72 هزار کودک افغانستانی از دست طالبان به کابل فرار کرده‌اند رنج افغانستان در سکوت کشورهای جهان

گروه سیاست خارجی- به نظر می‌رسد قدرت‌های دنیا از جمله آمریکا و اروپا و همین طور چین چندان با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان مشکلی ندارند. بایدن طی روزهای گذشته گفته بود از تصمیم خود مبنی بر خروج نظامیان خود از افغانستان پشیمان نیست و در عین حال مردم افغانستان خودشان باید جلوی طالبان بایستند. از سوی دیگر «منابع خبری افغانستان اعلام کردند که وزیران خارجه و دفاع آمریکا در تماس تلفنی با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور از وی خواست برای رسیدن به صلح استعفا دهد.
روزنامه «ماندگار» افغانستان بامداد روز جمعه نوشت که آنتونی بلینکن و لوید آستین پنجشنبه شب با محمد اشرف غنی تماس تلفنی برقرار کرده و از وی خواسته است که برای تشکیل دولت انتقالی استعفا کند.»
واقعیت آن است که طالبان بر بخش‌های زیادی از افغانستان تسلط پیدا کرد و ویدئوهای زیادی از رقص و پایکوبی طالبان در مناطق تصرف شده در شبکه های اجتماعی دیده می شود.
از سوی دیگر چین هم اعلام کرده در صورت قدرت یافتن طالبان او را به رسمیت می شناسد. در حالی که که کشورهای دنیا در برابر این قدرت گیری سکوت کرده‌اند، طالبان همچنان به شیوه داعش دست به اعمال خشونت آمیز از جمله بردگی جنسی دختران کم سن و سال و ... مشهور است هرچند که کمی از ظاهر خشونت خود به طور موقت کاسته باشند.


منابع خبری می‌گویند احتمال حمله طالبان به کابل قوت گرفته است و صندوق نجات کودکان گفته است: ۷۲ هزار کودک برای فرار از دست طالبان به کابل رفته‌اند؛ آنها شب‌ها در خیابان‌ می‌خوابند
آخرین وضعیت افغانستان
طالبان مدعی است که قندهار، دومین شهر بزرگ افغانستان را به تصرف خود درآورده است.
به گزارش انتخاب، قندهار یکی از شهرهایی بود که طالبان در آنجا دست بالا را داشت. این شهر به لحاظ موقعیتی که در تجارت دارد هم اهمیت بسیاری دارد. در روز پنجشنبه، چندین شهر افغانستان سقوط کردند. هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان در غرب این کشور هم در روز پنجشنبه به دست طالبان افتاد.
همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، نیروهای طالبان در حال چیرگی بر ولایات و شهرهای این کشور هستند. شهرهای هرات، غزنی و قلعه‌نو در ولایت بادغیس به فاصله چند ساعت از هم سقوط کردند. شدت عمل طالبان چنان زیاد شده که آمریکا، بریتانیا و کانادا تصمیم گرفته‌اند برای خارج کردن اتباع و کارمندانشان نیروهای نظامی ویژه به افغانستان بفرستند.
سخنگوی طالبان می‌گوید که کنترل شهر قندهار به دست این گروه رسیده است.
منابع بی‌بی‌سی هم می‌گویند شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، هم به دست طالبان افتاده است. اما هنوز این خبر تایید نشده است.
این واهمه وجود دارد که نیروهای طالبان از شمال و مناطق دیگری که به دست گرفته‌اند برای براندازی حکومت مرکزی به کابل بروند. ده‌ها هزار نفر از مردم بی‌پناهی که از سابقه خشونت طالبان مطلعند، برای حفظ جانشان به پایتخت گریخته‌اند.
اهمیت قندهار چیست؟
طالبان کارشان را از قندهار آغاز کردند. از این شهر جنوبی بود که آنها در اواخر دهه نود میلادی به کل کشور لشکرکشی کردند.
چند هفته‌ای بود که طالبان در بیرون شهر قندهار خیمه زده بودند تا بالاخره به درون شهر یورش بردند.
آنها در روز چهارشنبه به زندان مرکزی قندهار حمله کردند. در روز پنجشنبه تصاویری منتشر شده بود که نشان دهنده حضور زندانیان در شهر بود.
قندهار به جز اهمیت تجاری که دارد، به دلیل کشاورزی و داشتن فرودگاه بین‌المللی اهمیت دارد.
اهمیت غزنی هم در این است که سر راه کابل به قندهار است. به این ترتیب مسیر طالبان برای رسیدن به قلب افغانستان باز است.
سفارت آمریکا در کابل می‌گوید خبرهایی به دست آنها رسیده که حاکی از آنکه طالبان، نیروهای ارتش افغانستان را بعد از تسلیم اعدام می‌کنند.
وضعیت غیرنظامیان هم بهتر از این نیست. در یک ماه گذشته هزار نفر از غیرنظامیان افغانستان کشته شده‌اند. صندوق نجات کودکان، می‌گوید حدود ۷۲ هزار کودک از سرزمین‌های شمالی به کابل رفته‌اند. آنها شب‌ها را در خیابان‌های پایتخت به روز می‌رسانند.
دست‌فروشی ۳۵ ساله که طالبان خانه‌اش را سوزانده بود و از قندوز به کابل رفته بود، به بی‌بی‌سی گفته که نه پول خرید دارو دارد و نه حتی پولی که با آن قرصی نان بخرد. آلمان تهدید کرده که اگر طالبان بر افغانستان چیره شود، کمک سالانه پانصد میلیون دلاری خود به این کشور را معلق می‌کند.
دولت افغانستان چه می‌کند؟
اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، تا به حال موفق به متحد کردن شبه‌نظامیان افغان و تشکیل اتحادی در برابر طالبان نشده است.
در روز چهارشنبه او به ولایت مزار شریف رفت تا با نیروهای هوادار دولت دیدار کند.
غنی، سال‌ها سعی کرد تا جنگ‌سالاران افغانستان را کنار بگذارد تا بلکه ارتش ملی افغانستان تقویت شود. او حالا بار دیگر به کمک این افراد نیاز دارد و به سویشان دست یاری دراز کرده است.
او با ژنرال دوستم و عطا نور محمد، دو چهره ازبک و تاجیک در مزار شریف دیدار کرد تا از آنها بخواهد از شهر محافظت کنند.
روزنامه افغانستانی: وزیران دفاع و خارجه آمریکا از اشرف غنی خواسته اند استعفا دهد
منابع خبری افغانستان اعلام کردند که وزیران خارجه و دفاع آمریکا در تماس تلفنی با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور از وی خواست برای رسیدن به صلح استعفا دهد.
روزنامه «ماندگار» افغانستان نوشت که آنتونی بلینکن و لوید آستین پنجشنبه شب با محمد اشرف غنی تماس تلفنی برقرار کرده و از وی خواسته است که برای تشکیل دولت انتقالی استعفا کند.
طالبان: ۵ ولایت دیگر را هم تصرف کردیم
در ادامه‌ پیشروی‌های طالبان، این گروه ادعا کرده است که ولایت‌های هرات، بادغیس، غور، هلمند و قندهار را به کنترل خود درآورده است.
منابع رسمی دولتی افغانستان تاکنون در‌این‌باره اظهار نظر نکرده‌اند.
چین آماده است تا در‌صورت سقوط کابل، طالبان را به رسمیت بشناسد
چین آماده است تا درصورت سقوط کابل، طالبان را به عنوان حاکم مشروع افغانستان به رسمیت بشناسد؛ دورنمایی که تلاش‌های دولت بایدن را برای مقابله با شبه‌نظامیان مذکور تضعیف می‌کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پکن رسما و به صورت علنی به طالبان برای ادامه همکاری‌ها در راستای توافق صلح با دولت اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرده است با این حال، ارزیابی‌های جدید اطلاعاتی و نظامی چین درباره واقعیت‌های پیرامون افغانستان، رهبران حزب کمونیست چین را به این مساله واقف کرده که خودشان را برای عادی‌سازی روابط با این گروه شبه‌نظامی آماده کنند.
این خبر در حالی منتشر شده است که طالبان بسیاری از نواحی افغانستان را به تصرف خود درآورده و ۱۰ مرکز ولایتی را نیز تصرف کرده که یکی از آنها در نزدیکی کابل، پایتخت افغانستان است.
همچنین این مسئله تضعیف کننده تلاش‌های آمریکا برای اعمال فشار بر این گروه شبه‌نظامی به منظور بازگشت با حسن‌نیت به مذاکرات دیپلماتیک دوحه است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: درحالی که طالبان خواهان مشروعیت بین‌المللی باشد، اقداماتش چنین ادعایی را ثابت نمی‌کند. بهتر است که آنها انرژی خود را به سمت روند صلح پیش ببرند تا کمپین‌های نظامی. ما قویا به آنها تاکید می‌کنیم تا در مذاکرات صلح شرکت کنند.
در همین حال، هرگونه ثبات در افغانستان می‌تواند به چین اجازه دهد تا از منافع مربوط به سرمایه‌گذاری اقتصادی در منطقه از جمله حق برداشت معادن در افغانستان استفاده کند. چین به دنبال ثبات در افغانستان با هدف پروژه‌های زیرساخت منطقه‌ای همانند آن چیزی است که در پاکستان پیگیری می‌کند و بخشی از سرمایه‌گذاری‌های مشابه جهانی موسوم به ابتکارعمل کمربند و جاده محسوب می‌شود.
طالبان محمد اسماعیل خان، فرمانده بسیج مردمی در هرات به اسارت درآورد
محمد اسماعیل خان، فرمانده بسیج مردمی علیه طالبان در هرات و چند مقام دولتی به اسارت طالبان درآمدند.
به گزارش انتخاب، گروه طالبان در اعلامیه‌ای گفته است که پس از تصرف هرات از سوی این گروه محمد اسماعیل خان، عبدالرحمن رحمان، معاون وزارت داخله افغانستان، نبی احمدزی، فرمانده قول اردو/سپاه ظفر، عبدالصبور قانع والی هرات و حسیب صدیقی، رئیس امنیت این ولایت تسلیم طالبان شده‌اند.
در اعلامیه طالبان آمده است که مسئولان نظامی این گروه به آن‌ها اطمینان داده‌اند که به زندگی آرام و آبرومندانه خود ادامه دهند.
خبرگزاری نن آسیا که خبرهای مربوط به طالبان را پوشش می‌دهد، ویدئوی کوتاهی از مصاحبه با محمد اسماعیل خان منتشر کرده است که او را داخل خودرو طالبان در حالی که در دو طرفش افراد طالبان نشسته‌اند نشان می‌دهد.
اسماعیل خان که ظاهرا در اسارت است در این مصاحبه می‌گوید طالبان با مردم باید با رویه‌ای برخورد کنند که در کنار هم بتوانند زندگی مرفه داشته باشند.
او در پاسخ به سوالی که چه احساسی دارد می‌گوید: چون دفعتا این حادثه صورت گرفته نمی‌توانم چیزی بگویم. مشخص نیست که این ویدیو تحت چه شرایطی ضبط شده است. روز پنجشنبه، ۲۱ اسد/مرداد جنگجویان طالبان شهر هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان را تصرف کردند و بنا به گزارش‌ها سه هزار زندانی را از زندان اصلی این شهر آزاد کردند.
در روزهای گذشته نیز طالبان حملات گسترده‌ای برای تصرف هرات انجام داده بودند که با مقاومت نیروهای دولتی و بسیج مردمی به فرماندهی محمد اسماعیل خان روبه رو شدند و نتوانسته بودند این شهر را تصرف کنند.
هرات در مرز ایران، از بزرگترین و مهم‌ترین ولایت‌های افغانستان است.
سایر اخبار این روزنامه
درگذشت علی سلیمانی جامعه هنری را عزادار کرد برگ‌ریزان هنرمندان در طوفان کرونا محمدعلی وکیلی جایگاه روسیه در ادراک عمومی ایرانیان! اتهام‌زنی‌هایی که به نتیجه نرسید ناکامی رژیم صهیونیستی در ایجاد اجماع علیه ایران چرا بازسازی تصویر کنفرانس تهران در جریان جنگ جهانی دوم برای ایرانیان تلخ بود؟ حواشی یک عکس جنجالی محمدرضا نجفی‌منش: باید داخلی‌سازی را به ٩٠ درصد برسانیم تمایل خودروسازان فرانسوی برای بازگشت به ایران چه کسانی به بحران کرونا در ایران دامن زدند؟ جنجنال واکسن در افشاگری‌های کرونایی 72 هزار کودک افغانستانی از دست طالبان به کابل فرار کرده‌اند رنج افغانستان در سکوت کشورهای جهان رئیسی در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا: محسنی اژه‌ای درخصوص پرونده‌های کثیرالشاکی: متهم ابتدا حق مردم را بدهد بعد به مجازات برسد علم‌الهدی: ماسک نزدن حرام است مرگ یک نفر در هر دو دقیقه‌ و ۴۸ ثانیه روایتی از هفته وحشتناک کرونا در ایران گزارش فایننشال تایمز در خصوص امیرعبداللهیان: دیپلماتی که قدرت احیای برجام را دارد