درگذشت علی سلیمانی جامعه هنری را عزادار کرد برگ‌ریزان هنرمندان در طوفان کرونا

گروه فرهنگ و هنر – این روزها نقشه ایران سراسر سرخ است و احوال‌مان سیاه. کرونا هر روز بیش از 500 قربانی می‌گیرد. چند روزی بود که علی سلیمانی، بازیگر، درگیر کرونا بود. دوستان و همکارانش از مردم طلب دعا برای بهبودی‌اش می‌کردند. روز 4 شنبه فیلم کوتاهی از او روی تخت بیمارستان منتشر شد که با حالی بهتر برای دوربین دست تکان داد. همه خوشحال شده بودند که در این روزهای تلخ یک خیر خوب می‌شنوند، همکارشان از پس کرونا برآمده. اما صبح 5 شنبه صفحه‌های اینستاگرام به ناگاه پر از تسلیت شد. کرونا شبیخون زده بود.
این روزها چنان غم و استیصالی بر جامعه از سر شیوع وحشتناک کویید 19 و اهمال‌کاری مسئولان سایه افکنده که زبان از بیانش قاصر است. کرونا روزانه بیش از 500 نفر را به کام مرگ می‌کشاند و 500 خانواده را عزادار می‌کند. کمبود دارو، تخت‌های پر بیمارستان‌ها، قیمت‌های نجومی داروها در سیاه، گردی از ناامیدی و غم را در فضا گسترده است. در این میان گروه‌های فیلم‌سازی که جزو گروه‌های پرخطر هستند هر روز مبتلا می‌شوند. بازیگران یکی پس از دیگری باید با این ویروس منحوس بجنگند چون نمی‌توانند مقابل دوربین ماسک بزنند.
چند روز پیش چند بازیگر در صفحه‌های شخصی‌شان در اینستاگرام تصویری از علی سلیمانی منتشر کردند و از مردم خواستند برای سلامتی‌اش دعا کند. او مبتلا به کرونا شده بود. چند روز گذشت. روز چهارشنبه فیلم بسیار کوتاهی از او روی تخت بیمارستان منتشر شد و او در حالی که کاسک اکسیژن روی صورت داشت برای دوربین دست تکان می‌داد. همه خوشحال و امیدوار شدند. خبرها حاکی از بهبود او بود. اما نیمه شب ناگهان ویروس برای بار دیگر هجوم برد و تلاش پزشکان و پرستاران هم فایده‌ای نداشت. علی سلیمانی در گذشت و نامش بین بیش از 500 نفری رفت که در اثر این بیماری جان‌شان را از دست دادند.
درگذشت سلیمانی همزمان شد انتشار گفته‌هایی از یک مسئول در ستاد مبارزه با کرونا که از کم‌کاری‌های باورنکردنی مسئولان در این یک سال و نیم پرده برمی‌داشت. این گفته‌ها در کنار فوت سلیمانی و خبرهای کمبود دارو تخت بیمارستانی سبب شد تا فضای مجازی مثل خاکستر زیر آتش به ناگاه گر بگیرد. اینستاگرام پر شد از پیام‌های تسلیت که برخی‌شان بسیار تند بودند. عصبانیت و غم در هم آمیخته بودند و کلمات تنها ابزار بیان‌شان بود.


داریوش فرضیایی یا همان عموپورنگ، مجری تلویزیون، که در کودکی با سلیمانی همکلاس بود با انتشار ویدیویی نوشت: «علی جان، این‌همه خاطره رو چیکار کنم. دمت گرم پارسال از مشهد این ویدئو رو برام فرستادی. دیگه از تو فقط همین فیلم‌ها و عکس‌ها برام خاطره میمونه. به خانم (جم‌نژاد) زنگ زدم و گفتم: «خانم معلم شاگردتون علی سلیمانی پر کشید». روحت شاد علی جان، هیچوقت فراموشت نمی‌کنم.خوش به حالت رفتی تا خیلی چیزها رو نبینی رفیق. نبینی انسانیت تا کجا سقوط کرده و جاش رو به چه چیزهایی داده»
فریبا کوثری، هنرپیشه سینما و تلویزیون، نیز نوشت: «میگن خواب یه مرگ کوتاهه ولی چه فرق عجیبی است بین «مرگ» و «خواب». وقتی «عزیزی» خوابیده دلت می‌خواد حتی هیچ پرنده‌ای پر نزنه تا بیدار نشه. و وقتی «مرده» دوست داری با بلندترین صدای دنیا بیدارش کنی ولی افسوس.... تا هستیم قدر همدیگر را بدانیم. زندگی کوتاه است.... یکی‌دیگر از ما دوباره پر کشید. چگونه باور کنیم....»
رامین راستاد، در صفحه اینستاگرام خود آورده است: «کرونای منحوس جان علی سلیمانی نازنین را هم گرفت، تسلیت به خانواده محترم ایشان و اهالی سینما.
پ ن: آقای نمکی دقیقاً کدام کشورهای اروپا از شما برای مهار کرونا کمک خواستند؟»
امیر غفارمنش، بازیگر سینما و تلویزیون نیز با انتشار یک ویدیو از پشت صحنه یک اثر تصویری که در آن علی سلیمانی در حال خواندن ترانه‌ای شاد است نوشت: «اختلاف نظر داشتیم، می‌گفتی زندگیمون پر از تلخی شده، ما فقط باید تلاش کنیم مردم شاد باشن. گفتم علی جون گاهی درد چنان عمیق میشه که اگر همراه نشیم و مطرحش نکنیم همین مردم بهمون میگن بی‌تعهد یا سوپاب. گفتی امیر وقتی دستت به جایی بند نیست که مشکلی حل بشه فقط باید شادشون کنی».
حمیدرضا آذرنگ، بازیگر، نیز که از درگذشت علی سلیمانی بسیار متاثر است، دریاداشتی در فراق دوستش نوشت: «تو دنیایی که هر کس هر روز برای رسیدن به اهدافش هزار تا نقش بازی می‌کنه، علی خیلی خودش بود، علی فقط خودش بود، برای همین تو هر جمعی میومد، خودی بود و می‌شد به سرعت تو حضورش حل شد و بهش اعتماد کرد .کاش جهان امروز علی سلیمانی زیاد داشت . یه دونه علی برای این جهانِ پر از دورنگی کم بود.»
در پی همین اتفاق، هشتگی نیز با نام «#helpiran» در فضای مجازی راه افتاد که از جامعه جهانی تقاضای کمک در زمینه کرونا داشتند.
این هنرمند روز گذشته در قطعه هنرمندان آرام گرفت. دختر او، صبا سلیمانی در مراسم تشییع او گفت: پدرم با اسم علی به دنیا آمد و با عشق او زیست و هم قدم شد تا خدا. من صدای سلامی را که پدرم به حضرت علی داد را شنیدم . شنیدم که او می گفت: «به خدای کعبه رستگار شدم.»
او خطاب به پدرش ادامه داد: امروز تن تو بذر می دهد. ما بدن تو را به خاک می سپاریم و در زمین می کاریم تا سبز شوی و سبز بمانی.
دختر علی سلیمانی از طرف مادرش که به دلیل تاثر شدید امکان سخن گفتن نداشت، از همه ابراز همدردی‌هایی که در این دو روز تسلی خاطر آنان بوده، قدردانی کرد.
او با اشاره به شرایط بحرانی کرونا و شمار قربانیان این ویروس اضافه کرد: شرایط جامعه دردناک است. قطعا افراد شبیه ما بی‌شمار هستند. در سالن تدفین کسانی زیادی مانند من جسم پدر را به خاک سپرده‌اند ولی می‌دانند که روح پدران‌شان در کنارشان است.
صبا سلیمانی با یادآوری اینکه پدرش همواره امیدوار و پر انرژی و شاداب بوده است، اضافه کرد: اگر در سختی‌ها بمانیم هنر است. زندگی با همه دشواری‌ها ادامه دارد. خوب باشید و خوب بمانید. اگر می‌خواهید پدرم مثل همیشه آرام و شاد باشد، از اینجا شادی و امید را به یادگار ببرید. او همیشه به امیدبخشی ایمان داشت حتی وقتی این کار سخت بود.
علی سلیمانی که تازه ۵۰ سالگی را پشت سرگذاشته بود، یکی از آن چهره‌هایی است که وقتی همین چند روز قبل خبر بستری شدنش در بیمارستان منتشر شد، خیلی‌ها امید داشتند که با سن و سال نسبتا جوانش بتواند از پس کرونا بربیاید و باز با همان شوخ و شَنگی همیشگی‌ به جمع خانواده و رفقایش برگردد اما زور او هم مثل خیلی‌ از هموطنان دیگر به این بیماری نرسید. از جمله آثاری که علی سلیمانی به ایفای نقش پرداخته است می‌توان به فیلم‌های سینمایی چون «بی‌پولی»، «نجات یافتگان»، «قارچ سمی»، «خاله سوسکه» و..... اشاره کرد و از جمله آثار تئاتری‌اش هم باید از کارگردانی و بازیگریش در دو اثر به نام «مردی در آینه» و «مکعب» نام برد.
علی سلیمانی در تئاترهای «خنکای ختم خاطره»، «چشم به راه میرغضب»، «عزیز مایی»، «ترن»، «شکار روباه» و نمایش اجرا نشده «روز حسین» و... هم به ایفای نقش پرداخته بود.
از جمله مجموعه‌های تلویزیونی این هنرمند می‌توان به «وضعیت سفید»، «پایتخت 4»، «سقوط یک فرشته»، «داستان یک شهر» و... اشاره کرد.
حالا این سوال مهم را باید پرسید که پس چه زمانی قرار است واکسیناسیون هنرمندان شاغل آغاز شود؟ تا کی قرار است بازیگرانی که جزو مشاغل پرخطر هستند و نمی‌توانند مقابل دوربین ماسک بزنند قربانی بدهند؟
سایر اخبار این روزنامه
درگذشت علی سلیمانی جامعه هنری را عزادار کرد برگ‌ریزان هنرمندان در طوفان کرونا محمدعلی وکیلی جایگاه روسیه در ادراک عمومی ایرانیان! اتهام‌زنی‌هایی که به نتیجه نرسید ناکامی رژیم صهیونیستی در ایجاد اجماع علیه ایران چرا بازسازی تصویر کنفرانس تهران در جریان جنگ جهانی دوم برای ایرانیان تلخ بود؟ حواشی یک عکس جنجالی محمدرضا نجفی‌منش: باید داخلی‌سازی را به ٩٠ درصد برسانیم تمایل خودروسازان فرانسوی برای بازگشت به ایران چه کسانی به بحران کرونا در ایران دامن زدند؟ جنجنال واکسن در افشاگری‌های کرونایی 72 هزار کودک افغانستانی از دست طالبان به کابل فرار کرده‌اند رنج افغانستان در سکوت کشورهای جهان رئیسی در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا: محسنی اژه‌ای درخصوص پرونده‌های کثیرالشاکی: متهم ابتدا حق مردم را بدهد بعد به مجازات برسد علم‌الهدی: ماسک نزدن حرام است مرگ یک نفر در هر دو دقیقه‌ و ۴۸ ثانیه روایتی از هفته وحشتناک کرونا در ایران گزارش فایننشال تایمز در خصوص امیرعبداللهیان: دیپلماتی که قدرت احیای برجام را دارد