مشکلی در تأمین سوخت نداریم اما مصرف باید کنترل شود

  دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین سوخت کشور نداریم خواستار کنترل مصرف بی‌رویه بنزین و گازوئیل شد.
به گزارش ایسنا، ناصر عاشوری قلعه رودخانی در نشستی خبری با بیان اینکه اگر شرایط تحریم ادامه داشته باشد و مدیریت مصرف صورت بگیرد، لطمه‌ای به تولید وارد نخواهد شد اما اگر روال مصرف به شکل فعلی ادامه یابد، قطعا در آینده دچار مشکل خواهیم شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم دنبال پالایشگاه‌سازی برویم، در صورتی که ارز و ریال آن هم فراهم باشد، شش سال زمان لازم است تا یک پالایشگاه ساخته شود، بنابراین به صرفه است که مصرف خودروها اصلاح و سوخت CNG تقویت شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر تولیدات ما به صورت سه شیفت در حال انجام است، به طوری که از نیمه دوم سال ۱۳۹۷، کشور به لحاظ واردات بنزین و گازوئیل بی‌نیاز شده و این رویه ادامه خواهد داشت؛ بنابراین در حال حاضر مشکلی به لحاظ تامین سوخت کشور نداریم.
دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت با بیان اینکه به دولت جدید پیشنهاد می‌کنیم که ساز و کارهایی را اتخاذ کند تا نیازمند واردات نشویم. از جمله این سازوکار‌ها می‌تواند تولید خودروی داخلی کم‌مصرف باشد. همچنین باید سبد سوخت به سمت استفاده از CNG تقویت و فرهنگ مصرف مدیریت شود تا مسابقه بین تولید و مصرف کشور پایان یابد.


دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت درخصوص پروژه ستاره خلیج‌فارس گفت: اصلاحاتی در فاز چهار این پالایشگاه انجام شده و ظرفیت تولید از ۱۶۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده و قرار شده که تا ۴۴۰ هزار بشکه نیز برسد. تمامی این فرآیند بدون سرمایه و کمبود اعتبار انجام شده همچنین یک واحد ۱۲۰ هزار بشکه‌ای در دست احداث است که فعلا در مرحله طراحی قرار دارد.
عاشوری با بیان اینکه ۹۰ درصد تولید خود را به شرکت پخش به بهای نفت خام تحویل می‌دهیم ۱۰ درصد محصولات را نیز خودمان جهت تامین نقدینگی برای تعمیرات اساسی و پروژه‌های جدید و توسعه‌ای می‌فروشیم، گفت: حاشیه سود شرکت‌های پالایشی در سال ۸ تا ۱۰ درصد است.
وی با تاکید بر اینکه ما اکنون با مشکل تامین مالی برای پروژه‌های جدید مواجهیم، اظهار کرد: قرار است از مبحث تنفس صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کنیم تا بتوانیم پالایشگاه‌ها را به روز کرده پروژه‌های جدید تعریف کنیم و کمیت و کیفیت محصولات را افزایش دهیم.
به گفته عاشوری در سال‌های اخیر به دلیل افزایش کیفیت بنزین و تولید بنزین یورو ۴ و ۵ آلایندگی هوا نیز کاهش یافته است ضمن اینکه تفاوت قیمت بنزین سوپر و معمولی باعث شده که مصرف بنزین سوپر کاهش یابد اما به لحاظ تولید این نوع بنزین مشکلی وجود ندارد.
وی با‌اشاره به پالایشگاه‌های در حال احداث گفت: اکنون پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه و یک پالایشگاه در استان فارس در دست احداث هستند. اکنون بسیاری از پالایشگاه‌های کشور پیر محسوب می‌شوند و نگهداری آنها هزینه‌های سرسام‌آوری دارد ضمن اینکه اگر تولیدات این پالایشگاه‌ها نبود با وجود تحریم امکان تامین خوراک را نداشتیم.
دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت با تاکید بر اینکه نگاه ما این است که پالایشگاه‌ها چه متعلق به بخش خصوصی و یا دولت باشند سرمایه ملی هستند و باید به روز شوند و مشکلات آنها با ادوات جدید حل شود چراکه پالایشگاه‌ها باید زنده باشند و با حداکثر ظرفیت کار کنند، گفت: وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم از بدنه وزارت نفت است و به صورت پلکانی رشد کرده و در تمامی حوزه‌های نفتی و پالایشی شناخت کافی دارد اما موفقیت او منوط به این است که همراهی پیکره صنعت نفت را داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
اسرائیل اگر جرأت دارد به شرکت‌های نفتی ایران چپ نگاه کند داغ ما و رقص آنها (یادداشت روز) اخبار ویژه آقای حکیمی اندیشه‌ورزی نوآور و اسلام‌شناسی عدالتخواه بودند پس‌لرزه‌های سقوط کابل ادامه دارد / اروپا در اندیشه تشکیل ارتش مستقل از آمریکا بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی بهداشت، کار و کشاورزی گزینه‌های وزارت دادگستری، دفاع و راه بدون مخالف آمار تزریق واکسن کرونا از مرز 23 میلیون دُز گذشت سابقه ۵۰۰ ساله روابط دوستانه دو کشور سرمایه ارزشمندی برای آینده است مشکلی در تأمین سوخت نداریم اما مصرف باید کنترل شود رؤسای دادگستری‌ در رسیدگی به پرونده مالباختگان اهتمام ویژه داشته باشند ایران از تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان استقبال می‌کند جدیدترین نسخه باور ۳۷۳ با قابلیتی بیشتر از اس ۴۰۰ رونمایی می‌شود تقلای مدعیان اصلاحات برای تعمیم رویکرد پُر خسارت 8 سال گذشته به دولت سیزدهم تلاش کاروان «سردار دل‌ها» برای ثبت بهترین نتایج اسرائیل اگر جرأت دارد به شرکت‌های نفتی ایران چپ نگاه کند اسرائیل اگر جرأت دارد به شرکت‌های نفتی ایران چپ نگاه کند