چالش را ي براي وزراي لب مرزي

آرمان ملی- حمید شجاعی: بالاخره 30 مرداد فرا رسید و مجلس بررسی برنامه‌های پبشنهادی دولت سیزدهم و همچنین صلاحیت وزرای پیشنهادی را مورد بررسی قرار داد. در این جلسه به جز هیأت رئیسه  و نمایندگان،  رئیسی؛ رئیس جمهور، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور،  محمد مخبر معاون اول و وزرای پیشنهادی حاضر بودند که در این جلسه پس از بررسی برنامه‌های دولت و صحبت‌های موافقان و مخالفان  نمایندگان به بررسی صلاحیت وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات پرداختند که بخشی از بررسی صلاحیت وزیر ارتباطات به روز یکشنبه کشیده شد. نکته جالب در جلسه دیروز برخی مخالفت‌ها با برنامه کلی دولت و از آن مهم‌تر انتقادات و مخالفت‌‌های شدید با باغ‌گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود و به نظر می‌رسد نخستین کسی که از نمایندگان رای اعتماد نگیرد وی خواهد بود. نکته دیگر نیز عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود که در مقطعی صدای رئیس مجلس را نیز در آورد. بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی امروز ادامه خواهد یافت. 
  آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی 
 روز گذشته  و همانطور که از پیش اعلام شده بود جلسه علنی مجلس با دستور کار بررسی برنامه‌های پیشنهادی دولت سیزدهم  و وزرای پیشنهادی با حضور رئیس جمهور، هیأت همراه از دولت و وزرای پیشنهادی از ساعت 8 صبح در صحن علنی مجلس آغاز شد. در این جلسه رئیس مجلس پیش از سخنان رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در نطق میان دستور گفت: یکایک وزرای پیشنهادی در همه کمیسیون‌ها مجلس حضور پیدا کردند و طی بیش از ۲۷۰ جلسه در کمیسیون‌ها به صورت فشرده، با انتظارات نمایندگان آشنا شدند. سپس نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح شنبه با برگزاری جلسات علنی مجلس به صورت دو شیفت در روزهای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی موافقت کردند. پس از صحبت‌‌های قالیباف رئیس مجلس رئیس جمهور پشت تریبون قرار گرفت و به سخنرانی و دفاع از کابینه پیشنهادی خود پرداخت و سپس ۴ مخالف و ۴ موافق به اظهار نظر در زمینه کلیات کابینه معرفی شده پرداختند. 
  سخن موافقان و مخالفان  


 پس از صحبت‌های رئیس جمهور نوبت به صحبت‌های مخالفان کلیات برنامه پیشنهادی دولت رسید که حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مشهد در مجلس به عنوان اولین مخالف کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: آنچه از دولت توقع داشتیم یک برنامه جامع و منسجم بود که هر یک از وزرا اجرای بخشی از آن را برعهده بگیرد. ما امروز مسائل مهمی‌در کشور داریم که فراوزارتخانه‌ای می‌باشد، اما در برنامه وزرای پیشنهادی نیز دیده نشده است، چرا که به حوزه کاری وزرا باز نمی‌گردد. اما مسائل روز کشور است. پس از وی سید کریم حسینی نماینده اهواز، به عنوان موافق بیان کرد: رای بالا به کابینه رئیسی یعنی قدرت و نشانه اقتدار این نظام. مخالف دوم حجت‌الاسلام حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون قضایی بود که اظهار داشت: وزرای پیشنهادی در رابطه با مبارزه با فساد چقدر می‌خواهند کار کنند؟ آیا بناست بانک اسلامی‌و بدون ربا داشته باشیم یا همچنان وضعیت کنونی را ادامه می‌دهند؟ ملک فاضلی نماینده سراوان  نیز دیگر نماینده مخالف برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم بود که عنوان کرد: در حال حاضر اولین مشکل جامعه بیماری کروناست که رفع آن محدود به وزارت بهداشت نیست و باید کل کابینه در خدمت آن باشند. همان طور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند باید واکسیناسیون شرط اول قرار گیرد و برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد. مولوی نماینده آبادان نیز به عنوان موافق دوم اذعان کرد: همه تلاش دولت رئیسی احیاء سرمایه اجتماعی خواهد بود. بابایی کارنامی‌نماینده ساری دیگر مخالف برنامه دولت بود که اظهار کرد: امروز نگرانی مردم از باب گرانی است، مردم از ما می‌پرسند که تورم بالای ۴۵ درصد کِی و براساس چه مدلی قرار است مهار شود؟ سلیمی‌موافق بعدی بود که ابراز داشت: شرایط کشور شرایطی نیست که معطل بمانیم و باید با سرعت عمل کنیم، البته توجه به سرعت به این معنا نیست دقت به حاشیه برود، مجلس رویکرد نظارتی خود را دارد. جلال محمودزاده رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس به عنوان مخالف صریح کابینه دولت سیزدهم خطاب به رئیسی اظهار کرد: چه کسی در لیست فعلی وزراء از جناح‌های مخالف است که بگوییم فراجناحی انتخاب کردید؟ با این تیم اقتصادی که فقط از دوستان نزدیک خود انتخاب کرده‌اید، نمی‌توانید به ‌ها  مشکلات اقتصادی بروید. حسن محمدیاری نماینده توالش و رضوانشهر به عنوان مخالف از استفاده نشدن از ظرفیت بانوان در کابینه انتقاد کرد و گفت که بانوان بخش زیادی از جامعه را تشکیل می‌دهند و در کابینه دولت سیزدهم به آنها توجه نشده است. معین الدین سعیدی نماینده چابهار نیز در مخالفت بیان کرد: انصافا در کنار برخی وزرای کارآمد و متناسب با بیانیه گام دوم حضرت آقا، ایرادهای جدی بر چینش کابینه وارد است، آنچه حیرت آور و بلکه تاسف بار است عدم استفاده از ظرفیت بی بدیل بانوان در کابینه حضرتعالی می‌باشد، نمی‌توان شعار شایسته سالاری داد ولی چشم‌ها را بر این ظرفیت بی بدیل بست. محمدرضا صباغیان دیگر مخالف بود که بیان کرد: آقای رئیسی شما باید شفافیت ایجاد کنید لذا به همراه وزرایتان اموالتان را به صورت کتبی و عمومی‌و همچنین حقوق دریافتی‌تان را اعلام کنید تا شفافیت سراسر کشور را فرا بگیرد؛ البته این کار را نمی‌کنید چون قبلا هم گفته بودید اما به آن عمل نکردید. ورناصری نماینده مسجد سلیمان نیز نماینده موافقی بود که تصریح کرد: نخبگان بزرگی در سطح کشور و در بین جوانان و بانوان حضور دارند که انتظار می‌رود از آن‌ها برای حل مشکلات کشور استفاده شود. 
ادامه صفحه 6