رکوردشکنی پی در پی کرونا 684 قربانی در یک روز

  سرویس اجتماعی-

به گزارش کیهان، افزایش شمار جان باختگان در روزهای گذشته در کنار کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرایط وخیمی را رقم زده است. این در حالی است که براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا از تاریخ 24 تا 30 مرداد برای مدیریت بیماری کرونا تعطیلی سراسری در کشور اعمال شد که باید نتیجه آن را در روزهای آتی مشاهده کرد. البته به عقیده کارشناسان نظام سلامت، این تعطیلی کوتاه مدت نمی‌تواند تاثیر به سزایی در کاهش آمار مبتلایان و جان باختگان داشته باشد.
با این اوصاف، به نظر می‌رسد در شرایطی که واکسیناسیون در حال سرعت گرفتن است و تلاش‌ها برای واردات واکسن ادامه دارد، اما نظارت‌ها بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و بیماریابی سریع از اولویت خارج شده است و حساسیت‌ها نسبت به بیماری کرونا کاهش یافته است.


در این رابطه، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تا کنون ۱۶ میلیون
و ۷۱۷ هزار و ۶۸۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و
۵ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۶۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۲ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۳۲۱ دُز رسید.
در این اطلاعیه نیز آمده است: از 30 تا ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶ هزار و ۴۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۷ نفر از آنها بستری شدند با این حساب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۶۷۷ هزار و
۱۱۴ نفر رسید همچنین ۷ هزار و ۶۶۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. متاسفانه در طول این مدت، ۶۸۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۲ هزار و ۳۸ نفر رسید.
خوشبختانه تا کنون سه میلیون ‌و۹۳۲ هزار و ۴۷۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. تا‌کنون ۲۷ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۴۷۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر نیز ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
رعایت پروتکل‌های بهداشتی
همچنان مناسب نیست
در همین رابطه، دکتر سیما سادات لاری درباره آخرین وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور بیان کرد: پروتکل‌های بهداشتی به معنی استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی ۱.۵ تا ۲ متر، تهویه مناسب، عدم حضور در تجمع و رعایت موارد بهداشتی اعلام شده به اصناف است.
وی ادامه داد: متاسفانه در هفته آخر مرداد ماه نیز میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور همانند دو ماه اخیر به شدت پایین بوده و با‌اندکی افزایش نسبت به هفته قبل‌تر، به ۳۹.۰۲ درصد رسیده است. این در شرایطی است که این میزان از هفته‌های اول تابستان تاکنون روند نزولی داشته است.
معاون وزیر بهداشت گفت: کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد، چهارمحال و بختیاری، همدان و گیلان گزارش شده است. همچنین وضعیت پروتکل‌های بهداشتی در استان‌های کرمان، فارس، بوشهر، لرستان، ایلام، البرز، زنجان، کردستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان‌غربی در بازه ۳۳ تا ۴۰ درصد گزارش شده است. در بقیه استان‌ها این شاخص بین ۴۱ تا ۴۹ درصد گزارش شده است.
وی افزود: بیشترین استفاده از ماسک در اماکن عمومی در استان‌های هرمزگان، سمنان و خراسان جنوبی و کمترین میزان در استان‌های یزد، گیلان و سیستان و بلوچستان گزارش شده است.
لاری ادامه داد: کمترین میزان رعایت فاصله‌گذاری در اماکن عمومی در استان‌های یزد، گیلان و چهارمحال و بختیاری گزارش شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خواهش ما از همه هموطنان عزیز این است که همه پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری فیزیکی و عدم حضور در تجمع‌ها را رعایت کنند. همه افرادی که واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند نیز باید این موارد بهداشتی را رعایت کنند.
افزایش ۱۲ درصدی فوتی‌های کرونا
در هفته اخیر
لاری همچنین درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور بیان کرد: در هفته چهارم مرداد ماه تعداد 233 هزار و 532 بیمار سرپایی مثبت در کشور شناسایی شدند که نسبت به هفته سوم مردادماه حدود 1.2 درصد افزایش داشته است. در هفته گذشته شاهد افزایش 5 درصدی در تعداد بیماران مثبت بستری کرونا و افزایش 12.5 درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.
وی ادامه داد: در هفته‌ای که گذشت میانگین بروز موارد مثبت بستری در کشور حدود 40 نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت و میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری 48.5 نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استان‌های ایلام، خراسان شمالی، مازندران، چهارمحال و بختیاری و گلستان (در هفته گذشته) به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در کشور بوده‌اند.
لاری ادامه داد: همچنین بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور به ترتیب در استان‌های قم، گلستان، گیلان و مازندران گزارش شده است.
افزایش بیماران بدحال کرونا
و کمبود تخت ویژه
از دیگر سو، دکتر جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی ایران به ایسنا گفت: متاسفانه علیرغم فعالیت زیاد کادر درمان و ترخیص و بستری موقت بیماران اما هنوز حجم ورودی مراجعین به بیمارستان‌ها بالا است. این در حالی است که روزانه بیش از ۶۰۰۰ نفر نیز به مراکز و کلینیک‌های سرپایی مراجعه می‌کنند تا به صورت تزریق سرپایی درمان شوند و از طرفی کلینیک‌های خصوصی هم فعال هستند تا بار را از دوش بیمارستان‌ها بردارند.
وی با بیان اینکه بیشترین مشکل در بیمارستان‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه است، اظهار کرد: متاسفانه بیمار بدحال زیاد است؛ اما به سختی می‌توانیم تخت خالی پیدا کنیم و از طرفی هم بیماران دیگری به جز مبتلایان به کووید۱۹ نیز نیاز به تخت‌های ویژه دارند و آنها هم دچار مشکل شدند. در برخی بیمارستان‌ها بخش CCU را تبدیل به ICU کردیم تا فعلا مشکل رفع شود اما با این کار هم رزرو برای بیماران قلبی محدود می‌شود.
کوهپایه‌زاده ادامه داد: ان‌شاءلله با افزایش واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل‌ها، افراد پرخطر بتوانند سریع‌تر ایمن شوند.
وی درباره تعطیلی‌ اخیر برای مدیریت کرونا، تصریح کرد: مباحث مختلفی مطرح شد که در کمیته‌های تخصصی کرونا مورد بررسی قرار گرفت ولی اگر قرار باشد علمی و پزشکی صحبت کنیم، با یک هفته تعطیلی خیلی چرخش ویروس افت پیدا نمی‌کند و به ۱۰ تا ۱۵ روز تعطیلی شدید نیاز داریم تا زنجیره انتقال بیماری کاسته شود؛ البته کنترل تجمعات در ادارات، وسایل نقلیه و... بازهم تاثیرگذار خواهد بود؛ هرچند که میزان آن در حد مورد نظر ما نباشد.
حساسیت مردم به کرونا
کاهش یافته است!
علاوه‌بر این، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مردم می‌دانند که کرونا ممکن است باعث مرگ آنها شود، اما علیرغم این موضوع به مسافرت می‌روند اظهار کرد: افرادی هستند که در پس کوچه‌ها از افراد محلی پرسیدند که در این روستا چه راهی وجود دارد که مثلاً با پلیس برخورد نکنند.
رئیسی با اشاره به اینکه در بحث کرونا اطلاع‌رسانی و آگاهی صورت گرفته است عنوان کرد: این اطلاع‌رسانی خوب بوده است، ولی آیا سطح آگاهی مردم در مورد کرونا پایین است، الان به‌اندازه کافی از رسانه‌ها و جا‌های مختلف اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد، اما حساسیت‌ها پایین آمده است و علیرغم اینکه مردم اطلاعات لازم را دارند، اما عمل نمی‌کنند.
وی با اشاره به اینکه حتماً نیاز است تا اقدامات در کنار هم قرار بگیرد افزود: واکسیناسیون خیلی خوب است، اما به این معنی نیست که شیوه نامه‌ها را رعایت نکنیم، رعایت شیوه نامه خوب است، اما به این معنی نیست که نخواهیم واکسن بزنیم، شاخص‌های بسیار مهمی داریم، کشور آمریکا را اگر نگاه کنیم ظرف یک ماه میزان مرگ از حدود ۱۱۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته به بیش از هزار نفر رسیده است.
لزوم افزایش بیماریابی
و رایگان شدن تست کرونا
افزایش موارد مرگ و میر و مبتلایان در روزهای اخیر در کنار کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حالی است که به گفته کارشناسان نظام سلامت و تاکید سازمان بهداشت جهانی، باوجود انجام واکسیناسیون اما پیشگیری همچنان گام نخست برای مقابله با کرونا است. در این رابطه نخستین قدم افزایش نظارت‌ها بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.
اگرچه تعطیلات چند روز گذشته به نسبت تعطیلات پیش‌تر، در رعایت قوانین و نظارت‌ها موفق‌تر بود اما صرفا یک مسکن موقت بود و نباید بی‌خیال رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد. در این باره لازم است تا بازوهای نظارتی به کمک ستاد ملی مقابله با کرونا بیایند تا جامعه رعایت شیوه نامه‌ها را جدی‌تر بگیرد. قطعا کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کنار افزایش واکسیناسیون می‌تواند به کاهش اثر واکسیناسیون منجر شود. با این شرایط چه بسا لازم است تا ستاد ملی مقابله با کرونا در طرح تحولی مقابله با کرونا تدابیر جدید و ویژه‌ای در نظر بگیرد.
پس از افزایش نظارت‌ها بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در بین مردم، قدم دوم افزایش بیماریابی و شناسایی سریع افراد مبتلا به کرونا است. در همین رابطه، 20 مرداد ماه رهبر انقلاب در پیامی کرونا را مسئله اول و فوری کشور خواندند و با تأکید درخصوص انجام قاطع وظایف و تصمیم‌ها برای مقابله با بیماری، توصیه‌ها و نکاتی خطاب به مسئولان و مردم بیان کردند. ایشان در نخستین تذکرشان تاکید داشتند: «در اوایل بیماری، آزمایش‌های بیماریابی عمومی رایج شد که کار خوبی بود و باید شبکه بهداشت با کمک بسیج این کار را انجام دهند». ایشان با اشاره به هزینه‌های سنگین آزمایش‌های تشخیص کرونا، تأکید کردند: «دولت و بیمه‌ها کمک کنند تا بیماریابی و آزمایش‌های تشخیص به صورت رایگان و وسیع در اختیار همه مردم قرار بگیرد».
باتوجه به این تاکیدات اما تا به امروز مسئله افزایش بیماریابی و رایگان شدن تست کرونا در دستور کار مسئولان قرار نگرفته است. کم توجهی به این تذکر عواقب جدی در پی خواهد داشت چراکه افراد مشکوک به کرونا ناچار خواهند بود یا برای انجام تست به دلیل شلوغی و تقاضای زیاد و عرضه کم، به چندین مرکز مراجعه کنند یا باتوجه به هزینه سنگین تست کرونا در مراکز خصوصی اصلا مراجعه نکنند و این یعنی ادامه چرخش ویروس در کشور که نتیجه‌اش مهار نشدن ویروس کرونا خواهد بود.
تلاش برای واردات 60 میلیون دز واکسن
تا پایان مهر ماه
در کنار توصیه مسئولان به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و لزوم توجه به پروتکل‌ها از سوی مردم، تلاش‌ها برای واردات واکسن و انجام واکسیناسیون عمومی نیز ادامه دارد. در همین رابطه، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: در کشور تا پایان مهرماه با واردات ۶۰ میلیون دز واکسن، واکسیناسیون افراد بالای ۳۰ سال انجام می‌شود.
رئیسی با اشاره به اینکه با کشور روسیه قرارداد بسته‌ایم که قرارداد کمی نبود گفت: مقدار زیادی قرارداد با کشور چین بسته ایم، انصافاً بیشترین واکسن را کشور چین تاکنون به ما داده است و لذا نباید فراموش کنیم که در این شرایط چین به ما واکسن داد و در حال ارائه واکسن است، کشور‌هایی مانند آمریکا و کشور‌های سرمایه‌داری واکسن‌های تولیدی خودشان را ابتدا خودشان استفاده کردند.
وی با اشاره به اینکه یادمان باشد که برخی از کشور‌های همسایه در فاز کارآزمایی بالینی آنها شرکت کردند افزود: استراتژی ما این نبود که بخواهیم در کارآزمایی بالینی کشور‌های دیگر شرکت کنیم، استراتژی کشور ما این بود که وارد فاز بالینی کشور‌های دیگر نشویم مگر اینکه تکنولوژی را به ما منتقل کنند، لذا اقدامات زیادی تاکنون انجام شده است، هزاران برگ سند وجود دارد که برای واکسن تا چه حد اقدام شده است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه ظرف دو سه هفته آینده تحول خوبی ایجاد خواهد شد ادامه داد: در میزان تولید واکسن داخلی تحول خوبی ایجاد خواهد شد، میزان تولید واکسن بالا خواهد رفت، از مهر ماه به بعد ۱۰ تا ۱۵ میلیون دز هرماه واکسن داخلی خواهیم داشت که این میزان قابل توجه است.
رئیسی با اشاره به اینکه اولویت اول دولت بحث کرونا و سلامت مردم است تصریح کرد: ما در ارتباط با تامین ارز برای واکسن هیچ مشکلی نداریم و در عمل هم واقعاً هیچ مشکلی وجود نداشت.
وی با بیان اینکه مردم مطمئن باشند که بحث واکسن در روند بسیار خوبی قرار خواهد گرفت و واکسیناسیون انجام خواهد شد گفت: اینکه مردم در ارتباط با تاخیر واکسن نگرانی دارند این نگرانی کاملاً بجا و درست است، اما درخصوص تأمین واکسن دو، سه شبهه وجود دارد که نباید به آنها توجه کرد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه ما یک مرجعی در کشور به اسم سازمان غذا و دارو داریم که یکی از سازمان‌های رسمی کشور است بیان کرد: این سازمان واکسن را مورد تایید قرار می‌دهد این گونه نیست که هر واکسنی بخواهد وارد کشور شود. وی با اشاره به بحث عوارض واکسن ادامه داد: هر واکسنی که تولید می‌شود حتماً عارضه دارد لذا هر واکسنی حتماً یک سری مزیت و یک سری معایبی دارد، اما در مقابل بحث بیماری کرونا که هزار و یک عارضه دارد نباید آن هزار و یک عارضه را رها کنیم و به یک مورد توجه کنیم.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: یکسری از عوارض بسیار خفیف است مانند درد جای واکسن و تب اما یکسری از عوارض به قدری شدید است که منجر به بستری می‌شود این عوارض درصد بسیار پایینی دارد، عارضه شدید عارضه‌ای است که می‌تواند منجر به مرگ شود، اما این احتمال بسیار پایین است.