خرید 30 میلیون واکسن

گروه اجتماعی/ در حالی که شعله‌های مرگبار کرونا 359 شهر را در وضعیت قرمز کرونایی قرار داده و اوضاع در بیمارستان‌ها فوق‌بحرانی گزارش می‌شود اما خبرها درباره افزایش واردات واکسن و داروخانه‌های منتخب توزیع داروهای کرونایی امیدبخش است. از سوی دیگر ستاد ملی مقابله با کرونا در نخستین اقدام مقابله‌ای برای کنترل اپیدمی و کاهش بار مراجعه به بیمارستان‌ها تصمیم به ایجاد محدودیت‌های جدید و تعطیلی‌ها گرفته است. البته این‌بار و علی‌رغم تعطیلی‌های عید قربان نظارت‌ها جدی است و پروتکل‌شکنان جریمه‌های سنگینی را متقبل خواهند شد. کارشناسان حوزه سلامت، اعمال لاک‌داون و تعطیلی واقعی را تنها نسخه کمک‌کننده برای پیشگیری از گسترش بیشتر ابتلا به کرونا می‌دانند و معتقدند اثر‌گذاری این تعطیلی‌ها بستگی به میزان ضمانت اجرایی و همراهی همه دستگاه‌ها و صنوف دارد. در همین حال متخصصان شاغل در بخش‌های عفونی بیمارستان‌ها هشدار می‌دهند؛ با توجه به پایداری شرایط فعلی و افزایش میزان مراجعه به بیمارستان‌ها تعطیلی‌های اعمال شده مانند دفعه قبلی نباشد که فقط کارمندان دولتی سر کار حاضر نشدند و همه جا باز بود ونظارتی نشد. بر همین اساس اپیدمیولوژیست‌ها نیز معتقدند: تعطیلی که بتواند بار انتقال ویروس را در جامعه کم کند؛ به‌طوری که علاوه بر کارمندان و کارکنان دولتی، راه‌ها و رستوران‌ها و پاساژها و... نیز بسته شوند در کنترل تاخت و تاز پیک فعلی بیماری در کشور مؤثر خواهد بود.
دیروز علاوه بر تصمیم بر تعطیلی‌های گسترده همچنین ستاد ملی مقابله با کرونا از خرید 30 میلیون دوز واکسن کرونا خبر داد. هرچند که تاکنون بیش از 21 میلیون دوز واکسن وارد کشور شده و تا روز گذشته ۱۴ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۵۹۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۸۱۳ هزار و ۶۲۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۸ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۲۲۶ دوز رسید اما کماکان تأکید کارشناسان بر افزایش سرعت واکسیناسیون و کاهش مرگ‌و‌میر‌های ناشی از بیماری است. بر همین اساس رئیس جمهوری از قطعی شدن خرید ۳۰ میلیون دوز واکسن خبر داد و در عین حال درباره مشکل دسترسی به دارو و ایجاد صف‌های طولانی بیماران در داروخانه‌های منتخب گفت که با افزایش تعداد داروخانه‌های مجاز برای توزیع داروهای کرونایی تا ۳۰۰ داروخانه ظرف روزهای آتی شاهد کاهش صف در داروخانه‌ها خواهیم بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه برای کنترل و توقف شیوع کرونا حتماً باید یک عزم و اجماع ملی ایجاد شود، گفت: همه بخش‌های دولتی و غیردولتی، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و همه آحاد مردم باید برای کنترل وضعیت شیوع این ویروس خطرناک، هماهنگ و همصدا باشند. رئیس جمهوری افزود: برای ایجاد این همصدایی و هماهنگی باید با تبیین وتشریح ابعاد مختلف این معضل هم در ایران و هم در دیگر کشورها، مردم را برای مقابله همه‌جانبه و قاطع با کرونا آماده کرد.
رئیسی با تأکید بر لزوم تسریع در پرداخت مطالبات معوق کادر درمان و ایجاد انگیزه برای ادامه فعالیت جهادگونه و فداکارانه مدافعان سلامت، اظهار داشت: پرداخت مطالبات معوق کادر درمان باید جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه باشد. همچنین باید نسبت به ترمیم و تقویت بدنه کادر درمان از نیروهای دانشگاهی، نیروهای هلال احمر، نیروهای مسلح، نیروهای داوطلب و توانمند بسیجی، حوزویان و از عموم داوطلبان مردمی اقدام کنیم و نباید اجازه دهیم خدمات کادر درمانی دچار وقفه و اختلال شود. رئیس جمهوری اقدام ضروری و مهم بعدی را تسریع در روند واکسیناسیون عنوان کرد و ضمن اعلام خبر قطعی شدن واردات ۳۰ میلیون دوز واکسن، گفت: نظر کارشناسان بر این است که برای کنترل وضعیت نامطلوب شیوع کرونا در کشور، باید ۶۰ میلیون دوز دیگر، واکسن تأمین شود.رئیسی با بیان اینکه بسنده کردن به تدوین و اعلام پروتکل‌های بهداشتی به تنهایی کافی نیست، گفت: باید برای لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، الزاماتی تدوین و اجرا شود چرا که رعایت پروتکل‌های بهداشتی جزو حقوق اجتماعی عامه مردم است و اگر کسی این دستور را رعایت نکند و باعث بیماری مردم شود، به حقوق آنها تعدی کرده است.


رئیس جمهوری بر لزوم مراقبت شدیدتر از ترددهای مرزی و جلوگیری از ترددهای غیرمجاز تأکید کرد و اظهار داشت: آنچه تاکنون در این زمینه انجام شده لازم، اما ناکافی بوده و باید بر رعایت ضوابط بهداشتی در ترددهای مجاز نیز نظارت دقیق و مؤثر انجام شود.
آیت‌الله رئیسی برنامه‌ریزی برای کاهش مراجعات به ادارات و سازمان‌ها را از دیگر اقدامات لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: همه سازمان‌ها، ادارات، اصناف، اتحادیه‌ها و دیگر نهادهایی که مراجعات مردمی دارند، برنامه‌ریزی و طراحی‌های لازم برای کاهش مراجعات حضوری و ارائه خدمات در فضای دیجیتال را نه صرفاً برای این ایام، بلکه برای بلندمدت انجام دهند و ارائه خدمات غیرحضوری از تأکیدات دولت است.
رئیس جمهوری در ادامه به موضوع تأمین داروهای خاص برای بیماران کرونایی اشاره و خاطرنشان کرد: پس از بازدیدی که روز پنجشنبه از یکی از داروخانه‌ها داشتیم، مقرر شد داروهای مورد نیاز طی روزهای آینده در گام اول بین ۱۰۰ داروخانه و در گام دوم تا ۳۰۰ داروخانه توزیع شود تا دیگر شاهد تشکیل صف و تجمع در چند داروخانه نباشیم ضمن اینکه لازم است نظارت لازم بر روند توزیع در این داروخانه‌ها صورت گیرد.
رئیسی تقویت و افزایش اختیارات رؤسای ستادهای استانی مقابله با کرونا را از دیگر تصمیمات این جلسه برشمرد و گفت: مقرر شد اختیارات استانداران به عنوان رؤسای ستادهای استانی متناسب با الزامات مهار شیوع بیماری در استان‌های مختلف افزایش یابد تا دست ایشان برای اعمال قوانین و مقررات بازتر باشد.
رئیس جمهوری تأکید کرد: هر فردی از آحاد اجتماع باید ابتدا خودش را مخاطب اصول و دستورالعمل‌های بهداشتی بداند. مهار شیوع کرونا در کنار تلاش‌های جهادگونه کادر درمان و واکسیناسیون عمومی، عزم و همکاری همگانی مردم و نهادها و دستگاه‌ها را می‌طلبد تا بتوانیم به امید خدا شاهد کاهش جدی ابتلا و به صفر رسیدن تعداد قربانیان ناشی از کرونا باشیم.
جزئیات تعطیلی ادارات و اصناف از ۲۵ تا ۳۰ مرداد
همچنین بر‌اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و در جهت مدیریت خیز پنجم بیماری در کشور، از فردا دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مردادماه تعطیل اعلام شد. علاوه بر توجه به وضعیت بحرانی کشور در زمینه کرونا، محدودیت‌های جدید کرونایی در جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا وضع شد. علیرضا رئیسی - سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه گفت: در جلسه ستاد بر رعایت و تشدید نظارت بر پروتکل‌ها تأکید شد. همچنین از امروز (یکشنبه 24 مرداد) ساعت ۱۲ منع تردد یا به عبارتی دیگر ممنوعیت تردد اعمال خواهد شد و نباید ترددی صورت گیرد؛ بجز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون های حمل غذا و غیره. بنابراین منع تردد از ساعت ۱۲ ظهر روز یکشنبه تا صبح شنبه دو هفته آینده (آخر وقت جمعه پنجم شهریور) اعمال خواهد شد. این منع تردد سراسری و بین استانی خواهد بود. وی گفت: بنابراین تمام مجوزهایی که برای تردد صادر شده بود، لغو خواهد شد. علاوه بر این افرادی که بنا به هر دلیلی تخلف و جریمه شدند بعد از یک ماه این جریمه دو برابر می‌شود و حتماً هم اخذ می‌شود.
رئیسی ادامه داد: تعطیلی همه ادارات را نیز داریم. بنابراین از روز دوشنبه ۲۵ مردادماه تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده (۳۰ مردادماه) همه ادارات بجز مشاغل ضروری مانند ادارات برق، آب، اورژانس، نیروی انتظامی و... تعطیل خواهند بود.
وی افزود: تعطیلی ادارات شامل بانک‌ها، اصناف، ادارات و... است و تنها اصناف ضروری در گروه شغلی یک فعال خواهند بود.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: در رعایت پروتکل‌ها نیز سختگیری خواهد شد و مماشاتی صورت نخواهد گرفت.