سوگواری در قاب مجازی

شهروند| هر ساله با فرارسیدن ماه محرم و ماه  سوگواری حسینی تمامی مساجد، هیأت‌ها، حسینیه‌ها و... ویژه‌برنامه‌های متنوع را برای عزاداران حسینی تدارک می‌بینند و با مشارکت مردم و به‌ویژه جوانان متدین عملی می‌کنند. اما چند سالی است که با شیوع ویروس کرونا در کشور و اهمیت رعایت فاصله اجتماعی، برگزاری مراسم مذهبی به صورت متفاوت‌‌تری برگزار شد. این محدودیت باعث شده برخی از مردم این مراسم‌ها را از تلویزیون و فضای‌ مجازی دنبال کنند و عزای امام‌حسین(ع) که در همه فرازونشیب‌های تاریخ تعطیل نشده و برقرار بوده است، امسال هم در روزگار کرونا به شکل متفاوتی در فضای مجازی برگزار شود. به نظر می‌رسد در روزهایی که آرام‌آرام به شب‌های عاشورا  نزدیک‌ مى‌شویم، پای «پامنبری‌ها» به فضای مجازی هم باز شده است.
فعالان فرهنگی-مذهبی از فرصت فعالیت هیأت‌های مجازی در استفاده از فضای روحانی و معنوی این ماه بهره برده و با راه‌اندازی مجلس‌های وعظ و خطابه در فضای مجازی از برکات آن بهره لازم را بردند. این روزها کاربران بسیاری در فضای مجازی این روحانیون را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند؛ به ‌طوری که همسو با فعالیت‌ سایت‌های مذهبی حالا لایو‌های اینستاگرامی تبدیل به محل قرار عاشقان اهل بیت شده است. این روزها سوگواری با استفاده از فناوری‌های جدید ازجمله سرویس‌های ابری کار پخش زنده و آنلاین برخلاف گذشته بسیار ساده شده و حتی با یک موبایل معمولی و بدون نیاز به امکانات خاص فنی امکان‌پذیر است. عزاداری، گریه و زنده نگه‌داشتن حادثه کربلا از سفارش‌های مکرر امامان معصوم(ع) بعد از شهادت سالار شهیدان بوده است و در همین زمینه با فراگیرشدن شبکه‌های اجتماعی در عموم مردم، مجالس عزاداری با اطلاع‌رسانی از طریق شبکه‌های مجازی کار را برای مردم متدین کشورمان آسان کرده‌اند. در ادامه «شهروند» به معرفی برخی از این نرم‌افزارها پرداخته است.

قرار عاشقی در هیأت مجازی
همچنین با شیوع ویروس کرونا در کشور از سال ‌گذشته هیأت‎های مذهبی با راه‎اندازی پویشی با عنوان «قرار عاشقی در هیأت مجازی» اقدام به پخش زنده مراسم زیارت، دعاخوانی، مداحی و مناجات در فضای مجازی خود کرده‎اند. با فراگیرشدن شبکه‌های اجتماعی در بین عموم مردم کشورمان، هیأت‌های مذهبی تهران با راه‌اندازی صفحات اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی، زمینه دستیابی آسان عموم مردم متدین تهرانی را به برنامه‌های جلسات این مجالس مذهبی فراهم ساخته‌اند.

از محمدحسین پویانفر تا سعید حدادیان
همزمان با شروع دهه اول محرم و گسترش کرونا در کشور، آپارات میزبانی هیأت‌ها، سخنرانی‌ها و مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام را بر عهده خواهد شد.  طی این سال‌ها سرویس پخش زنده آپارات، به طور مستقیم مراسم مداحی محمود کریمی، عبدالرضا هلالی، مجید بنی‌فاطمه، میثم مطیعی، جواد مقدم، مهدی رسولی، مهدی سلحشور، سعید حدادیان، محمدحسین پویانفر، حسین سیب‌سرخی، حنیف طاهری، حسین طاهری، مهدی توکلی و محمدرضا طاهری را پوشش داده است.



امسال هم همچون سال گذشته همزمان با موج پنجم ویروس کرونا علاوه بر پخش مراسم عزای امام‌حسین(ع) در هیئات مذهبی، سخنرانی وعاظ معروف را نیز به صورت مستقیم پخش خواهد کرد. همچنین در ادامه‌ پخش مراسم و سخنرانی‌ها، تعزیه‌خوانی نیز از آپارات به نمایش در خواهد آمد.  در شب اول و دوم محرم امسال، ۴۰۲ هیأت به صورت لایو برنامه خود را در آپارات پخش کرده‌اند که به صورت میانگین هر هیأت یک ساعت و پنج دقیقه به صورت زنده برنامه پخش کرده‌اند.

اپلیکیشن محرم هیأت آنلاین
سایت و اپلیکیشن هیأت آنلاین نیز اصلی‌ترین سامانه برخط برای پخش زنده هیأت‌های عزاداری در ماه محرم است. هیأت آنلاین برای بسیاری از هیأتی‌ها نام آشنایی است؛ سامانه‌ای که با فعالیت منسجم و حرفه‌ای امکان عزاداری، شرکت در مراسم مذهبی، زیارت مجازی و بسیاری فعالیت‌های فرهنگی را در بستر فضای مجازی فراهم کرده است.
این سامانه با ارتباط با صدها هیأت در سراسر کشور، به طور مستقیم و آنلاین مراسم‌های عزاداری را پخش می‌کند. اپلیکیشن اندرویدی هیأت آنلاین همانند سامانه اصلی آن قابلیت‌های فراوانی دارد و دسترسی کاربران به ساعت‌ها سخنرانی و مداحی ویژه ماه محرم را فراهم کرده است، در این سامانه کاربران به پخش آنلاین حرم‌های متبرکه و جلسات درس علمای حوزه علمیه نیز دسترسی دارند.

برنامه محرم وصال
وصال یکی از بزرگ‌ترین مراجع محتوای مذهبی و فرهنگی در تمامی ایام سال است. این اپلیکیشن به‌ویژه برای ماه محرم محتوای اختصاصی و به‌روز شده را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، کاربران می‌توانند در برنامه وصال به سخنرانی و مداحی بیش از 60 نفر از استادان و مداحان مشهور کشور دسترسی داشته باشند.  این برنامه بخشی برای گوش‌دادن به پادکست‌های مذهبی با موضوعات مختلف و همچنین رادیو‌های مذهبی کشور دارد که قطعا می‌تواند برای کاربران اپلیکیشن وصال جذاب باشد. لازم به ذکر است علاقه‌مندان می‌توانند از طریق نرم‌افزار عقیق (هیأت‌یاب) اطلاعات کامل‌تری را در مورد برگزاری این هیأت‌ها دریافت کنند.

اپلیکیشن نوای محرم
برنامه نوای محرم یک اپ جامع و کاربردی برای ایام محرم است و مجموعه‌ای از محتواهای متنی، تصویری و صوتی مورد نیاز کاربران را در دسترس آنها قرار می‌دهد. در این اپلیکیشن مجموعه‌ای از محتواهای صوتی و تصویری مانند سخنرانی و مداحی‌های ویژه ماه محرم قرار داه شده، در کنار آن انواع ادعیه و اعمال ویژه ماه محرم به صورت متنی در برنامه نوای محرم قرار دارد.

 تکیه؛ یک مجموعه کامل
نرم‌افزار تکیه یکی از به‌روزترین و جامع‌ترین اپلیکیشن‌های ‌ماه محرم است که به ‌صورت آنلاین آخرین ویدیو و صوت‌های مداحان و سخنرانان مطرح کشور را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این نرم‌افزار شامل بانک کاملی از اشعار حسینی، پاسخ به شبهات، منتخب ادعیه و معرفی یاران امام‌ حسین(ع) است که کاربران بدون دسترسی به اینترنت می‌توانند از آنها استفاده کنند.