در دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم در مجلس چه گذشت؟ بحث و جدل برای سه وزیر کلیدی دولت سیزدهم

مجلس دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم کار خود را با بررسی صلاحیت و برنامه‌های زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد.
روز گذشته ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری با حضور در مجلس از کلیات برنامه دولت سیزدهم دفاع کرد. سپس مخالفان و موافقان نظرات خود را بیان کردند. پس از آن بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با بررسی صلاحیت وزیر آموزش و پرورش آغاز شد و موافقان و مخالفان و وزیر پیشنهادی صحبت کردند.
امروز نیز دومین روز جلسه رای اعتماد با دستور کار بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات آغاز شد. پس از آن و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و براساس حروف الفبا برنامه سایر وزرای پیشنهادی نیز بررسی خواهد شد.
نماینده مخالف: وزیر پیشنهادی ارتباطات یک روز سابقه ندارد


عباس‌زاده مشکینی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات در این باره گفت: تحصیلات وزیر پیشنهادی با این وزارتخانه مرتبط نیست. وی یک روز سابقه در این وزارتخانه ندارد.
وی با بیان اینکه وزیری که سوار بر کار نباشد نمی تواند موجب تحول شود، گفت: متاسفانه وزیر پیشنهادی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصص و تجربه ندارد.
غنی نظر: وزیر پیشنهادی ارتباطات یک روز می‌گوید با طرح صیانت موافقم و روز دیگر نه
غنی نظر دیگر نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز گفت: مشکل و مخالفت من با آقای زارع پور در حوزه شفافیت است. ایشان در یک کمیسیون می‌گوید با ‎طرح صیانت موافقم و در یک کمیسیون می‌گوید با این طرح مخالفم!
وی افزود: سابقه مدیریت ایشان هم برای یک وزارتخانه پر پول متناسب نیست.
محفوظی، موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز در این جلسه گفت: وزیر پیشنهادی ارتباطات دارای تحصیلات عالی در این حوزه است.
وی افزود: از آقای زارع پور انتظار داریم تمام تلاش خود را برای بومی سازی و استفاده از ظرفیت های داخلی انجام دهد.
مجتبی یوسفی دیگر نماینده موافق زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز گفت: نباید فقط به صورت سنتی در بازار‌های بین المللی حضور داشته باشیم، بلکه ایجاد پهنای باند و ارتباطات و مبادلات اینترنتی می‌تواند برای ما ایجاد بازار‌های جدید بکند.
زارع پور: ظرف ۴ سال شبکه ملی اطلاعات را تکمیل می‌کنم
وزیر پیشنهادی ارتباطات با حضور در جایگاه سخنران در مجلس به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت و گفت: افتخار می‌کنم که دغدغه فضای مجازی که امروز نمایندگان دارند بنده ۱۵ سال پیش داشتم. من فقط یک عیسی زارع پور نیستم بلکه نماینده تمام جوانان متخصص هستم.
وی افزود: بنده به عنوان یکی از میلیون‌ها تربیت یافته مکتب امام راحل و مقام معظم رهبری به عنوان یک جوان گام دومی آماده ام که تجربیات ۱۵ ساله تخصصی و اجرایی خود را در صورت رای اعتماد به کار بگیرم.
وی تاکید کرد: در ظرف ۴ سال شبکه ملی اطلاعات را تکمیل خواهیم کرد تا دیگر هیچ اطلاعاتی از کشور خارج نشود.
زارع پور همچنین گفت: مردم را سال‌ها در فضای مجازی بی پناه و تنها گذاشته ایم در صورت تایید اعتبار این نگرانی را برطرف می‌کنم.
وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع ارتباط با شبکه جهانی نیست.
صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات توسط کمیسیون امنیت ملی تایید شد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات در مجلس اعلام کرد که کمیسیون امنیت ملی پس از بررسی صلاحیت حجت الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات را تایید می‌کند.
توضیح قالیباف درباره تایید وزیر پیشنهادی اطلاعات توسط رهبر انقلاب
رئیس مجلس در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهوری در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: در اصل ۱۱۰ و ۱۷۶ حوزه دفاعی، امنیتی و سیاست خارجی شخص رهبری مسئولیت دارند. در همه دولت‌های گذشته و کنونی درباره برخی وزرا از رهبری کسب اجازه می‌کنند.
قالیباف گفت: رئیسی گفت که با وزرای بخش‌های امنیتی مانند وزارت اطلاعات از رهبر انقلاب کسب اجازه کردند و ایشان موافقت کردند.
رضوانی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: آقای خطیب در طول زندگی کار اطلاعاتی کردند، اما اقدام موثری از ایشان مشاهده نشده به طوری که در موضوع طبری برخی در مورد او توجیه‌های غیر قابل هضم می‌آورند.
وی افزود: او علی‌رغم شایستگی به موقع اقدام جدی نمی‌کند. می‌گویند او اگر بخواهد می‌تواند، من هم می‌گویم؛ اما تعلل جایز نیست. آقای خطیب در قبال فتنه سال ۸۸ شفاف امروز اعلام موضع کند.
نمایندگان موافق و مخالف خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات چه گفتند؟
رضوانی، مخالف: آقای خطیب در کمیسیون به درستی گفتند در طول زندگی کار اطلاعاتی کردند، اما اقدام موثری از ایشان مشاهده نشده به طوری که در موضوع طبری برخی در مورد او توجیهات غیر قابل هضم می‌آورند. او علی رغم شایستگی به موقع اقدام جدی نمی‌کند. آقای خطیب در قبال فتنه سال ۸۸ شفاف امروز اعلام موضع کند.
میرزایی، مخالف: در این روز‌ها اخباری مطرح می‌شود که حضرت آقا خطیب را تایید کرده است. اما حضرت آقا در تایید شخص خاصی نظر نمی‌دهند، رییس جمهوری گفتند حضرت آقا در مورد خطیب نظر خاصی نداشته‌اند؛ سردار کوثری هم این سخن را تایید کردند. چرا دیدگاه‌های خود را با نسبت دادن به حضرت آقا به کرسی می‌نشانید؟
بروجنی، موافق: برنامه‌های خطیب و گزارش کمیسیون در مورد او را بخوانید. مبارزه جدی با شریان‌های فساد از اصلی‌ترین وظایف وزارت اطلاعات است که در برنامه‌های خطیب آورده شده، صیانت از دارایی‌های ارزشمند کشور جز برنامه‌ها و اهدافش است، کشف توطئه‌ها و خرابکاری‌ها علیه استقلال کشور از دیگر برنامه‌های اوست. او از درون مجموعه اطلاعات است.
زنگنه، موافق: وزیر معرفی شده بیشترین سابقه در آن وزارت‌خانه را دارد. در زمان تصدی خطیب در اطلاعات قم و در بحث ضد جاسوسی، اتفاقات بزرگی افتاده. پرونده مهدی هاشمی در زمان مسئولیت ایشان مورد بررسی قرار گرفته است.
ذوالنوری، موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات:خاتمی و احمدی نژاد خطیب را عزل کردند. زمانی که جلسه سخنرانی هاشمی در سال ۸۵ در قم بهم خورد، فشار شدیدی به خطیب وارد شد. او کاری کرد که برخی از افراد که آنجا دستگیر شده بودند، احکامشون اجرا نشد و این کار خطیب بود.
وی افزود: در تایید خطیب همین بس که یک بار توسط دولت اصلاحات و یک بار توسط ‎احمدی نژاد عزل شده است. خاتمی رئیس جمهوری شده بود و دیداری با آقای ‎منتظری داشتند که سخنان تحریک آمیزی پخش و دعوت به آشوب علیه نظام شد، در حوادثی منجر به حصر آقای منتظری شد. آقای ‎منتظری با دستور شورای عالی امنیت ملی که ‎خاتمی رئیس آن بود ‎حصر شد.
جلالی، مخالف خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات: از آقای خطیب انتظار داشتیم مانع نفوذ در حوزه شود. ایشان برای بچه‌های انقلابی قم پرونده سازی کردند. شما برخی فتنه گران را به قم راه دادید، کی اینا‌ها را مدیریت می‌کرد؟
وی افزود: دفتردار شما نامه‌ای را امضا کرد که رهبر انقلاب کوتاه بیاید و انتخابات را ابطال کنند. زمینه مرجعیت شیعه انگلیسی را شما فراهم کردید. در سال ۸۸ می‌خواستیم راهپیمایی کنیم آقای خطیب نگذاشت.
خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود گفت: یکی از وظایف اصلی ما صیانت از مردم و دارایی‌های ملت است.
وی با بیان اینکه مردم باید در تامین امنیت عمومی همگام با وزارت اطلاعات باشند، افزود: تمام توان وزارت اطلاعات برای رفع موانع تولید و ایجاد رونق تولید را بسیج خواهم کرد.
امیرعبداللهیان:همه تلاش خود را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها به کار می‌گیرم
وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مذاکره را ابزاری از دیپلماسی می‌دانیم، گفت: وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد و همه تلاش خود را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها به موازات لغو تحریم‌ها به کار خواهم گرفت.
به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود با قدردانی از رییس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و هیئت رئیسه و کارکنان مجلس شورای اسلامی بابت تلاش در برگزاری مراسم تحلیف و برگزاری جلسات فشرده رای اعتماد، گفت: با توجه به واقع شدن در ایام سوگواری اباعبدالله و عاشورای حسینی با نگاهی به منطقه، پیام کربلا در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی را تاکید می‌کنم. عاشورا به ما آموخت دیپلماسی و میدان دو بازوی قدرتمند محقق کننده منافع ملی حداکثری خواهد بود.
وی افزود: همه می‌دانیم در عرصه مناسبات بین‌المللی دو محور اساسی منافع ملی و اقتدار ملی مورد توجه همه کشورهاست و ما هم با پایبندی به همه ارزش‌ها، اصول اسلامی و فرهنگ غنی ایران خودمان از این مولفه غفلت نخواهیم کرد و اعتقاد داریم با استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزتمند به معنای اتکا به توانایی‌های ذاتی و به فعلیت درآوردن شعار ما می‌توانیم می‌توان در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی را محقق ساخت.
وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: ابتدا به خطوط اصلی سیاست خارجی که در برنامه ارائه شده نخست اشاره می‌کنم سپس در عرصه مناسبات خارجی و بین‌المللی چند پیام و کلیدواژه برای کشورهای همسایه و کشورهای پیرامونی و کشورهای جهان را در جایگاه کاندیدای احراز پست وزارت امور خارجه عرض می‌کنم و در پایان اشاره کوتاهی به اولویت‌های وزارت خارجه خواهم داشت.
سیاست همسایگی و آسیامحور در اولویت دولت رییسی قرار دارد/ به دنبال نهادینه سازی رفتارهای بین المللی مقاومت هستیم
وی افزود: توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در چارچوب سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند مورد توجه ماست. یکی در مقام مخالف پرسید سیاست متوازن چیست. سیاست متوازن یعنی اولویت دولت دکتر رئیسی که سیاست همسایگی و سیاست آسیا محور در مرکز این تحول قرار دارد را مدنظر داشته باشیم. چون قرن ۲۱ متعلق به آسیا است و شاهد قدرت‌های نوظهور اقتصادی در حوزه آسیا هستیم.
امیرعبداللهیان ادامه داد: در غرب آسیا به دنبال نهادینه سازی رفتارهای بین‌المللی مقاومت هستیم. به دنبال استفاده از ظرفیت‌ قدرت‌های نوظهور اقتصادی و تعامل حداکثری برای رشد و تعامل اقتصاد و تجارت بین الملل و معیشت مردم هم خواهیم بود.
وی اظهار کرد: وقتی از سیاست خارجه متوازن سخن می‌گوییم یعنی سیاست خارجی ما در یک منطقه و حوزه متوقف نخواهد ماند بلکه در همه قاره‌ها و حوزه‌های جهان، چند کشور را به عنوان اولویت نخست سیاست خارجی در آن حوزه تعریف خواهیم کرد و بر اساس برنامه زمان‌بندی برای تحقق سیاست‌ها در آن حوزه‌ها گام خواهیم برداشت.
وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: اما سیاست همسایه محور و آسیا محور اولویت اساسی است و تقویت رابطه با کشورهای اسلامی از جمله موضوعات سیاست اقتصادی متوازن خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه