هفت نفر در ازدحام جمعیت کشته شدند فرودگاه کابل روی موج نابسامانی

پس از گذشت چند روز از حضور گروه طالبان در کابل و تلاش خارجی ها و هزاران شهروند افغانستان برای خروج از کابل، اوضاع در اطراف فرودگاه کابل همچنان نابسامان و با هرج و مرج همراه بوده است.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، همزمان با وضعیت نابسامان فرودگاه کابل، آمریکا و آلمان به شهروندانشان در افغانستان توصیه کردند که به دلایل امنیتی از عزیمت به فرودگاه کابل امتناع کنند.
این توصیه آمریکا و آلمان در حالی مطرح شده است که به دنبال حضور گروه طالبان در شهرهای مختلف افغانستان و تسلط بر امور این کشور، شرایط فرودگاه کابل به دلیل ازدحام برای خروج شهروندان خارجی و شهروندان افغان نابسامان شده است.
این شرایط باعث شده تا در روند خروج شهروندان خارجی و دیپلمات‌های کشورها و همچنین شمار زیادی از شهروندان افغان از این فرودگاه اختلال جدی ایجاد شود. سفارت آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرد: به دلیل تهدیدهای امنیتی در مقابل فرودگاه کابل، ما به شهروندان مان توصیه می کنیم از عزیمت به این فرودگاه در این مقطع زمانی جلوگیری کنند مگر اینکه سفارت آمریکا در آینده اعلام کند که رفتن به فرودگاه کابل دیگر مشکلی ندارد.


با این حال ژنرال ویلیام تیلور یک مقام نظامی آمریکا طی نشستی در پنتاگون اعلام کرد که ۵۸۰۰ نیروی آمریکایی همچنان در فرودگاه کابل هستند و اوضاع این فرودگاه همچنان امن است.
وی خاطر نشان کرد که برخی از ورودی های این فرودگاه به طور موقت بسته شد و طی روز گذشته برای تسهیل عبور خروج شوندگان باز دیگر باز شد. یک سخنگوی طالبان به خبرگزاری رویترز گفت که نمی توان خطرات امنیتی را رد کرد اما هدف گروه طالبان بهبود اوضاع و فراهم کردن زمینه خروج آرام برای آنهایی است که قصد خروج از افغانستان را دارند، است.
ژنرال تیلور عنوان کرد که آمریکا طی چند روز پیش حدود ۱۷ هزار نفر از جمله ۲۵۰۰ آمریکایی را از کابل خارج کرده است. پیش از این جان کربی سخنگوی پنتاگون گفته بود که وی آمار کاملی از اینکه چه تعداد شهروند آمریکایی همچنان در کابل و در مناطق دیگر افغانستان هستند، ندارد این در حالی است که برخی مقامات آمریکایی از حضور هزاران آمریکایی در این مناطق خبر داده اند.
در همین حال دفتر رسانه ای دولت قطر در توئیتر بدون ارائه جزئیات بیشتری اعلام کرد که نیروی هوایی قطر شماری از شهروندان افغان، دانشجویان، دیپلمات های خارجی و خبرنگارانی از افغانستان را خارج کرده است. سوئیس نیز یک پرواز چارتر را از کابل به دلیل نابسامانی شرایط فرودگاه کابل لغو کرده است.
روزنامه نیویورک تایمز نیز طی گزارشی در این راستا عنوان کرد: نگرانی ها همچنان نسبت به امنیت فرودگاه کابل و خروج امن خارجی ها و شهروندان افغانستان وجود دارد.
برخی از خانواده های افغان روز گذشته به امید خروج از این کشور همچنان به صورت دسته جمعی در اطراف فرودگاه کابل تجمع کرده اند. روز گذشته به رغم بسته بودن ورودی های فرودگاه کابل، این خانواده ها همچنان به دنبال ورود به این فرودگاه و خارج شدن از افغانستان بودند. مقامات امنیتی آمریکا اعلام کرده اند که نگران تهدید حمله داعش در فرودگاه کابل هستند.
کمیته صلیب بین المللی صلیب سرخ برآورد کرده است که بیش از ۳۰۰هزار غیرنظامی افغان از سال ۲۰۰۱ تاکنون در فعالیتهای مختلف همکاری با آمریکا داشته و یا وابستگی به واشنگتن داشته اند اما فقط اقلیتی از آنها مجوز خروج از افغانستان را دریافت کرده اند.
این در حالی است که جو بایدن پیشتر گفته است که وی نسبت به خروج شهروندان افغانی که به آمریکا کمک کرده اند، متعهد است اما فعلا شهروندان آمریکایی در اولویت قرار دارند.
تارنمای شبکه اسکای نیوز انگلیسی نیز گزارش داد، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد هفت نفر به دلیل ازدحام نزدیک فرودگاه کابل جان خود را از دست داده اند.
وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد اوضاع در فرودگاه کابل همچنان چالش برانگیز است اما ما هر آنچه در توان داریم انجام می دهیم تا جایی که امکان دارد اوضاع به صورت امن مدیریت کنیم.
هفت کشته در ازدحام اطراف فرودگاه کابل
وزارت خارجه آمریکا از بسته شدن ۴۸ ساعته فرودگاه کابل برای تخلیه و انتقال کسانی که وارد این فرودگاه شده اند خبر داد. شبکه اسکای نیوز روز یکشنبه به نقل از وزارت دفاع انگلیس گزارش داد، هرج و مرج اطراف فرودگاه کابل منجر به کشته شدن هفت تن شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، فرودگاه کابل ، تنها راه خروج از افغانستان تحت کنترل طالبان است.
وزارت دفاع انگلیس روز یکشنبه با اعلام مرگ ۷ تن در ازدحام و هرج و مرج اطراف کابل گفت: شرایط میدانی همچنان چالش برانگیز است اما ما هر کاری که بتوانیم برای مدیریت اوضاع و برقراری امنیت و ایمنی تا حد ممکن تلاش میکنیم.
سفارت آمریکا در افغانستان به شهروندان این کشور توصیه کرد به سمت فرودگاه کابل نروند. در این توصیه آمده است: به خاطر تهدیدات امنیتی احتمالی در خارج از دروازه‌های فرودگاه کابل به شهروندان آمریکایی توصیه می‌کنیم از سفر به این فرودگاه و گیت‌های آن خودداری کنند.
سایر اخبار این روزنامه