چهل‌ودو میلیارد تومان حراج تهران چگونه به دست آمد؟!

شهروندآنلاین: در اوج وضعیت کرونازده ایران چهاردهمین حراج تهران برگزار شد. شرایطی که البته باعث انجام تمهیداتی مانند برگزاری آنلاین مراسم و حضور شرکت‌کنندگان از طریق یک پلتفرم دیداری شده بود -که می‌تواند آینده‌ای جدید پیش پای چنین مراسم‌هایی قرار دهد.

تنها تفاوت دوره چهاردهم حراج تهران البته فقط این موضوع نبود. در این دوره‌ همچنین از قیمت‌های هیجانی دوره‌های قبل مانند قیمت ۱۲ میلیاردی تابلوی آیدین آغداشلو در آخرین دوره‌ای که برگزار شده، نیز خبری نبود. با این حال باز هم ۸ تابلو درنهایت با قیمت‌های میلیاردی به فروش رسیدند و در پایان نیز فروش کلی آثار از مرز ۴۲ میلیارد تومان گذشت که تفاوت چندانی با دوره‌های گذشته نداشت.



با این حال همچنان می‌توان گفت که مهم‌ترین رخداد چهاردهمین حراج تهران همکاری پلتفرم «دیدارو» با برگزارکنندگان حراج بود که برای اولین‌بار از فناوری واقعیت مجازی (VR) بهره برده بود تا خریدارانی که به هر دلیل نمی‌توانستند در این رویداد حضور داشته باشند، این مراسم را با استفاده از عینک‌های ویژه تجربه کنند. تمهیدی که با توجه به اوضاع کرونایی کشور و این واقعیت که به‌ظاهر حداقل به این زودی شاهد روزنه امیدی در این زمینه نخواهیم بود، می‌تواند سرمشقی باشد برای اجرای تئاتر و موسیقی در ماه‌های آینده.

حراج ۴۲ میلیاردی

 

تابلوی «امپراتور مطرود» اثر واحد خاکدان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان چکش خورد

چهاردهمین حراج تهران که به هنر معاصر ایران اختصاص داشت، بیست‌ویکم مرداد ۱۴۰۰ در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. حراجی که با ارایه ۱۲۰ اثر و فروش کلی ۴۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون تومان به پایان رسید تا نتیجه‌ای کاملا برخلاف انتظارات و توقعات حاصل آمده باشد. در این میان آثار رضا درخشانی، وای زی کامی، فرهاد مشیری، محمود زنده‌رودی، واحد خاکدان، آویش خبره‌زاده و قاسم حاجی‌زاده نیز با قیمت‌های میلیاردی به فروش رسید تا در پایان همه‌ چیز بر وفق مراد این هنرمندان باشد.

حراج آثار معاصر

روابط عمومی حراج تهران ضمن اشاره به اینکه «دوره چهاردهم حراج تهران با توجه به گسترش کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بستر آنلاین و با حضور جمع محدودی از مجموعه‌داران و خریداران برگزار شد»؛ مهم‌ترین ویژگی این دوره از حراج تهران را «پرداخت کامل و دقیق به هنر معاصر» عنوان کرده که آثاری از رسانه‌های هنری جدید مانند عکس و چیدمان‌های ویدیویی را نیز به علاقه‌مندان هنر معاصر عرضه کرده بود.

غیبت بزرگان

اما یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره از حراج تهران غیبت چهره‌های اصلی مارکت هنر ایران بود که در سال‌های اخیر آثارشان به بالاترین قیمت‌ها به فروش رسیده بود. هنرمندانی مانند سهراب سپهری، پرویز تناولی، بهمن محصص، حسین زنده‌رودی و البته رکورددار حراج تهران که یکی از آثارش در دوره گذشته بیش از ۱۲ میلیارد فروخته شده بود. همین هم باعث شده بود توقع فروش چندان بالایی درباره این دوره از حراج تهران وجود نداشته باشد و برای همین هم بود که رکورد ۴۲ میلیاردی این دوره شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. آن‌ هم در حالی که دوازدهمین حراج تهران که مثل این دوره اخیر به هنر معاصر کشور اختصاص داشت، با فروش ۳۱ میلیاردی همراه شده بود. این یعنی بیش از ۱۱ میلیارد رشد فروش و معرفی ۳۳ چهره جدید به مارکت هنر ایران.

ورود نسل جدید به بازار

ویژگی دیگر چهاردهمین حراج تهران فروش آثار هنرمندان بر اساس قیمت‌های کارشناسی‌ شده و در میان کمینه و بیشینه تعیین‌شده بر آثارشان بود. در مقابل هیجان خرید آثار هنرمندان جوان در این دوره کاملا مشخص بود؛ همان گونه که اثر علیرضا آسانلو به چهار برابر قیمت کمینه، عکس آلفرد یعقوب‌زاده به سه برابر قیمت کمینه و آثار مجتبی تاجیک، سیامک عزمی، حسن روح‌الامین و الهه حیدری به دو برابر قیمت کمینه به فروش رسیدند که نشان از حضور نسلی جدید در مارکت هنر کشور است.

میلیاردی‌های حراج تهران

در چهاردهمین حراج تهران اگر چه ۶ اثر بالاتر از یک میلیارد تومان برآورد قیمت داشتند، اما درنهایت ۸ اثر بالاتر از این مبلغ به فروش رسیدند.

گرانقیمت‌ترین اثر چهاردهمین حراج تهران متعلق به رضا درخشانی بود، این اثر با عنوان «روز و شب‌ را می‌شمارم، روز و شب» که ۳ تا ۴ میلیارد تومان برآورد قیمت داشت، در نهایت ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

در رتبه دوم اثری از وای زی کامی (کامران یوسف‌زاده) با عنوان «گنبد آبی» قرار گرفت که ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثری از فرهاد مشیری با عنوان «ما، رزها» با قیمت ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز در رتبه سوم قیمتی‌ترین آثار حراج چهاردهم قرار گرفت.

پس از آن تابلوی «امپراتور مطرود» اثر واحد خاکدان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و تابلوی «بندباز‌ها» اثر آویش خبره‌زاده یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

اثر بدون عنوان محمود زنده‌رودی از مجموعه «کرامت انسانی»، تابلویی از قاسم حاجی‌زاده و اثر «هجرت طلایی» دیگر اثر رضا درخشانی نیز هر کدام یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چکش خوردند.

گرانقیمت‌ها

همچنین در چهاردهمین دوره حراج تهران ۹ اثر نیز بالای ۵۰۰ میلیون تومان به فروش رسیدند. عکسی از مجموعه «سفید برفی» عباس کیارستمی که به قیمت ۸۵۰ میلیون تومان فروخته شد، از این آثار بود.
تابلوی دولته‌ای «پارلمان» اثر مهرداد محب‌علی ۸۰۰ میلیون تومان چکش خورد و اثر حجمی محمدحسین عماد از مجموعه «سایه روشن» ۷۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. مجسمه‌ای از سهند حسامیان با عنوان «تویزه‌یی» ۶۵۰ میلیون تومان فروخته شد و اثر بدون عنوان کامبیز صبری از مجموعه «تا جایی که به ‌یاد دارم» ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی سه‌لته‌ای رضا لواسانی از مجموعه‌ «آب، باد، خاک، آتش» و اثری از محمود بخشی با عنوان «فیلتر از مجموعه دیوار بهمن» هر کدام ۵۵۰ میلیون تومان و مجسمه «معضل انسان» اثر امیرمسعود اخوان‌جم و اثری از گلناز فتحی هم ۵۰۰ میلیون تومان چکش خوردند.