انتظارات اهالی هنر از دولت سیزدهم دست یکدیگر را بفشاریم به مهر

گروه فرهنگ و هنر – سرانجام عمر دولت دوازدهم هم به سر رسید و حالا دولت ابراهیم رئیسی کار خود را آغاز کرده است. اسامی وزاری پیشنهادی نیز روز گذشته منتشر شد. در دولت روحانی، خصوصا بعد از شیوع ویروس کرونا، حال اهالی هنر، حال خوبی نبود. مشکلات بسیاری پیش پای هنرمندان بود که به تنهایی قادر به حل کردن‌شان نبودند. اما آیا دولت سیزدهم می‌تواند این مشکلات را حل کند و انتظارات اهالی هنر را برآورده کند؟
اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره دوازدهم کارنامه قابل قبولی داشته یا نه را کارشناسان باید با پژوهش‌ها و بررسی‌های فراوان بگویند اما در یک سال و نیم اخیر که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده، بی‌برنامگی، عدم توجه به خواسته‌ها و مطالبات هنرمندان و همچنین اهمال‌کاری‌ها سبب نارضایتی بسیاری از هنرمندان شد. تعطیلی‌های چندباره سینما و تئاتر و عملا عدم برگزاری کنسرت‌های موسیقی باعث شد تا هنرمندان این بخش‌ها با مشکلاتی عدیده روبه‌رو شوند و نارضایتی‌ها از مسئولان دولتی بالا بگیرد. با همه این‌ها عمر دولت دوازدهم به سر آمد و حالا دولت سیزدهم روی کار آمده است و وزرای پیشنهادی نیز معرفی شده‌اند. اما حالا هنرمندان چه خواسته‌ای از مسئولان تازه دارند؟
همه مصائب سینما به روزهای پایانی سال ۹۸ بازمی‌گردد، زمانی که خبر ورود ویروس کرونا به کشور به طور رسمی اعلام شد و وزارت ارشاد در اولین اطلاعیه طرح تعطیلی آنها را کلید زد تا سینماها جزو اولین مراکزی باشند که فعالیت دسته‌جمعی آنها ملغی می‌شود؛ سینمایی که البته پیشتر از آن هم با بحران مخاطب روبه‌رو بود، فصل پاییز و سالن‌های بی‌رمق سینما یادآور همان دوران است نهضت سینماسازی و توسعه سالن‌های سینمایی اما به عنوان طرحی برای مقابله با این موضوع به شمار می‌رفت که البته تا آن زمان نتیجه هم داده بود. همه این تلاش‌ها حالا اما بی‌ثمر است. نگاهی آماری به میزان فروش سینماها و تعداد مخاطبان آن گویای این مسئله است. اما سینماگران و اهالی صنعت سینما چه انتظاراتی از دولت سیزدهم برای رفع مشکلات عدیده‌ای که جان این صنعت را گرفته دارند؟ سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی، معتقد است باید موانع جدی مانند سمفا و همچنین دیگر موانع ساختاری حذف شوند و آئین‌نامه و نظام‌نامه‌ای جامع و اصولی برای اکران فیلم‌ها تدوین شود. او معتقد است اکران فیلم‌های مخاطب‌پسند می‌تواند به رفع مشکلات کمک کند. او همچنین می‌گوید باید از شیوه‌های قدیمی و سنتی اکران دوری کرد و به جای آن از تجربیات دنیا استفاده کنند.
محسن پاسدار، مدیر سینما استقلال نیز معتقد است ترغیب سینماگران برای اکران فیلم‌ها می‌تواند مشکلات صنعت سینما را مرتفع کند. همچنین اگر پی در پی فیلم‌ها اکران شوند، مردم آیین سینما رفتن را فراموش نکنند. او نیز معتقد است که اکران فیلم‌های پرمخاطب می‌تواند به جانی تازه در صنعت سینما منجر شود.


امیرحسین علم الهدی، کارشناس اقتصاد سینما، رفع بحران اصلی یعنی کرونا به‌واسطه واکسینه کردن جامعه در برابر آن را یکی از کارهای مهم دولت سیزدهم می‌داند. او همچنین می‌گوید باید مجموعه قوانین مرتبط با حوزه تولید و صدور پروانه نمایش تسهیل شود و حیات طبیعی سینما مانند سینمای دنیا به رسمیت شناخته شود. او همچنین می‌گوید حذف مقررات زائد در مسیر فیلمسازی و بسترسازی برای حذف نهادهای مزاحم که می‌خواهند عهده‌دار نظارت شوند نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.
در حوزه موسیقی نیز یک سال و نیم اخیر، روزهای خوبی نبود. تعداد کنسرت‌های برگزار شده حتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید. محمد حسین توتونچیان، تهیه‌کننده و ناشر موسیقی، درباره اتفاقاتی که باید در دولت سیزدهم در عرصه موسیقی رخ دهد می‌گوید: به اعتقاد من اتفاق مهمی که باید در مدیریت آینده دفتر موسیقی وزارت ارشاد صورت پذیرد، فراهم سازی فضایی گسترده‌تر برای تولید آثار موسیقایی در گونه‌های مختلف آن است. به طور حتم اگر این آزادی محتوایی در تولید آثار موسیقایی ایجاد شود، آن وقت مردم آزادانه حق شنیدن پیدا کنند و پس از آن نیز می‌توانند خودشان کارها را برای شنیدن انتخاب کنند.
او می‌افزاید: وقتی مردم بتوانند در یک فضای باز همه ژانرهای موسیقی را بدون هیچ محدودیتی بشنوند دقیقاً در همان موقع می‌توانند با درایت و تفکر موسیقی خوب را از موسیقی بد تشخیص داده و آن را دنبال کنند. من واقعاً آرزو می‌کنم هر روز این سطح فرهنگ و توقعاتی که ما از مردم و جوانان داریم ارتقا پیدا کند تا ماهیت شعر و کلام و واژه وزین بیشتر برای مردم معرفی شود.
محمد معتمدی، خواننده و مدرس موسیقی، نیز می‌گوید: ما باید دست از این انتظار که نهادی مانند دفتر موسیقی وزارت ارشاد بر فرهنگ موسیقایی و شنیداری جامعه می‌تواند تاثیرگذار باشد، برداریم و در پی تشکیل نهادهایی در آینده باشیم که در قالب یک بنیاد می‌توانند در توسعه و ساماندهی محتوای آثار موسیقایی شرایط بهتری را تجربه کنند. مانند آنچه در کشور جمهوری آذربایجان مجموعه‌ای مانند «بنیاد حیدر علی‌اف» انجام می‌دهد. طبیعتاً اگر با چنین رویکردی حرکت کنیم آن وقت می‌توانیم بر ذائقه عمومی مردم تاثیر گذاشته و جهت‌دهی های مفید مبتنی بر آموزه‌های موسیقایی را انجام دهیم. در این صورت است که مردم با شناختی که برایشان ایجاد شده به طور اتوماتیک به سراغ شنیدن آثار فاخر می‌روند. ولی وقتی خارج از این چارچوبی که به آن اشاره داشتم اتفاقی نمی‌افتد پس نباید خیلی انتظار داشت که مخاطبان ما قدرت تشخیص و ممیزی آثار خوب از آثار بد را داشته باشند.
او ادامه می‌دهد: به اعتقاد بنده این ممیزی که الان در دفتر موسیقی هست تا حدودی می‌تواند حفظ شود ولی ممیزی اصلی را باید در ذهن، عقل و قوه تشخیص جامعه تقویت کنیم. یعنی در ذهن مردم چنان رشد و بلوغی ایجاد کنیم که خود آنها تبدیل به ممیز محتوایی بشوند؛ اصلاً چرا یک گروه، شورا یا بخش نامه باید کارها را ممیزی کند؟ مردم باید خودشان به قوه تشخیص برسند که کار مخل فرهنگ عمومی را از سبد شنیداری خودشان حذف کنند و به سمت کارهای فاخر بروند.
در حوزه تئاتر نیز اهالی این هنر پیشنهادهایی را برای دولت سیزدهم مطرح کرده‌اند. تئاتری که این روزها به زور خودش را لنگان لنگان می‌کشاند تا شاید معجره‌ای اتفاق بیفتد و روزهای خوش را ببیند. مسعود دلخواه، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر معتقد است باید به جای تجویز مسکن به ریشه‌ها و آسیب شناسی مسائل بنیادین پرداخته شود و حرف و عمل مسئولان با هم همخوانی داشته باشند. به طوری که مسئولان به شعارهایی که قبل از به مسند نشستن‌شان می‌دهند، عمل کنند. او می‌گوید سیاست‌گذاری‌ها باید یکدست شود تا از موازی‌کاری نهادها و وزارتخانه‌های مختلف در مورد یک مسئله جلوگیری شود. همچنین انتخاب مدیر دغدغه‌مند و آشنا با مسائل و مشکلات حوزه تئاتر و شایسته‌سالاری در انتخاب مسئولان در بهبود شرایط ضروری است. او می‌گوید باید برای جبران خسارت هنرمندان زیان دیده در دوران کرونا نه به عنوان یک راه حل موقت بلکه با فعال کردن بیمه بیکاری برای هنرمندان گام برداشته شود.
همچنین مریم کاظمی، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر می‌گوید با توجه به شرایط کرونایی ایران باید وضعیت اضطراری ۳ ساله اعلام شود و جشنواره‌های تئاتری که با بودجه دولتی اداره می‌شوند به مدت ۳ سال تا قطع کامل پاندمی کرونا در ایران تعطیل شوند. و به جای آن بودجه جشنواره‌ها و بودجه تولیدات تئاتری به گروه‌ها و نظارت بر پرداخت دستمزدهای اعضای گروه‌ها در تولید تئاتر تقسیم شود.
او همچنین پرهیز از هرگونه فعالیت فرمایشی و تبلیغی و حفظ بودجه‌های آن را ضروری می‌داند و می‌گوید باید از هرگونه سفارش کار خصوصی و تقسیم بودجه‌های موجود با استناد به قوانین ساختگی تعریف شده اداری (که بازرسی نتواند ایراد بگیرد) پرهیز جدی شود.
کاظمی معتقد است ثبت گروه‌های تئاتری بر اساس فعالیت و تعداد اعضا نه رفاقت و آشنایی با رانت دولتی در همه ارگان‌ها موثر خواهد بود. همچنین همه فعالان تئاتر اگر اهل کار هستند باید در یکی از گروه‌ها (شامل نویسندگان و کارگردانان و بازیگران و طراحان و موسیقی و سایر وابسته گان اجرایی است) ثبت شوند.
فراهم کردن شرایط راحت اداری و به دور از بوروکراسی برای روی صحنه آمدن کارهای نمایشی- بازگشایی کارگاه‌های ساخت و ساز دکور و واحد خیاطی، سه سال ریاضت و کار و تولید مستمر و سپس بازگشایی جشنواره‌ها و برگزاری جشن تولیدات تئاتری هم از جمله اقدامات موثر از دید کاظمی هستند.
گرچه حالا با روی کار آمدن دولتی جدید همه فعالان عرصه‌های هنری در صدد ارائه راهکارهای عملی هستند اما باید دید آیا مسئولان تازه، از این پیشنهادات استقبال خواهند کرد و برای رفع مشکلات دست اهالی هنر را می‌فشارند یا قرار است سیاست‌های تازه فقط به هنرمندان دیکته شود؟
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب مقابله با کرونا را مسئله اول و فوری کشور خواندند محمد یوسفی آرامش سردرگمی مردم در گفتارهای متناقض انتظارات اهالی هنر از دولت سیزدهم دست یکدیگر را بفشاریم به مهر «ابتکار» راهکارهای پیش‌ روی دولت سیزدهم برای کنترل تورم را بررسی کرد ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟! روایت نشریه نیوزویک از نژادپرستیِ سیاست خارجی واشنگتن در رابطه با تهران پشت‌پرده تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نامه‌ای به رئیس مجلس رئیسی فهرست وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کرد رئیس قوه قضائیه: نظام بانکی نیازمند اصلاح است با حکم رئیس جمهوری میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه شد واشنگتن پست: احتمال سقوط کابل بین ۱ تا ۳ ماه دیگر وجود دارد زیر یک ستون2 مجلس با مسکوت ماندن طرح تشکیل وزارت ساختمان و شهرسازی موافقت نکرد امیر سرتیپ صباحی فرد: از هیچ خطای دشمنان چشم پوشی نخواهیم کرد محرم، مجالس حسینی و لزوم رعایت دقیق شیوه نامه‌ها فوادحسین: ایران و عربستان در بغداد در حال مذاکره هستند