تعطیلی حداقلی در شرایط مشکلات حداکثری

آرمان ملی- محمدرضا محبوب فر- عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران: با توجه به شیوع بی‌سابقه کرونا، آن‌هم با کرونای بسیار خطرناک «دلتا» شمار مبتلایان و جان‌ باختگان کرونا به صورت تصاعدی در حال افزایش است و بیماری خیال فروکش کردن ندارد. پنهان کردن آمار کشتار کرونا در ایران و ارسال گزارش‌های غیرواقعی به سازمان بهداشت جهانی موضوعی است که این روزها توسط علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران مطرح شده است. همان‌طــور که  این مــوضوع توسط عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در خصوص جواز فوت این روزها در ایران نیز مورد بررسی قرار گرفت و او در توئیتر نوشت: «طی یک ماه از ۲۲ تیر تا امروز تعداد جواز صادره فوت کــرونایی در بهشت زهرا از ۹۰ نفر در روز به ۲۱۶ نفر رسیده است. در این فاصله ۴۹۰۰ نفر یعنی روزی ۱۶۳ جــواز فوت کرونایی یا مشکوک به آن در بهشت زهرا  صــادر شده است. این رکوردی در تاریخ گورستان است، از خودتان مواظبت کنید.» البته روز جمعه (22 مرداد) نیز، عجیب‌ترین روز بهشت زهرای تهران بود چرا از ابتدای کرونا تا به امروز با رکورد فوت کرونایی شکسته شد. فوتی‌های کرونا جمعه ٢١٦ نفر بود و در مجموع با تعداد کل فوتی ها، آمار متوفیان ٣٩٠ نفر ثبت شد که در طول ٥١ سال حیات بهشت زهرا بی‌سابقه بوده است. این درحالی است که بارها مسئولان وزارت بهداشت به این موضوع اذعان داشته‌اند که باید آمار ابتلا به کرونا را دو تا سه برابر و آمار مرگ و میر را دو برابر اعلام کرد. طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت نیز، کرونا از جمعه تا شنبه (23 مرداد) جان ۴۶۶ هم‌وطن دیگر را گرفت و ۲۹ هزار و ۷۰۰ بیمار جــدید به مبتلا کووید۱۹ اضافه شده است. رنگ‌بنــدی شهرها نیز نشان از سوختن ایران در رنگ قرمز را دارد و در حال حاضر ۳۵۹ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برند. 
 تعطیلی بدون کمک دولت فایده‌ای دارد؟ 
روزنامه «آرمان ملی» روز شنبه تیتر نخست خود را به لزوم تعطیلی کشور با انتشار گزارشی تحت عنوان «تعطیلی - واکسن» اختصاص داد و نویسنده این گزارش معتقد بود که تنها راه نجات کشور تعطیلی است، با این حال علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در اثر فشار ناشی از افکار عمومی درخصوص تعطیلی کشور در صورت ناتوانی دولت در تأمین واکسن مورد نیاز مردم، هفته گذشته اعلام کرده بود که در خصوص افزایش محدودیت ‌های کرونایی تصمیماتی در ستاد کرونا گرفته شده که روز شنبه اعلام عمومی خواهد شد. براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا از روز دوشنبه ۲۵ تا شنبه ۳۰ مرداد در ایران تعطیل اعلام شد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته از ساعت 24 امروز (یکشنبه) تا جمعه هفته آینده محدودیت‌های شدید ترافیکی و منع تردد در همه جاده‌های کشور برقرار خواهد شد. رئیسی، با اطلاع نسبت به رفتار کرونا دلتا در فضاهای باز و انتقال ویروس بین افراد و رهگذران، تنها عزاداری در فضای بسته را ممنوع دانسته و اظهار داشته دسته روی محلی وجود نخواهد نداشت. در حالی‌که اعلام شده تمام ادارات و بانک‌ها و اصناف از روز دوشنبه تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده به جز ادارات ضروری که لیستشان اعلام خواهد شد، تعطیل خواهند بود که درباره پرداخت هزینه‌ها و مخارج زندگی مردم به ویژه کارگران روزمزد و ساعتی که تعداد آنها هم در کشور کم نیست صحبتی به میان نیامده است. تعطیلات ادعایی، روزهای تعطیلی 6 روزه در تهران و البرز که نتیجه معکوس به بار داشت را تداعی می‌کند. 
 تکرار اشتباه استراتژیک 


بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت بارها تاکید کرده‌اند تعطیلی به تنهایی برای کنترل موج پنجم کرونا کافی نیست و باید شرایط کنترل و اعمال نظارت دقیق بر ترددها درون و بیرون شهرها اعمال شود و در یک کلام برای تعطیلی، برنامه ای با هدف صفر کردن ترددها و تعاملات اجتماعی داشت. در این تعطیلات نیز مثل تعطیلات قبلی گفته شده تمام مجوزهای صادره تردد لغو خواهند شد و علاوه بر این، افرادی که  در این مدت جریمه می‌شوند بعد از یک ماه مجبور به پرداخت دو برابری مبالغ جریمه خواهند شد. در جزئیات تعطیلی اتوبوس‌ها و مترو به کار خود ادامه خواهند داد و حمل و نقل عمومی در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ کشور تعطلیل نیستند. ترمینال‌ها و پایانه‌های مسافری برون شهری کشور نیز مشمول این تعطیلی‌ها نیستند و تنها محدودیت‌ها برای وسایل حمل و نقل شخصی لحاظ شده است. به نظر می‌رسد این بار نیز مانند گذشته تعطیلات اعلام شده تنها افزایش درآمد نهادهای دولتی از محل جرایم ممنوعیت‌های عبور و مرور و تردد در جاده های کشور را به دنبال داشته باشد. 
 سریع‌تر وزرا را انتخاب کنید
به نظر نمی‌رسد با اعــضای حاضر در ستاد ملی کرونا که امتحان خود را بارها پس داده‌اند، تعطیلات وعده داده شده به سرانجامی نیک منتهی شود. کشور در حال حاضر با بی‌دولتی مواجه شده است. لیست وزیران پیشنهادی تازه به مجلس ارائه شده است و رأی گیری برای صلاحیت وزرا به شهریور ماه و پس از مراسم دهه اول محرم موکول شده است. با تغییر دولت لاجرم حداقل مدیریت وضعیت بحرانی کرونا باید تغییر پیدا می‌کرد.   فاجعه کرونا در کشور آنقدر فراگیر و آشکار است که نیاز به شرح و بسط ندارد. برای انتخاب و رأی اعتماد وزرا حداقل دو هفته وقت لازم است. دو هفته برای چنین وضعیت کرونایی در کشور زمان زیادی است و چاره‌ای نیست که برای شتاب تغییرات مدیریت فعلی کرونا در کشور، رئیس جمهور حداقل گزینه‌های پیشنهادی خود را به عنوان سرپرست برای وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور منصوب کند تا بهتر بتواند تعطیلات پیش رو را مدیریت کند. ضمنا تنها تعطیلی کافی نیست و باید علاوه بر آنکه به جدال واکسن و کرونا در ایران پایان داد، چرخه معیوب مدیریت کرونا در شرایط رانت دارو در وزارت بهداشت و درمان را متوقف کرد.