واکسن شتاب بيشتري بگيرد؛ ايران، قرمز و سياه!

آرمان ملی: «بدترین روزهای کرونایی را می‌گذرانیم» موضوعی که نه تنها دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ به آن اعتقاد دارد، بلکه ارائه آمار و ارقام عجیب از ایران سبب شده که سازمان جهانی بهداشت از شرایط وخیم کشورمان ابراز نگرانی کند و اعلام نماید که ایران در دو هفته گذشته آلوده‌ترین کشور جهان از نظر شیوع بیماری بوده و خودش برای مهار کرونا در ایران با 8.5 میلیون دُز واکسن اهدایی آستین بالا بزند. در روزهایی که بسیاری از کشور دنیا روند واکسیناسیون 70 درصدی جمعیت را پشت سرگذاشته‌اند و کنترل کرونا را به‌دست گرفته‌اند، در هر دو دقیقه و نیم یک نفر در کشور ما جانش را برسر سیاست‌های اشتباه تولید و خرید واکسن می‌گذارد. متهم ردیف اول این شرایط تاخیر در تولید واکسن‌های رنگارنگ ایرانی که از سال گذشته با تشریفات بسیار رونمایی می‌شدند و متهم ردیف دوم، سهل انگاری در خرید واکسن است و شاید در این رابطه نباید بدقولی و اعتماد بیش از اندازه مسئولان به کشور دوست یعنی روسیه نادیده گرفت. این بی‌تدبیری کار را به‌جایی رسانده که  وضعیت ابتلا و مرگ و میر کرونا به ویژه در خراسان رضوی، اصفهان، مازندران، کرمان، ، فارس، آذربایجان غربی و خوزستان به گفته مسئولان فوق بحرانی است، مدیرعامل بهشت زهرا گفت که با  2.5 برابر شدن فوتی‌ها، آمار رسمی جان‌باختگان روزانه کرونا در شهر تهران به بیش از ۲۱۶ نفر برسد و  رئیس نظام پزشکی مشهد اعلام کرد وضعیت مشهد همچنان بحرانی و وخیم است. این موضوع باعث خستگی مردم شده که چرا ایران با همه محدودیت‌ها، اعمال جریمه‌ها و واریز میلیاردها تومان به خزانه دولت، تعطیلی یک هفته در میان اصناف که موجبات ورشکستگی بسیاری از صنوف را فراهم کرده  ده‌ها سیاست اشتباه دیگر که نه‌تنها از آمار کرونا کاسته نشده بلکه هرروز شهرهای قرمز کشور به رنگ سیاه نزدیک‌تر می‌شوند و این در حالی است که بسیاری از کشورها، درحال فراموشی کرونا هستند. طبق آخرین آمار شیوع کرونا (البته بر مبنای آمار وزارت بهداشت که کارشناسان تعداد آن را دو تا سه برابر بیشتر می‌دانند) از جمعه تا شنبه (30 مرداد)۵۴۴ فوتی بیمار در ایران جانشان را از دست دادند و ۲۴ هزار و ۱۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۶۶۶ نفر از آنها بستری شدند. از بهمن سال گذشته که واکسیناسیون در کشور ما آغاز شد تا کنون فقط  ۵ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۲۵۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و همین موضوع سبب شده که ایران، جز اولین‌ کشورهایی باشد که پذیرای ویروس‌های جهش یافته است و تاوان این وضعیت را مردم با جانشان می‌دهند. قتل‌عام کووید 19 که اگر آمار را بررسی کنیم بیش از آمار مرگ و میر ایران در هشت سال جنگ تحمیلی بوده است. هفته گذشته ۲۶۷۴۱۷ نفر در ایران به کرونا مبتلا شدند ۴۰۴۰ نفر در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند.  
 منتقدان واکسن، مگس روی زخم  
چندی روز پیش حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشتی مجلس درباره عدم تولید واکسن‌های داخلی در ایران، معتقد است که سهل انگاری صورت گرفته، اما به این موضوع اشاره‌ای نکرد که مردم با جانشان تاوان این سهل انگاری مسئولان را می‌دهند. در این میان حجت السلام رسول فلاحتی، امام جمعه رشت، گفته: «عده‌ای از آغاز نظام اسلامی ساز مخالف می‌زدند و مگس روی زخم هستند ولی با تولید واکسن برکت در داخل کشور،  به طور قطع در آینده جهانیان هجوم خواهند آورد و این واکسن را از ما خواهند خرید.» این درحالی است که ایشان اعلام نکرده چه زمان وعده مسئولان برای تولید  ۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا پایان شهریور، محقق خواهد شد!.  
 وضعیت سیاه مشهد، آبادان و تهران 
طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. علی بیرجندی‌نژاد، رئیس نظام پزشکی مشهد، با اشاره به آمار بالای مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در این شهر، گفت: «وضعیت مشهد بحرانی و وخیم است و هم‌اکنون خانواده‌ای را در این شهر سراغ نداریم که تعدادی از افراد خانواده مبتلا نشده و یا جان‌شان را در اثر کرونا از دست نداده باشند.  آمار ایران در مقایسه با آمار جهانی از نظر میزان مرگ‌ومیر و ابتلا فاصله قابل توجه‌ای دارد و در شرایط بسیار نامطلوبی نسبت به سایر کشورهای جهان به سر می‌بریم، آمار‌های ما به لحاظ ابتلا و مرگ‌و‌میر به علت کرونا در صدر آمار جهانی قرار دارد.»  وی مهم‌ترین اقدامی که برای کنترل کرونا انجام واکسیناسیون فوری و همگانی بود و بسیاری از کشورها با انجام واکسیناسیون فوری به شرایط عادی زندگی خود بازگشتند ولی متاسفانه ایران در این زمینه اصلا شرایط قابل قبولی را ندارد. از سوی دیگر جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌ غربی، از وخیم شدن وضعیت این استان  خبر داد و با بیان اینکه تخت خالی برای بیماران کرونا در استان وجود ندارد، نسبت به شرایط بحرانی این استان هشدار داد. او گفت:  تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی، بخش‌های مراقبت‌ ویژه و بیماران نیازمند ونتیلاتور به صورت پرشتابی در حال افزایش است مهدی مهدی کریمی، معاون دانشکده علوم پزشکی آبادان، نیز چندی پیش با اشاره به کمبود شدید کادر درمان و حجم زیاد بیماران کرونا، گفت: «ظرفیت بیمارستان‌های جنوب غرب خوزستان تکمیل شده، در حال حاضر هیچ چیزی نداریم و در این موج کرونا از مرز بحران صد درصدی عبور کرده‌ایم و در شرایط جنگی قرار داریم.» همچنین رئیس بیمارستان امام خمینی گفت: «طی هفته‌های گذشته وضعیت بیمارستان ما به شکلی بود که تخت خالی نداشتیم و تمام تخت‌ها پر بوده و در صورتی می‌توانستیم بیمار جدید بگیریم که یا بیماری ترخیص شود و یا فوت کند تا تخت خالی شود و بیمار جدید بستری کنیم.»