مجلسِ بی‌انضباط


آفتاب یزد- گروه شبکه: روز شنبه اولین روز برگزاری جلسات مجلس جهت بررسی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم بود. در این جلسه، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به دفاع از کابینه پیشنهادی پرداخت و بعد از آن، موافقان و مخالفان کلیات کابینه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و سپس، بررسی صلاحیت گزینه‌های هر وزارتخانه آغاز شد. اما فارغ از این مهم، نکته‌ای که در این میان بسیار قابل تامل بود، رفتارهای نمایندگان مجلس بود. یعنی مانند ادوارهای قبلی، بی‌انضباطی خاصی را در این جلسه ایجاد کرده بودند آنقدر که چند بار رئیس مجلس از نمایندگان خواست که در صندلی‌های خود نشسته و نظم جلسه را حفظ کنند و اجازه دهند تا رئیس جمهور به صحبت‌های نمایندگان گوش دهد. متاسفانه این بی‌اهمیتی‌ها و بی‌احترامی‌های نمایندگان، زمانی اوج می‌گیرد که وزیر پیشنهادی به مذاق‌شان خوش نیاید یا کافی است که نماینده‌ای که به عنوان مخالف یا موافق پشت تریبون قرار می‌گیرد مورد پسند آن‌ها نباشد، آنوقت است که رفتارهای عجیبی از خودشان نشان می‌دهند مثلا گعده‌ای درست می‌کنند و بدون توجه به کسی که در حال سخنرانی است با یکدیگر به گفتگو می‌پردازند. مانند کاری که با محمدحسین بحرینی نماینده مجلس کردند. این نماینده در حال ایراد نطق مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی بود که به خاطر رفتار ناخوشایند دیگر نمایندگان که مشغول صحبت با یکدیگر بودند، سخنانش را متوقف کرد تا مجلس ساکت شود. او حتی به قالیباف گفته بود که با این وضعیت نمی‌شود صحبت کرد. قالیباف هم در تذکری به نمایندگان مجلس گفت که جلسه پخش مستقیم می‌شود و مردم می‌بینند؛ نمی‌خواهم مثال‌هایی که مردم زده‌اند را اینجا بیان کنم، ولی رعایت کنید!
اما نکته قابل تاسف ماجرا اینجاست که در حالی که در بحرانی‌ترین حالت کشور از لحاظ کرونا قرار داریم و مدام مردم را مورد شماتت قرار می‌دهیم که تجمعاتتان، عزاداری‌های بدون رعایت فاصله‌گذاری و یا سفرهای بی‌موردتان ما را گرفتار این بلا کرده است، نمایندگان مجلس که باید کمک‌کننده و رفع‌کننده این وضعیت حاد باشند، خودشان مهم‌ترین عامل برای گسترش کرونا شده اند. در واقع در این جلسه اگرچه ماسک‌هایی بر صورت داشتند اما از اصلی‌ترین عامل در امان ماندن از کرونا که همان رعایت فاصله فیزیکی است غافل بودند یعنی در کنار یکدیگر جمع شدند و به خوش و بش با یکدیگر پرداختند. حال وقتی قانون گذاران نسبت به کرونا این چنین بی‌توجه هستند چه انتظاری داریم که مردم این موضوع را رعایت کنند تا این پاندمی کرونا را پشت سر بگذاریم.
> عصبانیت قالیباف
البته این موضوع باعث شد که رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به‌عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی خطاب به نمایندگان مجلس در جلسه علنی تذکر بدهد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اعلام تنفس نیم‌ساعته خطاب به نمایندگان، گفت: «با توجه به اینکه جلسه علنی مجلس به صورت زنده از شبکه خبر پخش می‌شود، بازخوردهایی به روابط عمومی مجلس منعکس شده که مردم برداشت خوبی از ازدحام، همهمه وعدم رعایت برخی پروتکل‌های بهداشتی


نداشته اند.» رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «این توضیح من خطاب به افرادی است که در نزدیکی جایگاه نطق و در صحن در حال عکس گرفتن هستند، لذا استدعا دارم حتما پروتکل‌ها رعایت شود.»
به هر حال آنچه که مشخص است اینکه برخی از نمایندگان قرار نیست رفتاری درشان یک نماینده آنهم در چنین جلسات مهمی داشته باشند چرا که سالهاست نسبت به تذکراتی که در این باره به آن‌ها داده می‌شود بی‌توجه بوده اند.