گره‌گشایی دراقتصاد محور برنامه‌ وزرا

وزیر پیشنهادی اقتصاد :
می خواهم به یک دهه تلخ اقتصاد پایان دهم

- به دنبال رفع تحریم‌ خواهیم بود اما معیشت مردم را معطل آن نمی‌کنیم


- نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی را به 5/1 برابر افزایش خواهیم داد
- بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه برای تأمین منابع مالی توسعه اقتصادی راهکار ماست
- تأمین کسر بودجه از روش‌های غیر تورم‌زا، کنترل رشد بی ضابطه نقدینگی و مدیریت بازار ارز

وزیر پیشنهادی ارتباطات :
شبکه ملی اطلاعات را در ۴ سال اجرایی می‌کنم

- صدای مناطق محروم در کابینه سیزدهم خواهم بود
-فرصت‌های فضای مجازی بسیار بیشتر از آسیب‌هایش است
- متأسفانه شبکه ملی اطلاعات را به غلط به معنای قطع دسترسی به اینترنت جا انداخته اند
-راه اندازی این شبکه پرسرعت در پهنه جغرافیایی ایران به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست

وزیر پیشنهادی اطلاعات :
امنیت عمومی، آزادی‌ها و حریم خصوصی را تأمین می کنیم

- مردم باید در تأمین امنیت
این کشور همراه و همیار مجموعه
سربازان گمنام باشند
- یکی از وظیفه‌های عمده
و اصلی ما صیانت از مردم ایران و صیانت از دارایی‌های این ملت است
-  تشکیلات اطلاعاتی را انقلابی
 و اطلاعات را مردم پایه می‌کنم
-  با مفاسد مبارزه خواهم کرد

وزیر پیشنهادی خارجه :
 همه تلاش خود را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها به کار می‌گیرم

- رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم اقتصاد محور خواهد بود
- وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد و همه تلاش خود را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها  به موازات لغو تحریم‌ها به کار خواهم گرفت
-مذاکره را ابزار دیپلماسی می‌دانیم
- با مذاکره‌ای همراه خواهیم بود که فرسایشی نبوده و ‌تأمین کننده منافع ملت باشد

گروه سیاسی/ دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم دیروز در بهارستان ادامه یافت. آنچه در تشریح برنامه های وزرای پیشنهادی در جلسه دیروز پر رنگ بود تأکید بر تحول در حوزه‌های مختلف و توجه به حوزه اقتصادی بود. آنجا که احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی برنامه‌های تحول آفرین خود در حوزه اقتصاد را تشریح کرد و حتی حسین امیر عبداللهیان وزیر پیشنهادی برای وزارت خارجه هم بر دیپلماسی اقتصادی و بهره برداری از ظرفیت‌های اقتصادی در حوزه سیاست خارجی و بخصوص همسایگان تأکید کرد. اسماعیل خطیب گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات هم یکی از محورهای اصلی برنامه های خود را تلاش برای مانع زدایی از مسیر تولید در کشور برشمرد و عیسی زارع پور گزینه پیشنهادی ارتباطات هم ظرفیت‌های اقتصادی حوزه مسئولیت خود را تشریح و تبیین کرد.  در روز اول بر اساس حروف الفبا، صلاحیت حسین باغ‌گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت.
در جلسه روز شنبه علاوه بر صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، بررسی صلاحیت عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در دستور کار قرار گرفت و تعدادی از نمایندگان در موافقت و مخالفت صحبت کردند که البته کار نیمه‌تمام ماند و ادامه بررسی برنامه‌های زارع‌پور به جلسه صبح دیروز موکول شد. در جلسه شنبه کمیسیون‌های فرهنگی و صنایع مجلس موافقت خود با برنامه‌های زارع‌پور را اعلام کرده بودند و در جلسه دیروز هم وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه‌هایش پرداخت. او در میانه تشریح برنامه‌های خود وعده داد که ظرف چهار سال آینده شبکه ملی اطلاعات را طی زمانبندی معینی که از سوی شورای عالی فضای مجازی تعیین شده جهت پیشبرد امور کشور راه‌اندازی کند.
در ادامه نوبت به بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات رسید. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نظر مثبت خود با ویژگی‌ها و برنامه‌های اسماعیل خطیب را اعلام کرد. مخالفان وزیر پیشنهادی اطلاعات بر عملکرد گذشته وی بخصوص در مدیرکلی اطلاعات قم خرده گرفتند و موافقان اما عملکرد وی را نقطه قوت او دانستند و تأکید کردند که این عملکرد نمود مدیریت انقلابی بوده است. خطیب هم در تشریح برنامه‌های خود وزارت اطلاعات را یک نهاد برآمده از انقلاب اسلامی و تشکیلات حاکمیتی دانست و تأکید کرد که باید در تراز انقلاب اسلامی ظهور و بروز کند و مبتنی بر بیانیه راهبردی گام دوم قدم بردارد.
احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی برای امور اقتصادی و دارایی، گزینه بعدی بود که برنامه‌هایش مورد بررسی همکارانش در بهارستان قرار گرفت. خاندوزی در حال حاضر نماینده تهران در مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است.   هر چند مخالفان در نطق‌های خود بر نداشتن سابقه اجرایی او انگشت گذاشتند، اما موافقان ویژگی‌های مثبت دیگر او را برجسته کردند از جمله اینکه دانش‌آموخته اقتصاد است و نسبت به مسائل و مشکلات مهم اقتصادی کشور اشراف دارد. جوان بودن و روحیه فسادستیزی هم از دیگر ویژگی‌هایی بود که موافقان مورد توجه قرار دادند. چنانکه سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم موافقت اعضای این کمیسیون با صلاحیت وزیر پیشنهادی و برنامه‌های او را اعلام کرد.
در ادامه نوبت به گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه رسید جایی که حسین امیر عبداللهیان با سوابق طولانی در امر دیپلماسی به مجلس معرفی شده و دیروز نمایندگان برنامه‌های او را مورد بررسی قرار دادند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون تخصصی مرتبط به حوزه دیپلماسی موافقت اعضای این کمیسیون با امیر عبداللهیان را اعلام کرد و سپس مخالفان و موافقان هم دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. نکته قابل توجه اینکه نمایندگانی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی سخن گفتند هم ایراد و انتقادی نسبت به توانمندی‌های شخصی او بیان نکردند بلکه تنها بر ضرورت طرح برخی موارد در برنامه‌های او تأکید کردند. امیر عبداللهیان هم در ادامه از سیاست خارجی معتدل سخن گفت و توضیح داد که منظور از این مفهوم تمرکز بر دیپلماسی تنها بر یک حوزه و منطقه نیست بلکه باید بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و بخصوص با تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی با نقاط مختلف جهان رابطه داشت اگر چه همسایگان در اولویت هستند.

صفحات 2 و 5 را بخوانید