ایران از تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان استقبال می‌کند

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، در خصوص مسائل جاری افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران آخرین تحولات و رویدادهای افغانستان را از نزدیک رصد می‌کند و با همه طرف‌ها و جریانات سیاسی در افغانستان در تماس مداوم و مستمر است.
خطیب‌زاده ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن دعوت از همه طرف‌ها به کاهش خشونت و خویشتنداری، برقراری صلح و ثبات در افغانستان را آمال مشترک مردم افغانستان و کشورهای منطقه می‌داند.
وی افزود: امیدواریم مردم، جریانات و گروه‌های مختلف نیز از فرصت خروج نیروهای اشغالگر فرامنطقه‌ای، جهت تشکیل دولت شفاف، مسئول و پاسخگو که بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی و قومی افغانستان باشد و دارای روابط دوستانه، جهت ساختن افغانستانی آباد و شکوفا نهایت استفاده را ببرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: تاریخ افغانستان نشان داده است که راهکار نظامی برای حل و فصل مسئله افغانستان وجود ندارد و ایران در این زمینه آماده همکاری و تسهیل گفت‌وگوها است.


خطیب‌زاده اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته همواره در کنار مردم افغانستان بوده است و در این برهه سخت نیز در کنار مردم افغانستان خواهد ماند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و تشکیل دولت فراگیر استقبال می‌کند و امیدوار است که شورای هماهنگی تشکیل شده بتواند صلح را در این کشور حاکم کند.
سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن اشاره به سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه پاکستان گفت: سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران به درخواست ایشان و در روز پنجشنبه انجام خواهد شد و به چند کشور همسایه ازجمله افغانستان سفر خواهد کرد و موضوع اصلی سفر، مسائل دوجانبه و مسائل افغانستان خواهد بود
خطیب‌زاده ادامه داد: ایران به عنوان کشوری که تلاش خود را در راستای ایجاد صلح در افغانستان انجام داده، رایزنی خود را دارد و ان‌شاءالله این سفر در راستای تداوم روابط دوستانه انجام خواهد شد.
دور بعدی مذاکرات برجامی
وی همچنین در خصوص زمان آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای گفت: پیش‌تر اعلام کردیم در تغییر و تحولاتی که در قوه مجریه ایران در حال وقوع است، ممکن است برخی تغییرات صورت بگیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: طرف مقابل به هیچ وجه نباید دچار خطا در محاسبات شود، البته مواضع ما تغییر نکرده است و رفع موثر تمامی تحریم‌های آمریکا و پایبندی طرف‌های دیگر برجام و انجام راستی‌آزمایی به عنوان اصول مقوم هرگونه توافقی در وین است.
خطیب‌زاده افزود: تاریخ دور جدید مذاکرات، پس از اطمینان از تغییر و تحولات به طرف‌های ما در 1+4 اعلام خواهد شد.
آمریکا به منافع متحدینش اهمیتی نمی‌دهد
وی گفت: آنچه در حوزه افغانستان می‌بینیم، درس بزرگ برای همه آنهایی است که فکر می‌کنند می‌توانند امنیت خودشان را به آمریکا گره بزنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: واشنگتن بارها ثابت کرده است که منافع متحدینش کمترین اهمیتی برایش ندارد. آمریکا بارها ثابت کرده است جز منافع کوته‌بینانه خودش هیچ منفعتی برای کشور دیگری قائل نیست.
خطیب‌زاده همچنین گفت: آمریکا به عنوان یک متجاوز به افغانستان آمد و ورودش به افغانستان مصیبت، حضورش نکبت و خروجش هم با افتضاح همراه بود.
وی خاطرنشان کرد: این یک درس تاریخی برای همه است که آمریکا به هر کجا که رفته است به جای صلح و امنیت، ویرانی به همراه آورده است.
بی‌عملی اروپا در برجام
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص بیانیه اخیر سه کشور اروپایی علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: آنچه ایران تاکنون انجام داده تماما در حوزه مقررات پادمان و پایبندی به NPT بوده است.
خطیب‌زاده اضافه کرد: اقدامات را هم با اعلام قبلی به آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده‌ایم و هیچ فعالیت اعلام نشده‌ای وجود نداشته است.
وی ادامه داد: همه فعالیت‌های هسته‌ای هم با اهداف صلح‌آمیز و با توجیهاتی بوده که آژانس آن را به عنوان گزارش دریافت کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: این بیانیه‌های سیاسی رافع مسئولیت کشورهای اروپایی در برجام نیست. این سه کشور اروپایی باید پاسخ بدهند بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بعد از نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و تنبیه تمامی طرف‌هایی که تلاش کردند به برجام، حتی شرکت‌های خصوصی که می‌خواستند پایبند باشند، کجا بودند.
عاملین ترور سردار سلیمانی بدون کیفر نمی‌مانند
خطیب‌زاده همچنین درخصوص اظهارات مایک پمپئو درخصوص افغانستان و همچنین علیه کشورمان گفت: آنچه که شما نقل کردید از مفسر فعلی فاکس نیوز و وزیر خارجه افراطی و بدنام سابق آمریکا، جای تاسف دارد. او وقتی وزیر امور خارجه دولت ترامپ بود، در همان موقع جواب‌های لازم به او داده شد.
وی اضافه کرد: خود آمریکایی‌ها می‌گویند که دولت ترامپ، جمع رذایل بود و این وزیر در آن جمع سرشناس بود و اعتراف کرد استاد دزدی و تقلب است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ایشان نمی‌داند که برای ما شهادت در راه خدا توفیق است. سردار صلح ما به دست شقی‌ترین اشقیا به شهادت رسید و این فیض عظیمی بود.
خطیب‌زاده گفت: ما اجازه نمی‌دهیم آن کسانی که در این ترور ناجوانمردانه مشارکت داشتند و به آن مبادرت کردند، تصمیم گرفتند و اجرا کردند، بدون کیفر باقی بمانند.
پمپئو
مراقب حرف زدنش باشد
وی افزود: قطعاً به دادگاه عدل الهی پاسخگو خواهند بود اما باید در دادگاه زمینی و در پیشگاه عدالت نیز پاسخگو باشند. من توصیه می‌کنم که مفسر فعلی فاکس‌نیوز حواسش باشد که در چه حوزه‌هایی صحبت می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: آنچه در عین‌الاسد انجام دادیم پاسخ تعدی آنها بود و نه پاسخ به ترور سردار سلیمانی و این موضوع را همچنان پیگیری
می‌کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
اسرائیل اگر جرأت دارد به شرکت‌های نفتی ایران چپ نگاه کند داغ ما و رقص آنها (یادداشت روز) اخبار ویژه آقای حکیمی اندیشه‌ورزی نوآور و اسلام‌شناسی عدالتخواه بودند پس‌لرزه‌های سقوط کابل ادامه دارد / اروپا در اندیشه تشکیل ارتش مستقل از آمریکا بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی بهداشت، کار و کشاورزی گزینه‌های وزارت دادگستری، دفاع و راه بدون مخالف آمار تزریق واکسن کرونا از مرز 23 میلیون دُز گذشت سابقه ۵۰۰ ساله روابط دوستانه دو کشور سرمایه ارزشمندی برای آینده است مشکلی در تأمین سوخت نداریم اما مصرف باید کنترل شود رؤسای دادگستری‌ در رسیدگی به پرونده مالباختگان اهتمام ویژه داشته باشند ایران از تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان استقبال می‌کند جدیدترین نسخه باور ۳۷۳ با قابلیتی بیشتر از اس ۴۰۰ رونمایی می‌شود تقلای مدعیان اصلاحات برای تعمیم رویکرد پُر خسارت 8 سال گذشته به دولت سیزدهم تلاش کاروان «سردار دل‌ها» برای ثبت بهترین نتایج اسرائیل اگر جرأت دارد به شرکت‌های نفتی ایران چپ نگاه کند اسرائیل اگر جرأت دارد به شرکت‌های نفتی ایران چپ نگاه کند