این نسل، نسل طلایی کشتی آزاد ایران است

محمدمحمدی سدهی/  رقابت‌های کشتی آزاد جوانان قهرمانی جهان در روسیه با درخشش و قهرمانی جوانان ایرانی به پایان رسید. مسابقاتی که در 10 وزن با کسب 5 طلا، یک نقره و یک برنز برای کشتی آزاد ایران همراه شد و شاگردان محسن کاوه توانستند در این رده پس از 6 سال جایگاه خود را در جهان پس بگیرند. درخشش جوانان این امیدواری را به وجود آورد که کشتی بتواند در المپیک 2024 پاریس با جوانان با استعدادش به جایگاه خوبی دست یابد.
رحمان عموزاد، آزادکار وزن 61 کیلوگرم تیم ملی جوانان در‌‌خصوص این مسابقات به خبرنگار «ایران» گفت: «مسابقات جهانی روسیه سطح بالایی داشت و حریفان سرسخت و عنوان‌داری در این مسابقات حضور داشتند. من در کشتی اول موفق شدم 10 -0 بارتوز سولتیس از لهستان را مغلوب کنم و در یک چهارم نهایی هم 12 - 2 از سد ابوالفضل نصیراف از آذربایجان گذشتم. در نیمه نهایی هم 10 - 7 (ضربه فنی) فئودور بالتویف از روسیه را مغلوب کردم و به دیدار فینال راه یافتم.»
او صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه داد: «در فینال قصد داشتم که تهاجمی کشتی بگیرم و خوشبختانه در مقابل حریف هندی‌ام این گونه بودم و 9-3 راویندر را شکست دادم و طلا گرفتم. فقط برای قهرمانی و کسب مدال طلا در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان حضور یافتم و خیلی خوشحالم که توانستم طلا بگیرم. با این کار توانستم برای دقایقی دل مردم را شاد کنم و امیدوارم در رقابت‌های جهانی نروژ هم مدال‌آوری کنم تا بار دیگر حتی برای ذره‌ای مردم کشورم را خوشحال کنم.»
عموزاد اظهار داشت: «البته برای رسیدن به این عنوان سختی‌های بسیاری کشیدیم که مهمترین آن شرایط سخت تمرینات‌مان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا بود و ما نمی‌توانستیم به خاطر این شرایط از اردوها خارج شویم. محسن کاوه، سرمربی تیم ملی جوانان زحمات زیادی برای تیم ملی کشید. او مربی خوب و سازنده‌ای است. این موفقیت نتیجه آنالیزهای کادر فنی و مربیانم بود که توانستم با انجام دستورات تاکتیکی که به من دادند روی سکوی اول بروم. مسابقات جهانی روسیه تجربه بسیار خوبی برای من بود و این رویداد می‌تواند چراغ راهم برای مسابقات پیش ‌رو باشد.»


این آزادکار 19 ساله کشتی آزاد گفت: «تیم ملی جوانان برای رسیدن به مرز آمادگی حدود چند ماه با تیم ملی بزرگسالان تمرین کرد و در آن زمان هم تیم ملی کشتی آزاد خودش را برای حضور در المپیک آماده می‌کرد. تمرین با تیم ملی بزرگسالان برای ما خیلی خوب و مفید بود. کشتی را از 7 سالگی و به واسطه برادر بزرگترم فرزاد شروع کردم و به این رشته علاقه پیدا کردم و خوشبختانه تا به اینجا هم در این رشته موفق بودم.»
این کشتی‌گیر طلایی کشورمان با اشاره به عملکرد درخشان تیم ملی در روسیه افزود: «این نسل، نسل طلایی کشتی آزاد ایران است. تیم ملی جوانان کشتی گیران باهوش و خوبی دارد که اینها می‌توانند سال‌ها تیم ملی بزرگسالان را بیمه کنند. کشتی‌گیرانی همچون عرفان الهی، محمد نخودی، امیرحسین فیروزپور و علی اکبرپور که در این مسابقات به حق‌شان رسیدند و طلا گرفتند. حتی سایر بچه‌ها که در این مسابقات خوب بودند اما شرایط به گونه‌ای رقم خورد که نتوانستند مدال بگیرند  یا قهرمان شوند. تیم ملی کشتی در این مسابقات رقبای سرسختی همچون روسیه و امریکا داشت و ما با قهرمانی در خاک روسیه، قدرت کشتی ایران را به رخ دنیا کشیدیم.»آزادکار وزن 61 کیلوگرم تیم ملی جوانان گفت: «این تیم می‌تواند در المپیک 2024 و 2028 باعث قهرمانی ایران شوند. البته این موضوع نیازمند حمایت است و بچه‌ها باید حمایت شوند تا بتوانند در تیم بزرگسالان به مدال برسند. علاوه بر این ما جوانان خوب دیگری هم داریم که می‌توانند در تیم ملی جوانان حضور یابند. کشتی ایران در تمامی رده‌ها سرشار از استعداد است و این نعمت بزرگی است.»
عموزاد در‌خصوص شکست یزدانی در فینال المپیک توکیو بیان داشت: «همه ما کشتی‌گیران در زمان برگزاری دیدار فینال حسن یزدانی استرس داشتیم و دوست داشتیم که یزدانی قهرمان شود و دل مردم شاد شود اما این اتفاق نیفتاد و همه ناراحت شدیم. به هر حال ورزش همین است و برد و باخت دارد اما امیدوارم که یزدانی بتواند در مسابقات جهانی نروژ تیلور را شکست دهد. حسن یزدانی الگوی من است. او بسیار با اخلاق و پهلوان است و می‌خواهم راه او را ادامه دهم.»
او در‌خصوص مسابقات پیش‌رو این‌گونه صحبت کرد: «مسابقات بعدی‌ام در جهانی بزرگسالان نروژ است که امیدوارم بتوانم یک مدال خوب کسب کنم. اردوهای ما از روز دوشنبه آغاز می‌شود و من مثل یک سرباز در خدمت تیم ملی هستم و هر جا کادر فنی صلاح بدانند، کشتی می‌گیرم و تمام تلاشم را برای مدال‌آوری انجام می‌دهم. هدفم این است که در تمامی مسابقات طلا بگیرم و بدرخشم. این هدف را تا جایی که بتوانم ادامه می‌دهم و دل مردم و خانواده‌ام را شاد می‌کنم.»