طالبان، ناامنی و فساد 3 سوغات آمریکا برای افغانستان

  سرویس خارجی-
افغانستان 20 سال پس از اشغال توسط آمریکا، اکنون در آستانه فروپاشی است و شهرها یکی پس از دیگر به دست شبه نظامیان طالبان سقوط می‌کنند. طالبان، ناامنی و فساد سوغات این 20 سال اشغالگری است.
رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای13 آبان 99 و همزمان با سالروز میلاد پیامر خاتم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ولادت حضرت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) طی اظهاراتی با یادآوری سوء‌استفاده مستکبران از علم و فناوری برای مقاصد شومی نظیر بی‌عدالتی، جنگ‌افروزی، شرارت و غارت منابع ملت‌ها فرموده بودند: «فرعون فقط در محدوده مصر بیداد می‌کرد اما فرعون امروز جهان یعنی آمریکا با استفاده از پیشرفت‌های علمی، به کشورهای دیگر لشکرکشی می‌کند و جنگ، ناامنی و تاراج به راه می‌اندازد».
وضعیت اسفباری که امروز افغانستان در آن گرفتار شده، دقیقاً همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره فرمودند؛ «جنگ‌، ناامنی و تارج». افغانستان 20 سال پیش به اشغال آمریکا درآمد و قرار بود امنیت، ثبات‌،توسعه و دموکراسی نصیب مردم این کشور شود. اما در 20 سالگی این اشغال سوغاتی که آمریکا از خود به جای گذاشته، طالبان، فساد و ناامنی است. دولت ناکارآمد و فاسدی که از درون اشغال افغانستان در این کشور بر سر کار آمد زمینه را بعد از 2 دهه برای تسلط مجدد شبه نظامیان طالبان در این کشور فراهم کرد.


ارتش افغانستان با میلیاردها دلار تجهیزات نظامی اهدایی آمریکا تجهیز و توسط مستشاران آمریکایی طی
20 سالی که از اشغال این کشور می‌گذرد آموزش داده شده بود اما توسط یک گروه شبه نظامی و با کوچکترین تلنگر در آستانه فروپاشی کامل قرار گرفته است. به نوشته پایگاه خبری آمریکایی آکسیوس «ارتش افغانستان به لحاظ روانی جنگ با طالبان را باخته است» و به همین دلیل بسیار بعید به نظر می‌رسد که بتوان این ارتش را دوباره باز‌سازی کرد. طالبان طی روزهای گذشته با پیشروی سریع خود دست کم 20 ولایت از 34 ولایت این کشور را اشغال کرده و با تصرف لوگر زادگاه اشرف غنی رئیس‌جمهور به 70 کیلومتری کابل رسیده‌اند. در حالی که تشدید حملات طالبان به مراکز ولایت‌ها ادامه دارد، برخی منابع خبری از سقوط ولایت‌های پکتیا و پکتیکا در شرق افغانستان خبر می‌دهند.
گروه طالبان در شبانه‌روز گذشته مدعی شده شهرستان «برکنر» در ولایت «کنر» و دو شهرستان «یوسف خیل» و «زرغون شهر» در ولایت پکتیکا در شرق این کشور را تصرف کرده است. گفته می‌شود حملات طالبان به پاسگاه‌های نیروهای دولتی در حوزه اول شهر «گردیز» مرکز ولایت «پکتیا» در شرق افغانستان نیز تشدید شده است.
از سوی دیگر برخی کاربران در فضای مجازی می‌گویند خطوط دفاعی نیروهای دولتی در شهرستان «شرنه» مرکز ولایت پکتیکا نیز تشدید شده است. همچنین خبرها حاکی است حملات طالبان در ولایت وردک در شرق این کشور نیز شدت گرفته است.این در حالی است که درگیری‌های شدیدی در «مزار شریف» مرکز ولایت بلخ در شمال افغانستان نیز ادامه دارد و طالبان برای ورود به این  شهر تلاش می‌کند. برخی منابع نیز می‌گویند فرماندهی دفاع از مزارشریف به «عطامحمد نور» والی سابق بلخ واگذار شده است و «مارشال دوستم» رئیس‌حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان نیز وی را همراهی می‌کند. این دو چهره شناخته شده و رقیب دیرینه روز جمعه تعهد کردند در ایستادگی در برابر طالبان اختلافاتشان را کنار می‌گذارند و هماهنگ می‌شوند تا تاریخ آنان را سرزنش نکند و اگر اتحاد شکستند خائنان ملی معرفی شوند. هزاران نفر از ساکنان شهرهای تصرف شده افغانستان خانه‌های خود را ترک کرده و دست به فرار زده‌اند.
نزدیک کابل با تجهیزات آمریکا!
به‌دنبال افزایش پیشروی‌های طالبان، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد ارزیابی اطلاعاتی جدید نشان می‌دهد کابل، پایتخت افغانستان طی یک هفته و به احتمال زیاد 72 ساعت آینده توسط طالبان محاصره شود و البته این به معنای ورود طالبان به کابل نیست. شبکه خبری «سی‌بی‌اس» آمریکا نیز اعلام کرده که پس از دو دهه حضور نظامیان آمریکایی و هزینه کردن دست کم 830 میلیارد دلار برای تشکیل دولت در افغانستان، طالبان با غنیمت گرفتن خودروهای زرهی و دیگر تجهیزات آمریکایی در حال پیشروی به سوی کابل است. بر اساس این گزارش در جریان پیشروی‌های طالبان در شهرهای کلیدی افغانستان، نیروهای این گروه میلیاردها دلار تجهیزات نظامی آمریکایی مانند خودروهای زرهی ضد مین، پهپاد و نفربر را در فرودگاه قندوز برای خود ضبط کردند. ایسنا در این باره به نقل از ایندیپندنت نوشته، «یولیان پوپکه»، خبرنگار روزنامه بیلد آلمان، تصاویری از تجهیزاتی که به دست طالبان افتاده را در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرد.
تلاش برای کودتا
شبه نظامیان طالبان با تجهیزات آمریکایی خود در راه کابل هستند و همزمان تحرکات مشکوک آمریکا در افغانستان نیز به شدت افزایش پیدا کرده است. در همین رابطه منابع خبری افغان از برنامه آمریکا برای کودتای خاموش در کاخ ریاست‌جمهوی افغانستان خبر می‌دهند. بر اساس گزارش خبرگزاری «آریانیوز» افغانستان منابع خبری افغان که با نمایندگی سازمان سیا در هتل آریانا ارتباط دارند از برنامه آمریکا برای کودتای خاموش در کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان خبر می‌دهند. در این طرح نظامیان آمریکایی، «غنی»، «صالح» و تعداد دیگری از اعضای محدود حلقه ریاست‌جمهوری را از کاخ خارج کرده و به سفارت آمریکا منتقل و از آنان خواهند خواست که به بی‌کفایتی خود در اداره کشور و کناره‌گیری خودخواسته با هدف توقف جنگ اعتراف کنند. طبق این طرح یک تیم سیاسی با قید فوریت و با محوریت رهبران بزرگ، شورای رهبری را تشکیل و فردی را به عنوان رئیس‌دولت موقت تعیین خواهد کرد تا از فروپاشی نظام و ساختار ملی جلوگیری شود. گفته شده مقدمات کار در این رابطه فراهم شده است و در صورت امتناع غنی و اطرافیانش از تسلیم شدن به نیروهای آمریکایی، احتمال بروز خشونت علیه نیروهای گارد امنیتی کاخ وجود دارد. طبق گزارش سی‌ان‌ان، همچنین سفارت آمریکا در کابل دستورالعمل‌هایی به کارمندان خود داده که طی آن اسناد و مدارک حساس امحا شوند.
«جان کربی» سخنگوی پنتاگون شامگاه جمعه خبر داد که 3 هزار نظامی آمریکایی آخر این هفته به کابل خواهند رسید تا به روند تخلیه دیپلمات‌ها و شهروندان آمریکایی از افغانستان کمک کنند. اولین گروه از این نظامیان دیروز وارد کابل شدند. در صورت وقوع کودتای آمریکایی این
3 هزار نیروی نظامی مسئولیت انجام آن را بر عهده خواهند داشت. نشریه آمریکایی «پالتیکو» نیز نوشته منابعی خبر داده‌اند که با نزدیک شدن طالبان به کابل، آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلی کامل سفارت خود است.
پایان بی‌نتیجه اجلاس دوحه
گزارش‌ها از دوحه نیز حاکی است در نتیجه برگزاری نشست با حضور نمایندگان دولت افغانستان و طالبان، شرکت‌کنندگان خواستار توقف جنگ شدند، اما طالبان آن را نپذیرفت. یک منبع هم در این باره گفته در این جلسات، طالبان روی مواضع خود اصرار کردند. به گفته وی، هیچ تغییری در موضع این گروه به وجود نیامده است: «دنیا از طالبان خواست که حملات‌شان را به شهرهای افغانستان متوقف کنند، اما طالبان نپذیرفتند. بحث این‌که مذاکرات سریع شود، هم از سوی طالبان پذیرفته نشد».
بیانیه طالبان
با پیشروی طالبان، آنها با انتشار بیانیه‌ای چند بندی، رویکرد خود را در مناطق تصرف کرده و در رابطه با مردم محلی اعلام و سعی کردند تا نگرانی اهالی محلی را برطرف کنند. اگر چه بند بد این بیانیه، زیر سؤال است و برخی معتقدند، نباید به آن اعتماد کرد. به گزارش ایسنا در بخشی از این بیانیه طالبان ادعا شده «اگر کسی
تا کنون در صف مخالف طالبان وظیفه اجرا کرده، پس از این ترسی نداشته باشد، طالبان با هیچ خانه و نزدیکان هیچ شخصی کار ندارند و همه می‌توانند در آرامش زندگی نمایند. طالبان برادران شما هستند و با شما رفتار مسالمت‌آمیز خواهند داشت. نیاز به کوچ به سایر کشورها نیست. اگر کسی به اسم طالبان به شما تعرضی داشت سریعا به مراکز طالبان اطلاع دهید تا با آن برخورد شود...فرار به کشورهای دیگر و یا ترک خانه‌ها و متاثر شدن از پروپاگاندای حلقات دشمن، برای شما مشکلات ایجاد می‌کند. رفتار مجاهدین امارت اسلامی(طالبان) را از نزدیک تجربه کنید. مجاهدین(طالبان) با هیچ کسی روش غیر انسانی و غیر اسلامی (چنانکه دشمن تبلیغات می‌کند) نکرده‌اند و نه برای این رفتار اجازه دارند. آنها برادران شما هستند و برخورد احترام‌آمیز با شما خواهند داشت. مجاهدین(طالبان) در هیچ جایی اجازه ندارند که خانه‌های شخصی مردم را به حیث مرکز، اتاق و یا عنوان دیگری در استعمال خود بیاورند، خانه‌های شخصی مردم مصون هستند. اگر صاحب خانه هر وظیفه‌ای داشته باشد باز هم استعمال و تصرف کردن خانه، وسایط و وسایل او برای هیچ مجاهدی مجاز نیست. اگر در این مورد کسی شکایت داشت، شکایت خود را در شماره‌های ثبت‌ شده طالبان اعلام نماید». اگر چه برخی معتقدند این بیانیه می‌تواند با هدف شکستن آن‌اندک مقاومتی باشد که هنوز وجود دارد، اما هستند تحلیلگرانی هم که نظر دیگری دارند. گفتنی است تحولات روزهای آینده این کشور بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.