آخرین گزارش‌ها از وضعیت بحرانی افغانستان /از تسلیح مردم عادی تا احتمال سقوط کابل

  سرویس خارجی-

وضعیت افغانستان روز به روز بحرانی‌تر می‌شود و نتیجه این اوضاع نیز تشدید ناامنی، بی‌ثباتی‌، کشتارها و آوارگی بیشتر مردم مظلوم این کشور است. بر اساس گزارش‌ها هنوز کفه ترازو به نفع شبه نظامیان طالبان سنگینی می‌کند و ارتش افغانستان قادر نیست وضعیت میدانی را به نفع خود تغییر دهد. در همین راستا تعداد مراکز ولایت‌های افغانستان که طی یک هفته گذشته به تصرف طالبان درآمده با سقوط مرکز ولایت‌های بدخشان، بغلان و فراه به ۹ مورد رسید. گزارش‌ها حاکی از آن است که شهرستان «فیض‌آباد» مرکز ولایت بدخشان و «پُلخُمری» مرکز ولایت بغلان با خروج نیروهای امنیتی و بدون درگیری به طالبان واگذار شده است.طالبان همچنین مدعی است که مرکز ولایت فراه واقع در غرب افغانستان را نیز به طور کامل تصرف کرده است اما برخی گزارش‌ها حاکی از ادامه درگیری‌های شدید در این شهر است. با این حال «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با انتشار تصاویری از اعضای این گروه در مقابل ساختمان استانداری فراه تأکید می‌کند که این شهر در کنترل طالبان قرار دارد.
«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز از کنترل طالبان بر مرزهای افغانستان با تاجیکستان و ازبکستان خبر داده است. مسئله‌ای که به نوشته رویترز، نگرانی‌های امنیتی مسکو را تشدید کرده است« شویگو» گفت طالبان قول داده که از مرز عبور نمی‌کند، اما مسکو به برگزاری رزمایش‌های مشترک با متحدان خود در منطقه ادامه خواهد داد. به گزارش فارس، پیش از این، «والری گراسیم اف» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه از افزایش عرضه سلاح به کشورهای آسیای مرکزی خبر داد. بنابر سخنان وی، روسیه عرضه سلاح به کشورهای آسیای مرکزی را برای دفع تهدیدات احتمالی تروریستی افزایش داده است.


تجهیز مردم
با سقوط سریالی مراکز ولایات در افغانستان دولت اشرف غنی به فکر تسلیح مردم این کشور افتاده است تا از ظرفیت مردمی برای مقابله با طالبان استفاده کند. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان بعد از پیشروی طالبان در مرزهای مزار شریف بزرگ‌ترین شهر شمال افغانستان و مرکز ولایت بلخ دستور داد، شهروندان مجهز به سلاح شوند. وی طی روزهای گذشته در گفت‌وگو با مقامات و فرماندهان محلی ولایت مختلف این کشور نیز بر لزوم مجهز کردن مردم برای دفاع از خود تاکید کرده بود.از سوی دیگر به گزارش تسنیم منابع دولتی اعلام کردند که «ولی محمد احمدزی» رئیس‌ستاد ارتش افغانستان توسط رئیس‌جمهور این کشور برکنار شده است. بر اساس این گزارش «هیبت‌الله علی‌‎زی» فرمانده سابق سپاه عملیات ویژه به عنوان رئیس‌جدید ستاد ارتش افغانستان تعیین شده است.«ولی‌محمد احمدزی» خرداد ماه سال جاری به عنوان رئیس‌ستاد ارتش افغانستان گماشته شده بود و در همین مدت کوتاه انتقادات زیادی درباره کارکرد وی وجود داشت. اشرف غنی صبح دیروز نیز نیز به‌منظور بررسی وضعیت امنیتی شمال افغانستان به ولایت بلخ سفر کرد. این سفر در حالی انجام شده است که طالبان حملات به شهر مزارشریف را افزایش داده و چندین ولایت را در شمال و شمال‌شرق تصرف کرده‎‌اند.
نگرانی‌ها از سقوط کابل
با پیشروی سریع طالبان و فروپاشی ارتش در برخی مناطق این کشور نگرانی‌ها از سقوط کابل نیز بالا گرفته است. در همین رابطه روزنامه واشنگتن پست با استناد به مقامهای آگاه آمریکایی گزارش کرد، آمریکا نگران است که طالبان در عرض یک الی سه‌ ماه آینده و خیلی زودتر از ارزیابی‌های اطلاعاتی قبلی بتواند شهر کابل را تصرف کند. به نوشته این روزنامه، وضعیت در این کشور هم اکنون بدتر از وضعیت مربوط به ماه ژوئن(خرداد) یعنی زمانی است که مقام‌های اطلاعاتی آمریکا پیش‌بینی امکان سقوط کابل را در عرض ۶ تا ۱۲ ماه بعد از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان کردند.یک منبع آگاه به ارزیابی‌های اطلاعاتی جدید به این روزنامه گفت: همه چیز دارد در مسیری غلط حرکت می‌کند.«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا همچنان معتقد است اینکه طالبان کابل یا کل افغانستان را تصرف کند اجتناب ناپذیر نیست.
القاعده در کنار طالبان
«عبدالله عبدالله»، رئیس‌شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان نیز از جامعه‌ جهانی خواست تا درباره‌ بحران بی‌سابقه‌ انسانی در افغانستان، بی‌تفاوت نماند و به طالبان در مورد صلح، پیام واضحی بدهد.عبدالله، در نشست سه نمایندگان ویژه‌ کشورهای همکار صلح افغانستان در دوحه، گفت: «چند روز قبل در دوحه، ۴۸ ساعت با طالبان گفت‌وگو کردیم و روی تسریع مذاکرات و حل سیاسی قضیه با حضور میانجی توافق کردیم؛ اما طالبان این تعهد را نقض و جنگ و خشونت را شدت بخشیده و حملات خود را به شهرها آغاز کردند»/ به گفته‌ او، دولت افغانستان تأکید کرد که موضوع محوری حل سیاسی و دست‌یافتن به صلح، جامع و همه‌شمول باشد؛ اما طالبان آماده‌ بحث روی موضوعات اساسی نشدند.وی تصریح کرد: «جنگ جاری، بحران بی‌سابقه‌ بشری را در پی داشته است. صدها هزار تن در نتیجه‌ جنگ آواره و بی‌خانمان شده و هزاران تن جان باخته و هزاران تن دیگر زخمی شدند و طالبان مرتکب جنایت شده‌اند. هزاران تروریست در کنار حضور دائمی القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی از جیش محمد گرفته تا لشکر طیبه، وارد افغانستان شده و علیه مردم ما می‌جنگند.».در نشست سه‌روزه‌ دوحه، نمایندگان سازمان ملل متحد، اتحادیه‌ اروپا و کشورهای آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، پاکستان و ازبکستان حضور داشتند.نمایندگان حاضر در این نشست، از وخامت اوضاع در افغانستان و تشدید جنگ‌ها ابراز نگرانی کرده و خواهان توقف سریع جنگ شده و حمایت خود را از تسریع تلاش‌های صلح، اعلام کردند.
پشیمان نیستم
در حالی که همه کارشناسان اذعان دارند آمریکا مسبب اصلی وضعیت این روزهای افغانستان است.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه شنبه تأکید کرد که از تصمیم خود مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که قرار است اواخر این ماه به پایان برسد «پشیمان نیست» و از افغان‌ها خواست «عزم جنگ» کنند.بایدن تأکید کرد که آمریکا از ارتش افغانستان در سطوح لجستیکی و مالی حمایت خواهد کرد.در همین زمینه،« ند پرایس»،
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز خاطرنشان کرد که نیروهای مسلح افغانستان به طور قابل توجهی از طالبان بیشتر هستند و توانایی وارد آوردن خسارات بیشتر به شورشیان را دارند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته که نماینده این کشور در امور افغانستان طی هفته جاری با مقام‌های سیاسی طالبان در دوحه قطر دیدار می‌کند تا از آنها بخواهد که عملیات نظامی را متوقف کنند.
 تامین امنیت عزاداری محرم!!
در حالی که طی روزهای اخیر ویدئوهای زیادی از کشتار دوباره شیعیان به دست شبه نظامیان طالبان منتشر شده است. این گروه در پیامی به شیعیان هرات مدعی شد که اگر آنها توانایی تامین امنیت مراسم محرم را ندارند این گروه برای تامین امنیت این مراسم آمادگی دارد. طالبان در پیامی به شیعیان در هرات اعلام کرده است که آنها مانند گذشته!! می‌توانند مراسم محرم و دیگر مراسم مذهبی خود را برگزار کنند.در پیام طالبان همچنین با هشدار درباره حمایت از نیروهای «اسماعیل خان»، فرمانده سابق جهادی علیه این گروه آمده است: «اگر از منطقه‌ شما شورش، یا حمایتی از نیروهای اسماعیل خان و نیروهای امنیتی صورت نگیرد، ما به شما مردم کاری نداریم».گفتنی است که وضعیت هرات همچنان ناآرام است و طالبان و نیروهای دولتی درخواست نیروهای تازه نفس کرده‌اند.