سقوط پرابهام شهرها و ولايات

آرمان ملی: «هجوم گسترده طالبان به شهرها و روستاهای مختلف افغانستان همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان نگرانی گسترده‌ای در میان مردم افغانستان و منطقه ایجاد کرده است. ترس ایجادشده ناشی از احتمال حاکم شدن یک گروه سیاسی رقیب در افغانستان نیست، بلکه نگرانی از حاکم شدن مجدد طالبانیسم مسلح، جنایتکار و ماجراجوست که حاکمیتش در افغانستان یکی از تلخ‌ترین دوره‌های زندگی مردم افغانستان را در ربع قرن پیش رقم زد و سرزمین افغانستان را برای سال‌ها از بسط توسعه، عدالت و صلح بازداشت.» این سطور بخشی از هشداری جبهه اصلاحات ایران در روز گذشته نسبت به وضعیت افغانستان است. طالبان خود را وارث افغانستان می‌دانند و هر بار پس از مدتی گوشه‌نشینی و تجدیدقوا به تصرف شهرهای افغانستان می‌پردازند و فراموش می‌کنند ریشه خودشان هم در این خاک است. روز پنجشنبه تصرف هرات قطعی شد و شامگاه این روز خبر رسید که قندهار را هم گرفتند. سقوط هرات ضربه‌ای بر پیکره دولت اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان آن هم فقط چند هفته پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به شمار می‌رود. «غلام حبیب‌هاشمی» یکی از اعضای شورای ولایتی گفت:‌ طالبان موافقت کرده که به مقام‌هایی که خودشان را تسلیم کنند، هیچ تهدیدی یا آسیبی وارد نمی‌کند. خانواده‌ها یا هرات را تخلیه کرده یا مخفی شده‌اند. هرات به شهر ارواح بدل شده است. دیروز شهرهای دیگری هم به تصرف طالبان در آمد. ناامنی در منطقه تنها برای افغانستان نیست بلکه آنچه طالبان می‌کنند علاوه بر افغانستان و کشورهای همسایه مانند ایران‌، تبعات زیادی برای جهان دارد. سخنگوی طالبان می‌گوید این گروه هیچ دعوتی از سوی دولت افغانستان برای اشتراک قدرت دریافت نکرده است. این در حالیست که اخیرا کابل گفته چنین پیشنهادی را مطرح کرده است. این تناقض‌ها نشان از وضعیت نامساعد در افغانستان دارد.
   طالبان وعده امن می‌دهد؟!
در ابتدای تصرف هرات بود که سخنگوی طالبان تاکید کرد: تمامی دیپلمات‌ها از جمله جمهوری اسلامی ایران در امنیت هستند و کسی با آنها کاری ندارد. ذبیح‌ا... مجاهد گفت: تصریح می‌کنیم که تمام دیپلمات‌های کشورهای خارجی که در افغانستان بوده در امنیت هستند و با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شوند، به‌خصوص دیپلمات‌های کشور جمهوری اسلامی ایران که در هرات و سایر مناطق هستند از امنیت برخوردارند و کسی با آنها کاری ندارد. وی خاطرنشان کرد: ما هم به امنیت آنها اولویت داده و متوجه هستیم، مشکلی ان‌شاءا... نخواهد بود. وضعیت افغانستان برای سفارتخانه‌های کشورهای دیگر امن نیست اگر چه سخنگوی طالبان اعلام کرده که فصد حمله به سفارتخانه ندارند، اما مقامات آمریکایی اعلام کردند، مذاکره‌کنندگان این کشور در حال تلاش برای گرفتن تضمین از گروه طالبان هستند که در صورت پیشروی به سوی پایتخت افغانستان و در اختیار گرفتن دولت مرکزی، به سفارت آمریکا در کابل حمله نشود. سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف نیز اعلام کرد برای مدت محدودی با‌توجه به تشدید درگیری‌ها در مناطق شمالی افعانستان فعالیت‌های خود را با کابل منتقل می‌کند. اطلاعیه سرکنسولگری کشورمان در مزارشریف به شرح زیر است؛ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف در پی تشدید درگیری‌ها در مناطق شمالی افغانستان و نظر به‌احتمال بروز برخی نا امنی‌ها در شهر مزار شریف تصمیم گرفته است با هدف استمرار خدمت‌رسانی و انجام ماموریت‌های خود برای مدت محدودی فعالیت‌های خود را به طور موقت از شهر مزار شریف به کابل منتقل کند. بدیهی است به محض پایدارتر شدن شرایط مجددا این سرکنسولگری فعالیت‌های خود را در این شهر ادامه خواهد داد.
   وضعیت دیپلمات‌های ایرانی 


سعیدخطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام نگرانی جمهوری اسلامی ایران از تشدید خشونت‌ها در افغانستان و وضعیت مردم و بی‌جا شدگان، خواستار توجه به حفظ جان بی گناهان و مردم غیرنظامی در بحبوحه شرایط جاری شد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با توجه به تسلط طالبان بر شهر هرات، توجه جدی آنها در تامین امنیت و سلامت کامل دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک را مورد تاکید قرار داد. خطیب‌زاده در پایان از ارتباط مستمر وزارت امور خارجه با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات و پیگیری وضعیت سلامت همکاران مستقر در آن نمایندگی خبر داد. همچنین دستیار وزیر امور خارجه گفت : دیپلمات‌های ایرانی در هرات در کمال سلامتی و امنیت هستند. سید‌رسول موسوی روز جمعه در صفحه توییتر خود در مورد وضعیت دیپلمات‌های ایرانی در شهر هرات که روز گذشته توسط طالبان سقوط کرد‌، نوشت‌: «‏خبرنگاران زیادی با من تماس می‌گیرند و درباره سلامتی دیپلمات‌هایمان در ‎هرات سوال می‌کنند. با پوزش از این که نمی‌توانم به سوالات یکایک آنها پاسخ دهم . دیپلمات‌های ما مانند دیپلمات‌های سه کشور دیگر که در هرات حضور دارند در کمال سلامتی و امنیت بوده و نگرانی ندارند.» سید‌رسول موسوی بامداد دیروز  نیز در صفحه توییتر خود نوشته بود: «اداره هرات در اختیار نیروهای امارت اسلامی در‌آمده است. سرکنسول، دیپلمات‌ها و کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران داخل ساختمان هستند. مرتب با آنها در تماس هستم. نیروهای اداره‌کننده شهر متعهد به امنیت کامل سرکنسولگری، دیپلمات‌ها و کارکنان آن شده اند.»
   اصـــلاح‌طلبــان نگـــران عواقب عملکرد طالبان
نیروهای سیاســــی داخل ایران هم نگران وضعـیت افغانستـــان هستند چنانکه جبههٔ اصلاحات ایران دربـــارهٔ تــحولات افغانستان و خطر بازگشت طالبان بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه آمــده است:« جبههٔ اصلاحات ایران از دولت ایران مــی‌خواهد که در جهت حمایت از ملت افغانستان و صلح و امنیت در منطقه و مقابله با گسترش بنیادگرایی دینی با همه طرف‌های موثر در تحولات افغانستان به گفتگو بنشیند و با دیپلماسی فعال و خلاق در منطقه و جامعهٔ جهانی برای ایجاد اجماع جهانی علیه حاکمیت مــجدد طالبان و رشد مجدد جریان‌های سلفی و تکفیری در منطقه نقش‌آفرین و پیشتاز باشد و اجازه ندهد که فاجعهٔ ساخته و پــرداختهٔ نظامیان و افراطیون منطقه در ذیـــــل تحولات ناشی از خــروج نظامیان آمریکایی از این کشور پنـــهان شود و بار دیگر ملت افغانستان را گرفتار ستم و مصائب بلندمدت کند.»