تعطیلات اگر تبدیل به فرصت سفر شود تلفات کرونایی را دوچندان می‌کند

  سرویس اجتماعی-

با توجه به وضعیت بحرانی کشور در زمینه کرونا، محدودیت‌های جدید کرونایی در جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا وضع شد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص تصمیمات دیروز این ستاد گفت: در جلسه ستاد بر رعایت و تشدید نظارت بر پروتکل‌ها تاکید شد. علیرضا رئیسی افزود: از ساعت ۱۲ یکشنبه (امروز) منع تردد یا به عبارتی دیگر ممنوعیت تردد اعمال خواهد شد و نباید ترددی صورت گیرد؛ به جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون حمل غذا و غیره. بنابراین منع تردد از امروز ساعت ۱۲ ظهر تا صبح شنبه دو هفته آینده (آخر وقت جمعه پنجم شهریور) اعمال خواهد شد. این منع تردد سراسری و بین استانی خواهد بود و در تمام جاده‌های کشور برقرار است.


رئیسی ادامه داد: بنابراین تمام مجوزهایی که برای تردد صادر شده بود، لغو خواهد شد. علاوه‌بر این افرادی که بنا به هر دلیلی تخلف و جریمه شدند بعد از یک ماه این جریمه دو برابر می‌شود و حتما هم اخذ می‌شود.
وی بیان داشت: تعطیلی همه ادارات را نیز داریم. بنابراین از روز دوشنبه ۲۵ مردادماه تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده (۳۰ مردادماه) همه ادارات به جز مشاغل ضروری مانند ادارات برق، آب، اورژانس، نیروی انتظامی و... تعطیل خواهند بود. تعطیلی ادارات شامل بانک‌ها، اصناف، ادارات و... است و تنها اصناف ضروری در گروه شغلی یک فعال خواهند بود. معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: در رعایت پروتکل‌ها نیز سختگیری خواهد شد و مماشاتی صورت نخواهد گرفت.
رئیسی گفت: در ستاد ملی مقابله با کرونا، رئیس‌جمهور هم تاکید کردند همه دستگاه‌های اجرایی و ناظر باید به شدت و قدرت وارد عمل شوند و ضمانت اجرایی در ارتباط با تخلفات نیز میزان جرایم مشخص شده است و در این زمینه دادستانی، نیروی انتظامی و اصناف موظف به رعایت هستند.
وی در ارتباط با ایام عزاداری ماه محرم، اظهارداشت: مقرر شد در فضاهای بسته عزاداری ممنوع باشد و در این ایام دسته‌روی هم نداشته باشیم.
ورودی و خروجی تهران تا ۵ شهریور بسته است
فرماندار تهران نیز گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی سراسری تا ۳۰ مرداد و منع تردد تا ۵ شهریور، هیچگونه مجوزی از امروز صادر نخواهد شد و از مردم عزیز تقاضا داریم برای دریافت مجوز به محل فرمانداری تهران مراجعه نکنند. همچنین مجوزهایی که پیشتر صادر شده بودند و مربوط به تاریخ‌های اعلام شده از سوی ستاد کروناست قطعا باطل و از درجه اعتبار ساقط است.
به گزارش خبرگزاری فارس، عیسی فرهادی با تاکید بر تعطیلی تمامی اصناف و پاساژها از روز دوشنبه (۲۵ مرداد) تا روز شنبه هفته آینده (۳۰ مرداد) افزود: اصناف و پاساژها قطعا تعطیل هستند و هیچ مماشاتی صورت نخواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: کلیه مبادی خروجی و وردی تهران بسته است و از ورود و خروج هرگونه خودرو به جز موارد گفته شد جلوگیری خواهد شد.
تردد بین تهران و البرز مجاز است
رئیس‌پلیس راه تهران بزرگ نیز با اشاره به تعطیلی روزهای پیش رو اعلام کرد: تردد خودروهای پلاک تهران و البرز در محورهای مواصلاتی بین این دو استان مجاز است.
بیم و امیدها درباره اثرگذاری تعطیلات بر مهار کرونا
اعلام تعطیلی 6 روزه سراسری در حالی است که نگاهی به تجربه تعطیلات قبلی با هدف مهار کرونا نشان می‌دهد به دلیل برخی نواقص در تصمیم گیری یا اجرای نادرست و ناقص محدودیت‌ها در مواقعی نه تنها نتیجه مطلوب و مورد انتظار محقق نشده است بلکه نتیجه عکس نیز داشته است.
متاسفانه در تصمیم گیری درخصوص تعطیلات پیش رو نیز برخی از اشتباهات گذشته تکرار شده است که جای نگرانی دارد.
وقتی آغاز محدودیت تردد جاده‌ای خودروها 24 ساعت قبل از اجرا اعلام می‌شود، به عبارتی فرصتی مناسب به کسانی که قصد مسافرت دارند داده می‌شود که راهی سفر شوند. حال حتی کسانی که با توجه به تعطیلات پیش رو و به رسم سال‌های گذشته قصد رفتن به شهرهای خود برای شرکت در عزاداری‌ها را طی دو سه روز پایان هفته داشته‌اند با این تدبیر دو سه روز زودتر به مسافرت می‌روند و در واقع نه تنها از مسافرت خودداری نکردند بلکه مدت زمان اقامت و سفرشان در این شرایط پر خطر کرونایی طولانی‌تر شده است.
از طرفی اگر هدف از ممنوعیت تردد خودروها در جاده‌های کشور، ممانعت از مسافرت‌های پر خطر و جابجایی و چرخش ویروس در شهرهای مختلف است، این سؤال مطرح می‌شود که وقتی مسافرت با وسایل حمل‌ونقل عمومی از قبیل اتوبوس، قطار و هواپیما آزادانه در جریان است آیا واقعاً از مسافرت‌ها جلوگیری شده است؟
موضوع دیگر ضمانت اجرایی مناسب برای اجرای محدودیت فعالیت اصناف و مشاغل ممنوعه است. متاسفانه مدتهاست با وجود قرمز بودن بخش‌های عمده‌ای از شهرهای کشور ممنوعیت فعالیت اصناف به درستی اجرا نمی‌شود و هر روز در سطح شهرها شاهد تردد افراد در بازارها و مغازه‌ها و خرید از صنوفی که به صورت غیر مجاز مشغول فعالیت هستند هستیم. اگر در تعطیلات پیش رو نیز شاهد این موضوع باشیم تنها فرصت بیشتری به مردم برای گشت و‌گزار و خرید و زیر پا گذاشتن فاصله اجتماعی داده شده است. نکته بعدی اینکه جریمه‌ها و ممانعت‌ها اگر به میزان کافی بازدارنده نباشند قطعاً تعطیلی‌ها اثری نخواهند گذاشت.
در تعطیلی 6 روزه اخیر که در استان‌های البرز و تهران اجرا شد، علیرغم همه تاکیدات بر ممنوعیت تردد خودروها و فعالیت اصناف متاسفانه شاهد حجم انبوهی از سفرها علاوه‌بر وسایل حمل‌ونقل عمومی با خودروهای شخصی بودیم که خود عاملی برای افزایش تلفات کرونا است.
500 هزار نفر در تعطیلات قبلی
با خودرو از تهران و البرز خارج شدند
در همین زمینه سخنگوی ستاد کرونا پس از تعطیلات
6 روزه اخیر در تهران و البرز گفت: ما شاهد این موضوع بودیم که با وجود تعطیلات چندروزه باز هم مردم به سفر‌های خود ادامه دادند و توجهی به این اقدامات و شیوه‌نامه‌ها نداشتند. علیرضا رئیسی افزود: طبق آمار از تهران و البرز که بیشترین جمعیت را دارند، حدود ۱۷۰ هزار خودرو خارج شدند؛ این تعداد با احتساب سه سرنشین، حدود ۵۰۰ هزار نفر می‌شود، این تعداد افراد می‌توانند به تنهایی ۱۰ نفر را به کرونا مبتلا کنند.
تعطیلی 6 روزه تهران و البرز فایده‌ای نداشت
معاون کل وزارت بهداشت هم درخصوص تعطیلات اخیر گفته بود متأسفانه در تعطیلات اخیر شاهد میزان کمتر رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بودیم.این تعطیلی حداقل فایده نداشته، اگر نگوییم اثر مضر داشته است.
تعطیلی موثر برای مهار کرونا
یعنی «لاک داون» واقعی
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران نیز پیش از این درخصوص تعطیلی موثر گفته بود: تعطیلی موثر از نظر ما یعنی «لاک‌داون» و هرنوع تعطیلی غیر از این عملا اثربخشی ندارد. در واقع تعطیلی موقتی یا ناقص اصلا اثربخشی نخواهد داشت، لاک داون به معنای واقعی مدنظر ما است.
علیرضا زالی افزود: لاک داون به معنای تعطیلی کامل است یعنی باید همه‌ شهر تعطیل شده و فعالیت‌های اجتماعی به حداقل برسد و جز مشاغل بسیار ضروری مانند تامین غذا، دارو و امدادی سایر مشاغل باید تعطیل شوند. حتی حمل‌ونقل عمومی هم در لاک داونی که مدنظر ما است باید تعطیل شود.
زالی با تاکید بر اینکه آنچه در فضای گفتمان شهری وجود دارد با لاک داون فاصله دارد، بیان داشت: لاک داون تصمیم تلخی است که مانند مُسکن عمل می‌کند و تنها جنبه تسکینی دارد و همانگونه که در اصطلاح جهانی از لاک داون یاد می‌شود، این اصطلاح یعنی سرعت‌گیر و یک تصمیم مقطعی و گذرا خواهد بود که وقتی اثربخشی کافی دارد که در کنار آن کارهای بنیادی‌تری انجام شود.
به گفته وی، ردیابی بیماران، بیماریابی سریع، افزایش تست غربالگری، بالابردن پوشش واکسیناسیون، حمایت از گروه‌های پرخطر، تامین بسته‌های معیشتی برای گروه‌های آسیب پذیر، ایجاد حمایت اقتصادی و مدنی برای گروه‌هایی از مشاغل که در تعطیلی آسیب می‌بینند و... ملاحظاتی است که باید برای لاک‌داون موثر عملی شود.
لزوم پرهیز از تکرار تجربه‌های اشتباه قبلی
اکنون که تصمیم بر تعطیلی 6 روزه و اجرای ممنوعیت قریب دو هفته‌ای تردد خودروها گرفته شده است، باید ضمن درس گرفتن از تجربه‌های قبلی تعطیلات، قاطع و محکم در برابر هرگونه قانون شکنی و زیر پا گذاشتن محدودیت‌ها چه درخصوص تردد و چه فعالیت اصناف ایستاد تا بتوان امیدوار بود که از این تعطیلات نتیجه مثبت گرفته شود وگرنه با سهل انگاری و کم توجهی نتیجه تعطیلات بدون محاسبه دقیق چیزی جزء تقویت جولان کرونا و متاسفانه افزایش تلفات نخواهد بود.