمت گفت وگو با تهران و کاهش تنش با آن ترغیب کرده است. رویدادی که پیشتر امریکا هم از آن استقبال کرده است. چنانکه «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه امریکا در واکنش به اخبار مذاکرات پنهان تهران و ریاض گفته است که «اگر ایران و عربستان سعودی با یکدیگر مذاکره می‌کنند، این یک رویداد خوب است».
اینک عراق فرصت نشست منطقه‌ای چندجانبه را مغتنم شمرده تا از رهاورد آن مقام‌های عالی رتبه ایران و عربستان را بر سر یک میز بنشاند. این در حالی است که ایران از آغاز اوج گیری اختلافات بر این رویکرد اصولی خود تأکید کرده که رابطه با همسایگان در زمره اولویت‌های سیاست خارجی‌اش به شمار می‌آید و بویژه با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر منطقه تمایلی به تشدید اختلافات بوجود آمده ندارد. با وجود این تأکیدات، عملی شدن این ضرورت بدون اراده جدی مقام‌های سعودی امکانپذیر نیست.
در حقیقت ابتکار منطقه‌ای عراق زمانی خود را به درستی نشان می‌دهد که ریاض با پذیرش دعوت عراق، روی گشاده خود را برای آغاز این روند آشکار کند. روندی که با توجه به تعدد موضوعات متعارض و احتمال بالای وجود تحریکات مخرب فرامنطقه‌ای، آسان به نظر نمی‌رسد اما اگر عزم جدی برای عبور از تنش وجود داشته باشد، ممکن است.
گفت‌وگوی وزیران خارجه امریکا و عربستان درباره ایران
همچنین وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور و عربستان سعودی درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای از جمله درباره ادعای بی اساس اخیر مبنی بر دست داشتن ایران درحمله به یک کشتی اسرائیلی گفت‌وگو کرده‌اند. در این بیانیه همچنین آمده است: آنها درباره مسائل منطقه‌ای دیگر از جمله تقویت همکاری امنیتی، حمایت عربستان سعودی از آتش‌بس فراگیر در یمن و نیاز به اقدامات فوری برای تسکین بحران انسانی یمن گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه بلینکن بر نیاز به پیشرفت در زمینه حقوق بشر تأکید کرد.
 درخواست شمخانی برای اخراج تروریست‌های مخالف ایران از اقلیم کردستان
دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار فؤاد حسین وزیر خارجه عراق با وی با اشاره به تداوم حضور مخاطره‌آمیز و شرارت بار نظامیان امریکا و دخالت‌های آشکار و پنهان آنان در امور داخلی کشورهای منطقه تصریح کرد: ادامه این شرایط تنش در منطقه را بیش از پیش افزایش خواهد داد. به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه کشورهای منطقه بدون هرگونه دخالت خارجی قادر به تأمین امنیت خود هستند، گفت: رفتارهای مشکوکی که اخیراً امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در منطقه آغاز کرده‌اند، بستر‌سازی برای ایجاد ناامنی و سوء‌تفاهم میان کشورهای حوزه خلیج فارس است.
شمخانی گفت: با اشراف کامل نسبت به اهداف و پشت پرده‌های این اقدامات برای خنثی‌سازی طرح‌های ضربه‌زننده به ثبات منطقه کاملاً آماده‌ایم. دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین بر ضرورت اجرای کامل و هرچه سریعتر توافق نامه‌های میان تهران - بغداد که می‌تواند گام بلندی در افزایش سطح همکاری‌های همه جانبه و رفاه مردم دو کشور داشته باشد، تأکید کرد.
شمخانی ضمن اشاره به لانه‌گزینی برخی گروه‌های تروریستی مسلح مخالف ایران در منطقه اقلیم کردستان اظهار داشت: از دولت عراق می‌خواهیم که نسبت به اخراج این گروه‌ها از کردستان عراق تحرک جدی‌تری داشته باشد تا ایران مجبور به اقدام پیشدستانه برای جلوگیری ازتداوم شرارت تروریست‌های مسلح درکردستان عراق نشود.
در این دیدار فؤاد حسین وزیر خارجه عراق نیز با تبریک برگزاری باشکوه و موفق انتخابات ریاست جمهوری در ایران اظهار داشت: ثبات سیاسی و اجتماعی در ایران باعث خرسندی و شعف دولت و مردم عراق است.
وی هرگونه اقدام علیه ایران از هرنقطه خاک عراق را مغایر با منویات دولت عراق عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: با هر گروه و جریانی که به هر نحو بخواهد از خاک عراق برای تهدید امنیت ایران سوء‌استفاده کند قویاً برخورد خواهیم کرد. فؤاد حسین با ابراز خرسندی از رفع تدریجی مشکل پرداخت بدهی‌های عراق به ایران افزود: اگرچه روابط اقتصادی و تجاری میان تهران و بغداد در سطح مناسبی است اما با توجه به ظرفیت‌های فراوان همکاری میان دو کشور آماده ارتقای مناسبات همه‌جانبه با دولت جدید در ایران هستیم.