چرا کرونای فقرا کشنده‌تر است؟

آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: شرایط سخت اقتصادی سلامت و جان مردم را در بحران کرونا نشانه گرفته است.بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت برخی داروهای درمان کرونا که با تعرفه دولتی بسته‌ای 400-200 هزار تومان است، در بازار آزاد با قیمت‌های میلیونی به فروش می‌رسد. هرقدر هم که مسئولان از پوشش‌های بیمه‌ای ۹۰درصدی و ارائه خدمات با قیمت دولتی می‌گویند اما بازهم طبق آمار وزارت رفاه که دو روز پیش منتشر شده است حدود 27 میلیون نفر از جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق قرار دارند. بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های درمان کرونا خارج از بیمارستان‌های دولتی، از جیب خود بیماران پرداخت می‌شود.از همان ابتدا این بحث مطرح بود ه کرونا فقرا را می‌کشد زیرا سیستم ایمنی بدن است که باید با این بیماری مقابله کند. بسیاری از ثروتمندان چنان توانسته‌اند خوب زندگی کنند و درست و سالم تغذیه نمایند که نیازی به دارو برای درمان ندارند.اما امروز فقرایی که درگیر بیماری می‌شوند نه پولی برای تقویت سیستم ایمنی بدنشان دارند و نه بیمه‌ای که 90 درصد هزینه‌های را متقبل شود و این بدان معناست که سیل عظیمی از فقرا به سمت مرگ دوان دوان می‌روند. از سوی دیگر مدت زمان زیادی است که مسئولان از پر بودن تخت‌های بیمارستان‌ها خبر می‌دهند و این به منزله آن است که بسیاری در بیمارستان‌های دولتی تختی برای درمان و بستری پیدا نمی‌کنند و براساس بررسی‌های آفتاب یزد بیمارستان‌های خصوصی برای بستری بیمار کرونایی بدون نیاز به
آی سی یو حدود 3 الی 4 میلیون تومان برای هر شب دریافت می‌کنند و بیمار برای 5 شب بستری حدود 20 میلیون تومان باید پرداخت کند. این رقم برای بیماران محتاج به‌ای سی یو حدود 25 الی
30 میلیون تومان تمام می‌شود. پس بی‌راه نیست که بگوییم کرونا فقرا را می‌کشد و ثروتمندان در این میان با ثروتشان نجات پیدا می‌کنند.
در پیک پنجم آمار مبتلایان به‌شدت بالا رفته است. این بار ویروس دلتا گریبان بیماران را گرفته و سرعت انتقال و شدت بیماری، خیلی‌ها را در صف انتظار خالی شدن تخت و نوبت‌دهی مراکز تصویربرداری و... نگه داشته است. البه باید بگوییم آغاز پیک چهارم در نخستین‌ ماه از سال، همزمان با تصویب افزایش ۲۸.۵درصدی تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی همراه شد که بلافاصله هم نتیجه آن در هزینه ویزیت‌ پزشکان و مراکز تصویربرداری و... دیده شد. با افزایش تعرفه‌ها، بار سنگین‌تری بر دوش بیماران قرار گرفته است. هزینه‌های سنگین درمان کرونا از انجام یک تست ساده تا بستری در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها در اوج‌گیری دوباره بیماری، دردسرساز شده است. فشار بالای هزینه‌های درمان به بیماران و خانواده‌هایشان را می‌توان به راحتی در پشت درب داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها مشاهده کرد. کرونا درد است و عزیزان درگیر از کرونا را از بی‌پولی از دست دادن دردی بزرگ‌تر است که رعشه بر جان‌ها می‌اندازد.


‏nپوشش‌های بیمه‌ای
مهر سال گذشته، یعنی با گذشت نزدیک به ۷‌ ماه از شیوع کرونا در ایران، محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرده بود که متوسط هزینه هر بیمار مبتلا به کرونا که در بیمارستان دولتی بستری می‌شود، حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان آن را سازمان بیمه سلامت برای افراد تحت پوشش بیمه، پرداخت می‌کند. او گفته بود که این سازمان ۹۰درصد هزینه‌ بیماران بستری و ۷۰درصد هزینه بیماران سرپایی را پرداخت می‌کند. همچنین بعد از گذشت ۱۴‌ ماه از شیوع بیماری، شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی بر ادامه همان سیاست قبلی، تاکید می‌کند و می‌گوید: «بیماران سرپایی و بستری موقت با پوشش ۷۰درصدی و بیماران بستری دائم با پوشش ۹۰درصدی می‌توانند از خدمات درمانی برخوردار شوند.» او این را هم اضافه می‌کند که در کنار اینها، پوشش بیمه‌ای برای ۳ نوع داروی متداولی که برای بیماران کرونایی تجویز می‌شود هم برقرار است. غفاری خبر دیگری هم برای بیماران سرپایی و موقت دارد و می‌گوید: براساس تصمیمات جدیدی که به‌زودی ابلاغ می‌شود، بیماران بستری موقت هم درصورت تشکیل پرونده بستری می‌توانند از پوشش ۹۰درصدی بیمه استفاده کنند. از سوی دیگر برای بیماران سرپایی قرار است تصمیماتی گرفته شود تا آنها هم از پوشش ۹۰درصدی بیمه استفاده کنند.همچنین در اواخر مرداد 1400 یعنی بعد از گذشت حدود 18 ماه مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از اعلام آمادگی این سازمان برای پرداخت صددرصد هزینه‌های درمانی مورد تعهد برای بیماران کرونایی خبر میدهد. اما روایت مردم چیز دیگری است برخی می‌گویند هزینه‌های درمان برای بیمار با درگیری ریوی حداقل 10 میلیون تومان است و این برای کسی که پولی ندارد یعنی به پیشواز مرگ رفتن.
‏- تجربه بیماران
فردی که همسر مبتلا به کرونایش را در یکی از بیمارستان‌های خصوصی بستری کرده.به دلیل پیدا نشدن تخت خالی در بخش دولتی، چاره‌ای جز مراجعه به یکی از بیمارستان‌های خصوصی نداشته است می‌گوید: «برای انجام تست پی‌سی‌آر و یک سی‌تی‌اسکن ساده، حدود یک‌ میلیون تومان پرداخت کردیم بعد از تایید بیماری، درنهایت یک تخت در یکی از بیمارستان‌های خصوصی پیدا کردیم هزینه یک شب بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان، ۱۰ میلیون تومان اعلام شد که در همان ابتدا ۵۰ میلیون تومان به‌عنوان ودیعه باید پرداخت شد همچنین برخی داروها که با تعرفه دولتی بسته‌ای ۵۰۰-۴۰۰ هزار تومان است، در بازار آزاد از ۱۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان برای هر عدد قرص شروع و تا بسته‌ای ۲۰-۱۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. به‌دلیل محدودیت تعداد و نبود برنامه مشخص توزیع، بسیاری از داروها در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود.»
یکی از دانشجویان در این باره به آفتاب یزد می‌گوید:« من بعد از بررسی علائم متوجه شدم که درگیر کرونا شده ام. به همین دلیل به پزشک مراجعه کردم و همان ابتدا با ویزیت 100 هزارتومانی مواجه شدم. این در صورتی است که من دانشجوام بیمه و درآمد هنگفتی ندارم. برای تست پی سی آر حدود 300 هزارتومان پرداخت کردم و برای سی تی از ریه‌ام 400 هزارتومان قرض گرفتم.بماند که داروهای تقویتی مورد نیاز را حتی بیمه هم تقبل نمی‌کند و همگان مجبور هستند با قیمت‌های گزاف از ترس جانشان آن‌ها را تهیه کنند. زمانی که نسخه پزشک را به داروخانه بردم و با مبلغ 300 هزارتومان مواجه شدم همانجا تصمیم گرفتم درمان دارویی را متوقف کنم و بگویم فقرا خدا را دارند و به خانه بروم ومایعات بخورم. من پولی نداشتم تا بتوانم هزینه درمان خودم را بپردازم.حتی تست پی‌سی‌آر در هیچ شرایطی رایگان نیست.»
فردی که پدرش در یکی از بیمارستان‌های دولتی بستری است در این باره می‌گوید:« پدر من کارگر است و برای هر شب بستری او در بیمارستان دولتی حدود 2 میلیون تومان پول لازم است.یعنی برای 5 شب بستری او من باید 10 میلیون تومان پول تهیه کنم تا پدرم از بیمارستان مرخص شود که البته به من گفته‌اند اگر پدرم بیمه بود 90 درصد هزینه‌ها را بیمه پرداخت می‌کرد. پدر من نان‌آور خانه است و وقتی او بستری است کسی نیست که حتی برای ما نان بخرد حالا چگونه من این مبلغ را تهیه کنم؟»
دختری که مادرش به دلیل شرایط ویژه ناچار است خدمات درمانی را در منزل دریافت کند در این باره به آفتاب یزد گفت:« هزینه یک شبانه‌روز اعزام مراقب بدون انجام کار تزریق، ۷۰۰ هزار تومان است، اعزام کارشناس پرستار تنها برای تزریق بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. مادر من به دستگاه اکسیژن ساز نیاز دارد که قیمت این دستگاه حدود ۲۰ میلیون تومان است، اما هر شب اجاره آن، ۲ میلیون تومان حساب می‌شود.من تا الان فقط 10 میلیون تومان برای دستگاه اکسیژن ساز پول پرداخت کرده ام. »
‏- ده درصد حداکثر پرداختی از طرف بیمار
محمد جهانگیری معاون نظارت وبرنامه ریزی نظام پزشکی در این باره به آفتاب یزد گفت:«بستگی دارد بیمار به چه نوع بیمارستانی مراجعه کند.در بخش دولتی هزینه‌ها زیاد نیست و بیماران تنها 10 درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کنند. در بسیاری از مناطق محروم حتی این مبلغ ده درصدی هم از بیمار دریافت نمی‌شود. پوشش بخش خصوصی هم براساس بیمه‌ها تعیین می‌شود.در بخش دولتی حداکثرپرداخت بیمار ده درصد هزینه‌ها است که در مناطق محروم کمتر از ده درصد و در برخی از جاها درمان بیمار کرونایی رایگان است.زیرا دارو و درمان در بخش دولتی تامین می‌شود و نیازی نیست بیماران از خارج از بیمارستان و بازار آزاد چیزی را تهیه کنند.اگر هزینه درمان بیماری 10 میلیون تومان باشد بیمار تنها 1 میلیون تومان را پرداخت می‌کند و بقیه به عهده بیمه طرف قرارداد است.بسیاری از اوقات هزینه درمان یک بیمار کرونایی بیش از ده میلیون نمی‌شود.هیچ بیماری در بیمارستان دولتی هزینه 10 میلیون تومانی پرداخت نمی‌کند. بازهم تاکید می‌کنم ده درصد حداکثر پرداختی از طرف بیمار است.تمام داروها در بخش دولتی بیمارستان‌ها تامین می‌شود و من هزینه‌های بالای درمان کرونا را تایید نمی‌کنم.»
‏- تخت‌ها تکمیل نشده‌اند
محسن فتحی داروساز و نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به آفتاب یزد گفت: «بیمارستان‌های دولتی تعرفه دارد و بیمار ده درصد مخارج را پرداخت می‌کند و پرداخت 90 درصد هزینه‌ها به عهده سازمان‌های بیمه است.فرضا شبی دو میلیون تومان هزینه آزاد بستری در بیمارستان‌های دولتی است از این مبلغ پرداخت 1 میلیون 800 هزارتومان به عهده بیمه است.بیمارستان‌های خصوصی بعضا ممکن است با سازمان‌های بیمه قرارداد نداشته باشند و مبالغ را از بیمار دریافت می‌کنند. کسانی که پوشش بیمه ندارند این هزینه‌ها را باید پرداخت کنند ولی کسانی که بیمه دارند هزینه‌های بسیار پایینی را پرداخت می‌کنند. معمولا بیمار کرونایی که یک هفته در بیمارستان باشد و داروهای بیمارستانی را دریافت بکند و در‌ای سی یو هم بستری باشد نهایتا حدود 3 الی 4 میلیون تومان پرداخت می‌کند. » وی در پاسخ به این سوال که در شرایطی که بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند تکلیف مردم چیست گفت:« نباید همه چیز به عهده نظام درمان باشد مردم خود باید با رعایت‌ها زنجیره انتقال را قطع کنند نه با هر تعطیلی‌ای به دنبال تفریح و مسافرت باشند.الان 80 هزار تخت برای کرونا در کشور در نظر گرفته شده است که هنوز این تخت‌ها تکمیل نشده‌اند و جا برای بیماران هست. »