طرفداری از مردم به سبک مجریان صدا وسیما


آفتاب یزد- گروه شبکه: چندی پیش پیمان طالبی مجری برنامه طبیب در سخنانی تند گفته بود که آمار مرگ و میر کرونا برای مسئولان فقط یک عدد است. او با اشاره به اظهارات زالی و پاسخ ظریف از مسئولان خواست «فقط یک هفته دهن خود را ببندند» و سخنرانی و مصاحبه نکنند. از آنجا که این اظهارات توهین‌آمیز و با واکنش‌های انتقادی بسیاری مواجه بود، سبب شد که این مجری جوان از سوی مدیر شبکه سه سیما توبیخ شود. در همین رابطه روابط عمومی گروه اجتماعی شبکه سه سیما اعلام کرده است: «تهیه‌کننده و مجری برنامه طبیب از افراد با سابقه و دغدغه‌مند سیما هستند و برنامه طبیب سالهاست که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته است، اما پیمان طالبی در این برنامه، نتوانست بر احساسات شخصی و عقاید فردی خود غلبه کند و خارج از چارچوب حرفه‌ای به بیان مطالبی پرداخت که به توبیخ نامبردگان توسط مدیر شبکه منجر شد.» این روابط عمومی تاکید کرد: «شبکه سه سیما به عنوان شبکه جوان همچون سایر شبکه ها، نهادها و رسانه‌های کشور، همراهی با مسئولان و مدیران متعهد کشور و ملت شریف ایران را وظیفه خطیر خود می‌داند و همواره در تلاش است تا مشکلات و کاستی‌های کشور را بدون هیچ‌گونه غرض‌ورزی و جانب گرایی به اطلاع همگان برساند. در روزهای اخیر که، همزمان با شیوع بیش از پیش ویروس کرونا و افزایش تعداد جانباختگان، مواضعی از طرف مسئولین در خصوص واکسن مطرح شد که فرصت را برای دشمنان ایران برای سودجویی و اقدام به زدن برچسب ناکارآمدی به نظام فراهم کرد، وظیفه شرعی و عرفی رسانه ایجاب می‌کند که به عنوان چشم بینای جامعه، مسیر ارتباطی مردم با مسئولان را هموار سازد. بی‌تردید تحقق این وظیفه قانونی می‌بایست با پرهیز از جانب‌گرایی و احساسات فردی و به صورت حرفه ای، منطقی و هوشمندانه باشد.»
> انتقاد داریم درست اما...
اینکه شرایط کشور بحرانی است و همه‌مان از این وضع به خصوص عملکرد مسئولان و در راس آن از نمکی وزیر بهداشتی که طی سالهای حضورکرونا در کشور با فرافکنی و ضد و نقیض گویی‌ها و در کل رفتارها و عملکرد پر ایرادش ما را به چنین وضعی دچار کرد، گله و انتقاد داریم و حتی عصبانی باشیم، شکی نیست اما به شرطی که انتقادات کارساز و مشکل گشا باشد نه آنکه به اسم انتقاد لب به توهین کردن باز کنیم. آنهم در صدا و سیمایی که ممکن است از کوچک تا بزرگ در حال تماشای برنامه باشند. از سوی دیگر نمکی و برخی از مسئولان دولت گذشته که بر خلاف آنچه که مشاهده می‌کنیم از موفقیت و عملکرد درستشان در خصوص کنترل کرونا می‌گویند، دیروز یا امروز پستی را تحویل نگرفته‌اند که به یکباره مورد انتقاد صدا و سیمایی‌ها آنهم از بدترین آن قرار می‌گیرند. البته منظور این نیست که جای نقد ندارند همانطور که عنوان شد بسیار هم عملکردشان مورد انتقاد است اما مسئله این است که چرا تا قبل از آنکه دولت عوض شود این انتقادها مطرح نبود مگر تا قبل از دولت جدید وضع ما همین نبود پس چرا با تغییر دولت، مجریان صدا و سیما تصمیم گرفته‌اند که صدای مردم باشند؟ این اولین باری نیست که شاهد چنین اتفاقی هستیم چرا که المیرا شریفی مقدم هم از همین دست مجریان است که همین چندی پیش با اقدامش در خصوص استاندار خوزستان، سر و صدای زیادی به پا کرد. او در شرایطی که خوزستان از بی‌آبی رنج می‌برد و وقتی قرار بود در یک برنامه تلویزیونی از سلیمانی استاندار خوزستان درباره چرایی این موضوع سوال‌هایی بپرسد، درست زمانی که متوجه شد این مقام مسئول نمی‌تواند او و دیگر مردم را قانع کند در آنتن صدا و سیما ارتباط تلفنی‌اش را با او قطع کرد وتند‌ترین انتقادها را روانه او ساخت. به نظر می‌رسد حالا که دولت عوض شده است مجریان صدا و سیما جسورتر شده‌اند و به‌زعم خودشان با انتقادهای کوبنده‌شان از مسئولان گذشته، سعی دارند که با مردم همدلی کنند اما همانطور که پیشتر هم آفتاب یزد طی گزارشی به آن اشاره کرد، امیدواریم که این رفتار مجریان صدا و سیما همیشگی باشد یعنی به دور از هر گونه توهین از مسئولان مطالبه‌گری کنند.
> صدا و سیما طرف قدرت است نه مردم


اما یک کارشناس رسانه در این باره به آفتاب یزد می‌گوید: «نعل صدا و سیمای ما همیشه نسبت به وقایع اجتماعی وارونه است یعنی این سازمان طرف قدرت است نه طرف مردم. به این دلیل که اگر صدا و سیما دغدغه مردم را داشت از همان زمانی که کرونا وارد کشور شد به این سمت می‌رفت که واقعیت‌های جامعه را منعکس کند نه آن چیزهایی که خاص قدرت بود». حسن معظمی اظهار کرد: «مثلاً زمانی که عنوان کردند که قرار است واکسن کرونا را به کشورهای دیگر صادر کنیم باید صداوسیما این سوال و مطالبه را مطرح می‌کرد که شما اول مردم کشور خودمان را واکسینه کنید بعد آن را صادر کنید. یا آن زمان که این موضوع را مطرح کردند که قرار است آنقدر واکسن تولید کنیم که همچون اقلام خوراکی در سوپرمارکت‌ها موجود باشد باید صدا و سیما در رابطه با آن طرح سوال می‌کرد.» وی ادامه داد: «حتی زمانی که وزیر بهداشت طی سخنانی عنوان کرد که مردم کشور ما موش آزمایشگاهی فلان کشور نیستند باید این سوال را مطرح می‌کرد که آیا شما نتیجه این واکسن را در آن کشور دیده‌اید که این چنین سخن می‌گویید. به نظرم صدا و سیما رویه درستی در مقابل مطالبات اجتماعی مردم ندارد و معمولاً به سمت و سویی می‌رود که خاص و نیاز عموم جامعه نیست. به طور کلی صدا و سیما مخاطبانش عموم مردم نیستند بلکه مخاطبش افراد و نهادهای خاص هستند.» حسن معظمی در خصوص توبیخ مجریانی که انتقادات‌شان همراه با بی‌ادبی است، گفت: «آب رفته را نمی‌توان به جوی بازگرداند. به نظرم آن مجری حتماً مجوزهایی را داشته که به خود اجازه می‌دهد به مسئولان هر چقدر هم که مورد انتقاد باشند توهین کند بنابراین، این توبیخ‌ها صرفاً پاک کردن صورت مسئله است.»
> واکنش کاربران
این ماجرا با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «انتقادش را خیلی بد بیان کرد مجری باید بر خودش مسلط باشه وحرف رو بدون حاشیه واحساس شخصی بزنه».
کاربر دیگری گفته است: «حرفاش درسته قبول اما چون رسانه کلان هست و از پیر تا یه نونهال مخاطب داره، باید کمی مودب و رسانه‌ای‌تر صحبت می‌کرد. توبیخ هم اگه بشه حتما باید این مورد در نظر باشه».
دیگری نوشت: «تمام افرادی که مسئول برنامه ریزی و مدیریت خرید و واردات واکسن بودند باید جوابگو باشند که چرا وضعیت واکسیناسیون کشور این چنین است بنابراین حرفش کاملا درسته ولی نباید اینطور بدور از ادب حرف بزنه».
کاربران دیگر نوشته اند: «البته باید ادب و احترام رو ایشان رعایت می‌کردند درسته حرف حق رو زدند ولی نه اینگونه باید احترام در رسانه هم باشد»، «البته نباید این چنین می‌گفتند ولی باید با کسانی که کم کاری کرده‌اند در دولت قبل در مورد بیماری کرونا هم برخورد شود»، «بد حرف زد اگر خودمان به خودمان بی‌حرمتی کنیم توقع داریم بیرونی‌ها احترام بزارند؟»، «مجری که فقط نباید تعریف کنه یه جاهایی نیاز به تلنگر و انتقاد هست البته که انتقادی درست و مودبانه و همیشگی»، «مجری باید بتواند بدون ترس حرف بزند و انتقاد کند اما برای این کار باید آموزش هم ببیند. حرفه‌ای و بدور از هیجان»، «مجری خیلی بهتر و زیباتر و با کنترل هوشمنداته‌تر میتوانست از مسئولین انتقاد بکنه اما از نظر شکلی انتقادش جالب نبود ولی صدا و سیما هم نباید تا این حد آزادی عمل رو از مجری‌ها بگیره، مردم وقتی این وضع رو ببینند به کانال‌های بیگانه رو میارن»، «در سال‌های اخیر بی‌ادبی و بیان مطالب خارج از نزاکت، در بعضی از مجریان صدا و سیما رویه شده و فکر می‌کنند با بیان سخنان هنجارشکن، نامی برای خود دست‌وپا می‌کنند. مجریان قدیم در مقابل مهمان یا مخاطب بسیار با ادب رفتار می‌کردند».