صف واکسیناسیون و دارو باید سریع‌تر جمع شود

گروه سیاسی/ مقابله با ویروس همه‌گیر کرونا و مهار آن از اولین روزهای شروع به کار آیت‌الله رئیسی در مقام رئیس جمهوری به یکی از اولویت‌های اصلی وی تبدیل شده است. او در این مسیر البته به برگزاری جلسات مختلف بسنده نکرده و برای آشنایی بیشتر با مشکلات مردم گرفتار در کرونا، به صورت سرزده از داروخانه داروهای کرونایی بازدید کرد. همزمان معاون اول رئیس جمهوری هم در جلسه‌ای موضوع مشکلات و کمبود دارو و واکسن  و روش‌های تهیه آن را بررسی کرد.
رئیس جمهوری صبح دیروز در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، اهمیت مشارکت و همکاری همدلانه آحاد مردم در رعایت اصول بهداشتی به منظور کنترل ویروس کرونا را مورد تأکید قرار داد و گفت: یقین دارم اگر مردم به درستی در جریان خطرات وضعیت کنونی ویروس قرار بگیرند، با رعایت همه‌جانبه دستورالعمل‌های بهداشتی و با اعمال کنترل‌ها و محدودیت‌های بیشتر، شرایط مناسبی در کنترل و غلبه بر این بیماری خواهیم داشت و از مردم می‌خواهم در این مسیر دولت را یاری کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق در زمینه کرونا و تلاش دشمنان برای فضاسازی‌های منفی در این خصوص، گفت: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، کمیته اطلاع‌رسانی و صدا و سیما باید روند اطلاع‌رسانی را مدیریت کنند تا مردم به صورت دقیق، شفاف و سریع و از طریق مراجع رسمی در جریان اخبار مربوطه قرار بگیرند. رئیسی با تأکید بر اینکه صف‌هایی که در رابطه با واکسیناسیون و تهیه دارو شکل می‌گیرد باید سریعاً جمع شوند و با مدیریت مناسب شاهد این گونه صف‌ها نباشیم، گفت: دارو به اندازه کافی وجود دارد و روند واکسیناسیون نیز سرعت خواهد گرفت.
رئیس جمهوری اظهار داشت: برای اختصاص ارز به واردات واکسن کرونا هیچ مشکلی وجود ندارد و واردات واکسن، همزمان با تولید واکسن داخلی سرعت گرفته و این جزو اولویت‌های دولت است که معاون اول رئیس جمهوری با جدیت پیگیری می‌کند و امیدواریم با وارداتی که انجام می‌شود در زمان کوتاهی شاهد واکسینه شدن درصد زیادی از مردم باشیم.


وی با تأکید بر اینکه کسب و کار مردم در کنار صیانت از سلامت و جان آنان اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم کسب و کار و اشتغال مردم دچار آسیب نشود و نحوه مدیریت این موضوع باید از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا برای آحاد مردم تببین شود.
رئیس جمهوری پرهیز از تردد‌های غیر ضروری و نقش آن در جلوگیری از شیوع ویروس را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: کاهش تردد از جمله مسائل محوری در روند کنترل ویروس است و لذا ترددها باید در ۱۰ روز آینده به شکل محسوس کاهش یابد.رئیسی با تأکید بر لزوم رعایت تمامی اصول بهداشتی در مراسم عزاداری و سوگواری ایام محرم، گفت: اعتقاد و باور قلبی داریم که این سوگواری‌ها می‌تواند تأثیر مثبتی در روح و روان جامعه و زندگی مردم داشته باشد اما رعایت اصول بهداشتی در مراسم عزا و سوگواری‌ها امری ضروری است و حفظ و صیانت از جان مردم اولویت دارد. در این جلسه، کمیته‌ بهداشت و درمان، قرارگاه عملیاتی و کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا گزارشی از روند شیوع ویروس و اقدامات انجام شده برای مقابله با آن و آخرین جمع‌بندی و هماهنگی‌های انجام شده برای مقابله و کنترل جدی موج پنجم کرونا را ارائه کردند و کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی نیز موظف شد، شرایط موجود را برای افکار عمومی تبیین و در این زمینه پیوست فرهنگی و رسانه‌ای را تنظیم کند.
بازدید سرزده رئیسی از داروخانه توزیع کننده داروهای کرونایی
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همچنین عصر پنجشنبه در بازدید از پیش اعلام نشده در داروخانه ۲۹ فروردین تهران که از مراکز اصلی توزیع داروهای کرونایی و غیر کرونایی است، حضور یافت و با مردم و کادر اجرایی این داروخانه گفت‌وگو کرد. رئیس جمهوری در این بازدید از نزدیک و بی واسطه در جریان مشکلات مردم و مراجعه کنندگان درخصوص تهیه داروهای مختلف قرار گرفت. رئیسی در این بازدید گفت: همه توان دولت برای موضوع کرونا بسیج شده است. رئیس جمهوری با بیان اینکه به طور روزانه و در جلسات مختلف پیگیر این موضوع هستم، افزود: فردا جلسه کمیته‌های تخصصی کرونا را خواهیم داشت و روز شنبه هم در جلسه ستاد ملی کرونا، بطور ویژه مسأله را دنبال خواهیم کرد. رئیسی با اشاره به اینکه جان مردم از همه چیز برای ما مهم‌تر است، اظهار داشت: معاون اول رئیس جمهوری هم جلسات متعددی برای موضوع واردات واکسن و نیز دارو برگزار کرده و ان‌شاءالله مجموع این فعالیت‌ها باعث شود که مشکلات در این حوزه برطرف شود.
تأکید بر تأمین بموقع کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم
رئیس ‌جمهوری همچنین در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا که عصر چهارشنبه برگزار شد، تأمین بموقع و به اندازه کافی کالاهای اساسی و ذخایر راهبردی کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: لازم است کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به اندازه لازم و در اسرع وقت تهیه و ذخایر راهبردی کشور در این خصوص تکمیل شود. رئیسی همچنین دقت در برآورد و راهکارهای تأمین منابع ارزی و ریالی تأمین کالاهای اساسی را مورد تأکید قرار داد.در این جلسه موضوع تأمین کالاهای اساسی و میزان مورد نیاز کشور و راهکارهای تأمین اعتبارات آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی همچنین بانک مرکزی گزارشی از نیاز ارزی و میزان کالاهای اساسی مورد نیاز کشور ارائه کرد.
توجه همزمان به روند تأمین واکسن کرونا از طریق واردات و تولید داخلی
معاون اول رئیس جمهوری هم بر لزوم سرعت بخشیدن به روند تأمین واکسن کرونا از طریق واردات و تولید داخلی تأکید کرد و گفت: استمرار روند فعلی واکسیناسیون نیازمند واردات 10 میلیون دوز واکسن است که باید تا پایان مرداد انجام شود و این روند باید در کنار حمایت از تولید واکسن داخلی و افزایش واردات واکسن مورد نیاز با قوت اجرایی شود.
محمد مخبر در جلسه مربوط به تأمین واکسن کرونا، واردات 20 میلیون دوز واکسن کرونا تا پایان شهریور را اولویت بعدی برای استمرار واکسیناسیون در کشور دانست و به مسئولین ذیربط از وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی، جمعیت هلال‌احمر و وزارت امور خارجه مأموریت داد با جدیت موضوع واردات واکسن کرونا را دنبال کنند تا همزمان با سرعت گرفتن تولید واکسن داخلی، شاهد واکسیناسیون هرچه سریعتر گروه‌های هدف و قطع زنجیره انتقال بیماری باشیم. معاون اول رئیس جمهوری در ادامه بر لزوم حمایت از کادر درمان و دست‌اندرکاران بیمارستان‌ها برای کنترل موج فعلی کرونا تأکید کرد و از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست تدابیر و تصمیمات لازم را برای پرداخت مطالبات معوق کادر درمان و پرسنل بیمارستان‌ها اتخاذ کنند تا با ایجاد انگیزه و روحیه مضاعف در این عزیزان، شاهد بهبود روند رسیدگی به بیماران باشیم. وی با اشاره به گزارش معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درخصوص اقدامات و پیگیری‌های این وزارتخانه برای واردات واکسن از هر کشوری که ممکن بوده، از تلاش‌های صورت گرفته توسط وزارت امور خارجه قدردانی کرد و گفت: انصافاً سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای تأمین‌کننده واکسن به صورت مجدانه و دلسوزانه پیگیری کرده‌اند که جا دارد از آنها قدردانی شود.

آیت‌الله رئیسی در تماس تلفنی رئیس جمهوری ترکیه:
همکاری تهران – آنکارا منافع زیادی برای امت اسلامی به همراه دارد

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری چهارشنبه گذشته در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان» روابط ایران و ترکیه را صمیمی، دوستانه و برادرانه خواند و گفت: ما برای همکاری دوجانبه و بین‌المللی با کشور دوست و برادر ترکیه اهمیت بسیار زیادی قائل هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی روابط دو کشور را فراتر از همسایگی خواند و گفت: همکاری‌های نزدیک میان ایران و ترکیه برای برقراری آرامش و امنیت و نیز صلح و ثبات در منطقه ضروری است.
رئیس جمهوری با تأکید بر ضرورت تسریع در تشکیل هفتمین نشست شورای عالی همکاری‌های دو کشور در تهران، اظهار کرد: اطمینان دارم همکاری‌های ایران و ترکیه پیشرفت و آرامش را برای دو کشور و امنیت و آرامش را برای منطقه و خیر و برکت را برای امت اسلامی به همراه خواهد داشت.
آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های متنوع ایران و ترکیه در گستره جهان اسلام، تأکید کرد: کمک به مردم مظلوم و بی‌پناه فلسطین و نجات آنان از ظلم صهیونیست‌ها هیچ گاه از دستور کار مشترک ما خارج نخواهد شد.
رئیس جمهوری ترکیه نیز در این تماس تلفنی با تبریک مجدد انتخاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران و همچنین تسلیت شهادت حضرت امام حسین (ع)، گفت: تردید ندارم  که در دوره ریاست جمهوری شما همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای ما در همه زمینه‌ها تقویت خواهد شد.
رجب طیب اردوغان با بیان اینکه شورای عالی همکاری برای همکاری‌های دو کشور از نقش مهم و بسزایی برخوردار است، ابراز امیدواری کرد با برگزاری هرچه سریع‌تر این نشست در تهران، ضمن تلاش برای توسعه همکاری‌های دو کشور از نزدیک با رئیس جمهوری اسلامی ایران ملاقات و گفت‌وگو کند. رئیس جمهوری ترکیه همچنین از کمک‌های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران به ترکیه برای مقابله با حادثه آتش‌سوزی اخیر در این کشور تشکر و قدردانی کرد.