این روزهای سیاه را سیاه‌تر نکنید

آفتاب یزد- گروه شبکه: کشور را بوی مرگ فرا گرفته. یکی یکی افراد جامعه توسط بی‌رحمی به نام دلتا جان می‌بازند. ویروسی که قانون خودش را دارد. یکی پس از دیگری شهرهای کشورمان را در نوردیده تا به الان که دارد حکمفرمایی می‌کند. همه می‌دانند که اگر در برابرش پروتکل را رعایت نکنی، آن را درست مدیریت و کنترل نکنی و به موقع و قاطعانه تصمیم نگیری و چشمت را بر روی تجمعات ببندی چه می‌شود اما با خودمان لج کرده ایم. تحت هیچ شرایطی به خصوص حالا که در بیمارستان‌ها تا چشم کار می‌کند بیمار کرونایی است که برای ذره‌ای نفس دست و پا می‌زنند و روزانه بیش از ۵۰۰ نفر به کام مرگ می‌روند، حاضر نیستیم که از سفر رفتن و مهمانی گرفتن‌هایمان بگذریم یا حالا که ایام عزاداری سالار شهیدان رسیده است در خانه‌هایمان به عزاداری بپردازیم تا مبادا جان بیشتری به خطر بیفتد. در مورد محرم گفته بودند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز می‌توان به عزاداری پرداخت اما تصاویری که اخیرا از هیئت‌های عزاداری در فضای مجازی منتشر شد خلاف این را نشان می‌دهد. یعنی شاهد عزاداری در مکان سربسته بدون فاصله‌گذاری فیزیکی و ماسک بوده ایم. این یعنی آنکه تا چند روز آینده روزهای سیاه غمبار الانمان سیاه‌تر خواهد شد. انگار نمی‌خواهیم درک کنیم که این ویروس برای ما هم هست و ممکن است ما را به گوشه رینگ ببرد و به نبردی سخت دعوتمان کند. نبردی که مانند همان ۵۰۰ نفرشاید از پس آن بر نیاییم.
> عدم برگزاری مراسم عزاداری در مکان‌های سرپوشیده
اما عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری محرم در شب‌های اخیر گفت: «گزارش‌های متاسفانه نامناسبی ازعدم رعایت پروتکل‌ها در برخی از مراسم‌های هیئت‌ها این روزها رسیده بود، ضمن اینکه از همه کسانی که در این مناسبات و مناسک رعایت پروتکل‌ها را دارند و ازعدم انجام آن به ویژه در اماکن سرپوشیده خودداری می‌کنند، تشکر می‌کنم اما انجام مراسم به این صورت در مکان‌های سرپوشیده واقعا ما را دچار مشکل می‌کند.» رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه پروتکل‌ها برای ایام عزاداری توسط وزارت بهداشت دو هفته پیش تنظیم شده بود امروز نیز مجددا پیشنهادات جدیدی با توجه به شرایط فعلی کشور از سوی وزارت بهداشت مطرح شد.» وی ادامه داد: «از همین‌رو مقرر شد در اماکن سربسته و در فضای سربسته مراسم برگزار نشود همچنین دسته‌روی در خیابان‌ها ممنوع است این دو موضوع با پیشنهاد وزارت بهداشت مصوب شد. از همه هیئت‌ها و مساجد عاجزانه تقاضا می‌کنیم این موارد را رعایت کنند.» وزیر کشور خاطرنشان کرد: «مسئول نظارت بر هیئت‌ها وزارت بهداشت و سازمان تبلیغات است. مردم نیز مراعات کنند چراکه برخی از مجالس در داخل خانه‌ها است و باید مراعات کنیم چراکه شرایط پیش آمده شرایط خطیری است. هر کاری که انجام دهیم اگر هماهنگی و همکاری مردم را مانند پیک‌های قبل نداشته باشیم، موفق نمی‌شویم.»
> خانه خود را حسینیه کنید


جمعی از متخصصان اپیدمیولوژی نیز با انتشار بیانیه‌ای در مورد ملاحظات برگزاری مراسم محرم با رعایت شرایط اپیدمی کرونا در کشور نکاتی را متذکر شده و توصیه‌هایی را برای مردم مطرح کردند. به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: «امسال در حالی وارد دهه اول محرم می‌شویم که ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و فقط ۲۸ شهر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. در هفته‌های اخیر آمار فوتی‌های ناشی از این ویروس منحوس رو به افزایش بوده است و فقط در ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ تعداد ۵۸۸ نفر از هموطنان ما جان باختند (رتبه سوم در دنیا از این نظر) و ۶۵۶۱ نفر هم در وضعیت وخیم بیماری در بخش‌های مراقبت ویژه (ICU) قرار دارند که این ارقام از ابتدای اپیدمی کووید-۱۹ در کشور بی‌سابقه بوده است. بنا به گفته مسئولین حوزه درمان، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در کشور در مرحله اشباع است و اگر ابتکار بستری موقت برای بیمارانی که فقط برای تزریق و دریافت دارو به بیمارستان مراجعه می‌کنند اجرایی نشده بود، بیمارستان‌های کشور نمی‌توانست پاسخگوی این درخواست‌ها باشد؛ با این وجود در صورت‌عدم پیش‌بینی تمهیدات لازم، خطر از هم‌پاشیدگی نظام درمانی در روزهای آتی بسیار جدی است. علت وضع موجود بیشتر از همه متاثر از شرایط ویروس جهش یافته، اقدامات نامناسب مدیریتی همه مجموعه‌های مرتبط، حضور بی‌محابای مردم در مهمانی‌ها، عروسی‌ها، مجالس عزا و جلسات مختلف و همچنین انجام سفر در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بوده است. رعایت پایین شیوه نامه‌های بهداشتی در این مدت، موجب تشدید وضعیت انتقال ویروس در بین افراد و خوشه‌های بیماران شده است و در حال حاضر در وضعیت بسیار نامناسب انتقال ویروس در جامعه هستیم. متاسفانه تقریبا همه استان‌های کشور در این شرایط بسیار بد قرار دارند و هنوز کاهش تعداد بیماران بستری از نقطه اوج در هیچ استانی (بجز سیستان و بلوچستان) دیده نمی‌شود. در شرایطی که کمتر از ۵ درصد کشور (۴ میلیون نفر) واکسن نوبت دوم را تزریق کرده‌اند و در مورد گروهی از این افراد نیز دو هفته بعد از تزریق دوم که برای رسیدن به حد ایمنی مطلوب لازم است، نرسیده است، همچنان باید همه ارکان حاکمیت و مردم بر اصول مداخلات غیردارویی تاکید نموده و آن‌ها را رعایت کنند؛ یعنی با استفاده از ماسک، عدم حضور در جمع در فضای بسته، رعایت فاصله دو متری در فضای باز و رعایت بهداشت فردی (شستشوی منظم دست‌ها)، شرایط انتقال ویروس در بین افراد و خوشه‌های بیماران و جامعه را تغییر دهند. از طرفی همه ما با ایام سوگواری و عزاداری و گرامیداشت قیام عظیم کربلا و حضرت سید الشهدا (ع) و یارانش روبرو هستیم. چه کنیم تا هم عزاداری‌ها انجام
شود و هم به واسطه گسترش بیماری که می‌تواند منجر به مرگ بیشتر و یک فاجعه انسانی شود، مدیون حق الناس نشویم؟ همه باید باور کنیم که شرایط انتقال ویروسی که در حال حاضر در کشور در گردش است با ماه‌های قبل متفاوت است. در حال حاضر افرادی‌که به ویروس آلوده هستند و شاید خود آن‌ها نیز از آن اطلاعی نداشته باشند، باعدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با سرعت بسیار بالا و در زمانی کوتاه موجب انتقال ویروس می‌شوند. متاسفانه این سرایت‌پذیری بالا حتی در فضای باز نیز روی می‌دهد. این ویروس به سرعت منتقل می‌شود و ما نیز می‌توانیم آن را به سرعت به سایر افراد منتقل کنیم و در بین مبتلایان جدید، تعدادی به علت شدت عوارض بیماری مجبور به بستری در بیمارستان شده و حتی جان خود را از دست می‌دهند. همه اینها جدای از بار شدیدی است که به بیمارستان‌های کشور وارد شده است و حتی خدمات به بیماران تصادفی، سکته‌های قلبی و مغزی، سرطانی‌ها و سایر بیماران نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب نیز در سال گذشته به رعایت توصیه‌های کارشناسان بهداشتی در همه ایام مخصوصا در عزاداری‌های محرم تاکید فرمودند. از این رو درخواست ما به عنوان متخصصین اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی از همه مردم عزیز و شریف ایران این است که برای عزاداری‌های حسینی امسال، هر خانواده، خانه خود را به عنوان محل عزاداری در نظر گرفته و ضمن بهره‌گیری از صدا و سیما و ظرفیت فضای مجازی از حضور در سایر مکان‌ها جدا خودداری فرمایید. در صورتی که به هر دلیلی در این مراسم‌ها شرکت فرمودید، فقط و فقط در مراسم‌هایی شرکت فرمایید که در فضای باز و با داشتن ماسک و رعایت فاصله حداقل دو متر از یکدیگر انجام می‌شود. همچنین از همه اقشار مختلف مردم درخواست می‌شود که برای رعایت پروتکل‌ها با بازرسین مهندسی بهداشت محیط همکاری کامل داشته باشند. از همه آحاد جامعه انتظار می‌رود که با توجه ویژه به موضوع حق الناس و مسئولیتی که همه در قبال یکدیگر داریم این توصیه‌ها را جدی بگیرند. وضعیت فوق بحرانی استان‌ها نیاز به جهت دادن شور حسینی مومنان به سمت کنترل اپیدمی است. امسال نیازمند این هستیم که رسالت هیئت‌های مذهبی در مسیر کمک به قطع زنجیره کرونا تعریف شود. نذورات و مواد غذایی هیئت‌ها برای کمک مومنانه به خانواده‌های کم بضاعت و آسیب دیده از کرونا و مستضعفین اختصاص یابد. جوانان وارد عرصه کمک به کنترل اپیدمی شوند و نظارت بر اجرای دستورالعمل‌ها در قالب امر به این معروف، به کارشناسان بهداشتی و نیروهای بسیجی کمک کنند. بیمارستان‌ها نیاز به کمک دارند، و کمک‌های انسانی، مادی و معنوی عزاداران حسینی می‌تواند معطوف به کمک به این مراکز درمانی هم باشد.»
> محرم را باید مجازی برگزار کنیم
از سوی دیگر حجت‌الاسلام مهدی گرجی گفت: اگر عقل حکم کند که برگزاری عزاداری در مکانی مناسب است، می‌توان عزاداری را برگزار کرد ولی اگر برگزاری آن را صلاح ندانست، نباید انجام شود حتی تاکید مراجع در این زمینه از روی الزام و اجبار نیست چرا که هر اقدام فردی و جمعی که به ضرر سلامت و امنیت و آرامش جامعه باشد، از نظر دین منع شده است.
حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه درباره چگونگی برگزاری مراسم عزاداری در شرایط کرونایی گفت: «سال گذشته مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند من تابع نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم، این نشان می‌دهد که این روزها و در وضعیت فعلی باید ببینیم ستاد ملی مبارزه با کرونا که دغدغه سلامت مردم را دارد چه می‌گوید اما با توجه به اهمیت عاشورا و عزاداری‌های ماه محرم، این ستاد نیز مانند سال گذشته برنامه‌هایی را تدوین و ابلاغ کرده است.» او پیرو صحبت‌هایش ادامه داد: «قاعدتا در شرایط فعلی عزاداری در مکان‌های سربسته ممنوع است و از پذیرایی و راه افتادن دسته‌جات عزاداری باید خودداری شود و تنها در مکان‌های روباز و با رعایت فاصله اجتماعی باید مراسم عزاداری برگزار شود.» گرجی معتقد است اگر شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد مراسم عزادری نباید برگزار شود. او می‌گوید: «عزاداری ماه محرم یک مسئله مهم و مطالبه‌ای مردمی است و طبق نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا این مراسم باید با رعایت فاصله اجتماعی برگزار شود؛ حتی سال گذشته در عراق نیز آیت‌الله سیستانی دستور دادند موکب‌ها برپا نشود. مراجع نیز الزام به برگزاری مراسم نکردند، بلکه فرمودند آنجا که امکان رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد، عزاداری برگزار شود، در غیر این صورت عزاداری منع شده است.» این استاد حوزه در توصیه‌ای به مردم گفت: «مردم باید خودشان برنامه‌ریزی کنند و هرجا امکان عزاداری وجود ندارد، بدانند امام حسین (ع) و امام زمان (عج) نیز راضی به این کار نیستند. این یک کار عاقلانه و مورد تایید دین است. در فقه قاعده‌ای وجود دارد که می‌گوید آنچه مورد تایید شرع است، مورد تایید عقل نیز بوده و احکام عقل نیز مورد قبول شرع قرار دارد بنابراین اگر عقل حکم کند که برگزاری عزاداری در مکانی مناسب است، می‌توان عزاداری را برگزار کرد ولی اگر برگزاری آن را صلاح ندانست، نباید انجام شود حتی تاکید مراجع در این زمینه از روی الزام و اجبار نیست.» گرجی تاکید کرد: «هر اقدام فردی و جمعی که به ضرر سلامت و امنیت و آرامش جامعه باشد، از نظر دین منع شده است. حتی زیارت خانه خدا در بعضی از موارد تعطیل می‌شود، چنانکه سال گذشته این اتفاق افتاد و امسال نیز به صورت محدود برگزار شد. امام حسین (ع) و اهل‌بیت (ع) نیز بندگان صالح خدا هستند و وقتی حج که اصل توحید است تعطیل می‌شود و همین‌طور حرم‌های مطهر، عزاداران باید توجه داشته باشند که هر جا احتمال شیوع کرونا وجود دارد، آنجا را خلوت کرده، فاصله لازم را رعایت کنند و به اصول بهداشتی توجه داشته باشند. این استاد دانشگاه از مردم خواست برای مراسم عزاداری از فضای مجازی استفاده کنند. او در این باره بیان کرد: همزمان با شیوع کرونا، آموزش در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از طریق فضای مجازی ارائه و دنبال شد بنابراین چه اشکالی دارد که سخنرانی، نوحه‌خوانی و مداحی در فضای مجازی و تلویزیون انجام شود تا مردم از آن بهره ببرند و در عین حال سلامتی‌شان نیز حفظ شود. در شرایط عادی راه انداختن دسته‌های عزاداری ابراز قدرت و احساسات است اما اگر در شرایط حاضر این دسته‌ها راه بیفتد، فاصله لازم رعایت نشود و خدای ناکرده جان انسانی به خطر بیفتد، هیچ‌گاه خدا از چنین کاری
راضی نیست.»
> هیئت‌های مذهبی، کرونا و ما
اما عصرایران به قلم مصطفی داننده طی یادداشتی در این باره می‌نویسد: «بگذارید از همین اول تکلیفم را با آن‌هایی که در انتهای این یادداشت خواهند گفت، پس آن‌هایی که تولد می‌روند، عروسی می‌گیرند یا سواحل ترکیه را متر می‌کنند چی؟ بگویم که نگارنده این متن از روز اول بر این باور بود که برای شکست کرونا باید از هر اجتماعی دوری کرد. این فقط یک حرف نبود بلکه دو هفته مانده به عروسی‌ام به خاطر همین اعتقاد، آن را لغو کردم. و اما بعد گویا امسال گریزی از برگزاری عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) نبود. برخی سفت و سخت پای کار بودند که هیئت‌ها علم شوند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم محرم برگزار شود. در این دو روز در فضای مجازی و مشاهده عینی ما در سطح شهر نشان می‌دهد که این پروتکل‌ها خیلی هم رعایت نمی‌شود و به جز چند هیئت بزرگ مذهبی، باقی کار خود را می‌کنند. نمونه بارز این رعایت نکردن را می‌شود در مشهد دید. با اینکه مشهد در قرمزترین وضعیت خود است اما بازهم این افراد بدون رعایت هیچ پروتکلی، مراسم برگزار کردند. فکر می‌کنم زمانی که کرونا نبود آن‌ها بیشتر فاصله را رعایت می‌کردند. بعد از انتشار تصاویر این مراسم، نه تنها فاصله‌ها در روز دوم کم نشد بلکه مداح جلسه به انتظامات دستور داد موبایل کسانی که فیلم می‌گیرند را بگیرند تا احتمالا به خیال خود صورت مسئله را پاک کند. بدتر از همه اینها این است که برخی از مداحان، کسانی را که ماسک می‌زنند مسخره می‌کنند و باور آن‌ها را زیر سوال می‌برند که شما به ماسک بیشتر از امام حسین (ع) اعتقاد دارید! شاید از مداحان نباید زیاد انتظار داشت اما به نظر می‌رسد روحانیون به ویژه علمای بلاد باید هرچه زودتر وارد گود شوند و وضعیت هیئت‌ها را در عصر کرونا مدیریت کنند. وضعیت کشور در قرمزترین حالت ممکن است. حضور بدون ماسک در فضای مسقف و بدون رعایت فاصله‌گذاری یعنی رفتن به استقبال فاجعه‌ای بدتر از روزهایی که می‌بینم. پزشکان می‌گویند که کرونای دلتا، به راحتی می‌تواند یک جماعت را به خود دچار کند. به خاطر همین است که ما در بیمارستان شاهد بستری شدن خانوادگی مردم هستیم. در خانه وقتی یکی کرونا می‌گیرد، سریع دیگران هم درگیر این ویروس می‌شوند. کسانی که فکر می‌کنند در این روزها حتما باید هیئت بروند به خاطر خود و خانواده‌شان حداقل ماسک بزنند و خودشان فاصله را رعایت کنند وتحت تاثیر القاهای مداحان قرار نگیرند. هرچقدر هم به شما گفته شد که در فضای هیئت کرونا ورود نمی‌کند و احتیاجی به زدن ماسک نیست، شما این کار را نکنید و تا پایان جلسه و رسیدن به خانه ماسک بزنید. انتظار ما این بود که نوروز امسال، با سخت‌گیری فراوان همراه باشد و راه سفر بر مردم بسته باشد. انتظار این بود که محرم امسال هم مثل سال گذشته با محدودیت‌های فراوان برگزار شود و بیشتر مردم از تلویزیون و فضای مجازی، حظ معنوی را می‌برند اما نشد که نشد. با تصمیمات ستاد ملی کرونا، از آمار مرگ و میر و وضعیت قرمز کشور چندان نباید تعجب کرد. در آسیاب اگر کلوخ بریزید قطعا آرد برداشت نخواهید کرد و خاک نصیب شما خواهد شد.»