محدودیت‌های جدید کرونایی؛ از دوشنبه تا شنبه هفته آینده تعطیل شد تعطیلات سراسری در روزهای فاجعه کرونا

گروه جامعه - در حال حاضر ۳۵۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۹ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۰ شهرستان در وضعیت زرد هستند. بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و در جهت مدیریت خیز پنجم بیماری در کشور، از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مردادماه تعطیل اعلام شد.
کرونا این ویروس خانمان‌سوز کشور را با روزهای طاقت‌فرسایی روبه‌رو کرده است و پزشکان دائما نسبت به فروریختن سیستم بهداشتی کشور هشدار می‌دهند و تنها راه نجات را تعطیلی واقعی و سراسری می‌دانند. به گفته آنها تعطیلی موقتی یا ناقص اصلا اثربخشی نخواهد داشت و باید همه‌ شهر تعطیل شده و فعالیت‌های اجتماعی به حداقل برسد. چندی پیش سعید نمکی، وزیر بهداشت خواستار تعطیلی دو هفته‌ای کشور به خاطر وضعیت وخیم ناشی از شیوع ویروس کرونا شد. پس از آن روح‌الله جمعه‌ای مشاور وزیر کشور درخصوص علت عدم تعطیلی کشور گفت: «کما فی‌السابق؛ هرگونه تصمیمی در ستاد ملی کرونا به اتفاق آرا تصویب می‌شود و نظرات فردی و بخشی ملاک تصمیم جمعی نیست. پیشنهاد تعطیلی نیز ابتدا درقرارگاه مورد بحث قرار گرفت و سپس در ستاد ملی کرونا با حضور رئیس جمهور محترم، باتوجه به شرایط فعلی بدون هیچ مخالفتی، عدم تعطیلی تصویب شد.» این در حالی است که با وخیم شدن شرایط بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا از روز دوشنبه ۲۵ تا شنبه ۳۰ مردادماه تعطیل اعلام شده است. بر اساس گزارشی از ایسنا علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه گفت: «روز گذشته در جلسه ستاد بر رعایت و تشدید نظارت بر پروتکل‌ها تاکید شد. همچنین از امروز ساعت ۱۲ منع تردد یا به عبارتی دیگر ممنوعیت تردد اعمال خواهد شد و نباید ترددی صورت گیرد؛ به جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون حمل غذا و غیره. بنابراین منع تردد از امروز ساعت ۱۲ ظهر تا صبح شنبه دو هفته آینده (آخر وقت جمعه پنجم شهریور) اعمال خواهد شد. این منع تردد سراسری و بین استانی خواهد بود.»
وی گفت: «بنابراین تمام مجوزهایی که برای تردد صادر شده بود، لغو خواهد شد. علاوه بر این افرادی که بنا به هر دلیلی تخلف و جریمه شدند بعد از یک ماه این جریمه دو برابر می‌شود و حتما هم اخذ می‌شود.»
رئیسی ادامه داد: «تعطیلی همه ادارات را نیز داریم. بنابراین از روز دوشنبه ۲۵ مردادماه تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده (۳۰ مردادماه) همه ادارات به جز مشاغل ضروری مانند ادارات برق، آب، اورژانس، نیروی انتظامی و ... تعطیل خواهند بود.»


وی افزود: «تعطیلی ادارات شامل بانک‌ها، اصناف، ادارات و... است و تنها اصناف ضروری در گروه شغلی یک فعال خواهند بود.»
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: «در رعایت پروتکل‌ها نیز سختگیری خواهد شد و مماشاتی صورت نخواهد گرفت.»
رئیسی ادامه داد: روز گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا، رئیس جمهور هم تاکید کردند همه دستگاه‌های اجرایی و ناظر باید به شدت و قدرت وارد عمل شوند و ضمانت اجرایی در ارتباط با تخلفات نیز میزان جرایم مشخص شده است و در این زمینه دادستانی، نیروی انتظامی و اصناف موظف به رعایت هستند.»
سخنگوی ستاد ملی مقباله با کرونا در ارتباط با ایام عزاداری ماه محرم، اظهار کرد: «مقرر شد در فضاهای بسته عزاداری ممنوع باشد و در این ایام دسته‌روی هم نداشته باشیم. منع تردد در تمام جاده‌های کشور و بین استانی برقرار است.»
شناسایی ۲۹۷۰۰ بیمار جدید کرونایی
همه‌گیری کرونا در کشور به مرحله بحرانی رسیده است و پزشکان تعطلات واقعی و سرعت گرفتن روند واکسیناسیون را تنها راه نجات ایران می‌دانند. وزارت بهداشت آمار کرونا از 22 تا 23 مردادماه را اعلام کرده است که بر همین اساس ۲۹۷۰۰ نفر دیگر به تعداد بیماران مثبت کرونایی در کشور افزوده شد.
بر اساس گزارش رسانه‌ها مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: از روز جمعه تا روز شنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۹ هزار و ۷۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۱۵۴ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۸۵ نفر رسید. از سوی دیگر ۴۶۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۷ هزار و ۲۰۸ نفر رسید. تا کنون سه میلیون ۷۰۰ هزار و ۸۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.7 هزار و ۲۵۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. متاسفانه این ارقام به خوبی وضعیت بحرانی کشور را نشان می‌دهد. به دنبال وضعیت پیش آمده روز گذشته در حالی تصمیم به تعطیلی کشور گرفته شد که ما پیش از این نیز تجربه ناموفق محدودیت‌های بدون نظارت و تعطیلی‌های ناقص را داشته‌ایم و آنطور که کارشناسان سلامت می‌گویند تا زمانیکه تعطیلات واقعی نباشد نمی‌توان امیدی برای کنترل این ویروس سرکش داشت.
مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به شوخی گرفته‌اند
کمبود دارو، عدم نظارت بر محدودیت‌های اعمال شده و روند کند واکسیناسیون در حالی است که برخی از شهروندان نیز بحران کرونا را آنطور که باید درک نکرده‌اند و در سطح جامعه شاهد کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم هستیم. یک آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نوعی خودخواهی و خشونت در شرایط فعلی است، گفت: اکنون در وضعیتی قرار داریم که اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، وارد پیک ششم هم خواهیم شد و این فاجعه‌ است.
امیرمحمود حریرچی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از خشونت‌های جاری در جامعه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، اظهار کرد: بخشی از علت عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی عادی‌انگاری است، زیرا موضوع واکسیناسیون بحث جدی کشور بوده است اما نسبت به آن تعلل شد و این عادی‌انگاری در سطح مملکتی به مردم نیز منتقل شد.
وی افزود: اکنون در وضعیتی قرار داریم که اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، وارد پیک ششم هم خواهیم شد و این فاجعه‌ است. مردم بیشتر از قبل باید اهمیت موضوع را درک کنند چرا که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم به سلامت خود و هم به دیگران کمک می‌کنند.
این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: درست است که عادی پنداری شده و آنطور که لازم است نسبت به واکسیناسیون، کمک به معیشت مردم و تعطیلی‌ها توجه نشده است، اما ما باید چه کار کنیم؟ ما نیز باید این موضوعات را رها کنیم؟ فراموش نکنیم که مسافرت‌ها و دورهمی‌ها موج بیماری را بالا می‌برد.
حریرچی با بیان اینکه هر لحظه می‌شنویم که اطرافیان درگیر بیماری کرونا شدند، یادآور شد: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نوعی خودخواهی و خشونت در شرایط فعلی است. مردم درک کنند که عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نوعی خشونت رفتاری است.
وی تاکید کرد: برخی مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به شوخی گرفته‌اند، حال آنکه رعایت این توصیه‌ها موضوع پیچیده‌ای نیست و فقط باید فاصله فیزیکی را رعایت کرد، در مراکز تجمعی حضور پیدا نکرد و تنها استفاده از ماسک کافی نیست.
پروتکل‌ها را جدی بگیرید
ایران این روزها به رنگ سرخ درآمده است و وضعیت هر لحظه سخت‌تر می‌شود. مدت‌هاست که مدافعان سلامت هشدار می‌دهند‌ که اگر ‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته نشود، فاجعه‌ای بزرگ در راه خواهد بود اما انگار کرونا دیگر آنقدر هم ترسناک نیست و شاهد عادی شدن این ویروس برای شهروندان هستیم، این در حالی است که فضای بیمارستان‌ها دیگر پاسخگوی بیماران کرونایی نیست. آنطور که شرایط کشور نشان می‌دهد لازم است نظارت سختگیرانه‌ای بر اعمال پروتکل‌ها و رعایت محدودیت‌ها برقرار شود و شهروندان نیز سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی خود را افزایش دهند در غیر این‌صورت فاجعه‌ای بزرگ در انتظار ایران خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رهبر انقلاب صورت می گیرد عزاداری ایام محرم در حسینیه امام خمینی(ره) بدون حضور جمعیت ژوبین صفاری بحران واقع بینی غرب افغانستان را تنها گذاشت شمارش معکوس برای سقوط کابل چرا هیچ سیاست شفافی درخصوص ممیزی در صدا و سیما و ساترا وجود ندارد؟ دستاورد سانسور! برخلاف وعده‌های قبلی مسئولان چرا درمان «کرونا» رایگان نیست؟ «ابتکار» تبعات تنش‌های افغانستان برای ایران را بررسی کرد سایه ناآرامی‌های افغانستان بر سر اقتصاد ایران محدودیت‌های جدید کرونایی؛ از دوشنبه تا شنبه هفته آینده تعطیل شد تعطیلات سراسری در روزهای فاجعه کرونا رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد معاون اول رئیس جمهوری: شفافیت و جلوگیری از فساد با استقرار کامل دولت الکترونیک میسر می‌شود سید حسن نصرالله: حزب‌الله امروز یکی از بزرگترین احزاب لبنان است ادعاهای رژیم صهیونیستی این‌بار درباره تونل‌های حزب‌الله لبنان احتمال استعفای اشرف غنی قوت گرفت هشدار درباره بروز بحران انسانی تعطیلی بدون برنامه دردی را دوا نمی‌کند